معرفی OV64C – نخستین سنسور 64 مگاپیکسلی آمنی‌ویژن

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1398/12/6        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمنی‌ویژن OmniVision ، سنسور دوربین Image Sensor
واحد خبر mobile.ir : ظاهرا نبرد بین سازندگان اسمارت‌فون بر سر رزولوشن دوربین‌ها مجددا بالا گرفته است. در سال 2019 بیشتر گوشی‌های میان‌رده و پرچمدارهای مقرون‌به‌صرفه، به استفاده از سنسورهای 48 مگاپیکسلی Quad Bayer روی آوردند. به نظر می‌رسد در سال 2020، استاندارد جدید برای وضوح دوربین گوشی‌های هوشمند، 64 مگاپیکسل باشد. هر دو کمپانی سامسونگ و سونی، سنسورهای 64 مگاپیکسلی خود را به تولید رسانده‌اند که به ترتیب Samsung ISOCELL GW1 و Sony IMX686 نام دارند. سامسونگ حتی پا را یک پله فراتر گذاشته و دو سنسور 108 مگاپیکسلی تحت عنوان‌های ISOCEL HMX و ISOCELL HM1 را نیز طراحی نموده که سنسور دومی در ساخت Galaxy S20 Ultra استفاده شده است.

در حالی که سامسونگ و سونی به دنبال برتری‌جوئی در این بازار هستند، رقیب سومی نیز در میان است که به‌ آرامی و به دور از هیاهو به عرضه محصولات خود در بازار مشغول است. این رقیب، یک کمپانی چینی به نام "آمنی‌ویژن" است که البته مقر آن در ایالات متحده واقع شده است. آمنی‌ویژن هنوز نتوانسته به موفقیت چندانی در عرصه سنسورهای دوربین دست پیدا کند، اما ظاهرا برای رقابت در بازار عزم جدی دارد.

در سال‌های اخیر، برخی سازندگان اسمارت‌فون برای دوربین ثانویه در مجموعه دوربین‌های دوگانه، سه‌گانه یا چهارگانه اسمارت‌فون‌های خود از سنسورهای تصویری آمنی‌ویژن استفاده کرده‌اند. البته سنسورهای این شرکت در برخی گوشی‌های هوشمند نیز به عنوان سنسور دوربین اصلی مورد استفاده قرار گرفته که از این جمله می‌توان به گوشی‌های شیائومی Mi A1 و وان‌پلاس 2 اشاره کرد. این کمپانی با معرفی سنسور OV48C در رویداد CES 2020 خود را در جمع مدعیان بازار قرار داد. مشخصات این سنسور 48 مگاپیکسلی به لحاظ تئوری از سنسورهای 64 مگاپیکسلی کنونی بازار بالاتر است، چرا که با ثابت نگه داشتن رزولوشن، اندازه پیکسل‌ها در آن افزایش یافته است.

حال، پس از معرفی سنسور 16 مگاپیکسلی OV16B10 در ژوئن 2017 و سنسور 48 مگاپیکسلی OV48C در ژانویه 2020، باخبر شدیم که آمنی‌ویژن در روز سه‌شنبه 18 فوریه 2020 (29 بهمن 1398) از جدیدترین سنسور تصویری خود با نام OV64C پرده برداشته است. همان‌طور که از اسم آن پیداست، این نخستین سنسور 64 مگاپیکسلی آمنی‌ویژن بوده و با داشتن پیکسل‌هایی به بزرگی 0.8 میکرون، از ابعادی برابر با 1/1.7 اینچ برخوردار است (درست مثل ISOCELL GW1 و IMX686). قبل از هرچیز، باید بگوییم که مشخصات این سنسور شبیه مشخصات سنسورهای رقیب بوده و این بدان معناست که OV64C برتری قابل‌توجهی نسبت به امثال IMX686 ندارد (بر خلاف OV48C که حداقل روی کاغذ یک سر و گردن از هم‌ردیفان خود بالاتر بود).

باید بدانیم که یکی از محدودیت‌های عمده در دوربین‌ها، اندازه پیکسل‌هاست. اندازه 1.2 میکرونیِ پیکسل‌ها در OV48C (که در حالت مؤثر، عملا به 2.4 میکرون می‌رسد) برای دوربین یک اسمارت‌فون (با وضوح بالا) بی‌مانند است. در حالی که اندازه 0.8 میکرونی پیکسل‌ها در OV64C (که عملا تا 1.6 میکرون افزایش می‌یابد) با اندازه پیکسل‌ها در سایر سنسورهای رقیب تفاوتی ندارد.

سنسور OV64C بر مبنای تکنولوژی بستر انباشته اختصاصی آمنی‌ویژن – یعنی PureCel Plus – ساخته شده و طبق ادعای شرکت سازنده، ضمن فراهم نمودن امکان عکاسی قدرتمند، می‌تواند فیلم‌برداری 4K استثنایی (با لرزه‌گیر الکترونیکی) را برای اسمارت‌فون‌ها به ارمغان بیاورد. از جمله امکانات این سنسور می‌توان به چینش مجدد 4 سلولی برای خروجی Bayer با وضوح تمام و زوم برشی دیجیتال اشاره کرد. همچنین، سنسور OV64C به لطف داشتن رابط CPHY، با استفاده از پین‌های کمتر می‌تواند به توان عملیاتی بالاتری دست پیدا کند. این ویژگی می‌تواند سنسور 64 مگاپیکسلی آمنی‌ویژن را به گزینه‌ای مناسب برای استفاده در دوربین اصلیِ مجموعه دوربین‌های چندگانه در پشت گوشی‌های هوشمند مبدل کند.

به گفته آرون جایاسیلان (Arun Jayaseelan)، مدیر بازاریابی کارکنان در شرکت آمنی‌ویژن، برآورد TSR (از کمپانی‌های تحقیق بازار) حاکی از آن است که در سال 2020 حدود 127 میلیون سنسور تصویری با وضوح 64 مگاپیکسل یا بالاتر به شرکت‌های سازنده اسمارت‌فون عرضه می‌شود. وی ابراز امیدواری نمود که سنسور OV64C – با برخورداری از وضوح و ویژگی‌های پیشرفته – بتواند بخشی از این تقاضای فزاینده بازار را پاسخ‌گو بوده و مورد توجه طراحان اسمارت‌فون‌های رده بالا قرار بگیرد.

طبق ادعای آمنی‌ویژن، نتیجه ترکیب فیلتر رنگی 4 سلولی درون-تراشه‌ای (on-chip 4-cell color filter) با چینش مجدد سخت‌افزاری در این سنسور، خروجی 64 مگاپیکسلیِ Bayer با کیفیتی خواهد بود که بی‌درنگ و بدون هیچ تأخیر زمانی حاصل می‌شود. این امر باعث می‌شود سنسور OV64C مثل یک سنسور Quad Bayer به نظر برسد، زیرا تمام سنسورهای Quad Bayer یک QCFA دارند، اما عبارت "خروجی 64 مگاپیکسلیِ Bayer" – که از سوی آمنی‌ویژن برای این سنسور مطرح شده – نامفهوم است. در شرایط کم‌نور، این سنسور با استفاده از فناوری ترکیب پیکسل‌های نزدیک، تصاویری را با وضوح 16 مگاپیکسل و حساسیت 4 برابری به دست می‌دهد که در این صورت، اندازه پیکسل‌های سنسور برای پیش‌نمایش و عکاسی، معادل 1.6 میکرون خواهد بود. ناگفته نماند، در صورت استفاده از کراپ (برش) برای تحقق زوم دیجیتال تا 2 برابر، خروجی وضوحی معادل 16 مگاپیکسل خواهد داشت.

سنسور OV64C با بهره‌مندی از فوکوس خودکار تشخیص فاز از نوع میکرولنز 2در2 نوع 2، می‌تواند دقت فوکوس خودکار را – به ویژه در محیط‌های کم‌نور – بالا ببرد. این همان تکنولوژی استفاده شده در ساخت یکی از سنسورهای آینده سونی است که قرار است در ساخت Oppo Find X2 نیز از آن استفاده شود. فرمت‌های خروجی این سنسور به قرار زیر هستند: عکس 64 مگاپیکسلی با سرعت 15 فریم در ثانیه، ویدئوی 8K با سرعت 30 فریم در ثانیه، عکس 16 مگاپیکسلی با ترکیب 4 پیکسل با سرعت 30 فریم در ثانیه، ویدئوی 4K با سرعت 60 فریم در ثانیه و نهایتا ویدئوی 4K به همراه لرزه‌گیر الکترونیکی با سرعت 30 فریم در ثانیه. ناگفته نماند، OV64C از زمان‌بندی HDR (با 3 نوردهی) برای ویدئوهای با وضوح تا 16 مگاپیکسل پشتیبانی می‌کند.

منبع : OmniVision