معرفی HarmonyOS 2.0 – پلتفرم نرم‌افزاری جدید هواوی

نمایش خبر

تاریخ : 1400/3/13        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : سیستم عامل Operating System ، سیستم‌عامل هارمونی HarmonyOS ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : شرکت هواوی در روز چهارشنبه 2 ژوئن 2021 (12 خرداد 1400) از نسخه دوم پلتفرم هارمونی با نام HarmonyOS 2.0 رونمایی کرد که در طیف وسیعی از دیوایس‌های این شرکت از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها گرفته تا اسمارت‌واچ‌ها و دیوایس‌های اینترنت اشیاء نیز حضور خواهد داشت. این پلتفرم که خود ظاهرا براساس نسخه متن‌ باز اندروید شکل گرفته (حداقل در نسخه مربوط به گوشی‌ها و تبلت‌ها) تفاوت‌هایی نسبت به اندروید عادی داشته و قابلیت‌های تازه‌ای در آن به چشم می‌خورد. نسخه دوم هارمونی نه‌تنها در دیوایس‌های جدید و آینده هواوی به‌کار گرفته می‌شود بلکه مجموعه‌ای از دستگاه‌های قبلی مجهز به اندروید نیز امکان آپدیت به آن را خواهند داشت.

سیستم‌عامل هارمونی که نخستین بار نزدیک به دو سال پیش در آگوست 2019 معرفی شد و از آن با عنوان HongMeng OS نیز یاد می‌شد از جمله نخستین واکنش‌های هواوی نسبت به محدودیت‌های ایجاد شده برای این شرکت از سوی رییس جمهور سابق آمریکا بود که با وجود کنار گذاشته شدن وی در سال گذشته هنوز نیز به قوت خود باقی مانده‌اند. هواوی مطابق این محدودیت‌ها امکان دسترسی به سرویس‌های گوگل را از دست داد و پس از مدتی با رونمایی از HMS یا سرویس‌های موبایلی هواوی و فروشگاه AppGallery به تلاش‌های خود برای مقابله با این محدودیت‌ها سرعت بخشید.

سیستم‌عامل هارمونی پلتفرمی طراحی شده برای مجموعه متنوعی از دستگاه‌هاست که نخستین بار برای دیوایس‌های اینترنت اشیاء مثل تجهیزات خانه هوشمند و اسمارت‌دیسپلی‌ها ارائه شده و پس از چندی در اختیار تلویزیون‌های هوشمند قرار گرفت. این راه‌کار نرم‌افزاری حالا در ابزارهای پیشرفته‌‌تری نظیر گوشی‌های موبایل، تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند به‌کار گرفته شده و بدین‌ترتیب با توجه به دورنمای نامطلوب روابط سیاسی چین و آمریکا و امید اندک به رفع محدودیت‌های هواوی چندان به یک راه‌کار موقتی شبیه نبوده و احتمالا ظرف مدت کوتاهی به یکی از پلتفرم‌های نقش‌آفرین در دنیای پردازش همراه بدل خواهد شد. پلتفرم هارمونی البته به‌گفته هواوی، جایگزین مستقیمی برای سیستم‌عامل اندروید نیست بلکه نمونه‌ای‌ست که با گذر از اندروید وظیفه توانمندسازی مجموعه رو به رشدی از دستگاه‌های متصل را برعهده خواهد گرفت. وانگ چنگ‌لو (Wang Chenglu) ریاست بخش کسب و کار نرم‌افزاری مشتریان در شرکت هواوی در این زمینه می‌گوید: «مهم نیست چه تعداد دستگاه [به هم] متصل هستند، ما می‌خواهیم مطمئن شویم که کاربران می‌توانند از آن‌ها به همان آسانی که از یک دستگاه استفاده می‌کردند، استفاده کنند.»

پیش از پرداختن به امکانات این پلتفرم توجه به این نکته ضروری‌ست که هارمونی با وجود نام‌گذاری یکسان، از ساختار متفاوتی در دستگاه‌های مختلف برخوردار بوده و طبیعتا بستر متفاوتی را برای گوشی‌های موبایل، ساعت‌های هوشمند و دستگاه‌های اینترنت اشیاء فراهم می‌کند. با توجه به این واقعیت،‌ HarmonyOS را باید به دو سیستم‌عامل کاملا متفاوت تقسیم‌بندی کرد جایی‌که سیستم‌عامل اول برای ساعت‌های هوشمند و دیوایس‌های اینترنت اشیاء در نظر گرفته شده و ظاهرا از پلتفرم متن‌باز LiteOS این شرکت چندان دور نیست. دومین رابط کاربری که در گوشی‌های موبایل و تبلت‌ها به‌کار می‌رود اما گونه‌ای از اندروید بوده که از کرنل لینوکس استفاده می‌کند و بدین‌ترتیب با این‌که هنوز سرویس‌های گوگل جایی در آن ندارند اما می‌توان برنامه‌های مختلف این سیستم‌عامل را (به‌شرط ناسازگار نبودن) روی آن نصب و اجرا کرد.

در ادامه به ویژگی‌های جدید معرفی شده در HarmonyOS 2.0 می‌پردازیم.

کنترل پنل جدید

کنترل‌پنل جدید سیستم‌عامل هارمونی که از شباهت ظاهری آن به نمونه مشابه در iOS نمی‌توان به‌سادگی گذشت، طبق انتظار محلی برای دسترسی به تاگل‌های مختلف از جمله گزینه‌های ارتباطی گوشی، تغییر روشنایی صفحه‌نمایش و کنترل‌ موسیقی در حال پخش بوده و از آن برای مدیریت دیوایس‌های متصل به دستگاه نیز می‌توان بهره گرفت. هواوی چند دستگاه متصل شده به یکدیگر از این طریق را Super Devices می‌نامد.

از جمله نکات جدید در این کنترل‌پنل، ویجت پخش موسیقی آن است که از طریق آن در صورت وجود چندین اپلیکیشن برای استریم موسیقی هریک به‌صورت جداگانه در دسترس بوده و همچنین منبع پخش صدا را نیز می‌توان به دلخواه انتخاب کرد.

قابلیت کنترل دستگاه‌های متصل، دیوایس دارای سیستم‌عامل هارمونی را به یک هاب کنترلی برای مشاهده وضعیت سایر دستگاه‌ها بدل کرده و در هر لحظه می‌توان حالت هر دیوایس را به‌صورت لایو مشاهده کرد.

یک ویژگی کلیدی دیگر در این قسمت به ویجت Super Device تعلق دارد که با لمس کردن آن دستگاه اصلی در مرکز یک دایره قرار گرفته و دیگر دستگاه‌های آماده برای اتصال در پیرامون آن دیده می‌شوند. در این حالت تنها با کشیدن و رها کردن آیکون مورد نظر در کنار دستگاه اصلی می‌توان این دو دستگاه را هم متصل کرد. هواوی به اتصال آسان و بدون مشکل یک اسپیکر در هنگام پخش موسیقی به‌عنوان یکی از کاربردهای این قابلیت اشاره می‌کند که در آن نیازی به پشت سر گذاشت مراحل متداول و وقت‌گیر Pairing نخواهد بود. هواوی از به‌کارگیری دو فناوری برای اطمینان حاصل کردن از سینک بودن صدا و تصویر سخن می‌گوید که در اولی یعنی soft clock synchronization همه دستگاه‌ها از یک کلاک مرجع یکسان استفاده می‌کنند و در دومی به چگونگی فائق آمدن بر تداخل (interference) برای جلوگیری از مسائلی مثل Jittering و افزایش تأخیر و از دست رفتن اطلاعات (packet loss) توجه شده است.

اتصال سریع گوشی و تبلت یا گوشی و PC برای جابجا کردن تصاویر و دیگر انواع فایل از دیگر نمونه‌های کاربردی تشکیل یک Super Device است. البته ذکر این نکته نیز ضروری‌ست که پروسه اتصال گوشی به PC ظاهرا به لپ‌تاپ‌های ویژه‌ای از هواوی نیاز دارد.

بسیاری از لوازم خانگی این روزها به امکانات هوشمندانه‌ای مجهزند که با کمک آن‌ها می‌توان به قابلیت‌های متمایزی دست یافت. دسترسی به این قابلیت‌ها اما مستلزم شناسنایی، نصب و راه‌اندازی اپلیکیشن‌های مرتبط با هر دستگاه است امری‌که ظاهرا چندان متداول نبوده و به‌گفته هواوی تنها 10 درصد از کاربران، اپلیکیشن‌های مربوطه را نصب می‌کنند و از بین کسانی که این برنامه‌ها را نصب می‌کنند نیز تنها 5 درصد واقعا از امکانات هوشمندانه دستگاه بهره می‌برند. هواوی اما با به‌کارگیری سیستم‌عامل هارمونی قصد ایجاد تغییر در این آمار را دارد. به‌عنوان نمونه‌ای در این زمینه به نزدیک کردن گوشی به یک فر مجهز به پلتفرم هارمونی اشاره شده که منجر به فراخوانی ویجت مربوطه و نمایش دستورالعمل‌های پخت می‌شود.

تغییر دمای یخچال و فریزر به‌گونه مشابه یکی دیگر از کارکردهای قابل اشاره در این قسمت است. سیستم‌عامل هارمونی به‌گفته هواوی از 10 سپتامبر سال 2020 در اختیار شرکای این شرکت از جمله برندهای سازنده لوازم خانگی، توسعه‌دهنده‌گان راه‌کارهای نرم‌افزاری و آن‌چه سازندگان ماژول خوانده شده قرار گرفته که در بین آن‌ها برخی نام‌های آشنا از قبیل Haier، Midea و تیسوت نیز به چشم می‌خورند. کنترل پنل هواوی در حال حاضر برای گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند ارائه شده و این شرکت نسبت به ارائه این پنل در آینده برای دیگر دستگاه‌های دارای صفحه‌نمایش پلتفرم هارمونی ابراز امیدواری کرده است.

تغییرات صفحه هوم

هواوی در این نوبت با معرفی آن‌چه distributed application framework و Atomic Services خوانده می‌شوند از ویژگی جدیدی سخن می‌گوید که در صورتی که اپلیکیشن مورد نظر منطبق بر دو ویژگی اشاره شده باشند می‌توان آیکون آن برنامه را رو به بالا کشید و اطلاعات کلیدی اپلیکیشن را بدون نیاز به باز کردن آن به نمایش گذاشت.

در صفحه هوم پلتفرم هارمونی، آن‌چه خدمات اتمی (Atomic services) نامیده می‌شود از طریق ویجت‌ها در دسترس قرار می‌گیرد؛ در این حالت در صورتی که اطلاعاتی برای شما مهم بوده و نیاز به مشاهده آن در تمامی زمان‌ها بدون نیاز به آنلاک کردن گوشی و باز کردن اپلیکیشن آن دارید می‌توان آن را به‌سادگی مثل یک یادداشت چسبنده (sticky note) به صفحه هوم پین کرد.

در این حالت می‌توان صفحه‌های مختلفی را برای سناریوهای متفاوت تعریف کرد مثلا یک صفحه برای سرگرمی، دیگری برای ورزشی و یک صفحه دیگر برای کار.

دیگر ویزگی معرفی شده برای صفحه هوم به زمان تشکیل فولدر تعلق دارد که در آن با تشکیل یک پوشه جدید، برنامه‌های مشابه به کاربر نشان داده شده و پس از تأیید این برنامه‌ها به‌صورت اتوماتیک به این فولدر افزوده می‌شوند.

تبدیل فولدهای عادی به فولدرهای هوشمند برای نمایش اطلاعات داخلی بدون نیاز به باز کردن آن‌ها از دیگر موارد نچندان پر اهمیتی‌ست که در معرفی نسخه دوم هارمونی به آن اشاره شده است.

دسترسی به سرویس‌ها روی دیوایس‌های دیگر

کاربران در حالت عادی برای دسترسی به یک سرویس از اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند که امری عادی و متداول است اما در صورت دراختیار نبودن دستگاه اصلی چه راه‌کاری برای استفاده از سرویس مورد نظر وجود دارد؟ هواوی پاسخ را در HarmonyOS می‌بیند؛ برای نمونه می‌توان یک اسمارت‌فون و یک تبلت را در نظر گرفت که در پلتفرم هارمونی با هم ترکیب شده و یک سوپر دیوایس را تشکیل داده‌اند؛ در این حالت Task Center، تسک‌های در جریان روی هر دو دستگاه را به نمایش می‌گذارد و برای انتقال یک تسک از گوشی به تبلت تنها کشیدن آن روی آیکون تبلت در بالای صفحه کفایت می‌کند و بدین‌ترتیب تسک مورد نظر به سادگی به صفحه‌نمایش بزرگ‌تر تبلت انتقال پیدا می‌کند. از همین طریق امکان چک کردن برنامه‌های در حال اجرا در موبایل روی تبلت و حتی ادامه دادن آن‌ها در تبلت نیز وجود دارد.

Service Widgets

ویجت‌های خدماتی یا Service Widgets یکی از گزینه‌های کلیدی پلتفرم هارمونی به حساب می‌آیند که پیش از این نیز به آن‌ها اشاره شد. برای ساخت یک سرویس ویجت کافی‌ست آیکون یک اپلیکیشن منطبق را رو به بالا کشید تا اطلاعات آنی و بلافاصله‌ای از آن برنامه را بدون نیاز به باز کردن در اختیار داشت. سایز این ویجت به‌دلخواه کاربر قابل تغییر بوده و می‌توان آن را در هر نقطه‌ خالی در هوم‌اسکرین قرار داد.

از سرویس ویجت‌ها می‌توان برای دسترسی به آن‌چه Atomic Services خوانده می‌شود نیز استفاده کرد که به‌آسانی فراخوانده شده و در سرویس‌سنتر بدون نیاز به دانلود یا نصب هیچ برنامه اضافه‌ای به اشتراک گذاشته می‌شوند. سرویس ویجت‌ها می‌توانند بین دیوایس‌های مختلف دارای پلتفرم هارمونی جابجا شوند برای نمونه در صورتی که به خواندن اخبار روی گوشی و ارسال آن برای دوستان علاقه داشته باشید به‌راحتی سرویس ویجت آن را برای فرد مورد نظر ارسال کنید و وی نیز بدون نصب هیچ برنامه اضافه‌ای قادر به خواندن همان خبر خواهد بود.

سرعت و کیفیت عملکرد

هواوی در معرفی سیستم‌عامل هارمونی از بهینه‌سازی مجموعه این پلتفرم از جمله کرنل و لایه سخت‌افزاری خبر داده که با کمک آن‌ها پرفورمنس HarmonyOS در مقایسه با رابط کاربری EMUI مبتنی بر اندروید با افزایش روبرو شده است. این شرکت برای اثبات ادعای خود به تجربه محدودیت‌ رام در بین 20 درصد از کاربران پس از استفاده از دستگاه خود برای 36 ماه اشاره می‌کند که پس از آن کند شدن دستگاه آغاز می‌شود در پلتفرم هارمونی اما با کمک شیوه‌هایی که از آن‌ها با عنوان «تعدادی نوآوری» یاد شده این اطمینان حاصل می‌شود که حتی با تقریبا پر بودن حافظه رام نیز کندی عملکرد رخ ندهد.

تکنولوژی اختصاصی DGraphicEngine

در این فناوری هردوی CPU و GPU برای زمان‌بندی و ردندرینگ هوشمندانه در کنار هم به‌کار گرفته می‌شوند. علاوه بر این با جداسازی لاجیک رندرینگ از Service processing logic، این دو در کار یکدیگر اختلال ایجاد نکرده و به‌گفته هواوی، عملکرد گرافیک روان تر بوده و نرخ فریم‌ها بهبود پیدا می‌کند.

مواردی از این دست از بار سیستم برای پردازش ویدئویی نیز کاسته و جدا از اجرای روان‌تر برنامه‌ها، دوام باتری بالاتری را نیز به‌دست می‌دهند. برای نمونه به میت 40 پرو در هنگام اجرای یک بازی خاص اشاره شده است که با EMUI تحت اندروید 4.7 ساعت و با HarmonyOS تا 5.1 ساعت دوام خواهد داشت.

موارد امنیتی و حریم خصوصی

از جمله موارد امنیتی و حریم خصوصی اشاره شده از سوی هواوی در پلتفرم هارمونی، قابلیتی به نام احراز هویت تجمیعی یا Collaborative authentication است که در طی آن در هنگام باز کردن قفل صفحه‌نمایش گوشی علاوه بر تشخیص چهره از داده‌های ساعت هوشمند نیز استفاده می‌شود.

دیوایس‌های دریافت‌کننده

نسخه جدید سیستم‌عامل هارمونی از روز رونمایی به‌گفته هواوی برای نزدیک به 100 دستگاه مختلف ارائه می‌شود که آن‌جمله باید به گوشی‌های سری میت 40 و میت 30، سری P40، تبلت‌های MatePad Pro، سری‌های نوا 8، نوا 7 و نوا 6 و برخی دستگاه‌های قدیمی‌تر از جمله سری میت 10، نوا 5، نوا 4 و نوا 3 و سری P10 اشاره کرد.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا