گزارش مالی سامسونگ از سه‌ماهه نخست 2023 – ضعیف‌ترین عملکرد از سال 2009 تا به امروز

نمایش خبر

تاریخ : 1402/2/11        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : کمپانی سامسونگ الکترونیکس روز پنج‌شنبه 27 آوریل 2023 (7 اردیبهشت 1402) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی – پایان‌یافته در 31 مارچ 2023 – منتشر کرد. طبق این گزارش، درآمد سامسونگ در این بازه زمانی 63.75 تریلیون وان اعلام شده که با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا برابر است با 47.6 میلیارد دلار آمریکا. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 18 درصد و نسبت به فصل قبل 10 درصد افت را نشان می‌دهد. سود عملیاتی سامسونگ نیز با یک افت شدید 95 درصدی از 14.12 تریلیون وان به 640 میلیارد وان (478.55 میلیون دلار) کاهش یافته که پایین‌ترین میزان سود عملیاتی این شرکت از سه‌ماهه نخست 2009 تا به امروز محسوب می‌شود.

بدون تردید افت درآمد و سود سامسونگ در فصل اخیر، بیش از هر چیز دیگر به عملکرد ضعیف کسب‌وکار نیمه‌رسانای این شرکت مربوط می‌شود که مهم‌ترین نمود آن، فروش تراشه‌های حافظه است؛ قطعه‌ای که از کامپیوترهای شخصی و گوشی‌های هوشمند گرفته تا سرورهای موجود در مراکز داده به آن نیاز دارند. کسب‌وکار نیمه‌رسانا – که همواره درآمدزاترین کسب‌وکار سامسونگ در چند سال اخیر بوده – در فصل اخیر بسیار کم‌فروغ ظاهر شده و نه تنها هیچ سودی را برای سامسونگ در بر نداشته، بلکه زیان‌ده نیز بوده است.

در ادامه نگاهی داریم به عملکرد بخش‌های مختلف کمپانی سامسونگ در سه‌ماهه نخست سال 2023:

تجربه موبایل و شبکه (MX and Network)

مجموع درآمد کسب‌وکارهای موبایل و شبکه سامسونگ در فصلی که گذشت بالغ بر 31.82 تریلیون وان بوده که در مقایسه با درآمد این بخش در سه‌ماهه نخست 2022 (یعنی 32.37 تریلیون وان) 2 درصد کاهش داشته، اما نسبت به درآمد فصل قبل تا 18 درصد افزایش را نشان می‌دهد. سود عملیاتی کسب‌وکار موبایل و شبکه سامسونگ نیز با رشد سالانه ناچیزی در حدود 3 درصد، به 3.94 تریلیون وان رسیده است.

علی‌رغم کاهش تقاضا برای خرید اسمارت‌فون در بازارهای جهانی، بازار گوشی‌های هوشمند پیشرفته (چه از لحاظ حجم عرضه و چه از نظر ارزش) نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. فروش دیوایس‌های موبایل سامسونگ در سه‌ماهه اخیر در مقایسه با سه‌ماهه قبل از آن افزایش داشته و سودآوری سامسونگ از این راه دورقمی شده است. عملکرد مثبت سامسونگ در این حوزه را می‌توان به فروش قدرتمند سری جدید Galaxy S23 (به‌ویژه پیشرفته‌ترین مدل آن یعنی Galaxy S23 Ultra با قیمتی در حدود 1,200 دلار) نسبت داد.

در مجموع به نظر می‌رسد کسب‌وکار موبایل سامسونگ (بر خلاف اوضاع آشفته بازار) قوام خود را حفظ کرده و کمترین آسیب را دیده است. طبق گزارش اخیر مؤسسه تحقیقاتی Canalys، عرضه جهانی گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه نخست 2023 با افت سالانه 13 درصدی همراه بوده است. اما با این وجود، سامسونگ با کسب 22 درصد از سهم بازار جهانی، موفق شد به رتبه نخست بازگردد. ناگفته نماند، درآمد کسب‌وکار شبکه سامسونگ به دلیل ضعف بازارهای خارجی – از جمله آمریکای شمالی و جنوب‌شرق آسیا – با افت مواجه شد.

انتظار می‌رود طی سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی، تقاضا برای خرید گوشی‌های هوشمند در رده‌های پایین و میانی افزایش یابد. از این رو سامسونگ سعی دارد از طریق عرضه سری‌ اسمارت‌فون‌های جدید Galaxy A54 و Galaxy A34 (با مشخصات ارتقاءیافته و طراحی جدید) نبض بازار را در دست بگیرد. در عین حال، با توجه به پیش‌بینی تقاضای بالا برای دیوایس‌های پیشرفته در سه‌ماهه دوم، سامسونگ از برنامه خود برای تمرکز روی فروش سری Galaxy S23 و همچنین افزایش فعالیت‌های بازاریابی برای فروش اسمارت‌فون‌های تاشو خبر داده است.

محصولات نیمه‌رسانا (DS)

تولید قطعاتی مثل چیپ‌ست و حافظه جزوی از کسب‌وکار محصولات نیمه‌رسانای سامسونگ است. در فصلی که گذشت، این بخش به درآمدی معادل 13.73 تریلیون وان دست یافت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افت شدید 49 درصدی را نشان می‌دهد. همان طور که گفته شد، طی سه‌ماهه اخیر، نتیجه فعالیت‌های سامسونگ در این بخش سودی را به همراه نداشته و زیانی برابر با 4.58 تریلیون وان را بر جای گذاشته است.

طی دوران همه‌گیری کرونا، شاهد افزایش تقاضا برای دیوایس‌های الکترونیکی از سوی مصرف‌کنندگان بودیم. از این رو کمپانی‌های سازنده اسمارت‌فون و PC اقدام به ذخیره کردن تراشه‌های حافظه کردند. اما در شرایط کنونی که مصرف‌کنندگان به دلیل تورم بالا از خرید دیوایس‌های جدید خودداری می‌کنند، کمپانی‌های سازنده با حجم زیادی از تراشه‌های حافظه در انبارهای خود دست به گریبان‌اند. همین امر موجب کاهش قیمت تراشه‌های حافظه در بازار و متعاقبا کاهش چشمگیر سود سامسونگ از راه فروش این قطعات شده است.

با توجه به شرایط پیش‌آمده و به دنبال اتخاذ رویه‌ای مشابه در رقبای کوچک‌تر سامسونگ در این صنعت – مثل SK Hynix و Micron – سامسونگ از برنامه خود برای کاهش معنادار تولید تراشه حافظه خبر داد. به گفته یکی از کارشناسان، در پایان سه‌ماهه اول، سامسونگ نتایج ناامیدکننده‌ای را در بخش نیمه‌رسانا کسب کرد، اما در عین حال از تصمیم خود برای کاهش چشمگیر تولید تراشه‌های حافظه (در بحبوحه رکود جهانی فروش این قطعه) پرده برداشت که خوشبختانه بازار واکنش مثبتی به این تصمیم نشان داد.

برآورد سامسونگ آن است که بازار به این شکل نمی‌ماند. با احتمال پایین آمدن سطح موجودی کمپانی‌های سازنده اسمارت‌فون، انتظار می‌رود تقاضا برای خرید تراشه‌های حافظه در نیمه دوم سال 2023 به تدریج افزایش یابد. البته، با توجه به سرمایه‌گذاری محتاطانه‌ترِ پایگاه‌های داده و تنظیم موجودی‌ها از سوی کمپانی‌های سازنده، بهبود تقاضا محدود خواهد بود. گفتنی‌ست، کمپانی SK Hynix – دیگر رقیب کره‌ای سامسونگ در عرصه نیمه‌رسانا – نیز مثل سامسونگ متحمل زیان شده، و به بهبود تقاضا برای تراشه‌های حافظه امید بسته است.

پنل‌های نمایشگر (SDC)

رقم درآمد بخش پنل‌های نمایشگر در فصلی که گذشت 6.61 تریلیون وان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17 درصد افت داشته است. سود عملیاتی این بخش نیز با افت سالانه 29 درصدی به 0.78 تریلیون وان کاهش پیدا کرده است. با وجود اینکه تقاضا برای پنل‌های موبایل همچنان پایین است، سامسونگ در فصل اخیر با گسترش مدل‌های تاشو، فروش قدرتمند محصولات پرچمدار و همچنین سلطه بر رده پیشرفته، توانست یکه‌تازی خود در این بازار را تقویت کند.

در عرصه کسب‌وکار پنل‌های بزرگ، به پشتوانه عرضه محصولات جدید در حوزه QD-OLED و تنوع‌بخشی اندازه محصولات، سامسونگ موفق شد جایگاه خود در بازار پیشرفته را تحکیم کند. لازم به ذکر است، علی‌رغم شرایط نه چندان مطلوب بازار، بخش SDC سامسونگ اقدام به سرمایه‌گذاری در خط تولید پنل‌های OLED نسل 8.6 کرده است.

نمایشگرهای تصویری و لوازم خانگی دیجیتال (VD / DA)

رقم درآمد بخش نمایشگرهای تصویری و لوازم خانگی سامسونگ در فصلی که گذشت، با افت 9 درصدی نسبت به درآمد سه‌ماهه نخست 2022 به 14.08 تریلیون وان کاهش یافت. اما عملکرد ضعیف این بخش زمانی مشخص می‌شود که بدانید سود عملیاتی آن با افت سالانه 76 درصدی از 0.80 به 0.19 تریلیون وان کاهش پیدا کرده است. علی‌رغم ادامه تأثیر منفی رکود اقتصادی جهانی بر تقاضا برای خرید تلویزیون، نتایج مالی کسب‌وکار نمایشگرهای تصویری با رشد فصلی و سالانه همراه شد. سامسونگ این موفقیت را به فروش محصولات با ارزش افزوده بالا و همچنین کاهش هزینه‌های عمومی نسبت می‌دهد.

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا