گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2022 – کاهش نگران‌کننده رشد درآمد در بخش خدمات

نمایش خبر

تاریخ : 1401/8/8        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل روز پنجشنبه 27 اکتبر 2022 (5 آبان 1401) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی – پایان‌یافته در 24 سپتامبر 2022 – منتشر کرد. طبق این گزارش، اپل در فصل اخیر به درآمدی معادل 90.1 میلیارد دلار دست یافته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8.1 درصد رشد داشته و طبق ادعای اپل در مقایسه با درآمد تمام سه‌ماهه‌های منتهی به سپتامبر قبل از این، بی‌سابقه بوده است. با توجه به اینکه فصل اخیر، سه‌ماهه پایانی سال مالی 2022 اپل نیز محسوب می‌شود، بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که طبق گزارش اخیر، درآمد اپل در پایان سال مالی 2022 این شرکت با رشدی 8 درصدی نسبت به سال مالی 2021 بالغ بر 394.3 میلیارد دلار عنوان شده است.

20.7 میلیارد دلار از 90.1 میلیارد دلار یادشده، سود خالص اپل در سه‌ماهه اخیر بوده که آن هم در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود. طبق انتظار، حدود نیمی از درآمد اپل همچنان به آیفون گره خورده است. در فصلی که گذشت، درآمد حاصل از فروش آیفون با رشد سالانه 9.67 درصدی به 42.63 میلیارد دلار رسید (در صورتی که کارشناسان مبلغ 43.21 میلیارد دلار را پیش‌بینی کرده بودند).

ماه گذشته شاهد عرضه جدیدترین سری از گوشی‌های هوشمند اپل یعنی آیفون‌های سری 14 بودیم، شامل دو گوشی رده بالای گران‌قیمت (آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس) و دو گوشی دیگر با مشخصات و قیمت‌های نسبتا پایین‌تر (آیفون 14 و آیفون 14 پلاس). با توجه به وجود تراشه‌ها و دوربین‌های بهتر در دو مدل پرو، تحلیلگران فروش چندان قدرتمندی را برای دو مدل پایین‌تر پیش‌بینی نمی‌کنند. سامیک چاترجی (Samik Chatterjee)، تحلیلگر مؤسسه J.P. Morgan، بر این باور است که 60 درصد از فروش آیفون‌های سری 14، به مدل‌های پرو مربوط باشد. ناگفته نماند، با توجه به تقاضای بالا برای خرید آیفون 14 پرو و پرو مکس، عرضه این محصولات در حال حاضر با محدودیت مواجه است. اما لوکا مائستری، (Luca Maestri)، مدیر ارشد مالی اپل، از تلاش بی‌وقفه اپل برای تأمین تقاضای موجود خبر داده است.

داده‌های وال استریت نشان می‌دهد، درآمد، میزان فروش آیفون و همچنین سود خالص اپل در فصل اخیر فراتر از پیش‌بینی تحلیلگران بوده است. سود هر سهم (EPS) اپل در پایان سه‌ماهه منتهی به سپتامبر، 1.29 دلار بوده که این مؤلفه نیز بالاتر از تخمین کارشناسان (1.27 دلار) بوده است. البته ذکر این نکته نیز ضروری‌ست که اپل در برخی موارد (از جمله سرویس‌ها) پایین‌تر از حد انتظار ظاهر شد. به دنبال انتشار گزارش مالی اپل، ارزش سهام اپل در معاملات خارج از ساعات اداری تا بیش از 1 درصد افزایش یافت. به گفته وال‌ استریت، در مجموع اپل در فصل اخیر انعطاف خوبی از خود نشان داد (بر خلاف سایر رقبا که چالش‌هایی مثل رکود بازار اسمارت‌فون و مشکلات جهانی اقتصاد، عملکرد آنها را تحت‌الشعاع قرار داده است).

در حال حاضر، بیشتر رقبای اپل وضعیت خوبی را سپری نمی‌کنند. گزارش‌های مالی شرکت‌هایی مثل مایکروسافت، آلفابت (شرکت مادر گوگل) و متا (شرکت مادر فیس‌بوک)، که به‌تازگی منتشر شده‌اند، نتایج مالی نسبتا ناامیدکننده‌ای را در بر دارند. این شرکت‌ها دلایل مختلفی را در توجیه نتایج نامطلوب اخیر عنوان کرده‌اند، از جمله تقاضای پایین مصرف‌کنندگان برای خرید PC و یا ضعف در بازار تبلیغات دیجیتال. حتی بزرگ‌ترین رقیب اپل – یعنی سامسونگ – نیز شاهد افت سوددهی بوده که تا حدی به رکودکسب‌وکار تراشه‌ها (در نتیجه تقاضای پایین برای PC و گوشی هوشمند) نسبت داده می‌شود.

به گفته تیم کوک (Tim Cook)، مدیرعامل اپل، نتایج این سه‌ماهه نشان‌دهنده تعهد اپل به مشتریان‌، تعهد به ادامه دادن مسیر نوآوری و همچنین تعهد به این حقیقت است که پس از نبود ما، دنیا به مکان بهتری تبدیل شود. وی تأکید کرد که اپل با قدرتمندترین ترکیب محصولات خود وارد سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی شده و تک‌تک اقدامات و تصمیم‌های شرکت، در بردارنده ارزش‌هایی‌ست که اپل با کمک آنها به یکه‌تازی خود ادامه می‌دهد. تیم کوک در ادامه یادآوری کرد که اپل عمیقا به حفظ محیط زیست، تأمین امنیت حریم شخصی کاربران و تقویت دردسترس بودن خود پایبند بوده و به دنبال ارائه محصولات و خدماتی‌ست که بتواند ظرفیت خلاق جامعه بشری را شکوفا کنند.

لوکا مائستری، مدیر ارشد مالی اپل، در توصیف عملکرد شرکت در فصل اخیر گفت: «ما در طول این سه‌ماهه به سرمایه‌گذاری در برنامه‌های رشد طولانی-مدت خود ادامه داده، بیش از 27 میلیارد دلار گردش نقدی عملیاتی ایجاد کرده و بیش از 29 میلیارد دلار را به سهام‌داران خود بازگردانده‌ایم.» البته مائستری در مصاحبه‌ای دیگر اذعان کرد که نوسانات بازار ارز تأثیری منفی بر عملکرد اپل داشته است. لازم به ذکر است، امسال ارزش دلار نسبت به دیگر ارزها بالا رفته و همین امر نتایج کمپانی‌های چندملیتی را تحت‌الشعاع قرار داده است.

گزارش اخیر نشان می‌دهد رشد در بخش سرویس‌های اپل تا حدی کند شده است؛ درآمد سرویس‌های اپل – که مواردی مثل اپ استور، اپل موزیک، گارانتی‌های محصولات سخت‌افزاری و همچنین اپل تی‌وی پلاس را شامل می‌شود – در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2022 بالغ بر 19.19 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4.98 درصد رشد داشته اما در مقایسه با رشد سالانه فصل‌های قبل، کمتر بوده است (به عنوان مثال رشد درآمد سرویس‌های اپل در پایان سه‌ماهه دوم 12 درصد گزارش شده بود). لوکا مائستری این پدیده را به تأثیرات تبادل ارز خارجی و همچنین کساد شدن تبلیغات و بازی‌های دیجیتال نسبت می‌دهد.

سرمایه‌گذاران از کاهش سرعت رشد کسب‌وکار سرویس‌های اپل ابراز نگرانی کرده‌اند، زیرا این حوزه – همزمان با به تکامل رسیدن هرچه بیشترِ آیفون – برای تنوع‌بخشی به کسب‌وکار اپل بسیار حیاتی است. در مجموع، سرمایه‌گذاران حرکت اپل به سمت خدمات را می‌پسندند، زیرا این قبیل محصولات (در مقایسه با محصولات سخت‌افزاری) سودآوری بیشتری داشته و اغلب درآمدهای مکرری را عاید شرکت می‌کنند. گفتنی‌ست، چند روز قبل اپل قیمت اشتراک سرویس‌های اپل موزیک و اپل تی‌وی پلاس را افزایش داد. همین امر می‌تواند به بهبود درآمد بخش سرویس‌ها در سه‌ماهه پایانی سال 2022 کمک کند.

در ادامه نگاهی داریم به وضعیت فروش سایر محصولات سخت‌افزاری اپل در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2022:

فروش کامپیوترهای مک در فصل اخیر با رشد سالانه بیش از 25 درصدی به 11.51 میلیارد دلار رسید. این موفقیت در حالی رقم می‌خورد که داده‌های به دست آمده از قطعه‌سازان، تراشه‌سازان و رقبای تولیدکننده PC، همگی از کاهش چشم‌گیر فروش لپ‌تاپ و دسک‌تاپ در سه‌ماهه اخیر حکایت می‌کند.

فروش محصولاتی مانند ساعت‌های هوشمند اپل واچ و هدفون‌های AirPods نیز با رشد سالانه همراه بوده و از پیش‌بینی وال استریت فراتر رفته است. درآمد این کسب‌وکارها که اپل از آن با عنوان Wearables, Home and Accessories (پوشیدنی‌ها، هوم و لوازم جانبی) یاد می‌کند، در فصل اخیر بالغ بر 9.65 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9.85 درصد رشد داشته است.

در نهایت می‌رسیم به آی‌پد که فروش آن کمترین درآمد را نصیب اپل می‌کند. آمارها نشان می‌دهد که تنها 7.17 میلیارد دلار از درآمد فصل قبل اپل از فروش آی‌پد به دست آمده است. مقایسه این رقم با درآمد حاصل از فروش آی‌پد در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2021، از افت چشمگیر 13 درصدی حکایت می‌کند.

در پایان لازم به ذکر است، همان طور که گفته شد، درآمد اپل در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 8.1 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشت. اما به گفته لوکا مائستری، رشد درآمد اپل در سه‌ماهه منتهی به دسامبر کمتر از 8 درصد خواهد بود. وی همچنین از افت فروش سالانه کامپیوترهای مک در سه‌ماهه پایانی خبر داد.

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا