رویترز اعلام کرد: هواوی در آستانه واگذاری بخشی از کسب‌وکار Honor

نمایش خبر

تاریخ : 1399/7/25        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : هواوی Huawei ، آنر Honor
واحد خبر mobile.ir : تحریم‌های وضع‌شده آمریکا علیه هواوی، تأثیر نامطلوبی بر کسب‌وکار این شرکت داشته که از آن جمله می‌توان به محروم شدن از سرویس‌های گوگل و ناتوانی این شرکت در وارد کردن چیپ‌ست از برخی کمپانی‌ها اشاره کرد. هفته پیش، یک تحلیلگر چینی در وبلاگ خود مدعی شد هواوی قصد دارد کسب‌وکار Honor را واگذار کند. به دنبال انتشار این خبر، کارکنان هواوی با حضور در شبکه اجتماعی Weibo، این ادعا را نادرست خواندند و ماجرا کمی پیچیده شد. اما طبق گزارشی که خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه 14 اکتبر 2020 (23 مهر 1399) منتشر کرد، ظاهرا به گفته دو منبع آگاه، این ادعا صحت داشته و هواوی برای فروش بخشی از کسب‌وکار Honor با چند شرکت وارد مذاکره شده است.

هواوی در سال 2013 برند Honor را برای پاسخگویی بیشتر به نیازهای بازار و برآورده کردن سلایق مختلف (به‌ویژه جوان‌ترها) تأسیس نمود، اما این برند عمدتا مستقل از کمپانی مادر خود فعالیت می‌کند. طبق آنچه در رویترز منتشر شده، هواوی برای مقابله با تحریم‌های ایالات متحده، باید در اولویت‌های خود تجدید نظر کند. به این ترتیب، این کمپانی چینی ترجیح داده تا روی کسب‌وکار اسمارت‌فون‌های پیشرفته خود تمرکز کند زیرا این بیزنس در قیاس با زیربرند Honor – که محصولاتش عمدتا گوشی‌های ارزان‌قیمت و مخصوص جوانان را در بر می‌گرفت – اولویت دارد. لذا، هواوی تصمیم گرفت تا برای فروش بخشی از کسب‌وکار Honor با چند شرکت (از جمله کمپانی Digital China) وارد مذاکره شود.

هنوز مشخص نیست کدام بخش از دارایی‌های Honor به فروش خواهد رسید، اما به گفته آن دو منبع آگاه، احتمال واگذاری بخش‌هایی چون قابلیت‌های تحقیق و توسعه، کسب‌وکار مدیریت زنجیره تأمین و یا حتی خود برند Honor وجود دارد. یکی از منابع تصریح کرد که معامله بین هواوی و شرکت‌های مذکور – که ممکن است تماما نقدی باشد – ارزشی بین 15 تا 25 میلیارد یوان خواهد داشت. با توجه به نرخ کنونی تبدیل ارز (هر دلار آمریکا برابر با 6.7 یوان چین)، ارزش این معامله چیزی بین 2.2 تا 3.7 میلیارد دلار خواهد بود.

همان طور که گفته شد، از شرکت Digital China (اصلی‌ترین توزیع‌کننده گوشی‌های Honor) به عنوان مهم‌ترین خریداری یاد شده که قرار است به پای میز معامله با هواوی بیاید. اما به گزارش رویترز، شرکت‌های دیگری از قبیل TCL و شیائومی نیز ممکن است جزو خریداران باشند. تحلیلگری که برای اولین بار از احتمال واگذاری Honor خبر داده بود، نام شرکت‌هایی مثل Gree و BYD را نیز در بین سهامداران آینده Honor ذکر کرده است. با توجه به محرمانه بودن جلسات مذاکره، منابع آگاه خود را معرفی نکردند. لازم به ذکر است، این خبر صرفا از سوی رویترز منتشر شده و تا کنون هیچ‌یک از شرکت‌های هواوی، Digital China، شیائومی و TCL درباره واگذاری Honor اظهار نظر نکرده‌اند. همچنین، به گزارش هفته قبل Tencent News، برخی منابع نزدیک به هواوی، خبر واگذاری Honor را تکذیب کرده‌اند.

موقعیت برد-برد

مجبور شدن یک شرکت به واگذاری بخشی از کسب‌وکار خود، در ظاهر نامطلوب تلقی می‌شود. اما فروش Honor می‌تواند به نفع هواوی تمام شود. کو مینگ-چی (Kuo Ming-chi)، تحلیلگر TF International Securities، بر این باور است که فروش کسب‌وکار Honor (به هر شکل ممکن) برای برند Honor، تأمین‌کنندگان آن و در مجموع برای صنعت الکترونیک چین یک موقعیت برد-برد محسوب می‌شود. به گفته کو مینگ-چی، اگر Honor مستقل از هواوی باشد، مشمول تحریم‌های آمریکا نشده و می‌تواند به‌راحتی اقدام به خرید قطعات نماید. این امر می‌تواند به کسب‌وکار اسمارت‌فون‌های Honor و تأمین‌کنندگان آن کمک کند.

سال گذشته، دولت آمریکا به بهانه آن‌چه جاسوسی هواوی برای دولت چین عنوان شد، عمده کمپانی‌های آمریکایی را از انجام هرگونه معامله با این شرکت منع کرد. البته هواوی همواره این اتهام را تکذیب کرده است. در ماه می سال جاری، دولت ایالات متحده با وضع قانونی جدید، توانایی هواوی در دسترسی به تراشه‌های مورد نیاز خود برای تجهیزات شبکه و همچنین گوشی‌های 5G را محدود نمود.

گستره فعالیت Honor

برند Honor – که حداقل در ابتدا گوشی‌های خود را به شکل آنلاین و از طریق وب‌سایت خود و دیگر فروشگاه‌های اینترنتی به فروش می‌رساند – با تولید گوشی‌های ارزان‌قیمت در چین، با برندهایی مثل شیائومی، Oppo و Vivo رقابت می‌کند. البته این محصولات محدود به بازار چین نبوده و در جنوب‌شرق آسیا و اروپا نیز به فروش می‌رسند. طبق برآورد Canalys، هواوی 55.8 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را طی سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی، وارد بازار جهانی نموده که حدود 14.6 میلیون دستگاه (یعنی 26 درصد) از این تعداد، محصول Honor بوده‌اند. اما فروش گوشی‌های ارزان‌قیمت همواره با حاشیه سود پایینی همراه بوده است. به گفته یکی از منابع آگاه، از حدود 70 تا 80 میلیارد یوان درآمدی که Honor از فروش محصولات خود در سال گذشته به دست آورده، تنها 5 میلیارد یوان سود خالص بوده است.

تصویری از آینده

همان طور که گفته شد، کمپانی Digital China یکی از شرکای هواوی بوده و در زمینه‌هایی مثل رایانش ابری و دیگر کسب‌وکارها با هواوی شراکت دارد. به گزارش رویترز، چنانچه معامله این شرکت با هواوی موفقیت‌آمیز باشد، Digital China عمده هزینه این معامله را از طریق وام‌های بانکی تأمین کرده و در هفته‌های آتی، فرایندهای پرداخت در این معامله را نهایی خواهد کرد. لازم به ذکر است، یک روز پس از اعلام این خبر از سوی رویترز، سهام شرکت Digital China در ابتدا به میزان 10 درصد (حداکثر حد رشد روزانه) بالا رفت اما نهایتا در بعدازظهر همان روز به رشد 3 درصدی بسنده کرد و ارزش بازار این کمپانی چینی را به حدود 2.9 میلیارد دلار رساند.

منبع : Reuters


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا