گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2023 - رکوردشکنی خدمات، نزول آی‌پد و کاهش درآمد در چین

نمایش خبر

تاریخ : 1402/11/13        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : شرکت اپل در روز پنج‌شنبه 1 فوریه 2024 (12 بهمن 1402) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه منتهی به 30 دسامبر 2023 (منطبق بر سه‌ماهه اول سال مالی 2024 این شرکت) منتشر کرد؛ اپل در این بازه زمانی به درآمد 119.6 میلیارد دلار دست پیدا کرده که نسبت به سال قبل با رشد 2 درصدی روبرو شده است. سود تقلیل یافته به‌ازای هر سهم در این نوبت نیز 2.18 دلار اعلام شده که رشد سالیانه 16 درصدی را نشان می‌دهد. بیش‌ترین رشد درآمد در این فصل همچنان به بخش سرویس‌ها و خدمات اپل تعلق دارد اما درآمد زیر مجموعه مک تقریباً ثابت مانده و در بخش آی‌پد و پوشیدنی‌های، هوم و لوازم جانبی با کاهش دو رقمی درآمد روبرو می‌شویم. کاهش فروش در چین نیز دیگر های‌لایت مهم این نوبت به حساب می‌آید.

تیم کوک (Tim Cook) مدیرعامل اپل ضمن اشاره به رشد درآمد اپل در این نوبت و ارتباط آن با فروش آیفون و «بالاترین رکورد درآمد» در بخش سرویس‌ها می‌افزاید: «خوشحالیم که اطلاع دهیم تعداد دستگاه‌های فعال شده ما در حال حاضر از 2.2 میلیارد فراتر رفته و به بالاترین میزان در تمامی محصولات و مناطق جغرافیایی دست پیدا کرده است. در حالی‌که مشتریان، تجربه اپل ویژن پرو را فردا آغاز می‌کنند ما مثل همیشه به دنبال کردن نوآوری‌های پیش‌گامانه هم‌راستا با ارزش‌های‌مان و از طرف مشتریان‌مان متعهدیم.»

Tim Cook مدیرعامل اپل

اپل در روزها و هفته‌های گذشته با خبرهایی مثل امکان دانلود اپلیکیشن‌های iOS از سایر اپ‌استورها برای کاربران اروپایی، قرار گرفتن اپل در جایگاه بزرگ‌ترین عرضه‌کننده اسمارت‌فون در سال 2023 برای اولین بار و عرضه نهایی هدست واقعیت افزوده Apple Vision Pro در کانون توجه قرار گرفته و در مجموع شرایط مثبت و امیدوارکننده‌ای را تجربه می‌کند تا جایی‌که درآمد 119.58 میلیارد دلاری این شرکت در سه‌ماهه سوم بالاتر از پیش‌بینی 117.91 میلیارد دلاری بازار بوده و سود تقلیل یافته به ازای هر سهم 2.18 دلاری آن نیز از 2.1 دلار پیش‌بینی‌شده فراتر رفته است. از سویی دیگر رشد 2 درصدی درآمد اپل در این نوبت را می‌توان به‌عنوان نقطه پایانی بر نوار کاهش درآمدهای پیاپی این شرکت (که در چهار فصل گذشته ادامه داشت) نیز تلقی کرد. سود خالص اپل در این نوبت 33.92 میلیارد دلار اعلام نشده که نسبت به سال گذشته 13 درصد افزایش را نشان می‌دهد و حاشیه سود ناخالص 45.9 درصدی آن نیز از انتظار 45.3 درصدی بازار فراتر رفته است.

اپل اما همچنان با چالش‌های بزرگ و غیر قابل انکاری روبروست که مهم‌ترین آن‌ها بی‌شک به بازار چین به‌عنوان سومین بازار مهم اپل تعلق دارد؛ جایی‌که درآمد اپل با کاهش 13 درصدی از 23.9 میلیارد دلار در سال گذشته به 20.8 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد که برخی از ناظران آن را به افت فروش آیفون همزمان با رونق مجدد هواوی در این بازار نسبت می‌دهند.

هدست جدید اپل یعنی Apple Vision Pro که پس از مدت‌ها انتظار بالاخره در روز جمعه دوم فوریه (13 بهمن) به بازار عرضه شد اولین دسته محصول جدید در سبد کالای اپل پس از اپل واچ در سال 2015 به حساب می‌آید و با این‌که فروش آیفون احتمالاً همچنان به‌عنوان مهم‌ترین شاخص ارزیابی سلامت کسب و کار اپل باقی خواهد ماند اما سرمایه‌گذاران و سهام‌داران اپل تقاضا برای این محصول جدید را نیز با دقت دنبال خواهند کرد. تعداد Vision Proهای به‌فروش رسیده در این مدت بر پایه برخی خبرهای غیر رسمی به چیزی نزدیک به 200 هزار عدد بالغ می‌شود که برای یک محصول کاملاً جدید به‌خصوص با توجه به قیمت بسیار بالای آن رقم بدی به‌نظر نمی‌رسد. آمار فروش Vision Pro البته طبیعتاً در گزارش پیش رو منعکس نشده و برای مشخص شدن عملکرد آن باید تا گزارش مالی بعدی این شرکت به انتظار نشست.

Apple Vision Pro

ارزش سهام اپل در معاملات بعد از ساعات اداری پس از اعلام چشم‌انداز سه‌ماهه جاری و اشاره به کاهش فروش آیفون با 4 درصد کاهش روبرو شد.

در ادامه به بررسی میزان درآمد و سود بخش‌های مختلف شرکت اپل در سه‌ماهه منتهی به 30 دسامبر 2023 می‌پردازیم.

آیفون: عملکرد مثبت سری 15

سه‌ماهه پایانی سال 2023 اولین فصل حضور کامل گوشی‌های سری آیفون 15 در بازار بوده و بررسی عملکرد زیر مجموعه آیفون در این نوبت معیاری برای بررسی واکنش بازار به این گوشی‌های جدید محسوب می‌شود. زیر مجموعه آیفون اپل در فصل چهارم 2023 به درآمد 69.7 میلیارد دلاری دست پیدا کرده که ضمن عبور از پیش‌بینی 67.82 میلیارد دلاری بازار نسبت به درآمد 65.7 میلیارد دلاری سال گذشته رشدی نزدیک به 6 درصد را به‌نمایش می‌گذارد.

لوکا مائستری (Luca Maestri) مدیر مالی اپل درآمد ثابتی را برای آیفون در سه‌ماهه منتهی به مارچ 2024 پیش‌بینی کرده و از تشابه آن با درآمد 51.33 میلیارد دلاری سال گذشته سخن به میان آورده است.

آی‌پد: بیش‌ترین افت درآمد در سال بدون iPad

اپل در سال 2023 محصول جدیدی را در خانواده iPad معرفی نکرد که در نتیجه آن این زیر مجموعه که سال گذشته با درآمد 9.39 میلیارد دلاری با رشد 29.6 درصدی ستاره رشد درآمد در محصولات سخت‌افزاری اپل بود حالا در جایگاه ضعیف‌ترین زیر مجموعه اپل قرار گرفته و در سه‌ماهه پایانی سال 2023 با کاهش شدید 25.2 درصدی تنها به درآمد 7 میلیارد دلاری بسنده کرده است.

معرفی نکردن محصول جدید در کل یک سال برای زیر مجموعه آی‌پد اپل تا به امروز سابقه نداشته و از این رو کاهش درآمد این بخش را باید به میزان زیادی به این موضوع مرتبط دانست. البته برخی خبرهای تأیید نشده حاکی از طراحی جدید سری آی‌پد پرو با نمایشگرهای OLED است که ظاهراً در ماه مارچ به‌نمایش گذاشته خواهند شد. iPad حتی از پیش‌بینی درآمد 7.33 میلیارد دلاری بازار نیز نتیجه ضعیف‌تری را به‌ثبت رسانده است.

کامپیوترهای مک:‌ بازگشت به تعادل

زیرمجموعه کامپیوترهای مک شرکت اپل در سه‌ماهه پایانی سال 2023 به درآمد 7.78 میلیارد دلاری دست پیدا کرد که رشدی تنها 0.58 درصدی را در مقایسه با درآمد 7.74 میلیارد دلاری سال گذشته نشان می‌دهد. این درآمد که کمی از پیش‌بینی بازار (7.73 میلیارد دلار) فراتر رفته در مقایسه با سه فصل گذشته کاملاً امیدوارکننده به‌نظر می‌رسد و برای نمونه شرایط بسیار مطلوبی را در مقایسه با سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2023 با کاهش درآمد 33 درصدی نشان می‌دهد.

پوشیدنی‌های، هوم و لوازم جانبی: ضربه از ممنوعیت فروش

بخش پوشیدنی‌ها، هوم و لوازم جانبی که به‌جز سخت‌افزارهای کم‌اهمیت‌تری مثل خانواده AirPods و اسپیکرهای HomePod ساعت‌های محبوب Apple Watch را نیز در بر می‌گیرد در سه‌ماهه گذشته با افت شدید 11.3 درصدی به درآمد 11.95 میلیارد دلاری دست پیدا کرد که از جمله دلائل آن می‌توان به مشکلات اخیر اپل در فروش اپل واچ در بازار آمریکا اشاره کرد؛ شرکت ا پل چندی پیش با شکایت یک شرکت ابزارهای پزشکی به‌نام Masimo در رابطه با نقض حق اختراع در مورد سنسور اکسیژن خون Apple Watch Ultra 2 و Apple Watch Series 9 روبرو شد که در نتیجه آن فروش این دو محصول برای چند روز در بازار آمریکا متوقف شد و سپس با غیر فعال شدن این سنسور مجدداً در بازار عرضه شدند.

Apple Watch Ultra 2

خدمات: رکورد درآمدزایی، همچنان پایین‌تر از سطح انتظار

بخش همواره سودآور خدمات شرکت اپل که جدا از فروشگاه App Store، بخش‌های اشتراکی آنلاین اپل از جمه فضای ذخیره‌سازی iCloud، اپل موزیک و وارانتی‌های AppleCare را نیز در بر می‌گیرد در سه‌ماهه پایانی سال 2023 با رشد 11.3 درصدی، درآمد 23.12 میلیارد دلاری را به‌ثبت رسانده که با وجود آن‌که در رشد درآمد بالاترین میزان در بین تمامی زیرمجموعه‌های اپل محسوب می‌شود اما هنوز در برآورده ساختن پیش‌بینی 23.35 میلیارد دلاری بازار اندکی ناتوان بوده است.

بخش سرویس‌ها یکی از سودآورترین زیر مجموعه‌های اپل در سال‌های اخیر بوده و سرمایه‌گذاران و سهام‌داران اپل تغییرات و روند رشد این قسمت را به‌دقت بررسی می‌کنند. افزایش تعداد دستگاه‌های فعال اپل که از 2 میلیارد سال گذشته در حال حاضر به 2.2 میلیارد عدد افزایش پیدا کرده شاخصی برای پیش‌بینی روند سودآوری بخش خدمات اپل است و درآمد کم‌دردسرتری را نسبت به بخش‌های سخت‌افزاری این شرکت مهیا می‌کند. تیم کوک مدیرعامل اپل رشد بخش خدمات را مدیون تبلیغات، خدمات ابری، سرویس‌های پرداخت و فروشگاه App Store می‌داند.

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا