اپل iPad نسل دهم 2022 در نگاه رسانه‌ها - نقاط ضعف و قوت از دید حرفه‌ای‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1401/8/10
برچسب‌ها : در رسانه‌ها In Medias ، Apple iPad 2022 ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : شرکت اپل همزمان با رونمایی از iPad Pro 12.9 2022 و iPad Pro 11 2022 قدیمی‌ترین و ارزان‌ترین تبلت این شرکت یعنی آی‌پد را نیز به‌روزسانی کرد که برای تفکیک آن از مدل‌های پیشین با نام آی‌پد نسل ده یا iPad 2022 نامیده می‌شود. این مدل از تفاوت‌هایی ساختاری نسبت به تمامی 9 نسل قبل برخوردار بوده که آن را بیش از پیش به iPad Air 2020 و iPad Air 2022 نزدیک کرده است. iPad جدید 120 دلار از نسل قبلی خود گران‌تر شده و اختلاف قیمت آن با iPad Air 2022 تنها 150 دلار است از این رو از همان زمان رونمایی انتقادهایی به این تبلت و جایگاه آن وارد شد. در مطلب پیش رو به مرور دیدگاه‌ سایت‌های معتبر فناوری در مورد نقاط ضعف و قوت iPad 2022 می‌پردازیم.

پیش از ورود به بحث اصلی و مرور دیدگاه سایت‌های مختلف در مورد این تبلت بهتر است اندکی با مشخصات آن بیش‌تر آشنا شویم. تفاوت‌های ظاهری iPad 2022 یا همان iPad 10th Gen در مقایسه با نسل‌های قبلی آن و مدل‌هایی مثل iPad 10.2 2021 و iPad 10.2 2020 در همان نگاه اول به‌روشنی به چشم می‌خورند جایی‌که دکمه زیر صفحه‌نمایش برای اولین بار در این کلاس حذف شده و حاشیه‌های تقریبا یک‌اندازه و باریکی در دورتادور پنل دیده می‌شود. حاشیه‌های کوچک‌تر و انتقال دکمه فیزیکی به بالای تبلت اجازه حضور صفحه‌نمایش بزرگ‌تری با ابعاد 10.9 اینچ را فراهم کرده و با تغییر نسبت پنل از ارتفاع دستگاه نیز یکی دو میلی‌متری کاسته شده است. اگر این ظاهر به‌نظرتان آشناست، اشتباه نمی‌کنید چرا که پیش از این آن را تقریبا به‌همین صورت در iPad Air 2022 و قبل‌تر از آن در iPad Air 2020 دیده بودیم. کناره‌های تخت این تبلت شباهت آن با دو Air قبل را تکمیل می‌کنند اما با رنگ‌های متفاوت از برادران بزرگ‌تر خود متمایز می‌شود.

دوربین سلفی دستگاه همان 12 مگاپیکسلی f/2.4 است که در iPad 10.2 2021 نیز دیده بودیم و از قابلیت Center Stage (برای در کانون تصویر نگه‌داشتن افراد در مکالمه تصویری) و برداشت ویدئوی 1080p با 60 فرم در ثانیه پشتیبانی می‌کند. دوربین اصلی به یک نمونه 12 مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f/1.8 ارتقاء پیدا کرده و حالا امکان برداشت ویدئوی 4K با 60 فریم در ثانیه را نیز داراست.

پردازنده تبلت مثل iPad Air 2021 از نوع Apple A14 انتخاب شده که از لیتوگرافی 5 نانومتری بهره می‌برد و 6 هسته پردازشی (2 هسته قوی‌تر و 4 هسته ضعیف‌تر) و 4 هسته گرافیکی دارد. حافظه تبلت در دو نسخه 64 یا 256 گیگابایتی ارائه می‌شود و طبق معمول اشاره‌ای به ظرفیت رم نیز در مشخصات آن نشده است. اپل برای حفظ وزن متعادل دستگاه، از توان باتری آن نسبت به مدل‌های قبلی این کلاس کاسته و به‌جای باتری 32.4 وات ساعت پیشین از یک باتری 28.6 وات ساعت در iPad 2022 استفاده کرده است.

با مرور مشخصات iPad 2022 نوبت به بررسی نظرات سایت‌های مختلف در مورد این تبلت می‌رسد.

The Verge

در بررسی The Verge از آی‌پد نسل دهم به قلم Dan Seifert که عنوان «گیر افتاده در وسط» را بر خود دارد در قسمت نتیجه‌گیری می‌خوانیم: «در غیبت دیگر فاکتورها، جای شکایت چندانی از نسل دهم آی‌پد وجود ندارد. این [مدل] تبلتی فوق‌العاده است که هر چیزی که از یک تبلت انتظار دارید را بسیار خوب انجام می‌دهد. اگرچه صفحه‌نمایش آن به‌خوبی دیگر iPadها نیست اما به اندازه کافی خوب بوده و عملکرد آن نیز غیر قابل سرزنش است. اگر این تنها آی‌پدی بود که اپل می‌فروخت بسیاری از مردم آن را می‌خریدند و کاملا با آن خوشحال بودند. اما در مقایسه با بسیاری دیگر از آی‌پدهایی که اپل به‌فروش می‌رساند، مطمئن نیستم که چرا باید این یکی را انتخاب کنید. اگر قیمت، یک فاکتور تعیین‌کننده است، آی‌پد را برای یک بچه می‌خرید یا به جک هدفون نیاز دارید، نسل نهم بسیار ارزان‌تر و همچنان در دسترس، آی‌پد بهتری برای نیازهای شماست. اگر نمایشگر بزرگ‌تر و طراحی مدرن‌تری نیاز دارید، iPad Air با نمایشگر بهتر و حتی پردازنده سریع‌تر و لوازم جانبی بهتر این‌جاست و شما اغلب می‌توانید آن را با کم‌تر از 100 دلار بیش‌تر از آی‌پد جدید تهیه کنید.»

نقاط ضعف و قوت iPad 2022 از نگاه The Verge شامل این موارد می‌شوند:

عملکرد سریع
عمر باتری قابل اطمینان
تعداد زیاد اپلیکیشن‌های بهینه‌سازی شده برای تبلت
نمایشگر بزرگ‌تر نسبت به قبل
شارژ از طریق درگاه USB-C
لوازم جانبی گران و گیج‌کننده
کیفیت پایین‌تر نمایشگر نسبت به دیگر آی‌پدها
قیمت پایه بسیار بالاتر
نبود جک هدفون

ورج درمورد نمایشگر این تبلت که به‌نوعی بحث‌برانگیزترین بخش سخت‌افزاری آن به حساب می‌آید ضمن اشاره به شباهت‌های این پنل به نمایشگر iPad Air با رزولوشن و روشنایی یکسان و اندازه مناسب آن برای کاربری‌های مختلف از خواندن و مطالعه تا تماشای ویدئو و حتی بازی کردن می‌گوید: «اما برخلاف نمایشگرهای iPad Air یا Pro این [صفحه‌نمایش]، یک نمایشگر لمینت نیست و در مقایسه با آن مدل‌ها پوشش ضد بازتابش سطح پایین‌تری دارد.» در نتیجه به‌گفته این منبع با صفحه‌نمایشی روبرو می‌شویم که چندان فوق‌العاده نیست، بازتاب نور بیش‌تری دارد و فاصله مشخصی بین پنل LCD و شیشه رویی آن دیده می‌شود.

ذکر این توضیح ضروری به‌نظر می‌رسد که در نمایشگرهای لمینت یا Laminated screens سه بخش اصلی صفحه‌نمایش به‌ترتیب از بالا به پایین شامل شیشه رویی، حسگر لمسی و پنل نمایشگر با یکدیگر یکی شده و تجربه بهتری را از لحاظ بصری ارائه می‌کنند. در نمایشگرهای غیر لمینت، پنل نمایشگر از دو سطح دیگر یعنی لایه تاچ و شیشه رویی جدا بوده و فاصله مابین آن‌ها با اختلال در نور ورودی و خروجی در کیفیت تصویر تأثیر منفی بر جای می‌گذارد.

Engadget

N. Ingraham نویسنده بررسی Engadget عنوان یک تغییر ظاهری گران‌قیمت (An expensive facelift) را برای مطلب iPad 2022 انتخاب کرده و در قسمت نتیجه‌گیری استدلالی مشابه Verge یعنی مثبت بودن تغییرات این مدل بدون وارد کردن دیگر آی‌پدها را مطرح می‌کند؛ در این قسمت می‌خوانیم: «بدون حضور دیگر فاکتورها، آی‌پد جدید در چندین مورد یک پیشرفت آشکار نسبت به نسل قبلی آن است. با این حساب این مدل احتمالا استحقاق رقم بالاتری را که اپل برای آن درخواست می‌کند دارد. یک نمایشگر بزرگ‌تر، دوربین‌های بهتر، یک چیپ قوی‌تر و یک طراحی مدرن‌تر، همگی [تغییراتی] مثبت هستند.» اما بار دیگر با قرار دادن این مدل در کنار دیگر آی‌پدهای اپل ماجرا متفاوت خواهد بود و به‌گفته انگجت، فروش این تبلت دشوارتر می‌شود. به‌گفته این منبع اگر در حال حاضر آی‌پدی قدیمی استفاده می‌کنید و قصد ارتقاء آن به مدل جدید را دارید باید به این موضوع توجه کنید که این مدل به اکسسوری‌های جدیدی از جمله صفحه‌کلید فولیوی گران‌تری نیاز دارد. کاربران نیازمند به یک آی‌پد ساده همچنان می‌توانند از مدل سال قبل که قیمت کم‌تری دارد استفاده کنند و آرتیست‌ها و افرادی که کاربری حرفه‌ای‌تری را مد نظر دارند نیز باید به سراغ نسخه Air یا Pro بروند.

نقاط ضعف و قوت iPad 2022 از نگاه Engadget شامل این موارد می‌شوند:

طراحی به‌روز شده
عملکرد بهبود یافته
عمر باتری معقول
دوربین جلوی قرار گرفته در موقعیت افقی
شارژ USB-C
مجهز بودن صفحه‌کلید فولیو به ترک‌پد و دکمه‌های عملکردی
مضحک بودن شارژ قلم Apple Pencil نسل یک
گران‌تر بودن
فوق‌العاده نبودن صفحه‌نمایش
قیمت بسیار بالای صفحه‌کلید فولیو

انگجت در مورد صفحه‌نمایش این تبلت ضمن اشاره به بزرگ‌تر شدن آن که در عمل شرایط بهتری را برای استفاده ایجاد می‌کند می‌افزاید: «اما این صفحه‌نمایش همچنان فاقد بسیاری از زیبایی‌هایی‌ست که در مدل Air پیدا می‌کنید. به‌ویژه این‌که این صفحه‌نمایش به شیشه جلویی لمینت نشده، فاقد پوشش ضد بازتابش نور بوده و از طیف رنگی گسترده P3 پشتیبانی نمی‌کند.» این اشکالات وقتی که قیمت دستگاه تنها 329 دلار باشد قایل چشم‌پوشی‌ست اما این تبلت فقط 150 دلار ارزان‌تر از Air است!

Wired

Brenda Stolyar نویسنده بررسی Wired از iPad 2022 در زیر عنوان اصلی این‌گونه آورده است: «آن‌چه زمانی یک تبلت رده پایین، مقرون به‌صرفه ساده بود، حالا هر چیزی‌ست به‌جز آن.» در بخش نتیجه‌گیری این مطلب به توانایی‌های آی‌پد نسل دهم در انجام امور متفاوت از پردازش متنی، مرور وب و یادداشت‌برداری گرفته تا خواندن کتاب الکترونیکی و حتی بازی کردن اشاره شده است؛ مواردی که به‌لطف پردازنده پر قدرت A14 دستگاه حاصل می‌شود. نویسنده مطلب از روان بودن تجربه استفاده از دستگاه در شرایط مختلف یاد می‌کند اما همزمان با تأکید بر اختلاف تنها 50 دلاری این مدل با iPad Mini 2021 و حضور پروسسور جدیدتر A15 در این مدل تمایل خود را برای انتخاب نسخه مینی با توجه به پردازنده جدیدتر دستگاه مخفی نمی‌سازد.

نقاط ضعف و قوت iPad 2022 از نگاه Wired شامل این موارد می‌شوند:

طراحی مجدد مدرن با رنگ‌های فان
نمایشگر بزرگ‌تر
جای‌گیری Touch ID در دکمه پاور
درگاه USB-C
دوربین سلفی افقی
پشتیبانی از 5G
به‌روزرسانی دوربین عقبی
چیپ سریع‌تر
کارکرد با صفحه‌کلید Magic Keyboard Folio
گران‌بودن برای آی‌پد پایه به‌خصوص با لوازم جانبی اپل
سازگاری تنها با نسل اول Apple Pencil
لمینت نبودن کامل نمایشگر
نبود جک هدفون

نویسنده این مطلب در بخش صفحه‌نمایش به افزایش اندازه پنل و IPS بودن آن به‌عنوان عوامل مثبت اشاره می‌کند اما نور 500 نیتی آن را عامل محدودکننده‌ای قلمداد می‌کند که با وجود آن‌که برای محیط‌های داخلی مناسب است اما حتی با قرار گرفتن در کنار یک پنجره (و نه حتی در محیط خارجی و زیر نور مستقیم خورشید) نیز نیاز به افزایش نور صفحه به حداکثر میزان آن برای دیدن محتوای پنل وجود دارد. نبود پوشش ضد بازتابش نور نیز به بدتر شدن این شرایط کمک کرده تا جایی‌که نویسنده به خوانندگان خود توصیه می‌کند تا یک محافظ صفحه‌نماش ضد بازتابش نور تهیه کنند!

دیگر نکته منفی اشاره شده در این مقاله بار دیگر به لمینت نبودن صفحه‌نمایش تعلق دارد که به‌خصوص در هنگام استفاده از قلم Apple Pencil و زمان کشیدن خط‌های ظریف بیش از پیش نمایان می‌شود و نویسنده معتقد است که با توجه به قیمت دستگاه باید به این مدل افزوده می‌شد.

Digital trends

در بررسی Digital trends از iPad 2022 به‌قلم Joe Maring که عنوان «عاشق شدن آسان و توصیه دشوار» را بر خود دارد در قسمت نتیجه‌گیری می‌خوانیم: «نکات دوست‌داشتنی زیادی در مورد iPad 2022 وجود دارد. طراحی جدید و رنگ‌‌ها بسیار عالی هستند، عملکرد سریعی داشته و عمر باتری نیز قابل اتکا است اما نکات آزاردهنده‌‌ای [در مورد] آن مثل نمایشگر غیر لمینت، نبود جک هدست و کل وضعیت جک Apple Pencil وجود دارد که [در مورد این آخری] فکر نکنم هیچ‌گاه با آن کنار بیایم.» iPad 2022 به‌گفته این منبع همچنان با قیمت مناسب به‌عنوان دستگاهی برای کودکان، عملکرد به‌عنوان تبلت خانواده و یا وسیله‌ای برای تماشای ویدئوهای یوتوب، قابل‌قبول است اما iPad 2021 نیز با 120 دلار ارزا‌ن‌تر برای همه این کارها مناسب است و انتخاب بهتری برای خریداران با بودجه‌ها محدودتر خواهد بود.

نقاط ضعف و قوت iPad 2022 از نگاه Digital trends شامل این موارد می‌شوند:

طراحی مدرن و به‌روز شده
رنگ‌های بسیار جذاب
فوق العاده بودن صفحه‌نمایش بزرگ
قدرتمند بودن چیپ‌ست A14
عمر باتری بالا
ظهور پورت USB-C
حذف جک هدفون
نمایشگر غیر لمینت
به‌هم ریخته بودن موقعیت Apple Pencil
افزایش قیمت شدید

نویسنده این مطلب از صفحه‌نمایش آی‌پد 2022 در اکثر سناریوها از براق بودن رنگ‌ها و بیش از اندازه اغراق‌شده نبودن آن‌ها گرفته تا کیفیت اجرای بالای بازی‌ها و ویدئوها راضی‌ست و نقاط نارضایتی را در جزییات کوچک‌تر می‌داند. اولین نکته در این میان به‌گفته این مطلب به 60 هرتزی بودن صفحه‌نمایش تعلق دارد که در سایز بزرگ‌تر این پنل بیش‌تر از گوشی‌ها به‌چشم می‌آید. میزان دید صفحه‌نمایش در محیط‌های خارجی و به‌خصوص زیر نور مستقیم خورشید نکته منفی دیگری در این میان است که به‌گفته نویسنده این مطلب در برخی موارد وضعیت دشواری را برای دیدن صفحه ایجاد می‌کند. این موضوع از نگاه نویسنده این مطلب بیش از آن‌که به 500 نیتی بودن روشنایی صفحه مرتبط باشد به‌دلیل ماهیت غیر لمینتی پنل رخ می‌دهد. این پنل در مقایسه با نمونه‌های لمینت حاضر در مدل‌های Air و Pro بازتاب نور بیش‌تری دارد که در کاهش دید موثر است.

CNET

در بررسی CNET از iPad 2022 به‌قلم Scott Stein در بخش نتیجه‌گیری با نگاهی به روند ارائه مدل‌های مختلف آی‌پد در طی یکی دو سال اخیر که مدل پایه و پرو را اغلب در پاییز و مدل Air را در بهار عرضه می‌کند و در این میان برخی از امکانات جدید حتی برای بعضی مدل‌های پیشرفته‌تر غایب است؛ این نگرانی را مطرح می‌کند که شاید در آینده اپل برخی از امکانات خاص و پیشرفته را تنها روی چیپ‌های خانواده M ارائه کند و مدل‌های ساده‌تر از این معامله برکنار بمانند. بر این پایه، داشتن یک Pencil قدیمی‌تر و چیپی سطح‌ پایین‌تر از کلاس M می تواند این آی‌پد را در سوی دیگر آینده احتمالی اپل قرار دهد.

نقاط ضعف و قوت iPad 2022 از نگاه CNET شامل این موارد می‌شوند:

نمایشگر بزرگ‌تر
پورت USB-C
پروسسور A14 سریع‌تر
جایگاه درست دوربین جلویی
گران‌تر بودن
کم‌تر شدن تعداد کیس‌های قابل انتخاب به‌واسطه طراحی جدید
کافی نبودن حافظه پایه 64 گیگابایتی

نویسنده CNET در رابطه با صفحه‌نمایش این مدل دیدگاه مثبت‌تری در مقایسه با سایرین داشته و در رابطه با آن می‌گوید: «نمایشگر [این مدل] به‌طرز مشهودی بزرگ‌تر به‌نظر می‌رسد. این صفحه‌نمایش فاقد پوشش ضد بازتابش و [پشتیبانی از] محدوده رنگ گسترده iPad Air است. این مدل [گزینه] اسکرول روان 120 هرتزی ProMotion مدل‌های آی‌پد پرو را ندارد اما اساسا برای هر چیزی بیش از اندازه خوب است [تا جایی‌که] گه‌گاه در تشخیص اختلاف iPad Air و این آی‌پد در استفاده روزمره دچار اشتباه می‌شدم.»



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا