گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2021- رکوردشکنی با وجود محدودیت‌های زنجیره تأمین

نمایش خبر

تاریخ : 1400/11/11        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : کمپانی اپل در روز پنج‌شنبه 27 ژانویه سال جاری میلادی (7 بهمن 1400) گزارش خود را از سه‌ماهه نخست سال مالی شرکت منتهی به 25 دسامبر 2021 (منطبق بر سه‌ماهه چهارم سال 2021) منتشر کرد. بر اساس این گزارش، اگر چه غول کوپرتینویی معمولاً در سه‌ماهه‌های منتهی به تعطیلات سال نوی میلادی شاهد رکوردشکنی در درآمد و سود است، اما این بار با کسب درآمدی در حدود 123.9 میلیارد دلار و ثبت سود 34.6 میلیارد دلاری بیشترین درآمد و سود را از ابتدای تأسیس تاکنون کسب کرده است. به علاوه، سود تقلیل‌یافته به ازای هر سهم اپل در این دوره مالی 2.10 دلار اعلام شده که از افزایش سالانه 25 درصدی حکایت دارد.

تحلیل‌گران درباره نتایج مالی سه‌ماهه منتهی به تعطیلات، انتظارات زیادی از اپل داشتند و درآمد و سود بی‌سابقه‌ای را پیش‌بینی کرده بودند. در نهایت نیز با وجود برآورد اپل مبنی بر این که نتایج مالی شرکت در فصل تعطیلات تحت تأثیر محدودیت‌های زنجیره تأمین قرار خواهد گرفت، برآوردهای تحلیل‌گران محقق و غول آمریکایی موفق به کسب درآمد و سود بالایی شد.

همان طور که می‌دانید اپل حدود سه سال است که به میزان فروش سخت‌افزارهای خود اشاره نمی‌کند، بلکه گزارشی از درآمد هر کسب‌وکار را در اختیار سهام‌داران قرار می‌دهد. مطابق گزارش منتشرشده، تمام بخش‌های اپل، به جز آی‌پد در سه‌ماهه اکتبر تا دسامبر 2021، رشد سالانه مطلوبی را از نظر میزان فروش به ثبت رسانده‌اند.

تیم کوک (Tim Cook)، مدیر عامل اپل، در خصوص عملکرد شرکت در سه‌ماهه اخیر می‌گوید: «[ثبت] رکورد در نتایج مالی این سه‌ماهه با نوآورانه‌ترین مجموعه محصولات و خدمات ما تا به حال ممکن شده است. خوشحالیم که واکنش [مثبت] مشتریان را در سراسر جهان مشاهده می‌کنیم، [آن هم] در زمانی که برقراری ارتباط و حفظ آن هرگز چنین اهمیتی نداشته است. ما تمام تلاش خود را برای کمک به خلق دنیایی بهتر انجام می‌دهیم و می‌کوشیم در راستای هدف خود، یعنی حذف آلودگی کربنی در سراسر زنجیره تأمین و محصولات‌مان تا سال 2030 و فعالیت‌ در زمینه عدالت و برابری آموزشی نژادی به پیشرفت ادامه دهیم.»

Tim Cook مدیر عامل اپل

لوکا مائستری (Luca Maestri)، مدیر مالی اپل نیز با برشمردن دلایل موفقیت کمپانی آمریکایی معتقد است: «واکنش بسیار قدرتمند مشتریان به عرضه محصولات و خدمات جدید باعث رشد دو رقمی درآمد و سود شده و به ثبت رکوردی بی‌سابقه برای دستگاه‌های فعال ما کمک کرده است. این رکورد در نتایج عملیاتی به ما امکان داده که نزدیک به 27 میلیارد دلار را در این سه‌ماهه به سهام‌داران‌مان بازگردانیم و در عین حال هدف خود را برای دست یافتن به جایگاهی خنثی در [جریان] خالص نقدی در طی زمان حفظ کنیم».

در ادامه مروری داریم بر میزان درآمد هر یک از کسب‌وکارهای اپل:

آیفون: رشد سالانه با وجود محدودیت‌های زنجیره تأمین

اپل مدل‌های جدید آیفون، یعنی آیفون 13، آیفون 13 مینی، آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس، را در ماه سپتامبر عرضه کرد و سه‌ماهه اخیر، نخستین فصلی بود که این محصولات به طور کامل در اختیار کاربران قرار داشتند. مطابق این گزارش، میزان فروش سالانه گوشی‌های آیفون هرچند نسبت به مجموع رشد کمپانی کمتر بوده اما با 9 درصد افزایش به 71.63 میلیارد دلار رسیده است. به گفته کوک، اپل به افزایش ۹ درصدی فروش آیفون افتخار می‌کند؛ زیرا این رشد در شرایط دشوار و کمبود قطعات مورد نیاز در فصل اخیر به دست آمده است.

Apple iPhone 13 Mini

مک: کسب‌وکار سودآور اپل

مطابق گزارش منتشرشده، در میان کسب‌وکارهای اپل، کامپیوترهای مک شاهد بیشترین رشد بوده و با افزایش سالانه 25 درصدی 10.85 میلیارد دلار درآمد را برای این شرکت به ارمغان آورده‌اند. غول کوپرتینویی در اکتبر 2021، مدل‌های جدید مک‌بوک پرو را با قیمت پایه 1,999 دلار عرضه کرد که در آن‌ها به جای پروسسور اینتل، تراشه جدید M1 Pro اپل به کار رفته و با استقبال خوبی از سوی کاربران مواجه شده است.

آی‌پد: افت سالانه به سبب محدودیت‌های زنجیره تأمین

اما در میان نتایج درخشان بخش‌های گوناگون، فروش آی‌پد نسبتاً ناامیدکننده بوده و نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. از دید کارشناسان، دلیل این امر احتمالاً به اولویت‌بندی اپل و تمرکز این شرکت بر دیگر محصولات بازمی‌گردد. خانواده آی‌پد که در فصل‌های گذشته به لطف همه‌گیری کرونا و ادامه دورآموزی و دورکاری به ستاره رشد درآمد اپل تبدیل شده بود، حالا با کسب درآمدی در حدود 7.25 میلیارد دلار، افت سالانه 14 درصدی را تجربه کرده است. البته مدیران شرکت در فصل گذشته از احتمال افت درآمد این بخش به سبب محدودیت‌های زنجیره تأمین سخن گفته بودند و حال این پیش‌بینی محقق شده است.

پوشیدنی‌ها، Home و لوازم جانبی: اپل واچ سری7 و ایردپادهای جدید پرچمدار رشد

بخش سایر محصولات اپل که دستگاه‌هایی همچون اپل ‌واچ و AirPods را در بر می‌گیرد هم با درآمد 14.70 میلیارد دلاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 13 درصد رشد را تجربه کرده است. در این میان، اپل واچ سری 7 با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، در کنار ایرپادهای جدید، پرچم‌دار رشد این بخش‌ بوده‌اند.

Apple Watch Series 7

سرویس‌ها و خدمات

درآمد بخش سرویس‌ها و خدمات اپل که زیرمجموعه‌هایی مانند iCloud ،Apple Music، تبلیغات و اپ ‌استور را شامل می‌شود، همچنان به رشد خود ادامه داده‌ و با افزایش سالانه‌ای در حدود 24 درصد به 19.52 میلیارد دلار رسیده است. این بخش سودآورترین کسب‌وکار اپل به حساب می‌آید و حاشیه سود آن نقش قابل توجهی در سود فراتر از انتظار این کمپانی داشته است.

اپل از زمان آغاز همه‌گیری Covid-19 از ارائه رسمی و دقیق پیش‌بینی‌های خود برای سه‌ماهه بعدی خودداری کرده، اما مدیر عامل شرکت در مصاحبه‌ای با CNBC در این خصوص می‌گوید: «برای سه‌ماهه مارس انتظار داریم رشد درآمد سالانه قابل قبولی محقق شود و محدودیت [زنجیره] تأمین نیز کمتر از سه‌ماهه دسامبر باشد». کوک در ادامه می‌افزاید: «بزرگ‌ترین مشکل ما تأمین تراشه در legacy nodes است و در زمینه قطعات پیشرفته عملکرد مطلوبی داریم». تراشه‌های پیشرفته، پردازنده‌های قدرتمندی هستند که قلب تپنده گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شوند، در حالی‌که آن‌چه legacy nodes یا گره‌های تدارکاتی نامیده می‌شود، قطعات مورد استفاده در سایر بخش‌ها، مانند نمایشگر و پاور دستگاه را در بر می‌گیرند.

به گفته کارشناسان، سال 2022 از نظر عرضه محصولات جدید سالی پرکاری برای اپل خواهد بود. بر اساس گمانه‌زنی‌ها، غول آمریکایی احتمالاً در ماه فوریه نسخه 5G آیفون SE را معرفی خواهد کرد. شنیده‌ها از آن حکایت دارد که این شرکت نسخه به‌روزشده‌ای از iPad Air و محصولی در سری Mac را با تراشه اختصاصی خود در نیمه نخست امسال رونمایی خواهد کرد. به علاوه، ظاهراً اپل به زودی از سرویسی مشابه Square رونمایی خواهد کرد که به دارندگان آیفون امکان می‌دهد پرداخت‌های بدون تماس را بدون نیاز به سخت‌افزار اضافه انجام دهند. همچنین هدست واقعیت ترکیبی اپل را نباید از یاد برد که احتمال می‌رود تا سال 2023 راهی بازار شود.

Apple iPad Mini 2021

گفتنی است که اپل پیش از ارائه گزارش مالی خود، نسخه بتای سیستم‌عامل iOS، iPadOS و macOS را ارائه کرد. یکی از قابلیت‌های مهم iOS 15.4 امکان بازگشایی قفل گوشی آیفون با ماسک است. به علاوه، ویژگی Universal Control حالا در پلتفرم‌های نرم‌افزاری iPadOS 15.4 و macOS Monterey 12.3 در دسترس کاربران قرار گرفته است.

هیئت مدیره غول آمریکایی سود نقدی 0.22 دلاری را به ازای هر سهم عادی شرکت در نظر گرفته است که در روز 10 فوریه 2022 به سهامدارانی که تا پایان معاملات 7 فوریه 2022 سهام شرکت را در اختیار داشته‌اند، پرداخت خواهد شد.

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا