گزارش مالی هواوی از نیمه نخست 2019 – رشد درآمد در کوران تنش‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1398/5/11        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، هواوی Huawei

واحد خبر mobile.ir : کمپانی هواوی در روز سه‌شنبه 30 جولای 2019 (8 مرداد 1398) گزارش مالی خود از نیمه نخست سال 2019 را منتشر کرد. ظاهرا مشکلات سیاسی مانع از حرکت رو به جلوی هواوی نشده، زیرا طبق این گزارش، درآمد هواوی در شش ماهه اول سال 2019، با 23.2 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل، به 401.3 میلیارد یوان رسیده که با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا برابر با 58.3 میلیارد دلار است. هواوی اعلام نکرده که چه مقدار از این درآمد را سود خالص تشکیل می‌دهد، اما حاشیه سود شرکت طی این مدت 8.7 درصد عنوان شده است. به گفته لیانگ هوا (Liang Hua)، رییس هیئت مدیره هواوی، فعالیت‌های شرکت به‌خوبی ادامه داشته و هواوی مثل همیشه سالم و استوار است.

Huawei H1 2019 Financial Results

به موجب ساختار پیچیده مالکیت خصوصیِ هواوی، این کمپانی خود را موظف به ارائه منظم نتایج مالی شرکت ندانسته و در هنگام انتشار چنین گزارش‌هایی معمولا آنطور که انتظار می‌رود، از جزییات سخن نمی‌گوید. اما اخیرا شاهد آنیم که اطلاعات ارائه شده در گزارش‌های مالی این شرکت بیشتر شده است. آمار ارائه شده در گزارش مالی هواوی از سه‌ماهه نخست 2019 این امر را ثابت می‌کند. در ادامه جزییات مربوط به عملکرد بخش‌های مختلف هواوی در نیمه نخست سال 2019 را ملاحظه می‌کنید:

• کسب‌وکار مخابراتی و اپراتوری

در نیمه اول سال جاری میلادی، درآمد هواوی در این بخش به 146.5 میلیارد یوان بالغ شد. به گفته هواوی، رشد پایدار در عرصه‌هایی مثل تولید و عرضه تجهیزات شبکه‌های بی‌سیم، انتقال اپتیکال، ارتباطات داده، IT و دیگر محصولات مربوطه، از جمله مهم‌ترین اتفاقات این کسب‌وکار در شش ماهه اخیر بوده‌اند. هواوی تا کنون موفق به ثبت 50 قرارداد تجاری در زمینه فناوری 5G شده و بیش از 150 هزار ایستگاه پایه (یا base station) را در سراسر دنیا وارد بازار نموده است. اما علی‌رغم تکذیب مکرر اتهام جاسوسی از سوی هواوی، هنوز هم کشورهایی مثل آمریکا، استرالیا، نیوزیلند و ژاپن، مشارکت هواوی در توسعه فناوری ارتباطی نسل پنجم در کشورشان را محدود کرده‌‌اند.

Huawei H1 2019 Financial Results

• کسب‌وکار سازمانی

درآمدی معادل 31.6 میلیارد یوان حاصل کار بخش سازمانی هواوی در شش ماهه اخیر است. هواوی قصد دارد به ارتقای سبد محصولات ICT خود در عرصه‌های مختلف ادامه دهد. این عرصه‌ها عبارتند از رایانش ابری، هوش مصنوعی، شبکه‌های دانشگاهی، مراکز داده، اینترنت اشیاء و محاسبات هوشمند. در رابطه با ارائه خدمات در زمینه‌های فوق، هواوی همچنان یکی از تأمین‌کنندگان مورد اطمینان خواهد بود؛ چه برای دولت، چه برای مشتریان صنایع همگانی و چه برای مشتریان بخش‌های تجاری مثل مالی، حمل و نقل، انرژی و خودرو.

• کسب‌وکار کالاهای مصرفی

در نیمه نخست سال 2019، کسب‌وکار کالاهای مصرفی هواوی 220.8 میلیارد یوان درآمدزایی داشته است. طی این مدت، هواوی 118 میلیون دستگاه گوشی هوشمند (که گوشی‌های Honor را هم شامل می‌شود) را وارد بازار نمود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 24 درصد رشد داشته است. به گفته هواوی، عرضه تبلت، PC و محصولات پوشیدنی نیز با رشد سریعی همراه بوده است. لازم به ذکر است، هواوی به منظور ارائه تجربه هوشمند بهتر برای همه کاربرانش، اقدام به ارزیابی و اصلاح اکوسیستم دیوایس‌های خود نموده است. بد نیست بدانید، اکوسیستم "سرویس‌های موبایل هواوی" در حال حاضر بیش از 800 هزار توسعه‌دهنده رسمی و 500 میلیون کاربر در سراسر دنیا دارد.

Huawei Nova 5 and Nova 5i

Huawei Nova 5 و Nova 5 Pro

لیانگ در رابطه با عملکرد شش ماهه اخیر شرکت می‌گوید: «در ماه می شاهد رشد سریع درآمد بودیم. با توجه به آنچه در نیمه نخست سال پی‌ریزی کردیم، رشد ما حتی پس از اضافه شدن‌مان به "فهرست نهادها" نیز ادامه یافت.» در ماه می بود که دولت آمریکا هواوی را به فهرست نهادها اضافه نمود. این اقدام، عملا توانایی هواوی برای کار کردن با کمپانی‌های آمریکایی را متوقف کرد. فهرست نهادها یا Entity List، نام فهرستی از نهادها، شرکت‌ها یا حتی اشخاصی‌ست که ممکن است امنیت ملی یا منافع سیاست خارجه آمریکا را با خطر جدی مواجه کنند و لذا شرکت‌ها و افرادی که در این لیست قرار دارند، با یک سری محدودیت‌ها از سوی ایالات متحده روبرو خواهند شد. البته کمی بعد، واشنگتن موضع خود را تلطیف نمود و اعلام کرد که هواوی می‌تواند در مذاکرات تجاری با پکن، نقش مهمی داشته باشد.

Huawei H1 2019 Financial Results

Liang Hua رییس هیئت مدیره هواوی

به گفته مو جیا (Mo Jia)، از تحلیلگران Canalys، اضافه شدن هواوی به Entity List، وضعیت نامعلومی را برای این شرکت در خارج از چین رقم زد، اما در داخل، هواوی همچنان می‌تازد. استراتژی اصلی هواوی تغییری نکرده است؛ سرمایه‌گذاری در گسترش کسب‌وکار آفلاین و جذب مشتری از سایر برندهای رقیب. مو جیا معتقد است جنگ تجاری آمریکا و چین، فرصت‌های جدیدی را خلق کرده است.

لیانگ در ادامه یادآور شد، این بدان معنا نیست که هواوی با هیچ مشکلی روبرو نیست. ما قطعا با برخی مشکلات گریبان‌گیر هستیم و این مشکلات ممکن است در کوتاه‌مدت بر سرعت رشد ما اثر بگذارند. اما ما تا پایان در این مسیر خواهیم ماند. ما تماما به آنچه در آینده رخ می‌دهد اطمینان داشته و طبق برنامه به سرمایه‌گذاری‌های خود ادامه می‌دهیم (از جمله 120 میلیارد یوانی که قرار است امسال در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری شود). ما این چالش‌ها را پشت سر می‌گذاریم و مطمئنیم که هواوی پس از سپری کردن بدترین‌ها، وارد مرحله جدیدی از رشد خواهد شد.

همزمان با انتشار گزارش مالی هواوی، مؤسسه تحقیقاتی Canalys نیز گزارشی را منتشر کرد که از سیطره فزاینده هواوی بر بازار اسمارت‌فون چین، طی فصل گذشته حکایت دارد. علی‌رغم افت 6 درصدی بازار گوشی‌های هوشمند در چین (که نهمین افت فصلی متوالی در این بازار محسوب می‌شود)، هواوی با ثبت رشد سالانه 31 درصدی، موفق شد 38 درصد از سهم بازار داخلی چین را از آن خود کند. این در حالی‌ست که طبق گزارش Canalys، تمام رقبای بزرگ هواوی در چین – مثل شیائومی، Oppo، Vivo و اپل – طی فصل گذشته افت دورقمی را تجربه کردند. ناگفته نماند، طی سه‌ماهه دوم، 64 درصد از مجموع عرضه اسمارت‌فون‌های هواوی به بازار چین اختصاص داشته که از سال 2013 تا کنون، بی‌سابقه بوده است.  

منبع : Huawei


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا