گزارش مالی آلفابت از سه‌ماهه پایانی و مجموع سال 2023 – تبلیغات گوگل انتظارها را برآورده نکرد

نمایش خبر

تاریخ : 1402/11/13        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، آلفابت Alphabet ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : کمپانی آلفابت – که گوگل مهم‌ترین زیرمجموعه آن به حساب می‌آید – روز سه‌شنبه 30 ژانویه 2024 (10 بهمن 1402)، ضمن انتشار گزارش مالی خود از سه‌‌ماهه چهارم سال 2023 (پایان‌یافته در 31 دسامبر)، نتایج مالی مربوط به کل سال 2023 را نیز اعلام کرد. طبق گزارش اخیر، درآمد آلفابت در سه‌ماهه اخیر برابر با 86.31 میلیارد دلار بوده که نسبت به درآمد شرکت در سه‌ماهه چهارم 2022 (یعنی 76.05 میلیارد دلار) با 13 درصد رشد همراه بوده است. سود عملیاتی آلفابت در این مدت با حاشیه سود 27 درصدی بالغ بر 23.69 میلیارد دلار گزارش شده که 20.68 میلیارد دلار از آن (معادل 1.64 دلار در هر سهم) سود خالص آلفابت در فصل اخیر به شمار می‌رود.

سوندار پیچای (Sundar Pichai)، مدیرعامل آلفابت، در رابطه با عملکرد این شرکت در سه‌ماهه اخیر گفت: «ما از توانمندی ادامه‌دار در Search و ایفای نقش فزاینده از سوی YouTube و Cloud رضایت داریم. هر کدام از این‌ها پیش از این، از سرمایه‌گذاری‌ها و نوآوری ما در هوش مصنوعی، منتفع شده‌اند. همزمان با ورود ما به عرصه Gemini، بهترین‌ها در راه‌اند.»

روث پورات (Ruth Porat)، مدیر ارشد مالی آلفابت، نیز با اشاره به رشد 13 درصدی درآمد شرکت در سه‌ماهه پایانی 2023، یادآور شد که همزمان با سرمایه‌گذاری در جهت پشتیبانی از فرصت‌های رشد، آلفابت از طریق بازمهندسی مداوم مبنای هزینه‌ای، همچنان به کار خود متعهد خواهد ماند.

Ruth Porat مدیر ارشد مالی آلفابت

در ادامه عملکرد کسب‌وکارهای مختلف آلفابت را به شکل دقیق‌تری مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کسب‌وکار تبلیغات گوگل، همچنان بیشترین درآمدزایی را برای آلفابت به همراه دارد. طی سه‌ماهه پایانی سال 2023، گوگل رقمی بالغ بر 65.51 میلیارد دلار از این راه درآمد کسب کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود 11 درصد افزایش داشته است. البته، تحلیلگران StreetAccount رقم بالاتری (معادل 65.94 میلیارد دلار) را برای درآمد تبلیغاتی گوگل برآورد کرده بودند. گفتنی‌ست، از مجموع 65.51 میلیارد دلار ذکر شده، تبلیغات مرتبط با موتور جست‌وجوی گوگل (Google Search) با 48 میلیارد دلار بیشترین سهم از درآمدزایی را داشته و پس از آن تبلیغات یوتیوب (9.2 میلیارد دلار) و Google Network (8.2 میلیارد دلار) قرار می‌گیرند. به گفته برخی تحلیلگران، ظاهرا یوتیوب نتوانسته است انتظارات را آن طور که باید و شاید برآورده کند.

آلفابت درآمدهای خود در حوزه محصولات سخت‌افزاری، فروشگاه اپلیکیشن Play Store و همچنین درآمدهای غیرتبلیغاتی یوتیوب را در گزارش مالی اخیر ذیل عنوان Google subscriptions, platforms, and devices اعلام کرده که پیش از این با عنوان Google other شناخته می‌شد. گفتنی‌ست، طی سه ماهه اخیر گوگل در این بخش موفق به کسب درآمدی معادل 10.79 میلیارد دلار شده که در قیاس با درآمد این بخش در مدت مشابه سال گذشته (8.79 میلیارد دلار) 22.7 درصد افزایش داشته است.

درآمد کسب‌وکار ابری گوگل موسوم به Google Cloud طی فصل اخیر با رشد سالانه 25.6 درصدی به 9.19 میلیارد دلار رسیده است. از نکات مهم در رابطه با این بخش آن است که پس از سال‌ها زیان‌دهی، چندی‌ست کسب‌وکار ابری گوگل به ثمر نشسته و طی فصل اخیر نیز سود عملیاتی معادل 864 میلیون دلار را نصیب آلفابت کرده است. بد نیست یادآوری کنیم که Google Cloud در پایان سه‌ماهه چهارم سال 2022 ضرری 186 میلیون دلاری را به شرکت تحمیل کرده بود. به باور کارشناسان، Google Cloud همچنان در تلاش برای رقابت با کسب‌وکارهای ابری بزرگی از جمله سرویس‌های وب آمازون و Microsoft Azure است.

می‌رسیم به بخش Other Bets (ریسک‌های دیگر) که مجموعه‌هایی مثل Waymo (کسب‌وکار اتومبیل‌های خودران) و Verily (واحد فناوری سلامت) را در بر می‌گیرد. درآمد بخش Other Bets در سه‌ماهه پایانی سال 2023 بالغ بر 657 میلیون دلار گزارش شده که در مقایسه با درآمد 226 میلیون دلاری در مدت مشابه سال قبل، از رشد خیره‌کننده 190 درصدی حکایت می‌کند. لازم به ذکر است، این بخش از آلفابت همچنان زیان‌ده بوده و در فصل اخیر ضرری بالغ بر 863 میلیون دلار را برای شرکت به بار آورده که البته نسبت به ضرر 1.24 میلیارد دلاری این بخش در مدت مشابه سال گذشته، کاهش چشمگیری داشته است.

نتایج مالی آلفابت در سه‌ماهه پایانی 2023 عموما بالاتر از سطح برآورد تحلیلگران بود، اما باز هم نتوانست سرمایه‌گذاران این شرکت را راضی کند. بد نیست بدانید، رشد کسب‌وکار تبلیغات فیس‌بوک سریع‌تر از رشد تبلیغات گوگل بوده است. همچنین، تیک‌تاک نیز خود را بعنوان تهدیدی جدی مطرح کرده زیرا کاربران کم‌ سن و سال برای ساخت ویدئوهای کوتاه (جهت پربازدید شدن در فضای مجازی) به این اپلیکیشن روی می‌آورند.

در دسامبر 2023، گوگل از راه‌اندازی بزرگ‌ترین و توانمندترین مدل هوش مصنوعی خود تحت عنوان Gemini خبر داد. گوگل به دنبال آن است که مجوز استفاده از Geminiاز طریق Google Cloud را برای مشتریانش صادر کند تا آنها نیز بتوانند از این قابلیت در اپلیکیشن‌های خود بهره‌مند شوند. سوندار پیچای همچنان به سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی و افزودن ابزارهای جدید مبتنی بر هوش مصنوعی مولد در تعداد بیشتری از محصولات کلیدی گوگل باور دارد. به گفته پیچای، برای رسیدن به این هدف، آلفابت چاره‌ای جز تعدیل نیرو و کاهش هزینه‌ها ندارد. این بدان معناست که علاوه بر تعدیل 12 هزار نفر در سال گذشته (که حدودا 6 درصد از کل کارکنان آلفابت را شامل می‌شد)، باز هم باید منتظر تعدیل نیرو در این مجموعه باشیم.

جالب است بدانید، به دنبال تعدیل نیروهای سال گذشته، آلفابت رقمی بالغ بر 2.1 میلیارد دلار را برای سال 2023، تحت عنوان حق سنوات و دیگر هزینه‌های مربوطه از دست داد. همچنین گوگل با خروج از برخی دفاتر خود، هزینه‌ای برابر با 1.2 میلیارد دلار برای فصلی که گذشت (یا 1.8 میلیارد دلار برای مجموع سال 2023) را به شرکت تحمیل کرد. روث پورات، مدیر ارشد مالی آلفابت، مدعی شده که این شرکت در نخستین فصل از سال 2024 نیز باید هزینه‌ای حدود 700 میلیون دلار را به عنوان هزینه‌های مرتبط با کارکنان تعدیل‌شده پرداخت کند.

در پایان بد نیست اشاره‌ای داشته باشیم به نتایج مالی آلفابت در کل سال 2023. طبق گزارش اخیر، در سالی که گذشت آلفابت موفق به کسب درآمدی برابر با 307.4 میلیارد دلار شد که در مقایسه با درآمد 282.8 میلیارد دلاری در سال 2022، با 9 درصد رشد همراه بوده است. سود عملیاتی آلفابت در این سال با حاشیه سود 27 درصدی به 84.3 میلیارد دلار رسیده که 73.8 میلیارد دلار از آن (معادل 5.8 دلار در هر سهم) سود خالص آلفابت در سال 2023 بوده است. گفتنی‌ست، در سالی که گذشت شاهد رشد 56 درصدی در ارزش سهام آلفابت بودیم اما این سهام در معاملات بعد از ساعات اداری 30 ژانویه به‌دلیل برآورده نشدن انتظارهای تحلیلگران در زمینه درآمد ناشی از تبلیغات با 6 درصد کاهش روبرو شد.

منبع : Alphabet


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا