گزارش مالی متا از سه‌ماهه چهارم و کل سال 2023 – کسب‌وکار تبلیغات آنلاین، محرک رشد متا

نمایش خبر

تاریخ : 1402/11/15        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : متا Meta ، فیس بوک Facebook ، آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report
واحد خبر mobile.ir : مجموعه Meta Platforms در روز پنج‌شنبه 1 فوریه سال جاری میلادی (12 بهمن 1402) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه چهارم و کل سال 2023 منتشر کرد. آمار منتشرشده در این گزارش از افزایش 25 درصدی میزان درآمد کمپانی آمریکایی در فاصله زمانی اکتبر تا دسامبر 2023 نسبت به دوره مشابه سال 2022 حکایت دارد و این در حالی است که هزینه‌های سرمایه‌ای شرکت با کاهش سالانه 8 درصدی به 23.73 میلیارد دلار رسیده است. درآمد شرکت در سال 2023 نیز 134.90 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با سال قبل‌تر 16 درصد رشد را تجربه کرده است. داده‌های این گزارش همچنین نشان‌دهنده ادامه عملکرد قدرتمند کسب‌وکار تبلیغات آنلاین متاست که از سال 2022 میلادی تاکنون با قدرت به پیش می‌رود.

مطابق این گزارش، درآمد متا در سه‌ماهه‌ای که گذشت 40.11 میلیارد دلار بوده که از برآورد 39.18 میلیارد دلاری LSEG فراتر رفته است. سود تقلیل‌یافته هر سهم شرکت نیز 5.33 دلار گزارش شده که آن هم بالاتر از پیش‌بینی 4.96 دلار تحلیل‌گران این موسسه بوده است. طبق اعلام متا، در فصل اخیر تعداد کاربران فعال روزانه و ماهانه شرکت به ترتیب 2.11 میلیارد و 3.07 میلیارد نفر بوده که هر دو بیشتر از برآوردهای گذشته بوده‌اند.

همان طور که اشاره شد، درآمد متا در بازه زمانی اکتبر تا دسامبر 2023 در مقایسه با رقم 32.2 میلیارد دلاری فصل مشابه سال گذشته 25 درصد افزایش یافته که سریع‌ترین نرخ رشد شرکت از میانه سال 2021 به شمار می‌رود؛ امری که بیش از همه به ادامه روند رشد بازار تبلیغات آنلاین مرتبط است. در همین حال، هزینه‌های شرکت نیز در سه‌ماهه اخیر با 8 درصد کاهش به 23.73 میلیارد دلار رسیده و همراهی این دو عامل، حاشیه سود عملیاتی متا را بیش از دو برابر افزایش داده و به 41 درصد رسانده است. به علاوه، درآمد خالص شرکت نیز در این دوره بیش از سه برابر رشد یافته و به 14.02 میلیارد دلار یا 5.33 دلار به ازای هر سهم رسیده است؛ ارقامی که در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 4.65 میلیارد دلار یا 1.76 دلار به ازای هر سهم بوده‌اند.

فروش متا در بخش Reality Labs در فصل گذشته موفق به ثبت رکورد شد و از مرز 1 میلیارد دلار گذشت که بیش از همه به سبب فروش قدرتمند هدست‌های Quest در فصل تعطیلات بوده است. با این حال مدیران متا همچون دوره‌های گذشته انتظار دارند ضررهای عملیاتی این بخش در سال 2024 نیز به طور قابل توجهی افزایش یابد، چرا که در تلاشند تا محصولات خود در حوزه واقعیت مجازی و افزوده را توسعه دهند و برای افزایش مقیاس‌پذیری این اکوسیستم، بیشتر سرمایه‌گذاری کنند.

مارک زاکربرگ، مدیر عامل متا، در بیانیه‌ای با اشاره به عملکرد مالی شرکت می‌گوید: «ما با تکیه بر رشد جامعه کاربران و کسب‌وکارهای خود، سه ماهه خوبی را پشت سر گذاشتیم و در روند تحقق چشم انداز‌ها در زمینه هوش مصنوعی و متاورس پیشرفت زیادی داشته‌ایم.»

متا در این گزارش همچنین از پیش‌بینی فروش 34.5 تا 37 میلیارد دلاری برای سه‌ماهه نخست 2024 سخن گفته است، در حالی که هزینه‌های شرکت نیز در محدوده 94 تا 99 میلیارد دلار خواهد بود. از لحاظ شمار کارکنان نیز متا با 67,317 نفر پرسنل، کاهش 22 درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده که در پی تعدیل بخشی از نیروهای این کمپانی روی داده است.

سوزان لی (Susan Li) مدیر مالی متا در گفت‌وگو با تحلیل‌گران، بزرگترین عامل رشد درآمد این کمپانی را از سوی شرکت‌هایی عنوان کرد که در حوزه‌هایی از جمله تجارت الکترونیک، سرگرمی و بازی فعالیت دارند. به گفته او، محرک بخشی از بهبود مالی متا در سال گذشته میلادی خرده‌فروشان چینی بوده‌اند که برای افزایش دسترسی به کاربران در سراسر جهان مبالغ زیادی در زمینه تبلیغات هزینه کرده‌اند. به عنوان مثال، دو شرکت Temu و Shein در چین که به سرعت در حال رشد هستند، سیلی از تبلیغات را در فیس‌بوک و اینستاگرام جاری ساخته‌اند و این تبلیغات به طور طبیعی درآمد متا را افزایش داده‌ است. او همچنین در توضیح گزارش مالی جدید متا، از سهم 10 درصدی چین در افزایش میزان فروش و تاثیر 5 درصدی شرکت‌های چینی در رشد شرکت سخن گفته است. البته از نگاه زاکربرگ، پیشرفت‌های هوش مصنوعی نیز در تقویت کسب‌وکار تبلیغات متا موثر بوده و نرخ رشد آن را در مقایسه با رقبایی همچون گوگل بهبود بخشیده است.

به گفته زاکربرگ، متا به سرمایه‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی و ایجاد زیرساخت‌های رایانشی برای پوشش حجم بالاتر کاری ادامه خواهد داد، اما این رشد بدون افزایش زیاد در تعداد کارمندان شرکت روی خواهد داد. مدیر عامل متا همچنین از «طرح استخدامی بزرگ» این شرکت خبر داد که به سبب ادامه روند تغییرات سازمانی مرتبط با اخراج‌های سال گذشته، در حال افزودن پرسنل در آن دسته از بخش‌هایی است که شاهد افزایش سرمایه‌گذاری خواهند بود. با وجود این، او همچنان بر محدود بودن روند افزایش کارکنان و حفظ چابکی سازمانی تاکید کرده است.

این گزارش در حالی منتشر شده است که زاکربرگ و مدیران ارشد شرکت‌های تیک‌تاک، Snap و دیسکورد، روز چهارشنبه در جلسه با قانون‌گذاران آمریکایی با پرسش‌های دشواری مواجه شدند و اعضای کمیته قضایی سنا، بنیانگذار فیس بوک را به نادیده گرفتن کودکان در طراحی اپلیکیشن‌های این شرکت متهم کردند. گروهی از والدینِ شرکت‌کننده در این جلسه، ضمن اشاره به کافی نبودن اقدامات ایمنی و طراحی نامناسب برنامه‌های متا و دیگر شرکت‌ها از مشکلات روانی فرزندان خود و در برخی موارد مرگ آنها خبر دادند.

متا در گزارش خود اعلام کرد که برای نخستین بار به ازای هر سهم 50 سنت سود در تاریخ 26 مارس (6 فروردین 1403) به سهام‌داران خود پرداخت خواهد کرد. جالب آن که انتشار این گزارش مالی سبب شد که ارزش سهام متا در معاملات پس از ساعت اداری 14 درصد افزایش را تجربه کند.

منبع : Facebook


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا