گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به مارچ 2023 – آیفون، تنها سخت‌افزار اپل با رشد درآمد سالانه

نمایش خبر

تاریخ : 1402/2/17        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل روز پنجشنبه 4 می 2023 (14 اردیبهشت 1402) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه دوم سال مالی خود منتهی به 1 آوریل 2023 (منطبق بر سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی) منتشر کرد. طبق این گزارش، درآمد اپل در فصلی که گذشت برابر با 94.8 میلیارد دلار بوده که نسبت به درآمد اپل در مدت مشابه سال گذشته (97.2 میلیارد دلار) 3 درصد افت داشته است. همچنین، سود خالص اپل در این بازه زمانی با افت سالانه 3.3 درصدی، از 25.01 میلیارد دلار به 24.16 میلیارد دلار کاهش یافت. علی‌رغم افت‌های مذکور، نتایج مالی اپل در فصل اخیر فراتر از پیش‌بینی تحلیلگران وال‌استریت بوده و کارشناسان این امر را به فروش بالاتر از حد انتظار آیفون نسبت می‌دهند.

تیم کوک (Tim Cook)، مدیرعامل اپل، ضمن اشاره به درآمد بی‌سابقه در بخش خدمات، فروش آیفون در سه‌ماهه منتهی به مارچ را (با توجه به در نظر گرفتن فضای اقتصادی چالش‌برانگیز فصل اخیر) قابل ستایش توصیف کرد و افزود که تعداد دیوایس‌های فعال اپل در سه ماهه اخیر به بالاترین حد خود رسیده است. تیم کوک یادآور شد که اپل به سرمایه‌گذاری درازمدت خود ادامه داده و قصد دارد به ارزش‌های خود پایبند باشد، از جمله تحقق هدفی همچون محصولات و زنجیره تأمین بدون کربن تا سال 2030.

لوکا مائستری (Luca Maestri)، مدیر ارشد مالی اپل، در توصیف عملکرد شرکت طی فصلی که گذشت می‌گوید: «عملکرد کسب‌وکار سالانه ما نسبت به سه‌ماهه منتهی به دسامبر بهبود یافت و ما توانستیم ضمن باز گرداندن بیش از 23 میلیارد دلار به سهام‌داران، جریان نقدی عملیاتی قدرتمندی [به ارزش] 28.6 میلیارد دلار تولید کنیم. با توجه به اطمینان ما به آینده اپل و ارزشی که در سهام خود می‌بینیم، هیئت مدیره ما اجازه بازخرید سهام تا 90 میلیارد دلار دیگر را نیز صادر کرد. همچنین، ما برای یازدهمین سال متوالی‌ست که در حال افزایش سود سهام فصلی خود هستیم.»

Luca Maestri مدیر ارشد مالی اپل

مائستری سه‌ماهه جاری را چندان امیدبخش ندانسته و با فرض اینکه چشم‌انداز اقتصادی از آنچه امروز شاهدش هستیم وخیم‌تر نشود، احتمال می‌دهد درآمدزایی شرکت در سه‌ماهه منتهی به ژوئن تفاوت چندانی با سه‌ماهه منتهی به مارچ نداشته باشد. وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که اپل در حال حاضر در زمینه تبلیغات دیجیتال و گیمینگ موبایل (که بخشی از کسب‌وکار خدمات اپل به حساب می‌آید) با چالش‌هایی روبروست.

از لحاظ عملکرد منطقه‌ای، درآمد به دست آمده اپل از بازار چین – که تایوان و هنگ‌کنگ را نیز شامل می‌شود – در فصل اخیر برابر با 17.81 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با درآمد مدت مشابه سال گذشته (18.34 میلیارد دلار) کمی افت داشته است. این در حالی‌ست که با توجه به پایان دوران کرونا و رفع محدودیت‌های مربوط به آن، تحلیلگران امیدوار بودند تقاضای بازار چین برای محصولات الکترونیکی در سه‌ماهه اخیر افزایش یابد.

علی‌رغم کاهش فروش در بیشتر مناطق، فروش اپل در منطقه آسیا/اقیانوسیه رشد داشته و به 8.11 میلیارد دلار افزایش یافته است. همچنین، تیم کوک پس از بازدید ماه گذشته خود از هند، نسبت به چشم‌انداز اپل در بازار این کشور ابراز خوشبینی کرده است. وی در این دیدار، ضمن دیدار با سیاستمداران هند، اولین فروشگاه اپل را در هند افتتاح کرد.

به گفته تیم کوک، سوئیچرها و خرید-اولی‌ها از جمله نقاط قوت اپل در بازار هند محسوب می‌شوند. گفتنی‌ست، منظور کوک از سوئیچرها، آن دسته از خریداران آیفون هستند که برای اولین بار اقدام به خرید این محصول کرده و پیش از این از گوشی‌های اندرویدی استفاده می‌کردند.

به گفته تیم کوک، برخلاف بسیاری از کمپانی‌های بزرگ عرصه فناوری که از سال گذشته شروع به تعدیل گسترده نیرو کردند، اپل هیچ تصمیمی برای این کار ندارد. وی در این رابطه می‌گوید: «من به این [موضوع] به عنوان آخرین راه‌حل نگاه می‌کنم، لذا تعدیل‌ نیرو در مقیاس بزرگ آن چیزی نیست که ما در حال حاضر از آن صحبت می‌کنیم.»

در ادامه نگاهی داریم به عملکرد بخش‌های مختلف اپل در فصلی که گذشت:

آیفون

درخشان‌ترین بخش در گزارش مالی اپل به فروش آیفون مربوط می‌شود. علی‌رغم افت حدود 15 درصدی بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی، درآمد حاصل از فروش آیفون در همین بازه زمانی (به لطف ادامه تقاضای قدرتمند برای سری آیفون 14) با رشد سالانه 1.5 درصدی به 51.33 میلیارد دلار افزایش یافت. این رشد نشان می‌دهد عواملی مثل کمبود قطعات و مشکلات زنجیره تأمین (از جمله تعطیل شدن کارخانه تولید آیفون در اواخر سال گذشته) که طی چند سال اخیر روند تولید را مختل کرده بود، سرانجام فروکش کرده است. اما برخلاف آیفون، سایر محصولات سخت‌افزاری اپل در سه‌ماهه اخیر، عملکرد چندان مناسبی نداشتند.

Apple iPhone 14 Pro Max

آی‌پد و مک

اپل در بخش آی‌پد و مک به خوبی آیفون عمل نکرد. البته اپل در فصل پیشین نسبت به افت این دو محصول (که تا حدی به کمبود قطعات مربوط می‌شود) هشدار داده بود، اما آنچه در گزارش مالی اخیر مشاهده می‌کنیم، حقیقتا پایین‌تر از حد انتظار است.

رقم فروش کامپیوترهای مک در سه‌ماهه اخیر 7.16 میلیارد دلار عنوان شده که در مقایسه با فروش این محصول در مدت مشابه سال گذشته (10.43 میلیارد دلار)، 31 درصد کاهش داشته است. البته این افت مختص اپل نیست و طبق گزارش‌های رسیده از مؤسسات IDC و Canalys، عرضه PC در سه‌ماهه نخست 2023 با افتی در حدود 30 درصد همراه بوده است. هرچند که در این زمینه، اپل بیش از سایر رقبا متضرر شده است.

تیم کوک در توجیه این وضعیت، به دو دلیل اشاره می‌کند: دلیل اول وضعیت اقتصاد کلان در حالت کلی و دلیل دیگر اینکه مقایسه عملکرد مک در فصل اخیر با مدت مشابه سال گذشته، کمی دشوار است؛ یک سال پیش شاهد ارائه مک‌‌بوک‌های 14 و 16 اینچی MacBook Pro (با تراشه M1) بودیم که از طراحی کاملا جدیدی بهره می‌بردند. این در حالی‌ست که در سه‌ماهه اخیر مک‌بوک‌های مبتنی بر تراشه M2 تغییر محسوسی نسبت به نسل قبلی نداشته و صرفا در بخش پردازشی متفاوتند.

ناگفته نماند، در فصل اخیر درآمد حاصل از فروش آی‌پد نیز با افت حدود 13 درصدی به 6.67 میلیارد دلار کاهش یافت.

پوشیدنی‌ها، Home و لوازم جانبی

درآمدی که از فروش محصولات این بخش – اعم از اپل واچ و هدفون‌هایی مثل AirPods – در فصل اخیر به دست آمده، علی‌رغم اینکه بالاتر از برآورد تحلیلگران بود، با افت سالانه 0.5 درصدی به 8.75 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد. بد نیست بدانید، اپل در پاییز سال گذشته مدل گران‌قیمت‌تری از اپل واچ تحت عنوان Apple Watch Ultra را وارد بازار کرد.

Apple Watch Ultra

خدمات

بر خلاف قسمت‌های قبلی (به جز آیفون)، درآمد بخش خدمات اپل در سه‌ماهه منتهی به مارچ رشد داشته است. این درآمد با رشد سالانه 5.5 درصدی، از 19.82 میلیارد دلار به 20.90 میلیارد دلار افزایش یافته است. این نشان می‌دهد کسب‌وکار خدمات – که بالاترین حاشیه سود اپل را در اختیار دارد – همچنان رو به رشد است. ناگفته نماند، این کسب‌وکار مواردی مثل اشتراک‌های ماهانه، App Store، گارانتی‌ها و درآمد حاصل از صدور مجوز جست‌وجو (از شرکت‌هایی مثل گوگل) را شامل می‌شود.

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا