معرفی سنسور جدید RGBW ویوو با دریافت 160 درصد نور بیشتر برای عکاسی در محیط‌های کم‌نور

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/6/20        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : سنسور دوربین Image Sensor ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : هنوز هم گرفتن یک عکس خوب با دوربین گوشی‌های هوشمند در محیط‌های کم‌نور، یک امر چالش‌برانگیز است. اما ممکن است این مشکل در آینده نزدیک به دست Vivo حل شود. کمپانی Vivo در روز دوشنبه 7 سپتامبر 2020 (17 شهریور 1399) در یک کنفرانس خبری از برنامه‌های خود برای تولید یک سنسور دوربین RGBW خبر داد که طبق ادعای این شرکت می‌تواند عملکرد مناسبی در شرایط کم‌نور داشته باشد. RGBW از حروف اول کلمه‌های blue ،green ،red و white تشکیل شده که اضافه شدن رنگ سفید به چینش قدیمی RGB، امکان عکاسی با کیفیت‌تر در محیط‌های کم‌نور را فراهم می‌کند. به گفته Vivo، دیوایس‌هایی که به این سنسور جدید مجهز می‌شوند، تا سال 2021 وارد بازار خواهند شد.

گفته می‌شود سنسور جدید Vivo، نخستین سنسور با ماتریس RGBW و همچنین چینش فیلترهای رنگی است. طبق ادعای شرکت سازنده میزان حساسیت به نور در این سنسور (در مقایسه با سنسورهای RGGB) تا 160 درصد ارتقا پیدا کرده است. بیشتر سنسورهای قدیمی‌تر عمدتا از چینش RGB استفاده می‌کردند. البته در این میان، دوربین برخی اسمارت‌فون‌های هواوی – مثل P30 و P40 Pro – به سنسورهای RYYB مجهز شده بود. حرف Y در این سنسور به کلمه yellow (زرد) اشاره می‌کند. این سنسور فیلتر رنگ سبز ندارد، اما می‌تواند نور بیشتری را جذب کند. البته به گفته Vivo، میزان جذب نور در سنسور جدید این شرکت تا 15 درصد بیشتر از سنسورهای RYYB بوده و در مجموع بازدهی آنها تا 60 درصد نسبت به سنسورهای RYYB بالاتر رفته است. همچنین مشکل color cast یا "طیف رنگی ناخواسته" که عموما در سنسورهای RYYB دیده می‌شد، ظاهرا در سنسور جدید ویوو از بین رفته است.

لازم به ذکر است، این اولین بار نیست که در صنعت از سنسورهای RGBW برای دوربین گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود. در گذشته شاهد استفاده از فیلتر رنگی RGBW در برخی از دوربین‌های گوشی‌های سری Xperia (محصول سونی) بودیم. قاعدتا این سنسور در مقایسه با سنسورهای معمولی RGB نور بیشتری را جذب می‌کرد. اما مشکلی که در این سنسورها وجود داشت کاهش رزولوشن بود؛ مسأله‌ای که الگوریتم‌های پردازشی امروزی به خوبی آن را مرتفع کرده‌اند. به‌علاوه، هواوی نیز در سال 2015 اسمارت‌فون P8 را با دوربینی مجهز به سنسور RGBW وارد بازار کرد. این سنسور در مجموع عملکرد قابل‌قبولی داشت، اما پس‌زمینه‌های روشن و همچنین اشباع رنگ در صحنه‌های تاریک از جمله موارد مشکل‌ساز در این سنسور بود. ناگفته نماند، اسمارت‌فون P8 پنج سال قبل وارد بازار شد و انتظار می‌رود سنسور Vivo با توجه به پیشرفت فنی حاصل شده طی این سال‌ها، قدرتمندتر باشد.

در حال حاضر هیچ تضمینی برای عملکرد درخشان سنسور جدید Vivo وجود نداشته و تا زمانی که در دنیای واقعی به کار گرفته نشود، نمی‌توان درباره آن قضاوت کرد. اما کمپانی Vivo با تولید دیوایس‌هایی مثل Vivo X50 Pro نشان داد که استعداد خوبی در زمینه عکاسی در نور کم دارد. البته Vivo در این میدان تنها نبوده و رقبای زیادی در حال فعالیت هستند. شنیده‌ها حاکی از آنند که سامسونگ در حال ساخت ورژن جدیدی از سنسور 108 مگاپیکسلی معروف خود است. همچنین، انتظار می‌رود کمپانی‌هایی مثل سونی – که به صورت تخصصی روی سنسورهای تصویری کار می‌کنند – در سال 2021 نمونه‌های جدیدی را عرضه نمایند.

در پایان لازم به ذکر است، کمپانی Vivo در کنار معرفی این سنسور جدید، از همکاری خود با موسسه نشنال جئوگرافیک خبر داد. به موجب این همکاری، کاربران گوشی‌های هوشمند از سراسر دنیا می‌توانند عکس‌هایی که با گوشی خود گرفته‌اند را به این موسسه ارسال کنند. به بهترین عکس‌ها جوایزی تحت عنوان Vision+ Mobile Photography Awards تعلق خواهد گرفت. به زودی جزییات بیشتری از این مسابقه بزرگ در وب‌سایت‌های Vivo و نشنال جئوگرافیک قرار می‌گیرد.