گزارش مالی سامسونگ از سه‌ماهه چهارم و کل سال 2023 – تداوم روند کاهشی درآمد و سود عملیاتی

نمایش خبر

تاریخ : 1402/11/13        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : شرکت سامسونگ الکترونیکس در روز چهارشنبه 31 ژانویه 2024 (11 بهمن 1402) مطابق روال هر ساله گزارش مالی خود را از سه‌ماهه چهارم و کل سال 2023 ارائه کرده است. بر اساس این گزارش، مجموع درآمد و سود عملیاتی غول کره‌ای در سال 2023 میلادی به ترتیب 258.94 تریلیون وان کره (با نرخ کنونی تبدیل ارز، نزدیک به 194 میلیارد دلار) و 6.57 تریلیون وان کره (حدود 5 میلیارد دلار) بوده که در مقایسه با سود عملیاتی 43.38 تریلیون وانی (32.5 میلیارد دلاری) گزارش‌شده در پایان سال 2022 میلادی نزدیک به یک‌هفتم کاهش یافته است.

درآمد شرکت در سه‌ماهه چهارم 2023 نیز با 3.8 درصد کاهش به 67.78 تریلیون وان کره (حدود 51 میلیارد دلار) رسیده که از پیش‌بینی 69.27 تریلیون وانی تحلیل‌گران پایین‌تر بوده است. به علاوه، سامسونگ در این بازه زمانی 2.82 تریلیون وان (حدود 2.1 میلیارد دلار) سود عملیاتی را به ثبت رسانده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 34.57 درصد افت را نشان می‌دهد.

جالب آن که کمپانی کره‌ای در برآورد خود در اوایل ماه جاری میلادی از احتمال افت 35 درصدی سود عملیاتی در سه‌ماهه پایانی سال 2023 و تحقق رقم 2.8 تریلیون وان کره (2.13 میلیارد دلار) خبر داده بود؛ برآوردی که درستی آن اینک با انتشار گزارش مالی رسمی سامسونگ به اثبات رسیده است.

البته سامسونگ ضمن گزارش این میزان افت، تاکید کرده که درآمد سه‌ماهه چهارم و سود عملیاتی این دوره هرچند نسبت به مدت مشابه سال پیش کاهش یافته، اما در مقایسه با فصل سوم 2023 بهبود اندکی را تجربه کرده است و آن را بیش از همه به افزایش قیمت تراشه‌های حافظه و تداوم فروش قدرتمند نمایشگرهای پیشرفته مرتبط می‌داند.

در ادامه عملکرد بخش‌های مختلف کمپانی سامسونگ را در فصل چهارم سال 2023 مرور می‌کنیم:

کسب‌وکار تجربه موبایل و شبکه (MX and Network)

مجموع درآمد این بخش سامسونگ در سه‌ماهه چهارم 25.04 تریلیون وان بوده که 2.73 تریلیون وان آن به سود عملیاتی اختصاص دارد. مطابق اعلام شرکت، با وجود ادامه تورم و بی‌ثباتی ژئوپلیتیکی در فصل اخیر، تقاضای بازار برای اسمارت‌فون در مقایسه با سه‌ماهه پیشین افزایش اندکی یافته که دلیل آن را باید در بخش محصولات پیشرفته جست‌وجو کرد. با وجود این، میزان فروش و سود سامسونگ در سه‌ماهه پایانی 2023 نسبت به فصل سوم با افت مواجه شده و غول کره‌ای کم‌رنگ شدن تأثیر عرضه مدل‌های جدید در فصل سوم و کاهش قدرت محرک بازار را به عنوان یکی از دلایل این مسأله مطرح کرده است.

این افت در شرایطی روی داده که مطابق گزارش منتشر‌شده توسط موسسه پژوهشی IDC، اپل موفق شده سال گذشته میلادی را با کسب 20 درصد از سهم بازار و پشت سر گذاشتن سامسونگ پشت سر بگذارد و به برترین شرکت عرضه‌کننده اسمارت‌فون در سال 2023 تبدیل شود.

برایان ما (Bryan Ma)، معاون بخش تحقیقات دستگاه‌ها در موسسه IDC، یکی از دلایل موفقیت اپل را تغییر جهت بازار اسمارت‌فون به سمت محصولات پیشرفته می‌داند که سبب شده غول کوپرتینوئی به عنوان شرکتی با سابقه طولانی در بخش گوشی‌های رده بالا بتواند با عملکرد خوب خود، رهبری را به دست گیرد. این در حالی است که سامسونگ رویکرد وسیع‌تری به تمام بخش‌های قیمتی بازار دارد و این مسئله در شرایطی که متوسط قیمت فروش گوشی‌های هوشمند در فاصله سال‌های 2020 تا 2023 حدود 100 دلار افزایش یافته، عملا به نقطه ضعف کمپانی کره‌ای تبدیل شد. به گفته او از دست رفتن جایگاه نخست سامسونگ «نشان‌دهنده چگونگی تغییر بازار به سوی بخش پیشرفته است و فکر می‌کنم که هرچه پیش برویم، این چرخش به عامل موثری در افزایش حاشیه [سود] تبدیل خواهد شد.»

سامسونگ همچنین در گزارش مالی خود از رشد بازار تبلت در سه‌ماهه اخیر به دلیل ارائه محصولات جدید و افزایش فروش در بخش تبلت‌های پیشرفته خبر داده و افزوده است که دستگاه‌های پوشیدنی هم شتاب فروش خود را در فصل تعطیلات حفظ کرده‌اند.

سه‌ماهه نخست هر سال به دلیل عرضه سری Galaxy S به طور معمول برای کسب‌وکار تجربه موبایل و شبکه سامسونگ فصل پرباری محسوب می‌شود. از این رو، علی‌رغم پیش‌بینی کاهش عمومی تقاضای بازار به نظر می‌رسد بخش محصولات پیشرفته شاهد رشد سالانه باشد. کمپانی کره‌ای اعلام کرده که با ارائه تجربه‌های کاربر متمایز از طریق یکپارچه کردن پلتفرم هوش مصنوعی Galaxy AI ابتدا با اسمارت‌فون‌های سری Galaxy S24 و در ادامه با گوشی‌های تاشو به دنبال در دست گرفتن رهبری بازار اسمارت‌فون‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و دورقمی کردن میزان عرضه سالانه محصولات پیشرفته خود است.

کسب‌وکار نیمه‌رسانا (Device Solutions)

در فصل اخیر کسب‌وکار نیمه‌رسانای سامسونگ مجموع درآمد 21.69 تریلیون وانی و زیان عملیاتی 2.18 تریلیون وانی را به ثبت رسانده است که نسبت به سه‌ماهه سوم 2023 از افزایش نسبی حکایت دارد. سامسونگ بزرگ‌ترین سازنده تراشه‌های حافظه DRAM در جهان به حساب می‌آید که در دستگاه‌های مصرفی مانند گوشی‌های هوشمند و رایانه‌ها به کار گرفته می‌شوند. شرکت کره‌ای رشد درآمد و کاهش زیان این بخش را به عواملی مانند افزایش محتوای جعبه (که به حافظه DRAM رایانه‌های شخصی و گوشی‌های موبایل اشاره دارد) در کنار بهبود تقاضا برای سرور به سبب گسترش سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی زایشی نسبت می‌دهد.

سامسونگ در گزارش خود اشاره کرده که در کسب‌وکار حافظه روی گسترش فروش محصولات با ارزش افزوده بالا متمرکز شده و نتیجه آن رشد قابل توجه فروش راهکارهای پیشرفته مانند LPDDR5X ،DDR5 ،HBM و UFS 4.0 بوده است.

فشارهای تورمی که منجر به کاهش خرید گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی شده در کنار موجودی‌ اضافی چیپ‌های انباشته‌شده در دوران همه‌گیری، سبب کاهش قیمت تراشه‌های حافظه در سال میلادی گذشته شد. این مسأله درآمد سامسونگ را به شدت تحت تاثیر قرار داد و موجب کاهش 77 درصدی سود عملیاتی شرکت در سه‌ماهه سوم 2023 در مقایسه با دوره مشابه 2022 شد. البته ابرشرکت کره‌ای در این نزول تنها نبوده و شرکت‌هایی همچون TSMC از تایوان و SK Hynix از کره نیز روند نزولی را در سودهای فصلی خود تجربه کرده‌اند.

نکته امیدوارکننده در این میان بازگشت بازار جهانی رایانه‌های شخصی به مدار رشد در سه‌ماهه چهارم 2023 است که بر اساس گزارش موسسه Canalys، بهبود 3 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال پیش به ثبت رسانده است.

گفتنی است که سامسونگ در حال حاضر به تولید تراشه‌ها با فناوری 3 نانومتری می‌پردازد و بر اساس نقشه راه خود، برای تولید انبوه تراشه‌های 2 نانومتری در سال 2025 آماده می‌شود.

کسب‌وکار پنل‌های نمایشگر (SDC)

در بازه زمانی اکتبر تا دسامبر 2023، درآمد این کسب‌وکار سامسونگ 9.66 تریلیون وان و سود عملیاتی آن 2.01 تریلیون وان گزارش شده است. به گفته شرکت کره‌ای، در بخش نمایشگر گوشی‌های هوشمند تقاضای بازار برای اسمارت‌فون با افزایش جزئی سالانه روبه‌رو شده است و کسب‌وکار پنل‌های نمایشگر علی‌رغم مواجهه با چالش‌های گوناگون در فصل اخیر، عملکرد قدرتمند خود را از طریق تمرکز بر محصولات رده بالا و عرضه به‌موقع محصولات جدید مشتریان عمده حفظ کرده است.

در بخش نمایشگرهای بزرگ نیز اگر چه شرایط اقتصادی نامطلوب سبب ضعیف شدن تقاضا شده، اما به لطف تقاضای پایان فصل برای تلویزیون، فروش این بخش افزایش و زیان عملیاتی آن کاهش یافته است.

نمایشگرهای تصویری و لوازم خانگی دیجیتال

این بخش از سامسونگ در فصل پایانی 2023 شاهد 14.26 تریلیون وان درآمد و 0.05 تریلیون وان زیان عملیاتی بوده است. غول کره‌ای اعلام کرده که در سه‌ماهه گذشته روی فروش محصولات با ارزش افزوده بالا مانند Neo QLED، محصولات OLED و تلویزیون‌های بزرگ با ابعاد بالای 75 اینچ تمرکز داشته تا بتواند پاسخگوی تقاضای بالای کاربران در فصل تعطیلات و جمعه سیاه باشد.

سامسونگ در این گزارش از برنامه خود برای افزایش سودآوری از طریق تمرکز بر افزایش فروش محصولات با ارزش افزوده بالا خبر داده است. به گفته مدیران شرکت، تقاضای فزاینده برای محصولات پیشرفته و تولیداتی که با هدف بازار هوش مصنوعی زایشی یا generative AI عرضه می‌شوند، در کنار ارتقاء عملکردهای هوش مصنوعی در گوشی‌های هوشمند و سایر محصولات، روند بهبود شرکت را تقویت خواهد کرد. این در حالی است که ادامه تردیدهای کلان اقتصادی ممکن است تا حدودی روند بازگشت این کمپانی را محدود کند. از این رو سامسونگ با دیدگاهی محتاطانه، از انتظار خود برای «بهبود نسبی» درآمدها در شش ماهه اول 2024 و افزایش شتاب رشد در نیمه دوم سال سخن گفته است.

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا