گزارش مالی هواوی از نه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2020- آشکار شدن تدریجی تأثیر تحریم‌های آمریکا

نمایش خبر

تاریخ : 1399/8/4        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : کمپانی هواوی در روز 23 اکتبر سال جاری میلادی (2 آبان 1399) گزارش مالی خود را از سه فصل نخست 2020 منتشر کرد. این نتایج حسابرسی‌نشده که با رعایت استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی تهیه شده، نشان می‌دهد هواوی در بازه نه‌ماهه ژانویه تا سپتامبر امسال 671.3 میلیارد یوان درآمد کسب کرده است که با در نظر گرفتن نرخ برابری هر دلار آمریکا معادل 6.8101 یوان چین در پایان سپتامبر 2020 به حدود 98.57 میلیارد دلار بالغ خواهد شد؛ رقمی که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 9.9 درصد افزایش را نشان می‌دهد. حاشیه سود خالص شرکت نیز در این دوره 8 درصد بوده و به این ترتیب، ابرشرکت چینی نتایج مورد انتظار را تا حدود زیادی محقق ساخته است.

این در شرایطی است که به سبب همه‌گیری جهانی COVID-19 و فشار ناشی از تحریم‌های آمریکا، مدیران شرکت تا حد زیادی از پیش‌بینی عملکرد خود پرهیز کرده‌ بودند و حال به طور رسمی، از موفقیت در تحقق چشم‌انداز مورد نظر خود سخن گفته‌اند. هواوی در این گزارش به ارائه اطلاعات مربوط به درآمد و حاشیه سود خالص نه‌ماهه بسنده کرده و در خصوص آمار مربوط به عملکرد هیچ یک از بخش‌های خود سخنی نگفته است.

شرکت چینی در گزارش سه‌ماهه سوم سال گذشته با افتخار از افزایش 26 درصدی عرضه اسمارت‌فون و رشد اکوسیستم موبایل اختصاصی خود موسوم به Huawei Mobile Services خبر داده بود؛ اکوسیستمی که در پی محدودیت دسترسی به سرویس‌های موبایل گوگل در اثر تحریم‌های ایالات متحده، به عنوان جایگزینی برای آن معرفی شده است.

کمپانی بزرگ چینی که در روز پنج‌شنبه 22 اکتبر (1 آبان) از سری پرچمدار Mate 40 رونمایی کرده، مطابق رویه معمول در هیچ یک از گزارش‌های سه‌ماهه سال جاری به میزان فروش گوشی‌های هوشمند خود اشاره‌ای نکرده است. چنان که یکی از سخنگویان هواوی در پاسخ به پرسشی درباره ارائه نشدن این آمار در گزارش فصل سوم امسال به این اشاره اکتفا کرده که شرکت «جزئیات اضافی مربوط به عملکرد تجاری خود را در زمان مقتضی منتشر خواهد کرد.»

Huawei Mate 40 Pro

گوشی‌های سری Mate 40، نخستین اسمارت‌فون‌هایی محسوب می‌شوند که پس از قطع کامل دسترسی هواوی به بازار نیمه‌رسانای پیشرفته آمریکایی یا مبتنی بر فناوری‌های ایالات متحده معرفی می‌شوند و احتمال دارد که آخرین نمونه از دستگاه‌های تولیدی این شرکت باشند که به تراشه‌های پیشرفته Kirin مجهز شده‌اند.

بر اساس گزارش موسسه پژوهشی Canalys، هواوی در سه‌ماهه دوم سال 2020، از نظر میزان فروش اسمارت‌فون در جهان پیشتاز بوده و برای نخستین بار در نزدیک به یک دهه گذشته توانسته جایگاهی را به خود اختصاص دهد که معمولاً در اختیار اپل یا سامسونگ بوده است. پس از آن ایالات‌متحده کوشید فشار بر این شرکت را افزایش دهد و این بار ضربه شدیدتری را وارد کرد. درست یک سال پس از قرار گرفتن غول چینی در فهرست سیاه، وزارت بازرگانی آمریکا ممنوعیت‌های تازه‌ای را در زمینه صادرات برای هواوی وضع کرد و دسترسی این کمپانی را به آن دسته از محصولات شرکت‌های خارجی سازنده تراشه محدود ساخت که در فرآیند طراحی و تولید از تکنولوژی‌های آمریکایی استفاده می‌کنند. این تغییرات از میانه ماه سپتامبر اجرایی شد به این ترتیب امکان تأمین تراشه‌های پیشرفته 5 نانومتری Kirin 9000 که با تجهیزات آمریکایی در شرکت TSMC تولید می‌شوند، محدود شد. البته این مقررات تازه همچنان راه را برای دریافت ظاهرا 8.8 میلیون تراشه‌ از پیش سفارش داده‌شده باز گذاشت. اما استفاده گسترده هواوی از این تراشه‌ها، در پرچمدارهایی مانند Mate 40 Pro و همچنین ایستگاه‌های شبکه نسل پنجم، احتمالاً سبب اِتمام سریع موجودی انبارها خواهد شد. به این ترتیب و در صورت ادامه این وضعیت، هواوی باید به سرعت راهبردهای جایگزینی را برای رویارویی با محدودیت‌ها در پیش گیرد. چنان که برخی منابع از احتمال توقف تولید گوشی‌های بالارده یا تلاش برای حضور هواوی در صنعت خودرو خبر داده‌اند.

اما این نقطه عطف تأثیرگذار در حقیقت نشان‌دهنده کاهش جهانی فروش گوشی‌های هوشمند در میانه همه‌گیری COVID-19 در سراسر دنیاست. به گزارش Canalys، عرضه اسمارت‌فون هواوی در سه‌ماهه دوم امسال در مقایسه با دوره مشابه سال ۲۰۱۹ پنج درصد کمتر شده و با وجود افزایش 8 درصدی عرضه در بازار داخلی چین، فروش بین‌المللی هواوی کاهش 27 درصدی را تجربه کرده است. در همین حال سامسونگ نیز به عنوان برترین فروشنده گوشی هوشمند در سه‌ماهه نخست 2020، کاهشی ۳۰ درصدی را در سطح جهانی طی دومین فصل امسال از سر گذرانده و همین افت سبب پیش افتادن هواوی از شرکت کره‌ای شده است. البته حالا با تشدید تحریم‌های آمریکا و محدود شدن صدور تراشه به کمپانی چینی، نمی‌توان از توانایی این شرکت برای مقابله با فشارها و حفظ وضع موجود با اطمینان سخن گفت.

در نگاهی کلی و با وجود موفقیت مقطعی هواوی، نرخ رشد درآمد این شرکت کاهش یافته است. چنان که رشد 9.9 درصدی درآمد امسال هواوی در نه‌ماهه نخست در مقایسه با افزایش 24.4 درصدی مدت مشابه سال گذشته، بسیار کمتر بوده است. به علاوه، حاشیه سود شرکت نیز در سال گذشته با 8.7 درصد نسبت به رقم سال جاری، اندکی بیشتر بوده است. از این رو با آن که هواوی تا اینجا در نبرد تجاری با دولت آمریکا نسبتاً موفق عمل کرده است، به نظر می‌رسد در ماه‌ها و سال‌های آینده با چالش‌های بیشتری مواجه خواهد شد.

دولت ترامپ به بهانه‌های گوناگون از جمله مخاطرات امنیتی محصولات هواوی و ارتباط با حزب کمونیست چین، محدودیت‌های تجاری شدیدی را در مورد این کمپانی اِعمال و بارها به احتمال جمع‌آوری داده‌های مصرف‌کنندگان و شرکت‌های آمریکایی توسط دستگاه‌های تولیدی شرکت چینی اشاره کرده است. البته این گفته‌ها هرگز با شواهد روشن به اثبات نرسیده و به نظر می‌رسد که تلاش برای محدود کردن قدرت شرکت‌های چینی، در کنار حفاظت از تولیدکنندگان آمریکایی، مانند اپل، انگیزه اصلی ترامپ و مدیران بازرگانی دولت او بوده باشد. ضمن آن که دولت آمریکا احتمالاً در پی جلوگیری از تسلط هواوی بر بازار فناوری 5G است تا کمپانی‌هایی مانند هواوی، مسیری مشابه شرکت‌های بزرگ آمریکایی را در دهه‌های ابتدایی ظهور اینترنت طی نکنند و به حاکم بلامنازع فناوری اطلاعات در سده بیست ‌و‌ یکم بدل نگردند.

منبع : Huawei


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا