سامسونگ Galaxy S22 Ultra در نگاه رسانه‌ها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفه‌ای‌ها

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/12/2        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : در رسانه‌ها In Medias ، Samsung Galaxy S22 Ultra ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : از معرفی پرچمداران جدید شرکت سامسونگ کم‌تر از دو هفته می‌گذرد و در این فاصله کوتاه نکات مثبت و منفی متعددی در مورد سه عضو این خانواده یعنی Galaxy S22+ 5G ،Galaxy S22 5G و Galaxy S22 Ultra 5G مطرح شده است. S22 Ultra با توجه به میزان تغییرات صورت پذیرفته در این مدل نسبت به دو عضو دیگر این خانواده در صدر این اخبار بوده و بخش‌های مختلف این اسمارت‌فون از صفحه‌نمایش و دوربین گرفته تا بخش‌های پردازشی و ارتباطی آن مورد بررسی موشکافانه تحلیلگران و کارشناسان این حوزه قرار گرفته است. در این نوبت به مرور دیدگاه‌ سایت‌های معتبر فناوری در مورد نقاط ضعف و قوت Galaxy S22 Ultra 5G می‌پردازیم.

طبق معمول پیش از مرور دیدگاه سایت‌های فناوری در مورد S22 Ultra بهتر است اندکی بیش‌تر با این گوشی آشنا شویم؛ پیشرفته‌ترین گوشی سری S سامسونگ در سال 2022 بیش از آن‌که به یک گلکسی S عادی شباهت داشته باشد، DNA یک گلکسی نوت واقعی را در خود دارد و ظاهر آن (بدون احتساب لنزهای دوربین) بی کم و کاست به آخرین نوت رسمی سامسونگ یعنی Galaxy Note20 Ultra شباهت دارد. لبه‌های خمیده در پشت و روی دستگاه، دو سطح تخت در بالا و پایین گوشی و البته بیش از همه جاگذاری قلم S Pen درون بدنه (که برای اولین بار در یک گوشی گلکسی S رخ داده) تکه‌های پازل شباهت S22 Ultra به نوت‌های سامسونگ را تکمیل می‌کنند.

این گوشی 229 گرمی از دو سطح شیشه‌ای از جنس +Gorilla Glass Victus در پشت و رو بهره می‌برد و جنس شاسی و فریم میانی آن نیز از آلیاژ مقاوم‌شده آلومینیوم است. صفحه‌نمایش 6.8 اینچی S22 Ultra مثل قبل از وضوح +QHD و فناوری ساخت Dynamic AMOLED 2X برخوردار است و نرخ رفرش 120 هرتزی آن به‌گفته شرکت سازنده می‌تواند تا 1 هرتز کاهش پیدا کند (هرچند طبق تست‌های عملی صورت گرفته در طی روزهای اخیر این ادعا کاملا زیر سوال رفته است!) حداکثر روشنایی 1,750nits، کنتراست 3,000,000:1 و سرعت برداشت تاچ 240 هرتزی دیگر مشخصات این پنل را تشکیل می‌دهند.

S22 Ultra در زمینه دوربین به یک 40 مگاپیکسلی f/2.2‌ با فوکوس خودکار در بخش رویی و چهار دوربین شامل دوربین 108 مگاپیکسلی اصلی مجهز به لرزه‌گیر اپتیکال، 10 مگاپیکسلی تله‌فتوی پریسکوپی با زوم اپتیکال 10 برابری، 10 مگاپیکسلی تله‌فتوی عادی با تصویری معادل 3 برابر زوم اپتیکال و 12 مگاپیکسلی اولتراواید با پشتیبانی از فوکوس خودکار در بخش پشتی مجهز شده است. پردازش در این گوشی در برخی مناطق با چیپ 4 نانومتری Snapdragon 8 Gen 1‌ و در اغلب بازارهای این گوشی با Exynos 2200 صورت می‌پذیرد که به‌خصوص این دومی در خبرهای جدید از سامسونگ با انتقادهای تند و تیزی روبرو شده است. رم گوشی 8 یا 12 گیگابایت بوده و از 128 گیگابایت تا 1 ترابایت حافظه داخلی غیر قابل ارتقاء دارد. باتری دستگاه 5 هزار میلی آمپر ساعت ظرفیت دارد و می‌توان برای آن شارژی با توان 45 واتی به‌صورت جداگانه تهیه کرد. قلم S Pen‌ همراه این گوشی برای اولین بار در خانواده Galaxy S‌ جایی درون بدنه را به خود اختصاص داده و با زمان تأخیر تنها 2.8 میلی ثانیه‌ای دقت و سرعت بالایی را ارائه می‌کند.

با این آشنایی مختصر با Samsung Galaxy S22 Ultra 5G نوبت به بررسی نظرات سایت‌های مختلف در مورد این گوشی می‌رسد.

Techradar

در زیر عنوان بررسی Techradar از گلکسی S22 Ultra از این موضوع یاد شده که سامسونگ، «با یک گوشی اندرویدی بزرگ، گران و عموما عالی، گلکسی را به محدوده نوت وارد کرده است.» تک‌رادار در مورد این گوشی در بخش نتیجه‌گیری این‌گونه آورده است: «سامسونگ گلکسی S22 اولترا یک گوشی اندرویدی بزرگ، قدرتمند و جذاب است. این [گوشی]، فوق‌العاده همه‌کاره است، آماده برای کارهای مهم، نوت‌های نوشته شده با دست، بازی و مرور وب عادی با نمایشگر بزرگ و دوربین‌ها [ی گوشی] با قابلیت‌های Space Zoom ... یک [نکته] برجسته واضح هستند و بله شما برای همه این ویژگی‌ها [مبلغ بالایی را] پرداخت می‌کنید.»

نکات مثبت و منفی Galaxy S22 Ultra از نگاه تک‌رادار شامل موارد زیر می‌شوند:

دوربین‌های فوق‌العاده همراه با قابلیت زوم
قلم S Pen کوچک عالی
نمایشگر جذاب و کاملا روان
قیمت بالا
نداشتن اسلات microSD
امکان بهتر بودن دوام باتری

تک‌رادار در مورد دوربین‌های این گوشی از یکسان بودن ظاهر و امکانات این دوربین‌ها نسبت به گذشته سخن می‌گوید اما در عین حال تأکید می‌کند که فناوری به‌کار گرفته شده برای برداشت تصویر در این مدل با ارتقاء روبرو شده است: «در حالی‌که حسگرهای تصویری نسبت به S21 Ultra بدون تغییر مانده‌اند، سامسونگ کارهایی را روی [سیستم] تثبیت اپتیکال تصویر، ‌تثبیت دیجیتال تصویر (برای سیستم Super Steady بهتر) و پردازش تصویر صورت داده است. نتایج [این کارها] پرفورمنس بهتر از تمامی لنزها و به‌خصوص در محدوده زوم بوده است.» تک‌رادار با اعلام رضایت از عملکرد دوربین‌های زوم S22 Ultra آن را بهتر از هر دوربین موبایلی دیگری توصیف می‌کند.

این منبع از کیفیت بالای تصویر در حوزه زوم 3 تا 10 برابری یاد می‌کند و در زوم‌های بالاتر از 30 تا 100 برابری با این‌که نسبت به نسل قبلی با شرایط بسیار بهتری روبرو می‌شویم اما هنوز نمی‌توان بدون پیکسلی شدن تصویر بخش‌هایی از آن را برید یا اصطلاحا کراپ کرد. تک‌رادار این مسئله را این‌گونه توضیح می‌دهد:‌ «بخشی از این [مشکل] به [سیستم] لرزه‌گیری مرتبط است که در [زوم] 100x اساسا کنترل لنز و ثابت نگه‌داشتن سوژه (نظیر ماه) در فریم را بر عهده می‌گیرد. این [موضوع] می‌تواند مقداری این حس را ایجاد کند که دیگر شما کنترل‌کننده لنز نیستید اما برای مقابله با لرزش دست‌های شما کار خود را به‌خوبی انجام می‌دهد.» به‌گفته تک‌رادار دوربین‌های واید و اولتراواید گوشی نیز از «جادوگری پیکسلی جدیدی» سود می‌برند که در آن هر 9 پیکسل روی سنسور برای دستیابی به «کنتراست و رنگ بهتر» با هم ترکیب می‌شوند و تشکیل یک پیکسل بزرگ‌تر را می‌دهند.

