اهداف سامسونگ از ساخت سنسور 600 مگاپیکسلی – آیا تکنولوژی از چشم انسان جلو می‌زند؟

نمایش خبر

تاریخ : 1399/2/6        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : سنسور دوربین Image Sensor ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : سامسونگ تلاش‌های زیادی در جهت طراحی و تولید سنسورهای بزرگ دوربین با رزولوشن‌های خیلی بالا داشته است. سال گذشته، سامسونگ نخستین سنسور 64 مگاپیکسلی برای گوشی‌های هوشمند را – تحت عنوان ISOCELL Bright GW1 – به دنیای فناوری معرفی کرد. پس از مدتی، اولین سنسور 108 مگاپیکسلی دنیا نیز با نام ISOCELL Bright HMX از سوی سامسونگ رونمایی شد. اما ظاهرا این کمپانی فکرهای بزرگ‌تری در سر دارد. یونگین پارک (Yongin Park)، معاون اجرایی و ریاست گروه کسب‌وکار سنسورها در سامسونگ، با نگارش سرمقاله‌ای که روز سه‌شنبه 21 آوریل 2020 (2 اردیبهشت 1399) در وب‌سایت خبری این شرکت منتشر شد، از احتمال تولید سنسور 600 مگاپیکسلی خبر داد.

Yongin Park معاون اجرایی و ریاست گروه کسب‌وکار سنسورها در سامسونگ

گفته می‌شود، چشمان ما – همان ابزارهایی که از طریق آنها جهان را می‌بینیم – رزولوشن معادلی در حدود 500 مگاپیکسل دارند. با توجه به اینکه در حال حاضر، رزولوشن اکثر دوربین‌های مدرن DSLR و دوربین گوشی‌های هوشمند، به ترتیب 40 و 12 مگاپیکسل است، مسلما صنعت برای رسیدن به توانایی‌های چشم انسان، راه درازی را در پیش خواهد داشت.

شاید فکر کنید قرار دادن تعداد زیادی پیکسل در کنار هم، کار آسانی باشد. اما حقیقت آن است که نتیجه این کار، تشکیل یک سنسور تصویری عظیم‌الجثه خواهد بود که اندازه آن ممکن است با اندازه یک اسمارت‌فون کامل برابری کند. گوشی‌های هوشمند امروزی، عمدتا بدنه‌های نازکی داشته و نسبت صفحه به بدنه در آنها زیاد است. برای اینکه بتوان میلیون‌ها پیکسل را در چنین گوشی‌هایی در کنار هم جا داد، ناچارا بایستی اندازه هر پیکسل کوچک شود تا سنسورها تا جای ممکن فشرده شوند. اما کوچک‌تر شدن پیکسل‌ها، میزان دریافت نور توسط تک‌تک پیکسل‌ها را کاهش داده و نهایتا عکس‌هایی تیره و تار را به دست می‌دهد. به این ترتیب، بین تعداد پیکسل‌های موجود در یک سنسور و اندازه پیکسل‌ها، یک دور باطل شکل می‌گیرد که برای از بین بردن آن، به قدرت تکنولوژیک بالا نیاز است.

دستاوردهای سامسونگ در حوزه پیکسل‌ها

اما سامسونگ، که سابقه تولید نخستین سنسورهای 64 و 108 مگاپیکسلی را در کارنامه دارد، مدعی شده که به این تکنولوژی دست پیدا کرده است. در تولید سنسور 108 مگاپیکسلی ISOCELL Bright HM1، سامسونگ با استفاده از تکنولوژی انحصاری Nonacell موفق شد میزان جذب نور پیکسل‌ها را به طور چشم‌گیری افزایش دهد. بر خلاف سنسور 64 مگاپیکسلی GW1 (مجهز به تکنولوژی Tetracell) – که از ترکیب پیکسلی به صورت 2×2 بهره می‌برد – ترکیب پیکسل‌ها در سنسور 108 مگاپیکسلی HM1 (با تکنولوژی Nonacell) به شکل 3×3 بوده و به عنوان مثال 9 پیکسل 0.8 میکرونی، عملکردی مشابه با 1 پیکسل 2.4 میکرونی خواهند داشت. به این ترتیب، مشکل عکاسی در محیط‌های کم‌نور نیز تا حدی تعدیل خواهد شد. از دیگر دستاوردهای سامسونگ در سال 2019، می‌توان به تولید نخستین سنسورهای تصویری بر پایه پیکسل‌های 0.7 نانومتری اشاره کرد؛ در حالی که صنعت، کمترین اندازه یک پیکسل را 0.8 میکرون تلقی می‌کرد.

سنسورهایی فراتر از حس‌های ما

عمده دوربین‌های امروزی عکس‌هایی به دست می‌دهند که برای چشم انسان قابل دید است؛ یعنی طول موج آنها در محدوده نزدیک به 400 تا حوالی 750 نانومتر قرار می‌گیرد. ساخت سنسورهایی که بتوانند طول موج‌های نوری خارج از این محدوده را تشخیص دهند، دشوار است اما این نوع سنسورها می‌توانند در بسیاری از زمینه‌ها کارگشا باشند. به عنوان مثال، آن دسته از سنسورهای تصویری که توانایی دیدن نور فرابنفش را دارند، با گرفتن عکس و نمایش سلول‌های سالم و سلول‌های سرطانی در رنگ‌های مختلف، می‌توانند در تشخیص سرطان پوست به کار گرفته شوند. سنسورهای تصویری مادون قرمز نیز به منظور کنترل کیفت مؤثرتر، در کشاورزی و دیگر صنایع کاربرد دارند. حتی ممکن است سنسورهای آینده، بتوانند میکروب‌هایی را ببینند که چشم غیرمسلح از مشاهده آنها ناتوان باشد.

به گفته یونگین پارک، سامسونگ علاوه بر سنسورهای تصویری، در حال کار کردن روی سنسورهایی‌ست که بتوانند بوها و مزه‌ها را نیز تشخیص دهند. او معتقد است، در آینده نه چندان دور، سنسورهایی که حتی فراتر از حس‌های بشری عمل می‌کنند، به بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی روزانه ما تبدیل خواهند شد.

سنسور 600 مگاپیکسلی با اهداف مختلف

تا به امروز، سنسورهای تصویری عمدتا در ساخت گوشی‌های هوشمند به کار گرفته می‌شد، اما به گفته یونگین پارک، در آینده شاهد گسترش کاربرد این سنسورها به حوزه‌هایی چون اتومبیل‌های خودران، اینترنت اشیا و پهپادها خواهیم بود. لذا ممکن است هدف سامسونگ از ساخت سنسور 600 مگاپیکسلی، گوشی‌های هوشمند نبوده و این شرکت چنین سنسورهایی را برای استفاده در خودروهای هوشمند به تولید برساند.

یکی از نمایندگان سامسونگ، در پاسخ به این سؤال که سنسور 600 مگاپیکسلی در کدام زمینه کاربرد دارد، گفت: «سنسور 600 مگاپیکسلی که در مقاله به آن اشاره شده، بیشتر یک هدف درازمدت بوده و در حال حاضر هیچ جدول زمانی مشخصی برای آن متصور نیست.» وی در ادامه با اشاره به اینکه تولید سنسور 600 مگاپیکسلی لزوما یک پروژه خاص و در جریان محسوب نمی‌شود، از قصد سامسونگ برای تولید چند سنسور تصویری در سال جاری میلادی خبر داد. طبق برخی شایعات، سامسونگ قصد دارد با استفاده از تکنولوژی Nonacell، یک سنسور 150 مگاپیکسلی را برای گوشی‌های هوشمند طراحی کند. دسته دیگری از شایعات نیز از عرضه سنسور 192 مگاپیکسلی سامسونگ، در ماه آینده حکایت دارد.

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا