گزارش مالی سامسونگ از سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2020- رشد سالانه 23 درصدی در سود عملیاتی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/5/12        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، کووید-19 COVID-19 ، کروناویروس Coronavirus ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : کمپانی سامسونگ در روز پنج‌شنبه 30 جولای سال جاری میلادی (9 مرداد 1399) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2020 منتشر کرد. مطابق این گزارش، مجموع درآمد شرکت در فصل گذشته 52.97 تریلیون وان کره (با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدود 44.3 میلیارد دلار) بوده که نسبت به سه‌ماهه گذشته در حدود 4 درصد و در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته، 6 درصد کاهش را نشان می‌دهد. با وجود افت درآمد، سود عملیاتی شرکت به لطف تقاضای بالای برای لوازم خانگی و تراشه‌های حافظه در کنار یک پرداخت مرتبط با کسب‌وکار پنل‌های نمایشگر، با 23 درصد افزایش سالانه و 26 درصد رشد نسبت به سه‌ماهه پیشین به 8.15 تریلیون وان (حدود 6.8 میلیارد دلار) رسیده است.

بر اساس جدیدترین گزارش موسسه Canalys، هواوی در سه‌ماهه منتهی به ژوئن سال جاری میلادی به برند شماره یک دنیای گوشی‌های هوشمند تبدیل شده و ال‌جی در فهرست 10 تولیدکننده برتر، جایگاه نهم را به خود اختصاص داده است. این نخستین بار در طول 9 سال گذشته به شمار می‌رود که شرکتی به غیر از سامسونگ و اپل بر جایگاه صدرنشینی بازار اسمارت‌فون تکیه می‌زند. مطابق گزارش منتشرشده، غول کره‌ای با وجود واگذار کردن رتبه نخست به هواوی، موفق شده در این بازه زمانی 54.2 میلیون دستگاه اسمارت‌فون وارد بازار کند و در مجموع عملکرد خوبی را از خود به جای بگذارد. در واقع، سامسونگ با وجود گسترش همه‌گیری کرونا، که منجر به تعطیلی فروشگاه‌ها و رکود تولید در سطح جهان شده است، در دوره زمانی آوریل تا ژوئن 2020 توانسته از طریق زنجیره تأمین جهانی توسعه‌یافته، تقویت کانال‌های فروش آنلاین و بهینه‌سازی قیمت‌ها تأثیر همهگیری را بر کسب‌وکار خود کاهش دهد.

در گزارش سامسونگ، جزئیات مربوط به نتایج مالی بخش‌های مختلف شرکت ارائه شده که در ادامه نگاهی کوتاه به آنها خواهیم داشت:

فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه (IM)

در سه‌ماهه دوم امسال، مجموع درآمد سامسونگ در کسب‌وکار فناوی اطلاعات و ارتباطات همراه 20.75 تریلیون وان (حدود 17.3 میلیارد دلار) و سود عملیاتی آن 1.95 تریلیون وان (نزدیک به 1.63 میلیارد دلار) گزارش شده و همان طور که در فصل گذشته پیش‌بینی شده بود روند نزولی داشته است. البته سامسونگ علی‌رغم فروش ضعیف اسمارت‌فون موفق شده با کاهش هزینه‌های بازاریابی و سایر بهینه‌سازی‌ها به سود قابل قبولی در این بخش دست یابد که در مقایسه با سه‌ماهه دوم سال 2019 رشد 25 درصدی را نشان می‌دهد.

تعطیلی فروشگاه‌ها در مناطقی همچون آمریکای شمالی و اروپا برای جلوگیری از گسترش کرونا، سبب شده تقاضای کلی بازار در سه‌ماهه دوم 2020 در مقایسه با فصل نخست امسال کاهش یابد و به تبع آن عرضه اسمارت‌فون و درآمد حاصل از آن نیز با افت روبرو شود. با این حال، مدیریت هزینه‌ها، از جمله کاستن از هزینه‌های بازاریابی و ارائه پیشنهادات ویژه آفلاین، به سامسونگ کمک کرده تا سود خود را تا حدود زیادی حفظ کند.

مدیران کمپانی انتظار دارند که در سه‌ماهه پیشِ رو، فروش گوشی‌های هوشمند نسبت به فصل دوم افزایش یابد. امری که با معرفی مدل‌های پرچمدار جدیدی همچون سری جدید گلکسی نوت یعنی گلکسی نوت 20 و یک گوشی جدید خم‌شونده (با نام احتمالی Galaxy Z Fold 2 5G) در رویداد Galaxy Unpacked (که امسال به سبب شیوع کرونا به طور آنلاین برگزار خواهد شد) در پنجم آگوست محقق خواهد شد.

کسب‌کار ارتباطات همراه سامسونگ در پی آن است که در کنار معرفی اسمارت‌فون‌های پیشرفته، تولید و فروش محصولات بازار انبوه و مدل‌های میان‌رده را نیز بهبود بخشد. مطابق پیش‌بینی تحلیل‌گران، با احیای تدریجی بازار گوشی‌های هوشمند به نظر می‌رسد در نیمه دوم سال جاری میلادی شاهد تشدید رقابت شرکت‌ها و افزایش تقاضا برای این دسته از محصولات خواهیم بود.

بر اساس این گزارش، سرمایه‌گذاری‌های سامسونگ در کسب‌وکار شبکه، در بازار داخلی و خارج از کره، به خاطر گسترش جهانی COVID-19 به تأخیر افتاده است. با این حال و با وجود برخی تردیدها درباره سرویس 5G و زمان‌بندی سرمایه‌گذاری اپراتورها، غول کره‌ای اعلام کرده که به «جست‌وجوی فرصت‌های جدید برای گسترش کسب‌وکار [خود]» ادامه خواهد داد.

راهکارهای ابزاری (Device Solutions)

شرکت کره‌ای در دومین فصل امسال در کسب‌وکار نیمه‌رساناها توانسته به درآمد 18.23 تریلیون وان و سود عملیاتی 5.43 تریلیون وان دست یابد. در واقع، حدود دو‌سوم سود عملیاتی سامسونگ در سه‌ماهه گذشته، حاصل عملکرد این بخش بوده است. مطابق این گزارش، درآمد حاصل از کسب‌وکار حافظه به سبب تقاضای قوی از سوی مراکز داده و رایانه‌های شخصی افزایش یافته است. با این حال، تقاضای پایین برای حافظه موبایل موجب شده که حافظه‌های NAND در مقایسه با کلیت بازار رشد چندانی را تجربه نکند.

البته همه‌گیری کرونا چندان هم به ضرر سامسونگ عمل نکرده زیرا کار کردن از راه دور، ویدئو کنفرانس و آموزش آنلاین سبب شده که تقاضا برای حافظه به منظور استفاده در مراکز داده و کاربردهای کلاد همچنان قوی باشد. در این میان، درآمد System LSI با افت مواجه شده، اما بخش Foundry Business موفق به ثبت رکورد سه‌ماهه و شش‌ماهه در درآمد شده است. گفتنی است که کمپانی کره‌ای در این بخش تولید انبوه محصولات 5 نانومتری را در کنار توسعه فناوری پروسه 4 نانومتری در دستور کار قرار داده است.

سامسونگ در این گزارش اعلام کرده که قصد دارد فروش محصولات کلیدی مانند حسگرهای تصویر با رزولوشن بالا و تراشه‌های 5G را گسترش دهد. همچنین مدیران شرکت انتظار دارند که با عرضه کنسول‌های بازی و اسمارت‌فون‌های جدید، تقاضا برای حافظه گرافیکی و حافظه موبایل افزایش یابد.

درآمد و سود عملیاتی کسب‌وکار پنل‌های نمایشگر در دوره زمانی آوریل تا ژوئن 2020 به ترتیب 6.72 و 0.3 تریلیون وان اعلام شده است. مطابق گزارش سامسونگ، درآمد این بخش با وجود تقاضای ضعیف برای پنل‌های نمایشگر، به لطف پرداختی یک‌باره این بخش در مقایسه با سه‌ماهه پیشین افزایش یافته است. به گزارش فعالان حوزه اسمارت‌فون، این درآمد یک‌باره و ناگهانی ظاهرا به مبلغی اشاره می‌کند که اپل به منظور جبران خسارت ناشی از کاهش سفارش پنل آیفون (در مقایسه با میزان پیش‌بینی‌شده) به سامسونگ پرداخت کرده و بلومبرگ این مبلغ را در حدود 1.1 تریلیون وان (حدود 924 میلیون دلار) تخمین زده است.

گسترش COVID-19 بر فروش گوشی‌های هوشمند تأثیر منفی داشته و باعث شده نمایشگر این محصولات نیز فروش پایینی را تجربه کنند. از سوی دیگر افزایش دورکاری، سبب رشد فروش صفحه‌نمایش و مانیتورهای بزرگ و کاهش ضرر عملیاتی سامسونگ در این بخش شده است.

سامسونگ ضمن در نظر گرفتن مخاطرات و تردیدهای ناشی از ادامه همه‌گیری کرونا، انتظار دارد که تقاضا برای نمایشگرهای موبایل (به ویژه در مدل‌های ساده و میان‌رده) در نیمه دوم سال جاری میلادی افزایش یابد، چرا که مشتریان عمده شرکت، در پی ارائه محصولات جدیدی به بازار هستند. همچنین این شرکت نه تنها به دنبال گسترش حضور خود در حوزه‌هایی همچون نمایشگر گوشی‌های خم‌شونده و دیگر دستگاه‌های IT است، بلکه مطابق برنامه، تولید نمایشگرهای QD (کوتاه‌شده quantum-dot) را تسریع خواهد کرد که سبب افزایش فروش پنل‌های بزرگ می‌شود.

لوازم الکترونیکی مصرفی (CE)

در سه‌ماهه‌ای که گذشت، درآمد سامسونگ در این بخش شامل کسب‌وکارهای لوازم خانگی دیجیتال و نمایش بصری (Visual Display) به رقم 10.17 تریلیون وانی دست یافته که از این میان 0.73 تریلیون وان آن سود عملیاتی بوده است. افزایش فروش لوازم خانگی مانند سیستم‌های تهویه مطبوع (air conditioner)، ماشین لباسشویی و خشک‌کن‌های Grande AI و تلویزیون‌های پیشرفته شامل نمونه‌های OLED در کنار راهبردهای موثر بازاریابی را می‌توان از جمله دلایل سودآوری این بخش دانست. با وجود این، شرایط بازار جهانی اتومبیل سبب شده که HARMAN به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سامسونگ، زیان عملیاتی را گزارش کند.

شرکت کره‌ای اعلام کرده که برای افزایش سودآوری در این بخش به دنبال فروش دستگاه‌های پیشرفته شامل تلویزیون‌های QLED و لوازم خانگی سری Bespoke و همچنین افزایش اثربخشی بازاریابی محصولات خود خواهد بود. همچنین پیش‌بینی کرده که بهبود چشم‌انداز صنعت اتومبیل و فروش بیشتر دستگاه‌های صوتی موجب افزایش درآمد و سود HARMAN شود.

مطابق این گزارش، هزینه‌های سرمایه‌ای شرکت در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی در مجموع بالغ بر 9.8 تریلیون وان کره بوده که 8.6 تریلیون وان آن صرف بخش نیمه‌رساناها و 0.8 تریلیون وان دیگر صرف بخش پنل‌های نمایشگر شده است. سامسونگ مجموع هزینه‌های سرمایه‌ای در نیمه اول 2020 را 17.1 تریلیون وان اعلام کرده که به ترتیب 14.7 و 1.6 تریلیون وان در نیمه‌رساناها و نمایشگرها هزینه شده است.

انتظار می‌رود کمپانی سامسونگ الکترونیکس در نیمه دوم سال 2020 به تدریج با تقاضای بیشتری برای گوشی‌های موبایل و دستگاه‌های الکترونیکی مصرفی مواجه شود. با آنکه ریسک‌ بازار، ناشی از همه‌گیری جهانی و حضور فزاینده رقبای نیرومند، همچنان باقی خواهد بود، غول صنعتی کره از طریق مدیریت زنجیره تأمین (SCM) انعطاف‌پذیر می‌کوشد تا این تقاضا را به نحو مطمئن پاسخ گوید.

منبع : Samsung