انتشار بیانیه رسمی هواوی در تأیید واگذاری Honor – نخستین تلفات تحریم‌های آمریکا علیه هواوی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/8/29        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : هواوی Huawei ، آنر Honor
واحد خبر mobile.ir : حدود 5 هفته پیش بود که خبرگزاری رویترز، از واگذاری بخشی از کسب‌وکار Honor به چند شرکت چینی خبر داد. در حالی که همه منتظر واکنش هواوی و اعلام خبر رسمی از سوی این شرکت بودند، حدود یک هفته پیش مجددا رویترز با انتشار خبری جنجالی اعلام کرد که واگذاری آنر صرفا به بخشی از این زیربرند محدود نبوده و هواوی قصد دارد تمام دارایی‌های آنر را به فروش بگذارد. سرانجام کمپانی هواوی روز سه‌شنبه 17 نوامبر 2020 (27 آبان 1399) با انتشار یک بیانیه کوتاه واگذاری آنر را تأیید نمود. هواوی ارزش این معامله را بیان نکرده، اما به گفته رویترز هواوی و طرف‌های قرارداد بر سر مبلغ 100 میلیارد یوان (حدود 15.2 میلیارد دلار) به توافق رسیده‌اند.

محدودیت‌های اعمال شده از سوی ایالات متحده علیه هواوی سرانجام تأثیر خود را نشان داد. تحریم‌های آمریکا کسب‌وکار مخابراتی و همچنین اسمارت‌فون‌های هواوی را با مشکلات جدی مواجه کرده و این کمپانی چینی را مجبور به فروش کسب‌وکار آنر نموده است. واگذاری آنر را می‌توان نخستین تلفات جدی تحریم‌های آمریکا علیه هواوی دانست. شاید در ابتدا این امر یک شایعه تلقی می‌شد، اما هم‌اکنون با انتشار بیانیه هواوی، یک حقیقت به شمار می‌رود. بیانیه هواوی، با این کلمات شروع می‌شود:

«در دوران دشواری که عناصر تکنولوژی صنعتی ناپایدار بوده و کسب‌وکارهای مصرفی تحت فشار مضاعف هستند، برای آنکه کانال‌ها و تأمین‌کنندگان هواوی بتوانند به حیات خود ادامه دهند، هولدینگ سرمایه‌گذاری هواوی تصمیم گرفت تمام دارایی‌های کسب‌وکار آنر را به فروش بگذارد. طرف خریدار، [کمپانی] Shenzhen Zhixin New Information Technology است.»

این حرکت، از سوی زنجیره صنعتی هواوی و با هدف تضمین بقای خود هواوی صورت گرفته است. رویترز در گزارش‌های قبلی خود، خریدار اصلی آنر را شرکت چینی Digital China اعلام کرده بود، اما همان طور که در بند اول بیانیه اخیر هواوی ذکر شده، خریدار آنر کمپانی Shenzhen Zhixin New Information Technology اعلام شده است. البته طرف معامله هواوی، کنسرسیومی تازه‌تأسیس است که بیش از 30 نماینده و فروشنده مهم را شامل می‌شود که از این جمله می‌توان به شرکت China Telecom و چندین نهاد برخوردار از حمایت دولتی – مثل گروه توسعه شهر هوشمند شنژن – اشاره کرد.

همان طور که در مقدمه هم گفته شد، هواوی در بیانیه اخیر به رقم قرارداد اشاره‌ای نکرده، اما منابع آگاه ارزش این معامله را 100 میلیارد یوان (حدود 15.2 میلیارد دلار) اعلام کرده‌اند. طبق توافق حاصل شده، پس از واگذاری آنر، منافع مصرف‌کنندگان، کانال‌های فروش، تأمین‌کنندگان، شرکا و کارکنان آنر باید محفوظ باشد. به این ترتیب، انتقال مالکیت نباید مسیر توسعه آنر را تحت تأثیر قرار دهد و مدیران ارشد آنر همچنان در هیئت مدیره باقی خواهند ماند. البته هیچ تضمینی برای اینکه تمام 7,000 نفر از کارکنان آنر در شغل خود باقی بمانند وجود ندارد، اما ظاهرا تعدیل نیرو در مقیاس بزرگ انجام نخواهد شد.

به محض کامل شدن توافق، این کنسرسیوم کنترل کامل آنر و دارایی‌های آن را به دست خواهد گرفت. پس از تکمیل فرآیند واگذاری، هواوی هیچ سهامی در این شرکت جدید نداشته و نمی‌تواند در مواردی مثل مدیریت کسب‌وکار و تصمیم‌گیری‌ها دخالت کند. این امر، با در نظر گرفتن اوضاع سیاسی موجود، بسیار حائز اهمیت است. می‌دانیم که محدودیت‌های تجاری آمریکا علیه هواوی، کسب‌وکار این شرکت را با مشکل روبرو کرده و نهایتا به واگذاری آنر منجر شده است. اما واگذاری آنر و حذف هواوی از مالکیت این برند به این معناست که از این به بعد آنر ظاهرا مشمول تحریم‌های ایالات متحده نمی‌شود.

آنر زیربرند موفقی بود که اسمارت‌فون‌های خود را در رده‌های میانی و پایین بازار عرضه می‌کرد و رکورد تولید بیش از 70 میلیون گوشی هوشمند در سال را در کارنامه خود دارد. طبق برآورد مؤسسه تحقیقاتی Canalys، 26 درصد از مجموع 51.7 میلیون اسمارت‌فونی که هواوی در سه ماهه قبل به فروش رساند، ساخت آنر بوده است. به عبارت دیگر، آنر در فصل قبل 13.4 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را وارد بازار نموده و به این ترتیب، پس از جدایی آنر از هواوی، می‌توان این برند را هشتمین تولیدکننده برتر اسمارت‌فون در دنیا نامید؛ عنوانی که آنر را بالاتر از برندهای معروفی مثل موتورولا و ال‌جی قرار می‌دهد.

با این اوصاف، اینکه هواوی مجبور به فروش آنر شده است، از اوضاع نه چندان مناسب در این شرکت حکایت می‌کند. ژو پینگ (Guo Ping)، مدیرعامل دوره‌ای هواوی، در ماه سپتامبر اعلام کرده بود که علی‌رغم مواجه بودن با فشار فراوان و هجمه‌های مداوم، شرکت به تلاش برای تقویت زنجیره تأمین خود ادامه خواهد داد. وی با اشاره به شرایط دشوار هواوی، هدف اصلی شرکت را بقا و سرپا ماندن اعلام کرده بود. به گفته پینگ، ایالات متحده پیوسته در حال حمله به هواوی بوده و برای اعمال فشار بیشتر، قوانین محدودکننده خود را برای سومین بار تغییر داده‌ و همین امرچالش‌های فراوانی را برای تولید و عملکرد کلی شرکت ایجاد کرده است.

البته با وجود اظهارات ژو پینگ، هواوی از لحاظ مالی کارنامه خوبی داشته و به رشد خود ادامه داده است. گزارش مالی هواوی از نه‌ماهه نخست سال 2020 نشان می‌دهد درآمد هواوی در این بازه زمانی، با رشدی 9.9 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بالغ بر 671.3 میلیارد یوان (تقریبا 101.9 میلیارد دلار) بوده است.

منبع : Huawei