این منبع در مجموع از کیفیت بسیار بالای تقریبا تمامی عکس‌‌هایی که با این گوشی گرفته است سخن می‌گوید و تنها در برخی موارد اشباع بالاتر رنگ‌ها را تنها نکته منفی قابل ذکر در مورد این تصاویر توصیف می‌کند که البته این موضوع نیز یک مسئله روتین و عادی در مورد گوشی‌های سامسونگ به حساب می‌آید.

Engadget

در بررسی Engadget از Galaxy S22 Ultra که عنوان «بهترین دو کهکشان» را بر خود دارد این مدل با عنوان «یک گوشی عالی که به‌همان اندازه که آشناست، پیشرفته [نیز] است» توصیف می‌شود. انگجت در بخش نتیجه‌گیری S22 Ultra این‌گونه می‌گوید: «اس 22 اولترا برای همه مقاصد و هدف‌هاست، یک گلکسی نوت جدید با همان ظاهر مستطیلی، همان S Pen داخلی و همان لیست مشخصات سطح بالا. با S22 Ultra، سامسونگ مخاطبان عادی بیش‌تری را به S Pen که به مدتی طولانی نشان سری نوت محسوب می‌شد، معرفی کرد. سامسونگ با ترکیب کردن دو خط [تولید] ضمن مستحکم‌تر کردن محصولات رده بالای خود، محبوب‌ترین ویژگی‌ها در سرتاسر سبد کالای خود را در کنار هم قرار داد. این [البته] به این معنا نیست که چیز جدیدی در مورد S22 Ultra وجود ندارد، سامسونگ امسال نیز دوربین، صفحه‌نمایش و ویژگی‌های نرم‌افزاری ارتقاء یافته را ارائه کرده است.»

نکات مثبت و منفی S22 Ultra‌ از نگاه انگجت شامل موارد زیر می‌شوند:

نمایشگر روشن و رنگارنگ
قلم S Pen مفید با جایگاه داخلی درون دستگاه
دوربین‌های قابل اتکا
ویژگی انحصاری اشتراک‌گذاری نمایشگر روی Google Duo (البته تا به امروز)
ضعیف ظاهر شدن برخی ویژگی‌های جدید
عمر باتری نسبتا کوتاه

نویسنده بررسی سایت انگجت در توصیف مشخصات دوربین‌های S22 Ultra از برخی ویژگی‌های جدید نرم‌افزاری این مجموعه مثل auto-framing یا کادربندی خودکار، بهبود تثبیت تصویر در ویدئو، تشخیص بهتر عمق میدان در تصاویر پرتره و قابلیت دیگری که سامسونگ از آن با نام Adaptive Pixel یاد می‌کند، نام می‌برد که این آخری به‌گفته انگجت تصاویر گرفته شده با سنسور دوربین 108 مگاپیکسلی را با عکس‌های گرفته شده در حالت ترکیب 9 پیکسل در یک پیکسل (nona-binning) در کنار هم قرار داده تا در نتیجه آن تصویری روشن‌تر با جزییات بیش‌تر ایجاد شود. این قابلیت در دنیای واقعی اما به گفته این منبع خبری چندان سر راست نبوده و نتایج آن ممکن است ارزش امتحان کردن نداشته باشد. انگجت دلیل این موضوع را در دسترس نبودن گزینه‌ای برای فعال کردن آن از سوی کاربران عنوان می‌کند و این خود سیستم است که در مورد به‌کارگیری آن تصمیم‌گیری می‌کند. گلکسی S22 Ultra به‌گفته انگحت در نور روز عکس‌هایی با درجه اشباع بالاتر نسبت به پیکسل 6 پرو تولید می‌کند.

PCMag

در عنوان بررسی PCMag از گلکسی S22 Ultra بیش از هر چیز بر جنبه Note دستگاه تأکید شده که تفاوت معناداری را نسبت به نسل گذشته ایجاد کرده است. نویسنده مطلب که تقریبا کل سال گذشته را با S21 Ultra سر کرده در پایان مطلب این‌گونه نتیجه‌گیری کرده که در حضور S21 Ultra و یا Note20 Ultra نیاز به صرف هزینه گزافی معادل 1,200 دلار برای تهیه S22 Ultra نبوده و با وجود بهبودهای جزیی در برخی قسمت‌ها هنوز هیچ ویژگی انقلابی و بزرگی در این مدل دیده نمی‌شود. نویسنده البته این گوشی را برای دارندگان گوشی‌های قدیمی‌تر نوت و کسانی که به‌دنیال تجربه S Pen یا زوم 10 برابری دوربین هستند مناسب می‌‌داند.

نکات مثبت و منفی S22 Ultra از نگاه PCMag شامل این موارد می‌شوند:

تلفیق S Pen در خود گوشی
عمر باتری بالا
صفحه‌نمایش پر نور
آنتن‌دهی عالی در محیط‌های با سیگنال ضعیف
ابعاد بسیار بالا
گران‌قیمت بودن
خراشیدگی آسان بخش پشتی
بهبودهای اندک دوربین نسبت به نسل قبلی

پی‌سی‌ مگ در بررسی دوربین‌های S22 Ultra پیش از همه به‌سراغ قابلیت تصویربرداری شب این گوشی رفته؛ جایی‌که سامسونگ ادعا می‌کند که امکانات تصویربرداری نور کم این گوشی به‌اندازه‌ای بهبود پیدا کرده که می‌توان آن را با عنوان nightography نامید. نویسنده مقاله اما در ادامه می‌گوید: «فکر می‌کنم که این [ادعا] اغراق بیش از اندازه در موضوع است. S22 [Ultra] در نور کم بهتر از S21 [Ultra] است اما نه به‌طرز چشمگیری.» در ادامه به عملکرد دوربین اصلی گوشی در شب اشاره شده که رنگ‌های اشباع‌شده بیش‌تر، عمق میدان بهتر و بازتاب نور کم‌تری از لنز در آن‌ها به‌چشم می‌خورد اما گرفتن این شات‌ها هنوز به دو تا سه ثانیه زمان نیاز داشته و گرفتن عکس با دوربین زوم 10 برابری نیز به‌دلیل بسته بودن دیافراگم لنز f/4.9 به نتیجه‌ای کاملا تاریک در مقایسه با لنز f/1.8 دوربین اصلی یا f/2.4 دوربین زوم 3 برابری منجر می‌شود

در نور روز به‌گفته پی‌سی مگ رنگ‌های اشباع‌شده بیش‌تری در عکس‌های S22 Ultra نسبت به S21 Ultra دیده می‌شود و سایه‌ها نیز بهتر از نسل قبلی هندل می‌شوند. در ادامه این مطلب این‌گونه آمده است: «از نگاه چشم‌های منِ غیرعکاس، تمامی این تغییرات نسبتا نامحسوس بوده و قابلیت‌های تصویربرداری را تا آن‌جایی که نسل‌های جدید گوشی در گذشته رو به جلو سوق می‌دادند، به پیش نمی‌برند.» نویسنده به‌عنوان مثال‌هایی در این زمینه از قابلیت نایت‌مد یا عکاسی در شب S20 Ultra در مقایسه با S10 پیش از آن یاد می‌کند که یک تغییر مشهود را ایجاد می‌کردند. همین اتفاق در گذر از S20 Ultra به S21 Ultra نیز رخ داد؛ جایی‌که بهبودی اساسی در زمینه کیفیت فوکوس رخ داده و یک زوم 10 برابری کارآمد نیز در مقابل دیدگان کاربران قرار می‌گرفت. به‌گفته نویسنده پی‌سی مگ خبر چندانی از این تغییرات بزرگ در مقایسه S22 Ultra با نسل قبلی آن وجود ندارد.

CNET

بررسی CNET از S22 Ultra نیز بار دیگر بر حضور قلم در این مدل تأکید دارد و در زیر عنوان آن، این‌گونه آمده است: «جذابیت Galaxy S22 Ultra بر ویژگی‌های جدید الهام گرفته شده از Note و [قابلیت‌های] دوربین بهبود یافته در نور کم استوار شده، وگرنه این گوشی چندان متفاوت از S21 Ultra‌ نیست.»

در بخش نتیجه‌گیری بررسی این گوشی، تکراری بودن S22 Ultra نسبت به S21 Ultra مورد تأکید قرار گرفته که حالا تنها ظاهری الهام گرفته شده از سری نوت دارد. تغییرات متداول قابل انتظار از یک گوشی نسل بعدی مثل پردازنده جدید، در این مدل نیز حضور دارد اما با کنار گذاشتن‌ آن‌ها با وضعیتی کاملا مشابه قبل روبرو می‌شویم. بدین‌‌ترتیب به‌گفته CNET، این گوشی را باید بیش از پیش آپدیتی هدف‌گیری شده برای علاقه‌مندان به سری گلکسی Note قلمداد کرد که حالا قصد آپدیت Galaxy Note20 Ultra با عمر بیش از دو سال را دارند.

نکات ضعف و قوت S22 Ultra از نگاه CNET شامل این موارد می‌شوند:

ارائه شدن S Pen و در نظر گرفته شدن جایگاهی برای آن در خود گوشی
عکاسی عالی در نور کم
زوم نزدیک‌تر در مقایسه با اکثر گوشی‌های رقبا
طراحی متمایز
قیمت بالا
یکسان بودن تقریبی دوربین نسبت به S21 Ultra
کم‌تر بودن عمر باتری نسبت به S21 Ultra

نویسنده مقاله بررسی CNET از عکس‌های مطلوب S22 Ultra در نور کم در اکثر مواقع سخن می‌گوید که با وجود آن‌که در جزییات و کنتراست، تا حدوی بهتر از S21 Ultra‌ هستند اما برای دیدن این جزییات و متوجه شدن اختلاف مابین این دو باید این عکس‌ها را به‌دقت از نزدیک بررسی کرد. علت این اختلاف به‌رغم یکسان بودن سخت‌افزارهای دوربین در S21 Ultra و S22 Ultra به‌قابلیت جدیدی به‌نام Adaptive Pixel تعلق دارد که در طی آن از ترکیب پیکسل‌های مجتمع و عکس گرفته شده با وضوح کامل بهره گرفته می‌شود. ترکیب 9 پیکسل در یک پیکسل برای جذب نور بالاتر امری جدیدی در گوشی‌های سامسونگ نیست اما استفاده از تصویر با وضوح کامل برای بهبود تصویر نکته جدید و تازه‌ای در این قسمت به‌حساب می‌آید.

CNET از رقابت نزدیک S22 Ultra با پیکسل 6 پرو و آیفون 13 پرو در محیط‌های با نور کم سخن می‌گوید و آیفون 13 پرو را نزدیک‌ترین رقیب به S22 Ultra می‌داند جایی‌که هر دو گوشی جزییات بالا و رنگ‌های فوق‌العاده‌ای را حتی در نور بسیار کم تولید می‌کنند ام به‌گفته سی‌نت، آیفون 13 پرو رنگ‌های شاداب‌تر و عملکرد بهتری در زمینه فوکوس دارد. البته S22 Ultra نیز به‌نوبه خود در مقایسه با پیکسل 6 پرو تصویر روشن‌تر و برجسته‌تری را به‌نمایش می‌گذارد.