معرفی سنسورهای جدید 64 و 48 مگاپیکسلی سامسونگ با تکنولوژی Tetracell

نمایش خبر

تاریخ : 1398/2/23        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : سنسور دوربین Image Sensor ، دوربین Camera ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : جاد هیپ (Judd Heape)، از مقامات ارشد کوالکام، در اوایل ماه مارچ به این نکته اشاره کرد که در سال 2019 شاهد تولید اسمارت‌فون‌هایی خواهیم بود که رزولوشن دوربین‌های‌شان به 100 مگاپیکسل هم برسد. در تأیید این جمله، کمپانی سامسونگ روز پنج‌شنبه 9 می 2019 (19 اردیبهشت 1398) از تولید دو سنسور تصویری جدید خبر داد. این دو سنسور – که در خانواده سنسورهای 0.8 میکرونی سامسونگ قرار می‌گیرند – عبارتند از سنسور 64 مگاپیکسلی ISOCELL Bright GW1 و سنسور 48 مگاپیکسلی ISOCELL Bright GM2. علاوه‌ بر رزولوشن بالا (به لطف استفاده از پیکسل‌های بسیار کوچک)، این سنسورها از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای برای ارتقای کیفیت تصویر بهره می‌برند.

introducing samsung ISOCELL Bright GW1 and ISOCELL Bright GM2 Image Sensors

یونگین پارک (Yongin Park)، معاون اجرایی کسب‌وکار سنسورها در کمپانی سامسونگ، می‌گوید: «طی چند سال اخیر، دوربین‌های تلفن همراه مهم‌ترین ابزار برای ضبط و به اشتراک گذاشتن لحظه‌های هر روز ما بوده‌اند.» به گفته وی، سنسورهای ISOCELL Bright GW1 و GM2، با تعداد بیشتر پیکسل‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته در این زمینه، سطح جدیدی از عکاسی را به دیوایس‌های موبایل امروزی معرفی خواهند کرد که شیوه برداشت عکس و فیلم توسط کاربران را تغییر و ارتقا خواهند داد.

همانطور که گفته شد، ISOCELL Bright GW1 یک سنسور 64 مگاپیکسلی‌ست که بالاترین رزولوشن در خانواده سنسورهای 0.8 میکرونی سامسونگ محسوب می‌شود. سنسور GW1 از تکنولوژی Tetracell پشتیبانی می‌کند؛ یعنی هر 4 پیکسل به گونه‌ای با هم ترکیب می‌شوند که گویا یک پیکسل وجود دارد. لذا این قابلیت کمک می‌کند تا سنسور GW1 بتواند در محیط‌های کم‌نور تصاویر 16 مگاپیکسلی مناسبی را ارائه کنند (شبیه مکانیسم دیگر سنسورهای 48 مگاپیکسلی فعلی بازار موبایل که به صورت پیش‌فرض، عکس‌های 12 مگاپیکسلی به دست می‌دهند).

نکته دیگر آنکه سنسور GW1 از الگوریتمی موسوم به remosaic برخوردار است که موجب می‌شود در محیط‌های روشن، سنسور از حداکثر توان خود استفاده کرده و تصاویری با رزولوشن 64 مگاپیکسل برداشت کند. طبق اصول این تکنولوژی، فیلترهای رنگی سنسور در واقع با آرایش زیرپیکسلیِ 4×4 کنار هم قرار گرفته‌اند و این بدان معناست که رزولوشن رنگی، همان 16 مگاپیکسل است. سنسور 48 مگاپیکسلی IMX586 (محصول سونی) نیز سازوکاری مشابه دارد. ناگفته نماند، معمولا کاربر بایستی در حالت ترکیب پیکسل‌ها اقدام به عکاسی کند، زیرا عکس‌هایی که با رزولوشن کامل گرفته می‌شوند، نمی‌توانند جزییات بیشتر را به معنای واقعی کلمه و آنطور که انتظار می‌رود به نمایش بگذارند.

introducing samsung ISOCELL Bright GW1 and ISOCELL Bright GM2 Image Sensors

چشم انسان پدیده‌های اطرافش را در محیطی که با نورهای کم و زیاد آمیخته است درک می‌کند. به منظور شبیه‌سازی عملکرد این قسمت از چشم انسان، سنسور GW1 از دامنه دینامیکی بالایی (تا 100 دسی‌بل) پشتیبانی می‌کند که می‌تواند رنگ‌های غنی‌تری را نیز ارائه نماید. به گفته سامسونگ، دامنه دینامیکی سنسورهای تصویری معمولی حدود 60 دسی‌بل بوده و معمولا دامنه دینامیکی چشم انسان را حدود 120 دسی‌بل در نظر می‌گیرند.

یکی از ویژگی‌های این سنسور، تجهیز به DCG است. DCG مخفف Dual Conversion Gain بوده و می‌توان آن را "کسب تبدیل دوگانه" معنی کرد. وظیفه DCG آن است که نور دریافت شده را – طبق روشنایی محیط – به سیگنال الکتریکی تبدیل کند. این کار به سنسور اجازه می‌دهد تا با استفاده از نوری که به شکل مؤثرتری در محیط‌های روشن جمع‌آوری شده، بتواند ظرفیت کامل خود (یا در اصطلاح FWC) را بهینه‌سازی کند.

Super PD به عنوان یکی از قابلیت‌های سنسور GW1 ذکر شده که در واقع نوعی فوکوس خودکار تشخیص فاز به شمار می‌رود. ضبط ویدئوی فول اچ‌دی با سرعت 480 فریم در ثانیه نیز در اینجا پشتیبانی می‌شود.

اما سنسور دیگر سامسونگ، سنسوری 48 مگاپیکسلی با نام ISOCELL Bright GM2 است که مثل سنسور قبلی برای محیط‌های کم‌نور از تکنولوژی Tetracell و برای محیط‌های روشن از الگوریتم remosaic استفاده می‌کند. ویژگی‌هایی مثل DCG و Super PD نیز در این سنسور 48 مگاپیکسلی برقرارند. می‌توان گفت این سنسور، نسخه به‌روزسانی شده سنسور 48 مگاپیکسلی GM1 است.

جالب است بدانید اندازه پیکسل در هر دو سنسور 64 مگاپیکسلی و 48 مگاپیکسلی، همان 0.8 میکرون است که همین امر، باعث شده تا سنسور 64 مگاپیکسلی تا 33 درصد بزرگ‌تر باشد. با این اوصاف می‌توان این سنسور را از نوع 1/1.7” یا 1.8” دانست که برای یک اسمارت‌فون واقعا زیاد است (مقایسه کنید با اندازه 1/2" سنسور 48 مگاپیکسلی GM2). البته نمونه‌های مشابه این سنسور را در اسمارت‌فون سال گذشته هواوی یعنی Mate 20 Pro و همچنین گوشی‌های جدیدتر این کمپانی مثل P30 و P30 Pro شاهد بوده‌ایم.

introducing samsung ISOCELL Bright GW1 and ISOCELL Bright GM2 Image Sensors

در حال حاضر، دوربین‌های 48 مگاپیکسلی به یک پدیده رایج در عرصه گوشی‌های هوشمند تبدیل شده و برندهای معتبری از جمله سامسونگ، هواوی، Vivo ،Oppo، شیائومی و دیگر سازندگان، همگی اسمارت‌فون‌هایی را با دوربین 48 مگاپیکسلی روانه بازار کرده‌اند. به گفته سامسونگ، این دو سنسور جدید فعلا مرحله نمونه‌گیری را گذرانده و در نیمه دوم سال جاری میلادی به تولید انبوه می‌رسد. لذا بعید نیست پرچمدارهایی که در اواخر سال 2019 وارد بازار می‌شوند به این سنسورها مجهز شده باشند (به ویژه اگر سونی نیز به عنوان پیشروی بازار سنسورهای تصویری، از این حرکت استقبال کند).

ناگفته نماند، سنسورهای با اندازه بزرگ نیز مشکلات خاص خود را داشته و سازندگان اسمارت‌فون برای استفاده از آنها مجبورند یکی از این دو گزینه را انتخاب کنند: یا قابلیت لرزه‌گیر اپتیکال را حذف کنند و یا اینکه با برآمدگی بزرگ دوربین در پشت گوشی کنار بیایند. 

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا