گزارش مالی هواوی از سال 2017 – غول چینی، در یک قدمی حذف از بازار آمریکا

نمایش خبر

تاریخ : 1397/1/14        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، گوشی هوشمند Smartphone ، هواوی Huawei

واحد خبر mobile.ir : کمپانی هواوی در روز جمعه 30 مارچ 2018 (10 فروردین 1397) گزارشی کلی از عملکرد این شرکت در سال 2017 را منتشر نمود، که آمار و ارقام آن حاکی از رشدی قدرتمند است. طبق این گزارش، مجموع درآمد هواوی در سال 2017 برابر با 603.6 میلیارد یوان چین (با نرخ تبدیل ارز در اواخر سال 2017، تقریبا معادل 92.5 میلیارد دلار آمریکا) بوده که در مقایسه با درآمد سال 2016، حدود 15.7 درصد افزایش داشته است. میزان سود خالص این شرکت نیز 47.5 میلیارد یوان (7.3 میلیارد دلار) اعلام شده که نسبت به سال قبل از آن، 28.1 درصد رشد داشته است. همچنین، سرمایه‌گذاری هواوی در بخش تحقیق و توسعه با رشدی 17.4 درصدی نسبت به سال 2016، به رقم 89.7 میلیارد یوان (13.8 میلیارد دلار) رسید.

Huawei 2017 Annual Financial Results

بد نیست بدانید مجموع سرمایه‌گذاری هواوی در بخش تحقیق و توسعه طی یک دهه اخیر، از 394 میلیارد یوان (60.4 میلیارد دلار) فراتر رفته است. کن هو (Ken Hu)، رییس دوره‌ای هیئت مدیره هواوی، در توصیف وضعیت کنونی شرکت می‌گوید: «ما در سفری جدید هستیم. فرصت‌ها و چالش‌ها سریع‌تر از قبل ظهور کرده و نوآوری باز و بی‌وقفه، تنها راهی‌ست که از طریق آن می‌توانیم در این بازی جلوتر باشیم. طی 10 سال آینده، هواوی به افزایش سرمایه‌گذاری در نوآوری‌ تکنولوژیک ادامه داده و هر سال بیش از 10 میلیون دلار در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری خواهد کرد. ما به شکل فعالی به دنبال همکاری باز (open collaboration) بوده، استعدادهای ناب را جذب و پرورش داده و تلاش‌های‌مان را در پژوهش‌های اکتشافی بیشتر خواهیم کرد. ما می‌خواهیم دیجیتال و هوشمند شدن تمامی صنایع را به شکل بهتری امکان‌پذیر کنیم.»

Huawei 2017 Annual Financial Results

کن هو (Ken Hu)، رییس دوره‌ای هیئت مدیره هواوی

کن هو با اشاره به افزایش گستره کاربرد فناوری‌های نوظهور در سال 2018 (از جمله اینترنت اشیا، رایانش ابری، هوش مصنوعی و شبکه ارتباطی 5G)، مدعی شد که هواوی در خط مقدم نوآوری‌های تکنولوژیک و تحول کسب‌وکار باقی خواهد ماند. وی افزود: «ما توجه ویژه‌ای به چالش‌های عملی خواهیم داشت که مشتریا‌ن‌مان در مسیر دیجیتال شدن با آنها مواجه می‌شوند. وظیفه ما، کمک به مشتریان برای غلبه بر این چالش‌ها و کسب موفقیت در حوزه کسب‌وکار است. در نهایت هدف ما آن است که برای تحقق دنیایی سراسر متصل و هوشمند، ]فناوری[ دیجیتال را به هر شخص، خانه یا سازمانی بیاوریم.»

Huawei 2017 Annual Financial Results

سهم کسب‌وکار مخابراتی و اپراتوری هواوی از مجموع درآمد این کمپانی در سال 2017، برابر با 297.8 میلیارد یوان (45.7 میلیارد دلار) اعلام شده که در قیاس با سال گذشته 2.5 درصد افزایش داشته است. طی یک سال اخیر، تمرکز هواوی در این بخش، بر این موارد معطوف شده است: کمک به اپراتورهای جهانی در جهت به حداکثر رساندن پتانسیل شبکه‌های کنونی آنها و استفاده از فرصت‌های جدید در بازارهای ویدئو، اینترنت اشیا و رایانش ابری.

در سال 2017، کسب‌وکار سازمانی هواوی موفق شد نوآوری‌های خود را در زمینه‌هایی چون رایانش ابری، کلان داده (big data)، شبکه‌های دانشگاهی، مراکز داده، اینترنت اشیا و دیگر حوزه‌ها ارتقا داده و کاربردهای گسترده‌ای را برای محصولات و راه‌کارهایش در صنایع عمودی خلق کند. 54.9 میلیارد یوان (8.4 میلیارد دلار) رقم درآمد کسب‌وکار سازمانی هواوی در سال 2017 بوده که در مقایسه با سال 2016 با 35.1 درصد افزایش همراه شده است.

کسب‌وکار اقلام مصرفی هواوی نیز عملکرد خوبی را در سال 2017 داشت و برندهای "هواوی" و "آنر" در بازارهای خود به رشد سریعی دست یافتند. هواوی (با احتساب گوشی‌های برند آنر) در مجموع 153 میلیون دستگاه اسمارت‌فون را در سال 2017 وارد بازار کرد. درآمد سالانه حاصل از عرضه این محصولات به 237.2 میلیارد یوان (36.4 میلیارد دلار) بالغ شده که نسبت به سال گذشته، 31.9 درصد رشد داشته است.

Huawei P20 Pro

هواوی P20 Pro

هواوی با راه‌اندازی یک "واحد کسب‌وکار ابری" در سال 2017 موفق شد 99 سرویس ابری (در 14 دسته‌بندی عمده) و همچنین بیش از 50 راه‌کار را در این زمینه ارائه کند. رونمایی از پلتفرم Enterprise Intelligence و کسب بیش از 2 هزار شریک در زمینه سرویس‌های ابری از دیگر دستاوردهای هواوی در سال 2017 بوده است.

در اوایل سال 2016 بود که ریچارد یو (Richard Yu)، مدیر عامل هواوی، هدف نهایی این شرکت را کنار زدن اپل و سامسونگ و تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده اسمارت‌فون در دنیا اعلام کرد. برای رسیدن به این هدف، چشم امید هواوی به همکاری با دو اپراتور از بزرگ‌ترین اپراتورهای آمریکا دوخته شده بود. به این ترتیب که اپراتورهای Verizon و AT&T قرار بود در اوایل سال 2018، اسمارت‌فون Mate 10 Pro را در ایالات متحده عرضه کنند، اما به دنبال اظهارنظرهای دولت آمریکا درباره روابط نزدیک بین کمپانی هواوی و دولت چین، تمام قراردادهای مذکور، لغو شد.

در ماه فوریه، سران CIA، FBI و NSA (آژانس امنیت ملی آمریکا) به مردم این کشور هشدار دادند که از خرید یا استفاده از محصولات هواوی خودداری کنند. مبنای این هشدار، گزارشی‌ست از سال 2012 که در آن ادعا شده که شرکت‌های چینی هواوی و ZTE از گوشی‌ها و تجهیزات شبکه‌ای خود برای جاسوسی از شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان آمریکایی استفاده می‌کنند.

به دنبال این اقدام از سوی مقامات آمریکا، نه تنها Verizon و AT&T از عرضه Mate 10 Pro خودداری کردند، بلکه شرکت Best Buy (یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خرده‌فروشی وسایل الکترونیکی در آمریکا و کانادا) نیز به‌تازگی اعلام کرده که به محض تمام شدن موجودی Mate 10 Pro، این شرکت هیچ برنامه‌ای برای سفارش دادن مجدد محصولات هواوی ندارد. با این اوصاف، شهروندان ایالات متحده امکان خرید پرچمدار جدید هواوی، P20 Pro، را نداشته و از مشخصات بالای آن (از جمله 3 دوربین در پشت) محروم خواهند شد.

Huawei Mate 10 Pro

علی‌رغم تمام موارد فوق، ریچارد یو، اعلام کرده که هواوی قصد خروج از بازار آمریکا را ندارد. وی با اذعان به این واقعیت که هواوی برند شناخته‌شده‌ای در آمریکا نیست، از لزوم برندسازی در آمریکا سخن گفت و قدم نخست در این راه را جلب اعتماد مصرف‌کننده دانست. وی در ای‌میلی که به خبرگزاری CNET ارسال کرد، این طور نوشت: «ما به بازار آمریکا متعهد بوده و با تمرکز بر ارائه محصولات و نوآوری‌هایی در سطح جهانی، قصد داریم اعتماد مصرف‌کنندگان آمریکایی را جلب کنیم. ما هرگز این اعتماد را تضعیف نخواهیم کرد.»

ریچارد یو اتهامات وارده در رابطه با جاسوسی هواوی را بی‌پایه خواند و گفت برای روشن شدن موضوع، از گفتگوهای شفاف و آزاد (به شرط اینکه بر مبنای واقعیات باشند) استقبال می‌کنیم. وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که از بین 50 اپراتور جهانی، هواوی با 46 اپراتور همکاری داشته و از آنجا که مقوله امنیت برای این شرکت در اولویت قرار دارد، هواوی سابقه امنیتی قدرتمندی را در کارنامه خود ثبت کرده است.

شکی نیست که عرضه محصولات هواوی در آمریکا، رشدی بیشتر و سریع‌تر را برای این کمپانی چینی به همراه خواهد داشت. اما ریچارد یو هفته قبل گفته بود که هواوی حتی بدون حضور در بازار آمریکا هم می‌تواند در دنیا پیشتاز باشد. گزارش مالی هواوی از سال 2017 (که در این خبر به آن پرداختیم) نشان می‌دهد، این شرکت – حتی بدون حضور در بازار آمریکا هم – از نظر مالی، عملکرد قابل‌قبولی داشته است.

اما باید قبول کنیم که ورود به بازار ایالات متحده، کمک بزرگی به هواوی خواهد کرد، چرا که طبق گفته مؤسسه IHS Markit، بازار اسمارت‌فون آمریکا – با در دست داشتن 11.6 درصد از سهم بازار جهان – پس از چین، دومین بازار بزرگ اسمارت‌فون دنیا به شمار می‌رود. البته به گفته وین لم (Wayn Lam)، تحلیلگر IHS Markit، هواوی به خاطر نوآوری‌ها و طراحی‌های جالبش، بدون آمریکا هم موفق خواهد بود. وی معتقد است، هنوز هم بازارهای جهانی دیگری وجود دارند که هواوی می‌تواند به آنها ورود کرده و در آنها موفق باشد. 

منبع : Huawei


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا