کانترپوینت: مجهز بودن نیمی از میان‌رده‌های فروخته شده در بازار اروپا در سه‌ماهه اول 2021 به قابلیت 5G

نمایش خبر

تاریخ : 1400/4/24        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، نسل پنجم 5G ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : مجموعه تحلیل بازار کانترپوینت گزارش جدیدی را از بازار اسمارت‌فون‌های به فروش رسیده در بازار اروپا در سه‌ماهه اول سال 2021 منتشر کرده که مطابق آن بیش از نیمی از گوشی‌های میان‌رده فروخته شده در این بازار به قابلیت 5G مجهز شده‌اند. این آمار از آن جهت کاملا جالب‌توجه به‌نظر می‌رسد که سال گذشته در این تاریخ یعنی در سه‌ماهه اول سال 2021 تقریبا هیچ گوشی میان‌رده نسل پنجمی در این بازار حضور نداشت و تنها در سه‌ماهه سوم سال 2020 با پیدا شدن سر و کله مدل‌های جدید این آمار به تنها به 20 درصد رسید. اهمیت این رده در محاسبات بازار موبایل از آن جهت است که آن را محرک اصلی بازار با بیشترین عرضه و تقاضا ارزیابی می‌کنند.

محدوده مورد نظر کانترپوینت برای اطلاق میان‌رده به گوشی‌های هوشمند، رده قیمتی مابین 250 تا 500 دلار است و از 500 تا 700 دلار را نیز اصطلاحا affordable premium یا پیشرفته‌های ارزان‌قیمت می‌نامد که هر دو در کنار هم مهم‌ترین کانال فروش‌ در قاره اروپا را تشکیل می‌دهند. کانترپوینت یکی از فاکتورهای اساسی در ارزیابی روند بازار گوشی‌های میان‌رده در منطقه اروپا را به غیبت محصولات هواوی از این منطقه نسبت می‌دهد که از نزدیک به 12 ماه پیش آغاز شد و جای خالی هواوی را برندهای تازه‌وارد به بازار اروپا یعنی شیائومی، اوپو، وان‌پلاس، realme و vivo پر کرده‌اند.

میزان فروش اسمارت‌فون در بازار اروپا برحسب فروشنده در سه‌ماهه اول 2020 و سه‌ماهه اول 2021

جای خالی هواوی در اروپا اما به‌گفته کانترپوینت کاملا به سبک خود این شرکت پر نشده و در حالی‌که گوشی‌های هواوی در این منطقه اغلب در رده قیمتی زیر 250 دلار حضور داشتند تولیدات رقبای جدید آن به کانال‌های قیمتی جدیدی وارد شدند که در نهایت رشد قیمت‌ها را در بازار گوشی‌های میان‌رده اروپا در پی داشت. این رشد قیمت در طی یک سال گذشته به‌گفته کانترپوینت در محدوده 250 تا 700 دلاری رخ داده که رده میانی و پیشرفته‌های ارزان‌قیمت را در بر می‌گیرد و برخلاف انتظار از شرایط دشوار اقتصادی پیش روی بسیاری از مصرف‌کنندگان در مواجهه با پاندمی کروناست.

رقابت در این دو رده میانی و پیشرفته‌های ارزان‌قیمت به‌گفته منبع این خبر به میزان زیادی در حال افزایش بوده و فروشنده‌گان جدیدی مثل شیائومی، اوپو و وان‌پلاس حالا با چهار برابر افزایش سالیانه چیزی بیش از یک سوم فروش در کل این محدوده قیمتی را به خود اختصاص داده‌اند. این فروشنده‌گان جدید در رده گوشی‌های اندرویدی پرچمدار نیز رقابت سرسختانه‌ای را با سامسونگ آغاز کرده‌اند و تقریبا همگی آن‌ها شامل شیائومی، اوپو، وان‌پلاس، realme و vivo دستگاه‌های پرچمدار تازه‌ای را در سه‌ماهه اول سال 2021 معرفی کرده‌اند.

Xiaomi Mi 11 Ultra

افزایش رقابت نه‌تنها انتخاب‌های متنوع‌تری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد بلکه در پایین‌ آوردن قیمت دستگاه‌های 5G نیز کمک فراوانی خواهد کرد تا جایی‌که همانطور که پیش از این نیز اشاره شد در حال حاضر بیش از نیمی از گوشی‌های هوشمند ارائه شده در بازار اروپا در سه‌ماهه اول سال 2021 به قابلیت 5G مجهز شده‌اند.

کانترپوینت در انتهای این گزارش از انتظار خود برای حفظ جایگاه گوشی‌های میان‌رده به‌عنوان عامل کلیدی رشد در این منطقه در میان‌مدت سخن می‌گویید؛ جایی‌که رقابت مابین برندها لحظه به لحظه در حال شدیدتر شدن بوده و به‌زودی لیست جالب‌توجه گوشی‌های پیشرفته (از جمله نمونه‌های تاشو) از سوی برندهای مختلف، محصولات پیشرفته اپل و سامسونگ را نیز به چالش خواهند کشید.

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا