گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2020 – رشد فراتر از انتظار در تمامی قسمت‌ها

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/5/11        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : شرکت‌ اپل در روز پنج‌شنبه 30 جولای 2020 (9 مرداد 1399) گزارش مالی خود از سه‌ماهه منتهی به 27 ژوئن 2020 منطبق بر سه‌ماهه سوم سال مالی 2020 این شرکت را منتشر کرد؛ مطابق این گزارش درآمد اپل در این بازه زمانی با رشد سالیانه 11 درصدی به 59.7 میلیارد دلار بالغ می‌شود که ضمن پشت سر گذاشتن پیش‌بینی‌های وال‌استریت شاهد رشد در تمامی قسمت‌ها از جمله آیفون بوده است. ارزش سهام اپل پس از انتشار این گزارش در معاملات بعد از ساعات اداری با افزایش 6 درصدی برای اولین بار از 400 دلار فراتر رفت و این شرکت از تصمیم خود برای تقسیم هر سهم به چهار سهم در جهت دسترسی بهتر طیف وسیع‌تری از سرمایه‌گذاران سخن گفته است.

سود تقلیل یافته اپل به‌ازای هر سهم در این نوبت به 2.58 دلار رسیده که نسبت به سال گذشته با رشد 18 درصدی روبرو شده است. سهم بازارهای جهانی در درآمدزایی اپل در این بازه زمانی نیز 60 درصد اعلام شده که تفاوت چندانی نسبت به 59 درصد سال گذشته ندارد. نتایج مالی اپل در این نوبت تنها ساعاتی پس از شهات تیم کوک (Tim Cook) مدیر عامل این شرکت در مقابل کنگره آمریکا در رابطه با سیاست‌های فروشگاه App Store صورت پذیرفت؛ فروشگاهی‌که بخش مهمی از کسب و کار در حال رشد خدمات اپل را تشکیل می‌دهد.

Tim Cook مدیرعامل اپل

تیم کوک عامل محرک اصلی در موفقیت اپل در این بازه زمانی را رشد دو رقمی در هر دو بخش محصولات و خدمات و رشد در تمامی مناطق جغرافیایی توزیع محصولات این برند دانسته و افزود:‌ «در زمان‌های تردید و نبود اطمینان، [دستیابی به] این کارایی و پرفورمنس بر نقش مهمی که محصولات ما در زندگی مشتریان‌مان ایفا می‌کنند و همچنین ابتکارات مداوم اپل گواهی می‌دهد.» کوک ضمن اشاره به چالش‌های پیش رو در دوران سخت کنونی، مواردی مثل برنامه جدید 100 میلیون دلاری اپل برای عدالت و تساوی نژادی (موسوم به Racoal Equity and Justice) و تعهد این مجموعه به حذف کربن تا سال 2030 را نشانگر عمل به اصول این شرکت در جهت ایجاد فرصت و ترک کردن جهان به گونه بهتری از آن‌‌چه یافتیم دانست.

شرایط فعلی بازار با توجه به ادامه یافتن بحران کروناویروس در اکثر نقاط جهان پیش‌بینی‌ها در مورد شرایط مالی و سود و زیان را به امر دشواری بدل کرده و حتی خود شرکت اپل نیز در گزارش مالی سه‌ماهه منتهی به مارچ 2020 برخلاف رویه معمول خود از پیش‌بینی نتایج مالی این نوبت خودداری کرده بود. در این شرایط کسب درآمد 59.7 میلیارد دلاری و سود 11.25 میلیارد دلاری در مقایسه با درآمد و سود 53.8 و 10.04 میلیارد دلاری سال قبل نشان از حرکت رو به جلوی این مجموعه حتی در شرایط دشوار امروزی می‌دهد.

از مجموع 59.685 میلیارد دلار درآمد اپل در این نوبت، 46.529 میلیارد دلار یعنی نزدیک به 78 درصد آن به بخش پروداکت و محصولات سخت‌افزاری تعلق داشته و 13.156 میلیارد دلار آن یعنی 22 درصد مابقی نیز از طرف زیر مجموعه سرویس‌ها و خدمات به این شرکت تزریق شده است. این دو رقم در مقایسه با درآمدهای سال گذشته یعنی 42.354 میلیارد دلار در بخش پروداکت و 11.455 میلیارد دلار در بخش سرویس‌ها به ترتیب با نزدیک به 10 و 15 درصد افزایش روبرو شده‌اند. در بین مناطق جغرافیایی توزیع محصولات اپل طبق معمول ایالات متحده آمریکا در صدر دیگر مناطق قرار گرفته و با کسب درآمد 27 میلیارد دلاری تقریبا 45 درصد از کل درآمد این مجموعه را به خود اختصاص می‌‌دهد. اروپا با 14.1 میلیارد دلار، چین بزرگ با 9.3 میلیارد دلار و ژاپن با 4.9 میلیارد دلار دیگر عناوین این لیست را به خود اختصاص می‌دهند.

در ادامه به بررسی میزان درآمد و سود بخش‌های مختلف شرکت اپل در سه‌ماهه منتهی به 27 ژوئن 2020 می‌پردازیم.

آیفون: بازگشت به رشد در دوران کرونا

درآمد اپل از محل فروش آیفون‌های این شرکت در سه‌ماهه منتهی به 27 ژوئن 2020 به 26.418 میلیارد دلار رسیده است که این رقم در مقایسه با 25.986 میلیارد دلار زمان مشابه سال قبل از رشد 1.6 درصدی حکایت دارد. این رشد نچندان فوق‌العاده البته با توجه به بحران ناشی از کروناویروس ارزشمندتر از همیشه به نظر می‌رسد چرا که برای نمونه در گزارش Counertpoint از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه دوم سال 2020 به‌جز اپل و Realme هر 8 برند دیگر بازار موبایل با افت مشخصی در میزان عرضه محصول به بازار روبرو شده‌اند. تأثیر این موضوع در گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به مارچ 2020 نیز مشهود بود جایی‌که درآمد 28.962 میلیارد دلاری اپل در این سه‌ماهه در مقایسه با زمان مشابه سال پیش از آن با کاهش 6.7 درصدی روبرو شده بود.

از جمله عوامل محرک بخش آیفون در سه‌ماهه جاری را باید به مقبولیت و فروش بالای iPhone SE جدید مرتبط دانست که با قیمت 400 دلاری نقش موثری در روند رشد مثبت آیفون‌های اپل ایفا کرده است. در جریان اعلام نتایج مالی اپل در این نوبت به تأخیر در ارائه آیفون‌های بعدی این شرکت نیز اشاره شد که امری بی‌سابقه در تاریخ اپل به‌حساب می‌آید چرا که این شرکت تقریبا هیچ‌گاه جزییاتی را در مورد محصولات معرفی نشده خود، ارائه نمی‌دهد. لوکا مائستری (Luca Maestri) معاونت ارشد و مدیر مالی اپل در این رابطه به این نکته اشاره کرد که: «عرضه محصولات جدید، امسال چند هفته دیرتر خواهد بود.»

آی‌پد: ستاره رشد درآمد

بخش تبلت‌های آی‌پد اپل که در گزارش‌های مالی اخیر این شرکت با کاهش چشمگیر درآمد روبرو شده بود در این نوبت همچون بخش آیفون با بهبود قابل ملاحظه‌ای روبرو شده و درآمد آن از 5.023 میلیارد دلار سال گذشته با افزایش 31 درصدی به 6.582 میلیارد دلار رسیده است. رشد آی‌پد در این برهه زمانی شاید با بسته شدن موسسات آموزشی و انتقال امور اداری و دید و بازدیدهای دوستانه و خانوادگی به سازوکارهای آنلاین بی‌ارتباط نباشد؛ امری‌که با نیاز به صفحه‌نمایش‌های بزرگ‌تر به داغ‌تر شدن بازار آی‌پد انجامیده است.

برای مقایسه این اوضاع با سال گذشته ذکر این نکته نیز جالب توجه خواهد بود که رشد سالیانه درآمد بخش آی‌پد در گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2019 تنها 8.3 درصد بود که نسبت به 31 درصد سال جاری تفاوت بزرگی را به نمایش می‌گذارد.

کامپیوترهای مک: پایانی برای چندین فصل رکود

در گزارش مالی پیشین اپل یعنی سه‌ماهه منتهی به مارچ 2020 بخش کامپیوترهای مک برای سومین فصل متوالی با کاهش درآمد روبرو شده و با درآمد 5.351 میلیارد دلاری نسبت به زمان مشابه در سال پیش از آن با کاهشی نزدیک به 3 درصد روبرو شده بود. این شرایط در سه‌ماهه اخیر یعنی فصل مالی منتهی به زوئن 2020 بسیار بهبود یافته و نه‌تنها فصول کاهشی پیشین را به خوبی پشت سر گذاشته بلکه با درآمد 7.079 میلیارد دلاری و رشد خیره‌کننده 21.6 درصدی، شرایط ایده‌آلی را به نمایش گذاشته است. شرایط متفاوت کامپیوترهای مک در این دوره را نیز نمی‌توان با اوضاع خاص این روزهای بازار بی‌ارتباط دانست.

پوشیدنی‌ها، Home و لوازم جانبی: ادامه درآمدزایی در سابه کاهش رشد

بخش پوشیدنی‌های، Home و لوازم جانبی اپل که مجموعه‌ متنوعی از اپل واچ، اسپیکر هوم‌پاد، Apple TV و اکسسوری‌هایی مثل AirPods را در بر می‌گیرد همواره یکی از پر درآمدترین و موفق‌ترین زیر مجموعه‌های اپل بوده و برای نمونه در زمان مشابه در سال گذشته یعنی در گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2019 با رشد 48 درصدی نسبت به سال پیش از آن بالاترین میزان رشد را در ببین دیگر بخش‌های اپل به خود اختصاص داده بود. درگزارش مالی پیشین اپل مرتبط با سه‌ماهه منتهی به مارچ 2020 نیز این مجموعه با رشد 22.5 درصدی بالاترین میزان رشد درآمد را به خود اختصاص داده بود. این مجموعه اما در این نوبت با وجود عملکرد کاملا مثبت و درآمدزایی 6.45 میلیارد دلاری از شیب رشد ملایم‌تری برخوردار شده و در مقایسه با سال گذشته با رشد 16.7 درصدی روبرو شده است.

با توجه به نقش پر رنگ ساعت‌های اپل در درآمدزایی این قسمت، ملایم‌تر شدن شیب رشد این زیر مجموعه را می‌توان تا حدودی به محدودتر شدن فعالیت‌های خارج از خانه کاربران در شرایط فعلی مرتبط دانست. لوکا مائستری (Luca Maestri) مدیر مالی شرکت اپل در گزارش مالی سه‌ماهه گذشته نیز این شرایط را پیش‌بینی کرده بود و از انتظار این مجموعه برای کاسته شدن از روند عملکرد بخش پوشیدنی‌ها و آیفون در سه‌ماهه منتهی به پایین ژوئن 2020 سخن به میان آورده بود.

سرویس‌ها و خدمات: رکورد تازه‌ای برای فصل منتهی به ژوئن

بخش سرویس‌ها و خدمات شرکت اپل که زیر مجموعه‌هایی همچون App Store، اپل موزیک، +Apple TV، آی‌کلاد، اپلPay، اپل Care و Apple Card را در بر می‌گیرد بار دیگر بعد از آیفون‌های این مجموعه بالاترین میزان درآمد را به خود اختصاص می‌دهد. اپل در این نوبت به رکورد تازه‌ای در درآمدزایی سه‌ماهه‌های منتهی به ماه ژوئن دست یافته و با درآمد 13.156 میلیارد دلاری نسبت به درآمد 11.455 میلیارد دلار این زیر مجموعه در سال گذشته،‌ رشد 14.8 درصدی را ثبت کرده است. این رشد در سال قبل نسبت به سال پیش از آن 12.6 درصد بوده است.

شرکت اپل در این نوبت نیز مثل سه‌ماهه قبل از پیش‌بینی نتایج مالی سه‌ماهه چهارم سال مالی 2020 منطبق بر سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی خودداری کرده است.

منبع : Apple