CES 2020: معرفی OV48C، سنسور 48 مگاپیکسلی آمنی‌ویژن

نمایش خبر

تاریخ : 1398/10/22        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : سنسور دوربین Image Sensor ، آمنی‌ویژن OmniVision
واحد خبر mobile.ir : سنسور تصویری قطعه‌ای‌ست که در عملکرد دوربین و نهایتا ارزش اسمارت‌فون مجهز به این دوربین، نقش چشمگیری دارد. به اعتقاد کارشناسان، محبوب‌ترین سنسور تصویری که در سال 2019 برای اسمارت‌فون‌های پرچمدار و میان‌رده مورد استفاده قرار گرفت، سنسور 48 مگاپیکسلی Sony IMX586 بود که موفق شد به تعداد کثیری از گوشی‌ها راه یابد. امثال سامسونگ، هواوی، گوگل و اپل ترجیح دادند همچنان از سنسورهای سفارشی خود استفاده کنند، اما در مقابل برندهایی نظیر وان‌پلاس، شیائومی، Oppo، آنر و خیلی‌های دیگر از سنسور IMX586 استقبال کردند، به طوری که محبوبیت این سنسور از رقیب کره‌ای خود یعنی سنسور ISOCELL GM1 (محصول سامسونگ) نیز فراتر رفت.

در نیمه دوم سال 2019، برخی گوشی‌های پیشرفته به سمت استفاده از سنسور جدید 64 مگاپیکسلی سامسونگ، یعنی ISOCELL Bright GW1 تمایل نشان دادند. همچنین، Mi Note 10 با به کارگیری سنسور 108 مگاپیکسلی سامسونگ – که ISOCELL Bright HMX نام دارد – خبرساز شد. در ماه دسامبر، شاهد آن بودیم که سنسور جدید 64 مگاپیکسلی سونی با نام IMX686 – که جانشین سنسور IMX586 محسوب می‌شود – در ساخت دیوایس‌های جدید مورد استفاده قرار گرفته است. با این اوصاف، شاید تصور کنید رقابت اصلی در بازار سنسور تصویری موبایل، عمدتا بین سامسونگ و سونی باشد. اما باید توجه داشته باشیم که در این عرصه، یک نام دیگر نیز خودنمایی می‌کند: OmniVision.

طی چند سال اخیر، مطمئنا محصولات این شرکت نتوانسته به اندازه سنسورهای سونی و سامسونگ موفق باشد، اما ممکن است قواعد بازی تغییر کنند. کمپانی آمنی‌ویژن در روز دوشنبه 6 ژانویه 2020 (16 دی 1398)، در جریان نمایشگاه CES 2020، از تولید یک سنسور تصویری 48 مگاپیکسلی خبر داد. این سنسور OV48C نام داشته و به گفته شرکت سازنده، پیکسل‌های بزرگ 1.2 میکرونیِ آن، امکان رزولوشن بالا و عملکرد عالی در محیط‌های کم‌نور را برای دوربین در اسمارت‌فون‌های پرچمدار فراهم می‌کند.

با توجه به اینکه در سایر سنسورهای 48 مگاپیکسلی، اندازه سنسور 0.8 میکرون است، OV48C یک سنسور بزرگ تلقی می‌شود. بزرگی پیکسل‌ها در OV48C به خاطر آن است که خود سنسور از لحاظ فیزیکی اندازه بزرگی دارد. به گفته آمنی‌ویژن، OV48C نخستین سنسور تصویری در صنعت است که از تبدیل دوگانه HDR (از نوع درون تراشه‌ای) بهره می‌برد. بدین ترتیب آرتیفکت‌های حرکتی (motion artifacts) حذف شده و نسبت سیگنال-به-نویز (SNR) به شکل مناسبی تولید می‌شود. همچنین، این سنسور با داشتن گزینه‌ HDR به شکل ترکیب درون تراشه‌ای، این امکان را برای طراحان اسمارت‌فون فراهم می‌کند تا بتوانند با حداکثر انعطاف‌پذیری، بهترین شیوه HDR را برای یک صحنه ارائه کنند.

به گفته آرون جایاسیلان (Arun Jayaseelan)، از مدیران بازاریابی آمنی‌ویژن، به منظور تحقق کیفیت بالای تصویر – که برای خلق ویژگی‌هایی چون "حالت شب" در پرچمدارها مورد نیاز است – ترکیبی از رزولوشن بالا، اندازه بزرگ پیکسل و دامنه دینامیکی بالا ضروری است. طبق ادعای جایاسیلان، OV48C تنها سنسور تصویری پرچمدار در صنعت است که ترکیبی از رزولوشن 48 مگاپیکسلی، پیکسل بزرگ 1.2 میکرونی، سرعت بالا و دامنه دینامیکی بالا (از نوع درون تراشه‌ای) را به صورت یکجا داراست. در نتیجه، این سنسور روی کاغذ می‌تواند امکاناتی مثل SNR برتر، عملکرد مناسب در نور کم و ضبط ویدئوی 4K با کیفیت بالا را ارائه نماید.

سنسور OV48C بر مبنای تکنولوژیِ بستر انباشته اختصاصی آمنی‌ویژن (موسوم به PureCel Plus) ساخته شده است. اندازه سنسور 1/1.3 اینچ اعلام شده که در مقام مقایسه از سنسورهای IMX586 سونی و GM1 و GM2 سامسونگ – که 1/2 اینچی هستند – بزرگ‌تر است. می‌توان گفت در حال حاضر، تنها سنسور موبایلی که از OV48C بزرگ‌تر است، سنسور تصویری 1/1.2 اینچی است که نوکیا در سال 2012 در ساخت گوشی معروف Nokia 808 PureView به کار گرفته بود. به گفته شرکت سازنده، فرمت اپتیکال سنسور OV48C، کیفیت عکاسی و فیلم‌برداری در پرچمدارها را ارتقا می‌دهد این سنسور فیلتر رنگی 4 سلولی (به صورت درون تراشه‌ای) را با چینش مجدد (remosaic) سخت‌افزاری ادغام می‌کند که نتیجه آن، عکس‌های کیفیت‌بالای 48 مگاپیکسلی Bayer یا ویدئوی 8K خواهد بود.

در شرایط کم‌نور، این سنسور می‌تواند با ادغام پیکسل‌های نزدیک و ایجاد حساسیت چهار برابری، تصاویر 12 مگاپیکسلی را برای ویدئوی 4K2K خروجی دهد که معادل عملکرد یک سنسور 2.4 میکرونی خواهد بود. در هر صورت، طبق ادعای آمنی‌ویژن، سنسور OV48C می‌تواند تصاویر باکیفیتی را بدون تاری حرکتی برداشت نموده و امکان زوم برشیِ دیجیتال – با وضوح 12 مگاپیکسل و جابجایی سریع بین حالت‌ها – را فراهم کند. به علاوه، آمنی‌ویژن مدعی‌ست که ارائه طیف وسیعی از امکانات – از جمله زوم برشی دیجیتال و رابط CPHY – این سنسور را به گزینه‌ای مناسب برای دوربین اصلی در مجموعه دوربین‌های چندگانه در پشت اسمارت‌فون‌ها تبدیل می‌کند. این سنسور جدید برای پشتیبانی از فوکوس خودکار سریع، از تشخیص فاز 4C Half Shield بهره می‌گیرد.

فرمت‌های خروجی سنسور OV48C عبارتند از: عکس 48 مگاپیکسلی با سرعت 15 فریم در ثانیه (که نشان از نبودِ تاخیر صفر ثانیه‌ای شاتر دارد)، عکس 12 مگاپیکسلی (در نتیجه ترکیب هر 4 پیکسل در 1 پیکسل همراه با تاخیر صفر ثانیه‌ای شاتر) با سرعت 60 فریم در ثانیه و ویدئوی 4K2K با سرعت 60 فریم در ثانیه و با پیکسل‌های اضافی مورد نیاز برای لرزه‌گیر الکترونیکی. ناگفته نماند، ویدئوی با وضوح 1080p (با پشتیبانی از اسلوموشن) با سرعت 240 فریم در ثانیه و وضوح 720p با سرعت 360 فریم در ثانیه نیز از دیگر فرمت‌های ویدئویی خروجی این سنسور ذکر شده‌اند. البته این مورد چندان برجسته نیست، زیرا توانایی فیلم‌برداری برخی سنسورهای رقیب با وضوح 1080p به سرعت 960 فریم در ثانیه رسیده و دوربین بسیاری از گوشی‌های کنونی، فیلم‌برداری با همین وضوح را با سرعت 480 فریم در ثانیه نیز انجام می‌دهند.

به گفته آمنی‌ویژن، نمونه سنسورهای OV48C هم‌اکنون در دسترس بوده و بین هفتم تا دهم ژانویه (17 تا 20 دی) در مجموعه هتلی که CES در اختیار آمنی‌ویژن قرار داده، به نمایش در می‌آید. اینکه سنسور OV48C امسال در ساخت اسمارت‌فونی به کار گرفته می‌شود یا خیر، هنوز مشخص نیست. البته آمنی‌ویژن چندان در این عرصه معروف نبوده و به جز گوشی وان‌پلاس 2 – که در سال 2015 عرضه شد – نمی‌توان گوشی معروف دیگری را که به یاد آورد که در دوربین اصلی خود از سنسورهای آمنی‌ویژن استفاده کرده باشد. مشخصات OV48C روی کاغذ بسیار عالی به نظر می‌رسد، اما باید دید این سنسور چگونه می‌تواند با سنسور 64 مگاپیکسلی IM686 سونی و سنسور 108 مگاپیکسلی ISOCELL Bright HMX سامسونگ رقابت کند.

منبع : OmniVision


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا