گزارش مالی متا از سه‌ماهه سوم سال 2022 - ضرر 9 میلیارد دلاری Reality Labs و کاهش 52 درصدی سود

نمایش خبر

تاریخ : 1401/8/7
برچسب‌ها : آمار Statistics ، متا Meta ، فیس بوک Facebook ، گزارش مالی Financial Report
واحد خبر mobile.ir : متا شرکت مادر فیس‌بوک در روز چهارشنبه 26 اکتبر (4 آبان 1401) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه سوم سال 2022 پایان‌یافته در 30 سپتامبر اعلام کرد. درآمد این شرکت در این فصل به 27.71 میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با درآمد 29 میلیارد دلاری سال گذشته با کاهش 4 درصدی روبرو شده است. این دومین فصل پیاپی کاهش درآمد برای متا به‌حساب می‌آید و سهام این شرکت در حالی‌که امسال نزدیک به دو سوم ارزش خود را از دست داده، پس از این گزارش در معاملات بعد از ساعت اداری نیز بار دیگر 19 درصد کاهش یافت. از جمله علل این نزول، به‌جز ناتوانی در برآوردن ساختن اعداد پیش‌بینی شده از سوی وال استریت، می‌توان به ترسیم دورنمای ضعیفی برای سه‌ماهه چهارم اشاره کرد.

متا در حال حاضر بیش از همه چیز با مشکلات ناشی از کاهش شدید درآمد تبلیغاتی روبروست جایی‌که به‌خصوص پس از فعال شدن ویژگی «شفافیت ردیابی اپ» یا ATT در سیستم‌عامل iOS ‌که نمایش تبلیغات متناسب با هر فرد را منوط به اجازه کاربران می‌کرد، درآمد این مجموعه از تبلیغات در اکوسیستم اپل به‌میزان بسیار زیادی کاهش پیدا کرد. تکرار این واقعه با درجه‌ای ضعیف‌تر در گوشی‌های اندرویدی از یک سو و رقابت شدید و نفس‌گیر با اپلیکیشن تیک‌تاک، روند درآمدزایی متا را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده است تا جایی‌که ارزش سهام این مجموعه در معاملات بعد از ساعت اداری به رقم نازل 108 دلار رسید که کم‌ترین میزان آن از مارچ 2016 (یعنی زمانی‌که 8 ماه به آغاز ریاست جمهوری ترامپ مانده بود!) تا به امروز است. پیش‌بینی متا برای سه‌ماهه چهارم امسال کسب درآمدی مابین 30 تا 32.5 میلیارد دلار است که از پیش‌بینی 32.3 میلیارد دلاری بازار فاصله چندانی نداشته و احتمالا سومین فصل کاهش درآمد پیاپی این شرکت را رقم می‌زند.

مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) مدیرعامل و موسس متا البته همچنان نسبت به تغییر اوضاع در آینده امیدوار است و ضمن ابراز خوشنودی از محصولاتی مثل Reels و آن‌چه پیشرفت روی موتور اکتشاف می‌خواند می‌افزاید: «در حالی‌که در آینده نزدیک در زمینه درآمد با چالش‌هایی روبرو هستیم، مبانی اساسی برای بازگشت به رشد درآمدی قوی‌تر [همچنان در این‌جا] وجود دارند. ما با تمرکز روی اولویت‌بندی و بهره‌وری به [سال] 2023 نزدیک می‌شویم، اموری‌که ما را [در عبور] از شرایط فعلی و پدیدار شدن حتی به‌عنوان یک کمپانی قوی‌تر کمک خواهند کرد.»

اوضاع در عمل اما به زیبایی صحبت‌های امیدبخش زاکربرگ نبوده و این شرکت در اکثر گزاره‌های آماری در برآورده ساختن پیش‌بینی بازار ناتوان بوده است. برای نمونه می‌توان به درآمد 27.71 میلیارد دلاری و عایدی به‌ازای هر سهم 1.64 دلاری این شرکت اشاره کرده که باوجود آن‌که در درآمدزایی از پیش‌بینی Refinitiv با 27.38 میلیارد دلار فراتر رفته اما در پیش‌بینی 1.89 دلار برای عایدی به‌ازای هر سهم ناتوان ظاهر شده است. از سوی دیگر در حالی‌که درآمد این شرکت کاهش 4 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد، هزینه‌ها و مخارج متا با افزایش سالیانه 19 درصدی به 22.1 میلیارد دلار رسیده و درآمد عملیاتی آن نیز با کاهش 46 درصدی، 5.66 میلیارد دلار اعلام شده است. برای بدتر شدن اوضاع کافی‌ست نگاهی به حاشیه سود عملیاتی این مجموعه (یعنی سودی که پس از کنار گذاشتن هزینه‌های لازم برای اداره متا لازم است) بیندازیم که از 36 درصد سال گذشته به تنها 20 درصد رسیده و سود خالص نیز با کاهش 52 درصدی، نزدیک به 4.4 میلیارد دلار اعلام شده است.

از بازار نوپای متاورس می‌توان به‌عنوان امید اصلی متا برای تغییر اوضاع و کسب درآمد سرشار در سال‌های آینده یاد کرد؛ این بخش که همراه با هدست‌های واقعیت مجازی در زیر مجموعه Reality Labs متا جای گرفته و در طی یکی دو سال گذشته هزینه زیادی را به این کمپانی تحمیل کرده اما اوضاع مناسبی نداشته و نه‌تنها درآمد آن در این نوبت تقریبا به نصف سال گذشته و تنها 285 میلیون دلار رسیده بلکه میزان ضرر آن نیز گسترده شده و از 2.63 میلیارد دلار حالا به رقم باورنکردنی 3.67 میلیارد دلار رسیده است! با جمع زدن زیان‌های عملیاتی Reality Labs در طی سه فصل سال 2022 به رقم مافوق تصور 9.4 میلیارد دلار می‌رسیم که به‌گفته خود متا در سال 2023 نیز رشد چشمگیری خواهد داشت اما پس از سال 2023 به‌گفته این شرکت گام سرمایه‌گذاری در Reality Labs به‌گونه‌ای خواهد بود که به هدف مجموعه برای رشد کلی درآمد عملیاتی کمپانی در طولانی مدت می‌انجامد. ثابت نگه‌داشتن تعداد برخی تیم‌ها، کاهش تعداد بقیه و رشد تعداد کارمندان تنها در بالاترین اولویت‌های سازمان، از جمله مواردی‌ست که برای رسیدن به این هدف از آن‌ها سخن به میان آمده است.

هدست واقعیت ترکیبی Meta Quest Pro

تعداد کاربران فعال روزانه فیس‌بوک در این نوبت 1.98 میلیارد اعلام شده که رشد سالیانه 3 درصدی را نشان می‌دهد و در مقیاس ماهیانه نیز این رقم به 2.96 میلیارد می‌رسد که 2 درصد افزایش داشته است. تعداد کاربران فعال روزانه متا در ایالات متحده و کانادا در این گزارش 197 میلیون نفر اعلام شده که نسبت به 196 میلیون سال 2020 با افزایش روبرو شده است. در همین راستا باید به این نکته اشاره کرد که عمده درآمد متا از منطقه آمریکای شمالی به‌دست می‌آید و از این رو تعداد کاربران فعال این شرکت در این منطقه از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

گزارش اخیر متا و تنزل شدید این شرکت را می‌توان نشانه جدیدی از اوضاع نابسامان بازار جهانی تبلیغات دانست؛ امری‌که به‌روزرسانی‌های امنیتی سیستم‌عامل iOS در سال 2021 و نگرانی از تصمیمات سیاسی قریب‌الوقوع، کمپانی‌ها متعددی را به تنزل بودجه مارکتینگ و کاهش تعداد کمپین‌های تبلیغاتی وا داشته است. در همین ارتباط هفته گذشته سهام شرکت Snap پس از آن‌که این مجموعه درآمدی کم‌تر از حد انتظار را ثبت کرد با افت 30 درصدی روبرو شد و در گزارش آلفابت از سه‌ماهه سوم سال 2022 نیز اثرات آن را با کاهش 2 درصدی درآمد یوتوب و تنزل قیمت سهام این شرکت به کم‌ترین میزان از مارچ 2020 تاکنون می‌توان مشاهده کرد. این اوضاع حتی غول ردموندی دنیای نرم‌افزار را نیز درگیر کرده و مطابق گزارش مایکروسافت از سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2022 در هر دو کسب و کار تبلیغات خبری و جست‌وجو و زیر مجموعه لینکداین با نرخ رشد آهسته‌تری نسبت به گذشته روبرو می‌شویم که ایمی هود (Amy Hood) مدیرمالی مایکروسافت آن را به کم‌تر شدن میزان صرف هزینه کاربران برای تبلیغات نسبت می‌دهد.

منبع : Facebook


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا