ISOCELL Slim GH1 سامسونگ، نخستین حسگر دوربین 0.7 میکرونی در جهان

نمایش خبر

تاریخ : 1398/7/6        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : دوربین Camera ، سنسور دوربین Image Sensor ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : سامسونگ الکترونیکس در ماه می سال جاری میلادی، از تولید حسگر 64 مگاپیکسلی ISOCELL Bright GW1 با پیکسل‌های 0.8 میکرونی و مجهز به فناوری Tetracell خبر داده بود. این شرکت چندی بعد در اواسط آگوست 2019 از سنسور 108 مگاپیکسلی ISOCELL Bright HMX رونمایی کرد که با همکاری شرکت چینی شیائومی طراحی شده بود. اندازه این حسگر نسبت به نمونه‌های گذشته افزایش یافته و به 1/1.33 اینچ رسیده بود و البته همچنان از پیکسل‌های کوچک 0.8 میکرونی با امکان ترکیب پیکسل‌های مجاور بهره می‌گرفت. حال غول کره‌ای به تازگی و در تاریخ 24 سپتامبر (2 مهر) سنسور دوربین تازه‌ای را با وضوح 43.7 مگاپیکسل معرفی کرده است که ISOCELL Slim GH1 نام دارد.

سامسونگ با کوچک کردن ابعاد و اندازه پیکسل ISOCELL Slim GH1، هدف از ساخت آن را استفاده در دستگاه‌های باریک امروزی با نمایشگرهای تمام‌صفحه عنوان کرده است. از این رو می‌توان انتظار داشت که به زودی شاهد به‌ کارگیری این سنسور در دوربین سلفی گوشی‌های هوشمند باشیم. به علاوه، برخی کارشناسان عقیده دارند که محصول جدید بناست جایگزین حسگر 32 مگاپیکسلی ISOCELL Bright GD1 گردد که در روزهای پایانی اکتبر 2018 در معرض نمایش گذاشته شد.

حسگر دوربین تازه سامسونگ با داشتن پیکسل‌هایی به بزرگی 0.7 میکرون، دارای کوچک‌ترین اندازه پیکسل در میان دیگر سنسورهای دوربین در صنعت اسمارت‌فون به شمار می‌رود. همان طور که می‌دانید سنسورهای 32، 48، 64 و 108 مگاپیکسلی این کمپانی که پیش از این به بازار عرضه شده‌اند، همگی از پیکسل‌های 0.8 میکرونی بهره می‌برند. از سوی دیگر، این محصول با ابعاد 5 میلی‌متری، کوچک‌ترین حسگر دوربینی به حساب می‌آید که تاکنون توسط سامسونگ ساخته شده است.

کوچک بودن اندازه پیکسل یکی از چند عامل موثر در تعیین کیفیت تصویر در محیط‌های با نور کم به حساب می‌آید؛ چرا که پیکسل‌های کوچک‌تر، نور کمتری را جذب می‌کنند. برای رفع این مسأله، در سنسور جدید نیز همچون نمونه‌های گذشته از فناوری ترکیب پیکسل (یا pixel-merging) با عنوان Tetracell استفاده شده است. به این ترتیب با ترکیب چهار پیکسل مجاور و ساخت پیکسل‌های‌ بزرگ‌تر 1.4 میکرونی، عملکرد حسگر در نور کم بهبود می‌یابد، اما وضوح تصویر آن به یک‌چهارم یعنی حدود 11 مگاپیکسل کاهش خواهد یافت. برای مقایسه باید گفت که به عنوان مثال در سنسورهای 32 و 48 مگاپیکسلی سامسونگ با استفاده از همین راهکار ترکیب پیکسل، وضوح تصویر کاسته می‌شود و به ترتیب به 8 و 12 مگاپیکسل می‌رسد و اندازه پیکسل آن به 1.6 میکرون افزایش می‌یابد. گفتنی است که سامسونگ در این حسگر تکنولوژی ISOCELL Plus را هم برای جداسازی پیکسل‌ها (یا pixel isolation ) با هدف به حداقل رساندن اتلاف نور و حفظ کیفیت رنگ‌ها به صورت زنده و گرم به کار گرفته است.

حسگر GH1 در زمینه فیلم‌برداری نیز عملکرد مناسبی از خود نشان می‌دهد. به طوری که از ثبت ویدئو تا وضوح 4K (معادل 3840x2160 پیکسل) با نرخ 60 فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کند. مطابق اعلام سامسونگ در حالی که اکثر سنسورهای پیشرفته دوربین هنگام ضبط ویدئوهای 4K وضوح کلی تصویر را کاهش می‌دهند، این حسگر می‌تواند با کمترین میزان از دست رفتن میدان دید (FOV کوتاه‌شده Field Of View)، برای ویدئوهایی با وضوح یاد شده مورد استفاده قرار گیرد.

از دیگر امکانات این سنسور می‌توان به لرزه‌گیر الکترونیکی (یا EIS)، فوکوس خودکار تشخیص فاز (یا PDAF)، پشتیبانی از HDR بی‌درنگ و Super PD برای افزایش دقت و سرعت فوکوس خودکار اشاره کرد.

سامسونگ قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی GH1 را به تولید انبوه برساند. در نتیجه می‌توانیم تا اواسط سال 2020 در انتظار اسمارت‌فون‌هایی باشیم که در ساخت آنها از این حسگر استفاده شده است.

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا