سامسونگ Galaxy A52s 5G در نگاه رسانه‌ها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفه‌ای‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1400/8/17        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : در رسانه‌ها In Medias ، Samsung Galaxy A52s 5G ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : شرکت سامسونگ در مارچ 2021 گوشی میان‌رده‌ای را با نام Galaxy A52 5G روانه بازار کرد که از یک صفحه‌نمایش 120 هرتزی Super AMOLED، دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی با لرزه‌گیر اپتیکال و طراحی متفاوت و جذابی برخوردار بود؛ این گوشی که پس از مدت‌ها، میان‌رده ارزشمندی از سوی سامسونگ برای رقابت با گوشی‌های چینی به حساب می‌آمد البته با یک انتقاد بزرگ یعنی استفاده از پردازنده‌ای نچندان سریع و فوق‌العاده روبرو بود که پس از چندی سامسونگ را به معرفی نسخه جدیدی از آن با نام Galaxy A52s 5G واداشت. این گوشی به تازگی وارد بازار ایران شده و در این نوبت به مرور دیدگاه‌ سایت‌های معتبر فناوری در مورد این مدل و نقاط ضعف و قوت آن می‌پردازیم.

قبل از پرداختن به نظرات سایت‌های فناوری در مورد A52s 5G بهتر است اندکی با خود این گوشی و مشخصات آن بیشتر آشنا شویم؛ در صورتی‌که تجربه کار و استفاده از گلکسی A52 5G و یا حتی گلکسی A52 عادی را داشته باشید، شرایط در A52s کاملا برای شما آشنا خواهد بود چرا که تمام اجزای دو مدل پیشین، از شکل ظاهری و طراحی بدنه گرفته تا ابعاد و وزن همگی در این‌جا نیز یکسان و بدون تغییر مانده‌اند. پلاستیک مات بخش پشتی، فرم بیرون زده دوربین‌های اصلی، حفره پانچی دوربین اصلی و استاندارد مقاومت بدنه IP67 از جمله مهم‌ترین نکات قابل اشاره در مورد طراحی این گوشی به حساب می‌آیند.

ابعاد A52s مثل قبل 8.4×75.1×159.9 میلی‌متر بوده و وزن 189 گرمی آن نیز تغییری نکرده است. صفحه‌نمایش گوشی همان 6.5 اینچی Super AMOLED پیشین است که از وضوح 1080×2400 پیکسل برخوردار بوده و نرخ رفرش آن را می‌توان از 60 به 120 هرتز ارتقاء داد. بالای صفحه‌نمایش دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی f/2.0 گوشی قرار دارد و در بخش پشتی نیز جدا از دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی f/1.8 با پشتیبانی از OIS به یک دوربین 12 مگاپیکسلی اولتراواید f/2.2 و دو واحد 5 مگاپیکسلی f/2.4 بر می‌خوریم که یکی برای گرفتن عکس از فاصله نزدیک (برداشت ماکرو) و دیگری برای محو کردن پشت سر سوژه اصلی در هنگام برداشت عکس در حالت پرتره به‌کار می‌رود. به‌جز دوربین اصلی هیچ‌یک از دو دوربین دیگر از فوکوس خودکار برخوردار نیستند.

پردازنده A52s مهم‌ترین تغییر آن نسبت به A52 5G است جایی‌که پروسسور 8 نانومتری Snapdragon 750G مجهز به 2 هسته 2.2 گیگاهرتزی Cortex-A77 و 6 هسته 1.8 گیگاهرتزی Cortex-A55 حالا جای خود را به یک پروسسور پیشرفته 6 نانومتری یعنی Snapdragon 778G داده که 4 هسته Cortex-A78‌ با فرکانس حداکثر 2.4 و 4 هسته 1.8 گیگاهرتزی Cortex-A55‌ داشته و گرافیک Adreno 642L آن نیز دنیایی از تفاوت را نسبت به Adreno 619 حاضر در A52 5G نشان می‌دهد. حافظه رم 6 یا 8 و حافظه داخلی قابل ارتقاء 128 یا 256 گیگابایتی این گوشی تغییر نکرده و باتری 4,500 میلی آمپر ساعتی و پشتیبانی از شارژر 25 واتی آن نیز به قرار خود باقی‌ست.

با این آشنایی نسبی به Galaxy A52s 5G نوبت به بررسی نظرات سایت‌های مختلف در مورد این گوشی می‌رسد.

GSMArena

در نتیجه‌گیری بررسی GSMArena از Galaxy A52s 5G این‌گونه آمده است: «جدیدترین به‌روزرسانی A52s 5G یک آپگرید چیپ‌ست بی‌نقص را به سرانجام رسانده که تنها ارزش بیشتری را به جدول [مشخصات دستگاه] وارد کرده است. [پردازنده] Snapdragon 778G نه‌تنها در کل از Snapdragon 750G که جانشین آن شده سریع‌تر است بلکه برخی به‌روزرسانی‌های جالب ارتباطی شامل وای‌فای 6 و بلوتوث 5.2 را نیز به همراه داشته است [و] مهم‌تر از همه، این [گوشی] این‌ کارها را بدون خدشه وارد کردن یا تنزل دادن دیگر جنبه‌های Galaxy A52 و بدون افزایش قیمت واقعی انجام داده است.»

GSMArena این گوشی را برای کسانی‌که به‌دنبال بالاترین مشخصات در بین گوشی‌های میان‌رده سامسونگ در سال 2021 یا مدلی با استاندارد مقاومت IP67 با قیمت کمتراز 450 یورو هستند مناسب می‌داد و تعهد سامسونگ به پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی مدت یعنی 3 آپدیت عمده سیستم‌عامل و 4 سال ارائه پچ‌های امنیتی را دلیل دیگری برای جذابیت این مدل می‌داند. در پایان این مطلب البته از برخی نقاط ضعف این گوشی در مقایسه با دیگر رقبا و قیمت نسبتا بالای آن نیز سخن به میان آمده است.

نقاط ضعف و قوت Samsung Galaxy A52s 5G از نگاه GSMArena شامل این موارد می‌شوند:

انتخاب‌های رنگی زیبا و پوشش ابریشمی (sliky) جدید، طراحی برجسته و شیک، استاندارد IP67، گوریلاگلس 5
نمایشگر AMOLED پر نور با نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی
دوام باتری قابل اتکاء، شارژر 25 واتی درون جعبه برای برخی بازارها
ترکیب اسپیکر استریوی هیبریدی چشمگیر برای این رده قیمتی
ترکیبی از اندروید 11 و رابط کاربری جدید One UI 3.1 با مجموعه‌‌ای از ویژگی‌های پیشرفته سامسونگ و تعهد به 3 آپدیت عمده سیستم‌عامل و 4 سال ارائه پچ‌های امنیتی
ارتقاء عملکرد کلی چیپ‌ست Snapdragon 778G نسبت به Snapdragon 750G و برخی به‌روزرسانی‌های ارتباطی
چینش چهار دوربینه همه‌کاره با OIS برای دوربین 64 مگاپیکسلی و کیفیت دوربین مطلوب
امکان برداشت ویدئوی 4K با همه دوربین‌ها [اصلی، اولتراواید و سلفی] و در هر درجه زوم
قیمتی همچنان بالاتر نسبت به دیگر دستگاه‌های جایگزین
نیاز به کار برای ایجاد ثبات رنگ مابین عکس دوربین‌ اصلی و دوربین اولتراواید و همچنین وایت بالانس در نور کم و حالت شب
پایین‌تر از حد انتظار بودن ثبات تصاویر دوربین سلفی

GSMArena در بخش تصویربرداری این گوشی از کیفیت مطلوب دوربین اصلی در وضوح پیش‌فرض 16 مگاپیکسلی سخن می‌گوید که تصاویر آن با وجود آن‌که از حد فوق‌العاده فاصله مشخصی دارد اما همچنان یا کیفیت بوده و طیف دینامیکی آن‌ها نیز برای یک گوشی میان‌رده به‌اندازه کافی گسترده است. به‌گفته این منبع خبری گزینه‌های HDR خودکار و بهینه‌سازی هوشمند مبتنی بر AI که هر دو به‌صورت پیش‌فرض فعال هستند در برخی موارد مثلا در نور مستقیم خورشید ممکن است اندکی به نورگیری بیشتر در صحنه منجر شوند که با غیر فعال کردن آن‌ها گه‌گاه نتیجه بهتری به‌دست می‌آید. نکته جالب این‌که گرفتن عکس در وضوح کامل 64 مگاپیکسلی نیز مشکل نورگیری بیش از اندازه را تا حدودی بهبود می‌بخشد که این وضعیت با توجه به این‌که هر دوی HDR خودکار و بهینه‌سازی AI در این حالت فعال هستند نکته عجیبی به‌نظر می‌رسد. تصاویر 64 مگاپیکسلی جزییات قابل ملاحظه بیشتری را نسبت به عکس‌های 16 مگاپیکسلی ثبت نمی‌کنند و علاوه بر حجم بسیار بالاتر، زمان بیشتری نیز شما را در انتظار برای ذخیره شدن عکس باقی می‌گذارند.

GSMArena از عملکرد دوربین 12 مگاپکسلی اولتراواید با وجود محو شدگی مشهود در کناره‌های فریم که در دیگر گوشی‌های این رده نیز دیده می‌شود همچنان به نیکی یاد می‌کند و تنها مشکل آن را به رنگ متفاوت تصاویر این دوربین نسبت به دوربین اصلی مرتبط می‌داند. دوربین 5 مگاپکسلی ماکروی این گوشی از نگاه GSMArena با وجود نداشتن فوکوس خودکار و دیافراگم بسته f/2.4 هنوز قابل قبول بوده و به شرط در اختیار داشتن نور زیاد، امکان ثبت «جزییات عالی» را خواهد داشت.

Notebook Check

در بررسی نوت‌بوک چک از گوشی Galaxy A52s 5G از ویژگی‌های قدرتمند جدید در ساختار این گوشی یاد شده که به‌گفته این منبع تنها به بخش پردازشی گوشی مرتبط نبوده و برخی موارد دیگر را نیز در بر می‌گیرد. در قسمت نتیجه‌گیری این مقاله این‌گونه آمده است: «یک نگاه از نزدیک چند تفاوت را آشکار می‌کند: سیستم روی تراشه (SoC) جدید، قدرت بسیار بیشتری را به‌خصوص وقتی صحبت از پرفورمنس گرافیک و سناریوهای پردازش چندهسته‌ای در میان است، ارائه می‌کند. به‌صورت همزمان وای‌فای نیز سریع‌تر [شده] است.»

نوت‌بوک چک به مسئله گرمای بیشتر تولید شده در این گوشی اشاره می‌کند و علت آن را به طراحی و بهینه‌سازی سیستم خنک‌کنندگی گوشی برای پردازنده ضعیف‌تر نسل قبلی آن یعنی A52 5G مرتبط می‌داند. شارژر ضعیف‌تر و انعطاف‌پذیری کمتر مجموعه دوربین از دیگر نکات ضعف اشاره شده برای A52s در این مطلب به‌حساب می‌آیند.

نقاط ضعف و قوت Samsung Galaxy A52s 5G از نگاه Notebook Check شامل این موارد می‌شوند:

پرفورمنس خوب
نمایشگر پر نور و سریع
درجه محافظت IP
دوام باتری طولانی
امکان استفاده از پورت 3.5 میلی‌متری و درگاه USB-C برای خروجی صدا
کند بودن شارژر ارائه شده
ارائه نکردن تعهد آپدیت نرم‌افزاری!
کند بودن حافظه داخلی
قدرت گیرندگی متوسط

نوت‌بوک چک مورد دوربین‌های A52s از مناسب بودن دوربین اصلی برای این رده قیمتی سخن می‌گوید که از نورگیری و طیف دینامیکی مناسبی برخوردار بوده اما از فاصله نزدیک جزییات اندکی را نشان می‌دهد. در نور کم میزان بازتولید جزییات قابل قبول است اما «لنز می‌تواند در روشن‌تر کردن نقاط تیره کمی بهتر باشد.» دوربین اولتراواید به‌گفته نوت‌بوک چک، تصاویر مناسبی را از لحاظ رنگ ایجاد می‌کند اما در جزییات غیر دقیق بوده و در گوشه‌ها از حالت طبیعی خارج می‌شود. امکان زوم روان مابین دوربین اصلی و اولتراواید وجود ندارد و تنها می‌توان بین آن‌ها جابجا شد که این موضوع به انعطاف‌پذیری کمتر این سیستم اشاره می‌کند.

Android Authority

بررسی Android Authority از Galaxy A52s 5G که عنوان نسبتا طعنه‌آمیز «همه‌کاره» یا Jack of all trades را بر خود دارد این‌گونه آغاز شده است: «سامسونگ گلکسی A52s 5G تمامی مشخصه‌های یک اسمارت‌فون مقرون به‌صرفه عالی را دارد. نواقص این گوشی در موارد جانبی پیشرفته نظیر یک پردازنده سطح بالا و شارژ سریع، با [موارد مهمی مثل کیفیت] ساخت رده بالا، نمایشگر ممتاز، عمر باتری طولانی و پشتیبانی نرم‌افزاری درازمدت جبران شده است. گلکسی A52s [به‌عنوان] یک ارتقاء فروتنانه نسبت به گوشی همچنان عالی Galaxy A52 5G، گوشی بسیار راحتی برای توصیه کردن است.»

در ادامه این مقاله این‌گونه آمده است: «سامسونگ گلکسی A52s در یک حوزه بسیار شلوغ در هند و اروپا مشغول رقابت است اما این گوشی، ارزش افزوده بسیار بالایی را در اختیار نوع بسیار خاصی از کاربر قرار می‌دهد.» دوربین‌ها (به‌خصوص دوربین اصلی و سلفی) عملکرد مناسبی داشته و دوام باتری نیز در سطح بالایی قرار دارد. این گوشی با وجود آن‌که از نگاه اندروید اوتوریتی در هیچ‌یک از رده‌های مختلف، عنوانِ بهترین را از آن خود نمی‌کند (امری‌که در عنوان ریویو نیز تلویحا به آن اشاره شده) اما می‌توان آن را دستگاهی قابل اتکاء با پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی‌مدت نامید.

نقاط ضعف و قوت Samsung Galaxy A52s 5G از نگاه Android Authority شامل این موارد می‌شوند:

نمایشگر 120 هرتزی خیره‌کننده
ساختار پلی‌کربنات پیشرفته
دوربین‌های مناسب
درجه محافظت IP
عمر باتری عالی
پشتیبانی نرم‌افزاری فراگیر
سرعت شارژ پایین
اسپیکرهای استریوی متوسط
وجود نرم‌افزارهای اضافی (bloatware) در برخی مدل‌ها

اندروید اوتوریتی در مورد مجموعه دوربین این گوشی می‌گوید: «دوربین اصلی کار خود را به‌خوبی انجام می‌دهد اگرچه تصاویر، ظاهری بسیار سامسونگی دارند. این [موضوع] شامل تمایل به روشن کردن شات‌ها، توناژ تهاجمی HDR برای آسمان و یک تمایل عمومی برای افزایش درجه اشباع می‌شود. از سوی دیگر همچنین سطوح نورگیری بیشتر به افزایش میزان نویز در سایه‌ها منجر شده است که اگر تصاویر را روی یک صفحه‌نمایش بزرگ مشاهده کنید کاملا مشهود است.» اندروید اوتوریتی به عملکرد نچندان فوق‌العاده دوربین اصلی در سوژه‌های بسیار روشن اشاره می‌کند که جدا از رنگ، در جزییات نیز تأثیر منفی بر جای می‌گذارد. این منبع از دوربین اولتراواید این گوشی این‌گونه یاد می‌کند «دوربین اولتراواید در Galaxy A52s قطعا بد نیست هرچند باید گفته شود که به اعوجاج [در این دوربین] می‌توانست اندکی بهتر رسیدگی شود.»

Sam Mobile

رسانه سام موبایل که از تمایل نسبی آن به مجموعه سامسونگ نمی‌توان صرفنظر کرد از عنوان «یک گوشی میان‌رده با عملکردی پرچمدارانه» برای بررسی Galaxy A52s 5G استفاده کرده است. سام موبایل در معرفی A52s، از مسئله جهانی کمبود چیپ‌ست به‌عنوان فلسفه وجودی این گوشی یاد کرده که سامسونگ را مجبور به ارائه محصول تازه‌ای در این کلاس کرده است.

سام موبایل در توصیف این گوشی، این‌گونه آورده است: «گلکسی A52s 5G شگفت‌انگیز است. این [گوشی] همه آن‌چه گلکسی A52 را به این اندازه خوب کرده است در اختیار دارد – نمایشگر AMOLED خارق‌العاده با نرخ رفرش بالا، اسپیکرهای استریو، دوربین اصلی عالی با تثبیت‌کننده تصویر نوری (OIS)، عمر باتری عالی با شارژ 25 واتی، نرم‌افزار عالی سامسونگ با تعهد به سه آپدیت عمده سیستم‌عامل و طراحی مقاوم در برابر آب.»

نقاط ضعف و قوت Samsung Galaxy A52s 5G از نگاه Sam Mobile شامل این موارد می‌شوند:

نمایشگر 120 هرتزی خارق‌العاده
پرفورمنس عالی، پشتیبانی از 12 باند 5G
عمر باتری بسیار خوب، شارژ 25 واتی
لرزه‌گیر اپتیکال (OIS) دوربین اصلی با برداشت تصاویر خوب در محیط‌های مختلف
تعهد به ارائه سه آپدیت عمده سیستم‌عامل
ارتقاء تجربه شنیداری با اسپیکرهای استریو
طراحی مقاوم در برابر آب
جک 3.5 میلی‌متری هدست و اسلات microSD
لزوم افزوده شدن یک دوربین زوم از سوی سامسونگ
امکان بلندتر بودن صدای اسپیکرهای استریو
حضور تنها یک شارژر 15 واتی در جعبه و نبود هدست در جعبه
هیبریدی بودن درگاه کارت حافظه با اجبار به انتخاب سیم‌کارت دوم یا کارت microSD

سام موبایل با توجه به یکسان بودن دوربین‌های این گوشی با نسل قبلی آن، اشاره‌ مجددی به کیفیت دوربین A52s در این نوبت نکرده است.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا