گزارش مالی هواوی از سه‌ماهه نخست 2019 – عرضه 59 میلیون اسمارت‌فون در یک فصل

نمایش خبر

تاریخ : 1398/2/6        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، هواوی Huawei

واحد خبر mobile.ir : کمپانی هواوی در روز دوشنبه 22 آوریل 2019 (2 اردیبهشت 1398) گزارش مالی خود از سه‌ماهه نخست سال 2019 را منتشر کرد. طبق این گزارش، درآمد هواوی در فصل اخیر 179.7 میلیارد یوان (با نرخ تبدیل ارز در زمان تنظیم گزارش اصلی، حدود 26.78 میلیارد دلار) بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 39 درصد رشد داشته است. هواوی میزان سود خالص شرکت در سه ماهه نخست را فاش ننموده، اما حاشیه سود خالص، 8 درصد گزارش شده که به گفته شرکت، کمی بالاتر از حاشیه سود در نخستین فصل 2018 بوده است. عرضه موفقیت‌آمیز اسمارت‌فون و عقد چندین قرارداد در زمینه توسعه فناوری ارتباطی نسل پنجم، از مهم‌ترین دستاوردهای هواوی در سه‌ماهه اخیر محسوب می‌شوند.

Huawei Q1 2019 Financial Results

قبل از هر چیز، لازم به ذکر است، هواوی شرکتی‌ست که سهام آن هنوز در بورس ثبت نشده و امور مالی این شرکت، معمولا سالانه توسط شرکت هلندی KPMG حسابرسی می‌شود (هواوی مدعی شده که کارکنان شرکت سهامداران اصلی آن هستند، ولی یک مقاله آکادمیک اخیرا این ادعا را به چالش کشیده است). ظاهرا این اولین باری‌ست که هواوی نتایج مالی فصلی خود را منتشر می‌کند. هرچند که به نظر می‌رسد این نتایج، از نوع حسابرسی‌نشده یا unaudited بوده و از میان حجم فراوان آمار و ارقام مالی، تنها بخشی از آنها برای ارائه در گزارش، گلچین شده‌اند.

هواوی تمرکز خود روی زیرساخت‌های ICT و دیوایس‌های هوشمند را حفظ نموده و با ادامه افزایش بازدهی و کیفیت فعالیت‌های خود، ظاهرا سه‌ماهه مالی قدرتمندی را پشت سر گذاشته است. فعالیت‌های کمپانی هواوی را می‌توان در سه بخش مختلف بررسی نمود که عبارتند از کسب‌وکار مخابراتی و اپراتوری، کسب‌وکار سازمانی و کسب‌وکار محصولات مصرفی.

نخستین افت درآمد کسب‌وکار مخابراتی هواوی در سال 2018 رقم خورد. اما در اوایل آوریل امسال بود که رن ژنگ‌فی (Ren Zhengfei)، بنیانگذار و مدیرعامل هواوی، از افزایش 15 درصدی درآمد در این بخش خبر داد. با توجه به آنکه سال 2019، سال پیاده‌سازی گسترده فناوری ارتباطی 5G در سراسر جهان است، می‌توان گفت کسب‌وکار مخابراتی و اپراتوری هواوی فرصت‌های بی‌سابقه‌ای را برای رشد پیش روی خود دارد. طبق ادعای هواوی، تا پایان مارچ 2019، این شرکت موفق شد 40 قرارداد تجاری در زمینه 5G را با اپراتورهای برتر دنیا به امضا برساند. نکته دیگر آنکه هواوی تاکنون بیش از 70 هزار ایستگاه پایه 5G – یا به عبارتی 5G base station – را در مناطق مختلف دنیا عرضه نموده و انتظار می‌رود این رقم تا ماه می به 100 هزار برسد.

Huawei Q1 2019 Financial Results

Ren Zhengfei بنیانگذار و مدیرعامل هواوی

راه‌اندازی پلتفرم دیجیتال هواوی و استراتژی جدید آن موسوم به Huawei Inside، از جمله مهم‌ترین دستاوردهای کسب‌وکار سازمانی هواوی در سه‌ماهه نخست سال 2019 بوده است. بنا بر آنچه در گزارش اخیر آمده، هواوی متعهد است که بستر لازم برای ایجاد یک چین دیجیتال و متعاقبا هسته یک دنیای دیجیتال را پی‌ریزی کند. برای تحقق این هدف، بایستی پلتفرم دیجیتال هواوی به همراه اتصال فراگیر و هوشمندی همه‌جانبه ارائه گردد. از دیگر اقدامات مهم کسب‌وکار سازمانی هواوی در فصل اخیر، می‌توان به راه‌اندازی نخستین نقطه دسترسی وای-فای 6 (با قابلیت 5G) اشاره کرد. جالب است بدانید هواوی مدعی شده که تا پایان سه‌ماهه اول 2019، بیش از هر کمپانی دیگری در دنیا، موفق به عرضه محصولات وای-فای 6 شده است.

می‌رسیم به کسب‌وکار محصولات مصرفی هواوی که به گفته ژنگ‌فی، طی سه‌ماهه اخیر فروش محصولات آن بیش از 70 درصد رشد داشته است. طبق گزارش اخیر، تعداد اسمارت‌فون‌های عرضه شده توسط هواوی در نخستین فصل از سال 2019، به 59 میلیون دستگاه بالغ شده است. هواوی آمار عرضه گوشی‌های هوشمند این شرکت در سه‌ماهه مشابه سال 2018 را ارائه نکرده، اما برای مقایسه می‌توان به آمار مؤسسه تحقیقاتی Strategy Analytics استناد کرد که نشان می‌دهد هواوی در مدت مشابه سال گذشته، 39.3 میلیون اسمارت‌فون را به بازارهای جهانی صادر کرده بود. هواوی با اشاره به دیگر بخش‌های این کسب‌وکار – مثل کامپیوترهای شخصی، محصولات پوشیدنی و منازل هوشمند – خاطر نشان کرد که این قبیل محصولات هواوی، به دلیل نوآوری و تجربه کاربری مناسب، با استقبال مصرف‌کنندگان مواجه شده‌اند. البته هواوی تنها به طور سربسته به این موارد اشاره کرده و هیچ گونه آماری از فروش این محصولات ارائه ننموده است.

Huawei P30 Pro

Huawei P30 Pro

طبق گزارش اخیر، برخی از اهداف اصلی سرویس ابری هواوی – که HUAWEI CLOUD نام گرفته – عبارتند از ساخت بهترین فضای ابری ترکیبی، ارائه راه‌کارهای فول-استک در زمینه هوش مصنوعی برای صنایع هوشمند و نهایتا به واقعیت تبدیل کردن هوش مصنوعی در همه ابعاد. بیش از یک میلیون کاربر سازمانی و توسعه‌دهنده، HUAWEI CLOUD را برای انجام کارهای خود انتخاب کرده‌اند. طی فصل اخیر، سرویس‌های HUAWEI CLOUD در سنگاپور نیز راه‌اندازی شد. ناگفته نماند، طی رقابت‌های یادگیری عمیق – که تحت عنوان DAWNBench در استنفورد برگزار شد – پلتفرم توسعه هوش مصنوعی HUAWEI CLOUD (با نام ModelArts)، در هر دو شاخه طبقه‌بندی تصاویر و استنتاج آنها، رتبه نخست را کسب کرد.

شایان ذکر است، هواوی در شرایطی گزارش مالی خود را منتشر کرده که از نظر سیاسی تحت فشار است. دولت آمریکا به بهانه امکان استفاده از تجهیزات مخابراتی هواوی به منظور جاسوسی، ضمن تحریم این شرکت، کمپین گسترده‌ای نیز علیه هواوی راه انداخته و از هم‌پیمانان خود خواسته تا از ساخت شبکه‌های 5G در کشورشان توسط هواوی ممانعت به عمل آورند.

هواوی – که همواره این اتهامات را انکار کرده – متقابلا حربه رسانه‌ای بی‌سابقه‌ای را تدارک دیده است؛ به این شکل که درهای شرکت را به روی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران باز گذاشته و ژنگ‌فی – که کمتر در رسانه‌ها دیده می‌شد – همواره برای مصاحبه آمده است. البته هواوی به این مقدار بسنده نکرده و با طرح دعوی قضایی علیه دولت ایالات متحده، قصد دارد این مبارزه را ادامه دهد. طبق شکایت هواوی، نهادهای فدرال و پیمانکارها، روند صحیح دادرسی را نقض کرده و بر خلاف قانون اساسی عمل نموده‌اند.

از طرفی، گزارشی که اخیرا توسط دولت انگلستان منتشر شد، نگرانی‌های آمریکا در رابطه با امنیت ملی خود را تأیید می‌کند. طبق این گزارش، مشکلات قابل‌ملاحظه‌ای در خصوص تجهیزات مخابراتی هواوی به چشم می‌خورد. اما با تمام این اوصاف، هواوی همچنان نخستین سازنده تجهیزات مخابراتی و سومین تولیدکننده گوشی هوشمند در جهان به شمار رفته و جیو پینگ (Guo Ping)، مدیرعامل دوره‌ای این شرکت، اظهار امیدواری کرده که عملکرد هر سه کسب‌وکار هواوی در سال جاری میلادی با رشد دورقمی همراه شود.  

منبع : Huawei


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا