شیائومی 11T Pro در نگاه رسانه‌ها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفه‌ای‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1401/3/17        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : در رسانه‌ها In Medias ، Xiaomi 11T Pro ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : شیائومی 11T Pro که در سپتامبر سال 2021 همراه با 11T معرفی شد میان‌رده پیشرفته‌ای‌ست که برخی از امکانات آن به گوشی‌های پرچمدار سال گذشته شباهت دارد. این مدل که باید آن را ادامه‌ای بر Mi 10T Pro 5G سال 2020 دانست همچنان از صفحه‌نمایش بزرگی بهره می‌برد که روی کاغذ با کیفیت به‌نظر می‌رسد و وضوح 108 مگاپیکسلی دوربین اصلی آن نیز نگاه برخی از خریداران را به خود جلب می‌کند. شارژر فوق سریع 120 واتی این گوشی دیگر جذابیت آن را تشکیل می‌دهد که در کم‌تر نمونه دیگری در این رده قیمتی می‌توان نمونه دومی برای آن سراغ گرفت. در مطلب پیش رو به مرور دیدگاه‌ سایت‌های معتبر فناوری در مورد نقاط ضعف و قوت Xiaomi 11T Pro می‌پردازیم.

طبق معمول پیش از مرور دیدگاه سایت‌های مختلف در مورد 11T Pro بهتر است اندکی بیش‌تر با آن آشنا شویم. 11T Pro بی‌شباهت به اکثر دیگر اعضای پر شمار و گیچ‌کننده سری 11 این شرکت نیست و شباهت آن در این میان به برخی مدل‌ها از جمله Mi 11i بیش از سایرین است. در طراحی این گوشی از صفحه‌نمایش تخت با لبه‌های نرم و نیم‌‌دایره‌ای (موسوم به طراحی 2.5D) و کاور بخش پشتی با کناره‌های خمیده استفاده شده که نسبت به طراحی اکثر گوشی‌های امروی با دو سطح تخت و بدون خمیدگی در پشت و رو و نوار صاف پیرامونی، کاملا متفاوت است.

این گوشی که در سه رنگ خاکستری، سفید و آبی ارائه می‌شود از ابعاد 8.8×76.9×164.1 میلی‌متری برخوردار است و وزن آن به 204 گرم می‌رسد. جنس بخش پشتی و نوار پیرامونی ظاهرا پلاستیکی‌ست اما پوشش شیشه‌ای پیشرفته Gorilla Glass Victus روی صفحه‌نمایش در سطح بهترین‌های بازار قرار می‌گیرد.

صفحه‌نمایش 6.67 اینچی AMOLED دستگاه با وجود آن‌که از فناوری LTPO برای کاهش چشمگیر نرخ رفرش بی‌بهره است اما سایر مشخصات آن جالب توجه به‌نظر می‌رسد. این پنل 120 هرتزی از حداکثر روشنایی نقطه‌ای 1,000 نیتی و تایپیکال 800 نیتی، کنتراست 5,000,000:1 و سرعت برداشت تاچ حداکثر 480 هرتزی برخوردار است و رزولوشن 1080×2400 پیکسلی آن نیز به تراکم 395ppi منجر می‌شود. مزیت اصلی این پنل نسبت به Mi 10T Pro 5G سال قبل به تبدیل فناوری ساخت از LCD به OLED تعلق دارد اما نرخ رفرش 120 هرتزی آن اندکی کم‌تر از 144 هرتز پیشین است. از این صفحه‌نمایش انتظار کیفیت بالایی می‌رود چرا که از مرجع دیسپلی‌میت موفق به دریافت امتیاز +A شده است. سنسور اثر انگشت در این پنل حضور ندارد و به کناره دستگاه منتقل شده است.

دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی گوشی فاقد فوکوس خودکار با f/2.45 است و فیلم‌برداری آن نیز حداکثر با وضوح 1080p/60fps انجام می‌شود. دوربین اصلی گوشی یک نمونه 108 مگاپیکسلی با f/1.75 با امکان برداشت ویدئوی 8K است که برخلاف 10T Pro نسل قبلی خود فاقد OIS است. دوربین 8 مگاپیکسلی اولتراواید با f/2.2 و دوربین 5 مگاپیکسلی ماکرو با فوکوس خودکار سایر اجزای تصویری این گوشی را تشکیل می‌دهند.

11T Pro با پروسسور 5 نانومتری پیشرفته Snapdragon 888 ارائه می‌شود و 8 یا 12 گیگابایت رم LPDDR5 و 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی غیر قابل ارتقاء UFS 3.1 دارد. باتری گوشی 5 هزار میلی آمپر ساعتی‌ست که شارژر 120 واتی فوق سریع آن، مسیر شارژ از 2 تا 100 درصد را به‌گفته شرکت سازنده تنها در عرض 17 دقیقه طی می‌کند. این گوشی به NFC، وای‌فای 6، بلوتوث 5.2، مسیریاب‌های ماهواره‌ای دو فرکانسی و درگاه اینفرارد مجهز شده و در حالی‌که دو اسپیکر استریو در بالا و پایین آن دیده می‌شود فاقد جک 3.5 میلی‌متری هدست است.

با مرور مشخصات Xiaomi 11T Pro نوبت به بررسی نظرات سایت‌های مختلف در مورد این گوشی می‌رسد.

GSMArena

در بررسی GSMArena از 11T Pro در بخش نتیجه‌گیری این‌گونه آمده است: «11T Pro را دوست داشتیم - این [گوشی] یکی از بهترین [مدل‌های] همه‌کاره است با یکی از بهترین نمایشگرهای OLED و سریع‌ترین چیپ اندرویدی، Snapdragon 888. این گوشی همچنین با یک چینش اسپیکر پریمیوم و کیفیت عکس و ویدئوی قابل اتکا - حتی اگر بهترین چیزی نباشد که دیده‌ایم - تأثیرگذار است.» به‌گفته GSMArena نقاط برجسته 11T Pro شامل نمایشگر OLED بزرگ با پشتیبانی از دالبی‌ویژن، عملکردی در سطح پرچمداران و شارژر 120 وانی باتری 5 هزار میلی آمپر ساعتی آن است.

نکات مثبت و منفی Xiaomi 11T Pro از نگاه GSMArena شامل این موارد می‌شود:

ساخت عالی با طراحی جذاب، مقاومت در برابر پاشیده شدن آب
نمایشگر عالی پر نور با پشتیبانی از دالبی ویژن، +HDR!0 و رفرش تطبیق‌پذیر 120 هرتزی
شارژ سریع دیوانه‌وار!
اسپیکرهای استریوی متوازن، صدای خوب و به‌اندازه کافی بلند
چیپ‌ست و پرفورمنسی در حد پرچمداران، قابلیت 5G
کیفیت عکس قابل اتکا در روز و شب
ویدئوهای عالی از همه دوربین‌ها
عالی بودن MIUI، قول سه آپدیت اصلی اندروید
غیبت استاندارد مقاومت IP68
دوام باتری متوسط
عملکرد پایدار ضعیف تحت بار شدید و استرس (با وجود اجرای بدون مشکل بازی‌ها)
نبود OIS، دوربین تله‌فتو یا زوم بدون از دست رفتن کیفیت
نیاز به اصلاح داشتن بخش پردازشی عکس‌ها در روز
به‌تعویق افتادن طولانی مدت ارتقاء دوربین سلفی شیائومی

GSMArena سه دوربین اصلی، اولتراواید و ماکروی گوشی را به‌ترتیب سامسونگ ISOCELL HM2، سونی IMX355 و سامسونگ S5K5E9 معرفی می‌کند و در مورد کیفیت عکس‌های دوربین اصلی گوشی در نور روز می‌گوید: «دوربین اصلی شیائومی 11T Pro به‌صورت پیش‌فرض عکس‌های 12 مگاپیکسلی را ذخیره می‌کند و نمونه‌هایی که ما در نور کامل روز برداشت کردیم اگرچه بهترین‌هایی نیستند که دیده‌ایم اما برای این کلاس خوب هستند.» در سمت نکات مثبت این عکس‌ها به جزییات کافی، طیف دینانیکی عالی، کنتراست خوب، دقیق بودن رنگ‌ها و تقریبا نبود نویز در کل تصاویر اشاره شده است. نویسنده مطلب GSMArena‌ اما ضمن اشاره به این نکته که همین سنسور در برخی دیگر از گوشی‌های شیائومی عملکرد بهتری داشته، در رأس نکات منفی آن به پروسه شارپ کردن تصاویر اشاره کرده که در برخی نقاط بیش از اندازه و در بعضی دیگر در حد متوسط و اندک صورت می‌گیرد. مشکل بعدی به دقت رنگ تعلق دارد که با وجود آن‌که در بخش نکات مثبت نیز به آن اشاره شد اما در این‌جا نیز اشباع‌شده‌تر بودن آن‌ها نسبت به رنگ‌های واقعی به‌عنوان یک نکته منفی ذکر شده است. در کل تصاویر 12 مگاپیکسلی این دوربین در نور روز کیفیت بسیار بالا و راضی‌کننده‌ای دارند هرچند به‌دلیل پروسس بیش از اندازه، در برخی موارد فرمی مصنوعی به‌خود می‌گیرند.

این منبع از کیفیت عکس دوربین اولتراواید نیز در نور کامل روز رضایت داشته و به جزییات بالای تصاویر آن حتی در خارج از مرکز کادر اشاره می‌کند. نویز کم، طیف دینامیکی «خوب» و صاف بودن کناره‌ها «به‌طرز ماهرانه» از جمله دیگر نکات مثبت این دوربین ذکر شده‌اند. این تصاویر ظاهری طبیعی داشته و شارپ شدن بیش از اندازه (مثل دوربین اصلی) در آن‌ها دیده نمی‌شود. در سمت دیگر رنگ‌های این دوربین دقیق نبوده و فاقد اشباع و بی‌روح توصیف شده اند. دوربین 5 مگاپیکسلی ماکروی گوشی با فاصله کانونی 50 میلی‌متری و پشتیبانی از فوکوس خودکار از جمله نکات بسیار مثبت 11T Pro است و GSMArena تصاویر آن را غنی از جزییات با رنگ‌ها و کنتراست عالی توصیف می‌کند.

هر دو دوربین اصلی و اولتراواید از قابلیت نایت مد خودکار یا Auto Night Mode پشتیبانی می‌کنند که در دوربین اصلی حدود 2 ثانیه به‌طول می‌انجامد و شارپ‌نس عالی، جزییات غنی و اشباع رنگ نزدیک به واقعیتی را ایجاد می‌کند. در دوربین اولتراواید این مد تقریبا بلافاصله و بدون صرف زمان بیش‌تر صورت می‌پذیرد و تصاویری صرفا «اوکی» با جزییات راضی‌کننده برجای می‌گذارد که در آن‌ها پروسه حذف نویز برخی از جزییات زیر را از بین می‌برد اما رنگ‌ها هنوز تقریبا طبیعی هستند. حالت نایت مد دستی در دوربین اصلی نزدیک به 3 تا 4 ثانیه زمان نیاز دارد و در آن عکس‌ها روشن‌تر، شارپ‌تر و پر جزییات‌تر می‌شوند و نویز نیز هنوز اندک است. رنگ‌های این تصاویر البته اشباع بیش‌تری داشته و از واقعیت فاصله بیش‌تری دارند. حالت شب دستی برای دوربین اولتراواید بهترین نتیجه را به همراه می‌آورد و نورگیری متوازن، جزییات غنی و شارپ‌تر، نویز کم‌تر و رنگ‌های دل‌پذیرتر از جمله نکات قابل اشاره در مورد این تصاویر هستند.

در بخش فیلم‌برداری، به‌گفته GSMArena یک لرزه‌گیر الکترونیکی در نظر گرفته شده که به‌جز وضوح 8K دوربین اصلی و دوربین ماکرو برای دیگر وضوح‌ها و دوربین‌ها در دسترس است؛ در صورت نیاز به ثبات بیش‌تر می‌توان از Steady Mode استفاده کرد که مثل یک دوربین ورزشی (اکشن کمرا) به‌جای کیفیت، روی ثبات و لرزه‌گیری تمرکز دارد. ویدئوهای 8K این دوربین که محدودیت 6 دقیقه‌ای برای برداشت دارند به‌گفته GSMArena با رنگ‌ها و کنتراست ستودنی، طیف دینامیکی خیره‌کننده و نمای شاخ و برگ‌های عالی، ظاهر خوبی داشته اما جزییات آن متوسط است و عکس‌ها سافت (soft) به‌نظر می‌رسند. نویسنده GSMArena از ویدئوهای 4K این دوربین در زمینه جزییات و شارپ‌نس بسیار رضایت داشته و به طبیعی بودن رنگ‌های آن اشاره می‌کند. ویدئوهای این دوربین در نور کم به‌دلیل الگوریتم تهاجمی کاهش نویز و طیف دینامیکی ضعیف، جزییات متوسطی دارند و تنها نکته مثبت در این میان به اشباع رنگ زنده تصاویر تعلق دارد. در این مطلب از ویدئوهای 1080p دوربین اولتراواید نیز در زمینه شارپ بودن، جزییات بالا، سطح پایین نویز و طیف دینامیکی گسترده تجلیل شده است.

Techradar

در بررسی تک‌رادار از 11T Pro در زیر عنوان اصلی مطلب، از این گوشی به‌عنوان یک میان‌رده خوب یاد شده که البته هم‌‌خانواده‌های بهتری دارد. در بخش نتیجه‌گیری این مطلب این‌گونه می‌خوانیم: «شیائومی 11T Pro با یک قیمت بسیار رقابتی، یک آرایه دوربین، یک چیپ‌ست و سرعت شارژی که برای یک گوشی میان‌رده چشمگیر است ارائه شده و اگر برای برخی مشکلات کوچک نبود، توصیه آن آسان می‌بود. این گوشی به‌راحتی داغ می‌شود، کاملا بزرگ است، در بخش پشتی به‌آسانی اثرات انگشت را جذب می‌کند و دارای چند باگ نرم‌افزاری بسیار زیاد است. این [مدل البته] هنوز [عضو] اضافه ارزشمندی برای سری Mi 11 است اگرچه 11T استاندارد [گزینه‌ای با ارزش] بیش‌تری است.»

نکات مثبت و منفی 11T Pro از نگاه Techradar شامل این موارد می‌شوند:

تجربه روان و پاسخ‌گو در حین استفاده
عملکرد خوب دوربین‌ها
سرعت بسیار سریع در شارژ
جذاب بالای اثرات انگشت در پشت
دسترسی سخت به حسگر اثر انگشت
مشکلات گرم شدن بیش از اندازه

به‌گفته تک‌رادار عکس‌های دوربین اصلی گوشی در محیط‌های با نور خوب از کیفیت بالایی برخوردار بوده و کنتراست مطلوب و رنگ‌های برجسته‌ای را همراه با جزییات زیاد ارائه می‌کند. در نور کم عکس‌های این دوربین نویز مشخصی دارد اما با پروسسه ترکیب پیکسل‌ها (pixel binning) این مشکل تا حدودی کم‌رنگ‌تر می‌شود. عکس‌های دوربین اولتراواید به‌گفته این منبع به‌دلیل وضوح پایین سنسور در بعضی مناطق نقطه‌نقطه و اصطلاحا grainy می‌شوند اما به‌جز این حالت که آن‌ها را از فاصله بسیار نزدیک ببینید این مشکلات چندان بزرگ نیست. رنگ‌ها به دوربین اصلی نزدیک‌ند اما در برخی مواقع به نورگیری بیش از اندازه (overexposure) بر می‌خوریم. تک‌رادار دوربین ماکروی گوشی را ستاره این بخش می‌داند و عملکرد بسیار خوب آن را برای گرفتن عکس‌های بسیار نزدیک ستایش می‌کند.

Notebook Check

در بررسی نوت‌بوک‌ چک از 11T Pro که عنوان «گوشی رده بالا با زمان شارژ بسیار سریع و آپدیت‌های طولانی‌مدت» را بر خود دارد در بخش نتیجه‌گیری این‌گونه آمده است: شیائومی با 11T Pro امکانات بسیار زیادی را با توجه به قیمت پرداختی در قالب یک اسمارت‌فون ارائه کرده و ویژگی سرعت شارژ بسیار سریع آن در این رده قیمتی به‌آسانی در دسترس قرار ندارد. نویسنده این مطلب با تأکید بر اهمیت شارژ سریع، آن را با توجه به نبود برخی ویژگی‌های پیشرفته در این گوشی عاملی برای جذب خریداران بالقوه معرفی می‌کند. از جمله نواقص این گوشی در مقایسه با یک گوشی پرچمدار در این مطلب به نبود بدنه ضد آب، در نظر گرفته نشدن شارژ وایرلس و رزولوشن 1440p و دوربین اصلی فاقد OIS اشاره شده اما در عوض از دوام بسیار خوب باتری این گوشی یاد شده که حتی در سنگین‌ترین استفاده‌ها نیز یک روز کامل تاب می‌آورد.

نکات مثبت و منفی 11T Pro از نگاه Notebook Check شامل این موارد می‌شوند:

نمایشگر 120 هرتزی OLED بسیار پر نور
موتور وییره خوب
حسگر اثر انگشت سریع
اسپیکرهای استریوی خوب
شارژ سریع HyperCharge با شارژر درون جعبه
چهار سال به‌روزرسانی
نبود OIS
نبود ویژگی‌های پیشرفته (شارژ وایرلس، ضد آب بودن...)
نبود گزینه 4K/30fps برای دوربین سلفی
USB 2.0
نبود لنز تله‌فتو

عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی گوشی در محیط‌های تاریک به‌گفته نوت‌بوک چک باوجود سطح نویز کاملا بالا، نورگیری مناسبی دارند اما چندان شارپ به‌نظر نمی‌رسند. نبود OIS در این حالت نیز تأثیر منفی برجای گذاشته است. این دوربین البته در نور روز هیچ اثری از ضعف از خود نشان نمی‌دهد و عکس‌های خوب و بسیار خوبی را ایجاد می‌کند. عکس‌های 108 مگاپیکسلی این دوربین از نظر طیف دینامیکی و میزان شارپ‌نس بسیار خوب عمل می‌کنند. عکس‌های دوربین اولتراواید به‌گفته این منبع جدا از وضوح کم، در زمینه طیف دینامیکی و سطح شارپ‌نس عملکرد خوبی نداشته و مثل دوربین اصلی در نبود OIS تنها از EIS بهره می‌برد.

Tech Adviser

در بررسی Tech Adviser از 11T Pro در توصیف ابتدایی گوشی این‌گونه آمده است: شیائومی 11T Pro ارائه‌کننده عملکردی در سطح پرچمداران و سرعت شارژی بی‌نظیر برای قیمتی معادل صدها پوند ارزان‌تر از یک پرچمدار واقعی است. اما همه چیز برای این گوشی میان‌رده ساده نیست. در بخش نتیجه‌گیری این گوشی می‌خوانیم: «شیائومی 11T Pro یکی دیگر از گوشی‌های شیائومی با اطمینان خاطر و با قیمتی بسیار رقابتی‌ست. این گوشی سریع است، یک دوربین اصلی قوی، یک نمایشگر خوب و سرعت شارژ فوق‌العاده برای یک قیمت معقول دارد.» در سمت نکات منفی از رابط کاربری شلوغ MIUI، همه‌جانبه نبودن دوربین آن‌گونه که دوست داریم، نبود شارژ وایرلس و جذاب نبودن طراحی یاد شده است.

نکات مثبت و منفی 11T Pro از نگاه Tech Adviser شامل این موارد می‌شوند:

نمایشگر 120 هرتزی عالی
دوربین 108 مگاپیکسلی قوی
شارژ فوق‌سریع 120 واتی
اسپیکرهای قوی Harman Kardon
طراحی خسته‌کنده در مقایسه با برادرانش
فوق‌العاده نبود سنسورهای اولتراواید و تله‌فتو (!)
مشکلات عملکردی عجیب و غریب
بهترین نبودن رابط کاربری MIUI

نویسنده مطلب تک ادوایزر در مورد کیفیت دوربین به این نکته اشاره می‌کند که برخلاف تصوری که از وضوح بالای دوربین اصلی در ذهن ایجاد می‌شود با نمونه چندان فوق‌العاده‌ای روبرو نیستیم اما عکس‌های برداشت شده با این دوربین هنوز راضی‌کننده هستند. این عکس‌ها اندکی اشباع رنگ به همراه دارند که البته هنوز با اشباع رنگی که گوشی‌های سامسونگی ارائه می‌‌دهند فاصله دارد. از جزییات و شارپ‌نس تصاویر این دوربین نیز در این مطلب ابراز رضایت شده است. حالت شب دوربین اصلی به‌گفته این مطلب سطح بالایی از روشنایی داشته و نویز کمی دارد. عکس‌های دوربین اولتراواید در این مطلب اندکی مبهم‌تر و با سایه زردرنگ توصیف شده‌اند.

Android Cental

عنوان بررسی اندروید سنترال از 11T Pro به‌خوبی شرایط این گوشی را توصیف می‌کند جایی‌که این‌گونه می‌خوانیم: «شارژ سریع 120 واتی برای نجات دادن این گوشی کافی نیست» در بخش نتیجه‌گیری این بررسی با وجود برشمردن نکته‌های مثبتی مثل اتصال 5G، پنل AMOLED عالی 120 هرتزی و دوام باتری 2 روزه از ایجاد تفاوت بزرگی به‌علت حضور شارژر 120 واتی سخن به میان آورده شده است و ارائه سه آپدیت اندرویدی نیز شایسته تقدیر دانسته شده است. از سوی دیگر دوربین‌های این مجموعه «کاملا متوسط» ارزیابی شده‌اند، طراحی چندان برجسته نیست و دیگر گوشی‌های حاضر در این دسته‌بندی، به‌زعم نویسنده این مطلب ارزش بهتری را ارائه می‌کنند.

نکات مثبت و منفی 11T Pro از نگاه Android Central شامل این موارد می‌شوند:

نمایشگر 120 هرتزی AMOLED فوق‌العاده
ارائه شارژی سریع‌تر از هر گوشی دیگری در این دسته‌بندی
دوام راحت باتری تا بیش از 1 روز
قسمت‌های داخلی در سطح پرچمداران همراه با 5G
سه آپدیت تضمین شده اندروید
طراحی خسته‌کننده
نبود OIS
برابر نبودن دوربین‌ها با دیگر پرچمداران ارزشمند
حفاظت تنها در برابر پاشیده شدن آب با IP53
دریافت نکردن به‌موقع به‌روزرسانی‌ها

عکس‌های دوربین اصلی 11T Pro به‌گفته اندروید سنترال از ظاهری اشباع شده با جزییات زیاد و طیف دینامیکی خوب برخوردارند اما پروسس تصویر در آن‌ها بیش از اندازه بوده و در نهایت جزییات زیری مثل شاخ و برگ درختان در آن صاف و سافت با جزییات کم ثبت می‌شود. عکس‌های حالت شب دوربین اصلی به‌گفته این منبع در بازیابی های‌لایت‌ها و به‌حداقل رساندن نویز موفق بوده اما طیف دینامیکی آن در اکثر سناریوهای نور کم با محدودیت روبروست. عکس‌های دوربین اصلی 11T Pro به‌گفته اندروید سنترال با توجه به این واقعیت که OIS جایی در آن ندارد «بسیار خوب» توصیف شده اما این همزمان به آن معناست که می‌توان گوشی‌های متعددی را نام برد که عملکرد بهتری دارند. به‌عنوان نمونه‌ای در این زمینه به Mi 11 قبلی این شرکت اشاره شده که اگر به اسمارت‌فونی برای گرفتن عکس و ویدئو نیاز داشته باشد با توجه به قیمت مناسب آن، انتخاب بهتری نسبت به 11T Pro خواهد بود.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا