برنامه هواوی برای ساخت چیپ‌ست در شانگهای – گام بلند غول چینی برای استقلال از تکنولوژی آمریکایی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/8/14        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : به دنبال تحریم‌های ایالات متحده علیه هواوی، این شرکت دیگر امکان برخورداری از سرویس‌های موبایلی گوگل را ندارد. ولی تصمیم جدی هواوی برای مستقل شدن از گوگل، این کمپانی را بر آن داشت تا با طراحی اکوسیستمی به نام HMS (سرویس‌های موبایلی هواوی) و همچنین سیستم‌عاملی تحت عنوان Harmony OS، نشان دهد که می‌تواند مستقل از گوگل به کار خود ادامه دهد. ظاهرا همین سیاست در زمینه تولید چیپ‌ست نیز از سوی هواوی دنبال می‌شود. طبق گزارشی که اخیرا در فایننشال تایمز منتشر شد، هواوی برای رهایی از تحریم‌هایی که تأمین تراشه‌های مورد نیاز این شرکت را هدف قرار داده، قصد دارد نخستین کارخانه تولید چیپ‌ست خود را در شهر شانگهای احداث کند.

با توجه به اینکه هواوی هیچ تجربه‌ای در زمینه ساخت چیپ‌ست ندارد، این کارخانه توسط "مرکز تحقیق و توسعه IC شانگهای" اداره می‌شود که طبق گزارش فایننشال تایمز، یک مرکز تحقیقاتی وابسته به دولت محلی شانگهای است. هواوی در ساخت تجهیزات این کارخانه جدید از هیچ تکنولوژی آمریکایی استفاده نکرده و به این ترتیب، این کارخانه شامل تحریم‌های وزارت بازرگانی ایالات متحده نخواهد شد. شاید مستقل شدن از تکنولوژی برون‌مرزی برای آینده هواوی بسیار کلیدی باشد، اما استقلال کامل از تکنولوژی آمریکایی بدان معناست که کارخانه جدید هواوی، در همان بدو تولید، چندین سال از سازندگان باسابقه‌ای مثل TSMC و سامسونگ عقب‌تر خواهد بود.

با توجه به این مسأله، در ابتدا نمی‌توان از کارخانه جدید هواوی انتظارات زیادی داشت. طبق گزارش فایننشال تایمز، کارخانه جدید هواوی کار خود را با تولید تراشه‌هایی آغاز می‌کند که با لیتوگرافی قدیمی 45 نانومتری ساخته می‌شوند. این لیتوگرافی قدمتی 13 ساله داشته و برای درک بهتر موضوع، بد نیست بدانید تراشه‌ A4 که در سال 2010 در ساخت آیفون 4 مورد استفاده قرار گرفت، با همین لیتوگرافی ساخته شده بود. البته هواوی قصد ندارد به همین جا محدود باشد.

هواوی امیدوار است که تا پایان سال 2021، برای تجهیزات "اینترنت اشیاء" خود موفق به ساخت چیپ‌ست‌هایی با لیتوگرافی 28 نانومتری شود. در نقشه راه هواوی برای این کارخانه، تولید تراشه‌های 20 نانومتری برای تجهیزات مخابراتی نسل پنجم نیز پیش‌بینی شده که ظاهرا تا پایان سال 2022 محقق خواهد شد. البته، حتی اگر تمام این برنامه‌‌ها طبق جدول زمانی هواوی عملی شوند، تولیدات این کارخانه باز هم نمی‌تواند نیاز مبرم هواوی به چیپ‌ست‌های پیشرفته برای اسمارت‌فون‌های پرچمدار این شرکت را برآورده کند (حداقل در آینده نزدیک این امر محقق نخواهد شد). اگر نقشه راه هواوی را مبنا قرار دهیم، با این سرعت، هواوی در پایان دهه 2020 می‌تواند به تکنولوژی ساخت چیپ‌ست‌های پیشرفته دست پیدا کند.

البته اخیرا خبرهایی شنیده شده که می‌تواند برای هواوی امیدوارکننده باشد. ظاهرا چندین شرکت سازنده با دریافت مجوز از ایالات متحده، امکان صادر کردن قطعاتی مثل نمایشگر، سنسور دوربین و چیپ‌ست را به هواوی پیدا کرده‌اند. لازم به ذکر است، این قطعات تنها برای بخش موبایل هواوی بوده و کسب‌وکار تجهیزات مخابراتی 5G این شرکت، همچنان به چیپ‌ست‌های نسل پنجم نیازمند است. البته، طبق برخی خبرها، شرکت سامسونگ قصد دارد با استفاده از تکنولوژی اروپایی-ژاپنی، تحریم‌های آمریکا را دور زده و تراشه‌های پیشرفته مورد نیاز تجهیزات مخابراتی هواوی را تأمین کند. ناگفته نماند، کمپانی معروف کوالکام نیز با لابی‌گری در تلاش است تا با جلب رضایت دولت آمریکا، به هواوی چیپ‌ست بفروشد.

با توجه به آنچه گفته شد، کارخانه چیپ‌ست‌سازی شانگهای در حال حاضر درد چندانی را از هواوی دوا نمی‌کند. اما می‌توان به آن به دیدِ یک سرمایه‌گذاری درازمدت نگریست. در حقیقت، هواوی با این کار همان هدفی را دنبال می‌کند که کل کشور چین در پی آن است. دولت چین با تدوین یک برنامه پنج ساله، قصد دارد در زمینه اقتصاد به سمت خودکفایی هرچه بیشتر پیش رود. یکی از ابعاد این برنامه، عدم وابستگی به کشورهای خارجی در حوزه تکنولوژی‌های کلیدی را شامل می‌شود. درسی که تحریم‌های آمریکا به هواوی داده، آن است که وقتی کشوری نتواند تکنولوژی‌های اساسی مورد نیاز برای تولید خود را کنترل کند، همیشه باید منتظر بروز برخی مشکلات باشد.

ایالات متحده به بهانه آنچه ارتباطات هواوی با دولت کمونیستی چین گفته شده، این شرکت را تهدیدی برای امنیت ملی خود اعلام کرده است. طبق ادعای آمریکا، گوشی‌ها و تجهیزات شبکه هواوی با داشتن "در پشتی" یا backdoor، می‌توانند اطلاعات شهروندان و کمپانی‌های آمریکا را جمع‌آوری کرده و به یک سرور در پکن ارسال کنند. البته ایالات متحده هنوز هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا ارائه نکرده و هواوی نیز بارها این اتهام را انکار کرده است.

منبع : Financial Times