گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2021 – پدیدار شدن اثرات کمبود چیپ و مشکلات زنجیره تأمین

نمایش خبر

تاریخ : 1400/8/7        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، کمبود چیپ‌ست Chip Shortage ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : شرکت اپل در روز پنج‌شنبه 28 اکتبر 2021 (6 آبان 1400) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه چهارم سال مالی این شرکت منتهی به 25 سپتامبر (منطبق با سه‌ماهه سوم سال 2021) اعلام کرده است؛ مطابق این گزارش درآمد اپل در این بازه به 83.4 میلیارد دلار بالغ شده که در مقایسه با سال قبل در همین زمان 29 درصد افزایش داشته است. این رقم البته نسبت به پیش‌بینی 84.85 میلیارد دلاری کارشناسان کمتر بود که اپل آن را به مشکلات فراتر از انتظار زنجیره تأمین برای خانواده آیفون، مک و iPadها نسبت می‌دهد. سود عملیاتی و سود خالص اپل در این فصل به‌ترتیب 23.7 و 20.5 میلیارد دلار بود که در مقایسه با 14.7 و 12.6 میلیارد دلار سال قبل با تغییرات بزرگی روبرو شده‌اند.

تیم کوک (Tim Cook) مدیرعامل اپل در رابطه با این گزارش می‌گوید: «امسال ما قدرتمندترین محصولات خود تا به امروز را از مک‌های توانمند شده با [پردازنده] M1 تا مجموعه‌ای از [خانواده] آیفون 13 معرفی کردیم که استاندارد جدیدی را در زمینه پرفورمنس و توانمندسازی مشتریان‌مان برای خلق [محتوا] و گونه‌های جدید ارتباطات ایجاد کرده‌اند.» کوک در ادامه از تلاش‌های اپل برای نزدیک‌تر شدن به هدف خنثی بودن کربن در کل زنجیره تأمین این شرکت برای سال 2030 سخن می‌‌گوید. تیم کوک البته جدا از این سخنان امیدوارکننده در گفت‌وگو با CNBC شرایط متفاوت اپل در فصل جاری را نیز تشریح کرده است:‌ «ما با وجود محدودیت‌های فراتر از انتظار [زنجیره] تأمین که آن را در حدود 6 میلیارد دلار پیش‌بینی می‌کنیم، عملکرد بسیار قدرتمندی داشتیم. محدودیت‌های تأمین از کمبودهای گسترده چیپ در این صنعت که از آن‌ها بسار صحبت شده است و اختلالات تولید مرتبط با COVID در جنوب شرق آسیا نشأت می‌گیرد.» اپل بر همین اساس زیان بزرگ‌تری را برای سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2021 پیش‌بینی می‌کند.

Tim Cook مدیرعامل اپل

مطابق اطلاعات Refinitiv، این اولین باری‌ست که اپل از آوریل 2016 به این سو نتوانسته برآوردهای درآمدی خود را محقق کند و نخستین بار پس از می 2017 است که درآمد اپل از پیش‌بینی‌های صورت گرفته کمتر شده است.

اپل در بازه زمانی مرتبط با این گزارش دستگاه‌های مختلفی را معرفی و روانه بازار کرده که از آن جمله می‌توان به خانواده آیفون 13، نسل جدید آی‌پد شامل Apple iPad 10.2 2021 و iPad mini جدید و اپل واچ سری 7 اشاره کرد نسل سوم AirPods و مک‌بوک پروهای جدید با پردازنده‌های پیشرفته M1 Pro و M1 Max نیز پس از این گزارش معرفی شده‌اند که تأثیرات آن‌ها بر درآمدزایی اپل را باید در سه‌ماهه آینده جست‌وجو کرد. حاشیه سود ناخالص اپل در این فصل 42.2 درصد اعلام شده که نسبت به 38.2 درصد سال قبل افزایش پیدا کرده است. اپل همچنین از سود فصلی 0.22 دلاری به‌ازای هر سهم خبر داده که از 11 نوامبر به سهام‌داران این شرکت قابل پرداخت خواهد بود. اپل برای کل سال مالی 2021 خود از فروش 365.8 میلیارد دلار و سود خالص 94.7 میلیارد دلاری سخن می‌گوید که مقایسه آن با ارقام سال 2020 یعنی فروش 274.5 میلیارددلاری و سود خالص 57.4 میلیارد دلاری تفاوت‌های بسیار بزرگی را به‌نمایش می‌گذارد.

در ادامه به بررسی میزان درآمد و سود بخش‌های مختلف شرکت اپل در سه‌ماهه منتهی به 25 سپتامبر 2021 می‌پردازیم.

آیفون: رشد 47 درصدی، ناتوانی در تأمین انتظارات

چهار عضو جدید سری آیفون 13 با وجودی‌که در فصل سوم سال 2021 معرفی شدند اما حضور آن‌ها در بازار تنها یک روز قبل از آمار این گزارش یعنی 24 سپتامبر صورت پذیرفت و از این رو نمی‌توان از تأثیر گسترده آن‌ها بر نتایج این بخش سخن گفت. زیر مجموعه آیفون اپل اما مثل همیشه درآمدزاترین بخش این شرکت بوده و در این نوبت نیز با درآمد 38.86 میلیارد دلاری، در مقایسه با سال قبل با رشدی نزدیک به 47 درصد روبرو شده است. این رقم البته همچنان از پیش‌بینی بازار مبنی بر درآمدزایی 41.5 میلیارد دلاری آیفون کمتر است. مشکلات بخش آیفون احتمالا در گزارش بعدی اپل پر رنگ‌تر نیز خواهد بود چرا که هم‌اکنون روند ارسال آیفون‌های پیش‌فروش شده طولانی‌تر از حالت عادی بوده و یافتن گوشی‌های پیشرفته اپل در فروشگاه‌های این شرکت نیز چندان آسان نیست.

Apple iPhone 13 Pro Max

فروش آیفون‌های اپل در کل سال مالی 2021 این شرکت به 191.97 میلیارد دلار رسده که رشدی 39 درصدی را نسبت به رقم 137.78 میلیارد دلاری سال قبل نشان می‌دهد.

آی‌پد: رشدی فراتر از انتظار، پیش‌بینی کاهش در آمد در فصل بعد

آی‌پد‌های اپل در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2021 با کسب درآمد 8.25 میلیارد دلار و رشد سالیانه 21 درصدی از شرایط مناسبی برخوردار بوده و حتی از پیش‌بینی 7.23 میلیارد دلاری بازار نیز فراتر رفته‌‌اند. اپل در کنفرانس تلفنی خود از عملکرد قدرتمند خانواده iPad که آن را ناشی از رضایت مشتریان و خریدارانی که برای اولین بار به جمع استفاده‌کنندگان از آی‌پد می‌پیوندد می‌داند سخن می‌گوید اما در عین حال به صراحت افت درآمدزایی این زیر مجموعه در سه‌ماهه پیش رو به‌دلیل محدودیت‌های زنجیره تأمین را نیز پیش‌بینی کرده است.

Apple iPad mini 2021

اپل در اواخر این سه‌ماهه دو آی‌پد جدید شامل Apple iPad 10.2 2021 و iPad mini جدید را روانه بازار کرد که اولی به‌دلیل قیمت مناسب و دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی مجهز به Center Stage خبر سازشد و در مورد آی‌پد مینی نیز طراحی جدید،‌ پشتیبانی از 5G و پورت USB-C نگاه بسیاری از خریداران را به خود جلب کرد. خانواده آی‌پد در کل سال مالی 2021 به فروش 31.86 میلیارد دلاری دست پیدا کرده که نسبت به 23.72 میلیارد دلار سال قبل، 34 درصد رشد داشته است.

کامپیوترهای مک: رکوردشکنی در سه‌ماهه سپتامبر

بخش کامپیوترهای مک که بعد از آیفون و سرویس‌های اپل، سومین منبع درآمدزایی این شرکت دراین فصل به حساب می‌آید در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2021 به درآمد 9.178 میلیارد دلاری دست پیدا کرده که با وجود آن‌که در مقایسه با درآمد 9.03‌ میلیارد دلاری سال قبل رشد ناچیز 1.6 درصدی را تجربه کرده است اما این بالاترین میزان فروش این زیر مجموعه در سه‌ماهه‌های سپتامبر اپل به حساب می‌آید. این زیر مجموعه البته همچنان از پیش‌بینی 9.23 میلیارد دلاری بازار، درآمد کمتری را کسب کرده است.

اپل با نسبت دادن موفقیت این زیر مجموعه به تقاضای قدرتمند برای MacBook Air مجهز به پردازنده M1 از جدید بودن نیمی از مشتریان مک در این نوبت سخن گفته که شرایطی مشابه با iPad را نشان می‌دهد. اپل چندی پیش از کامپیوترهای جدید MacBook Pro مجهز به پردازنده‌های M1 Pro و M1 Max رونمایی کرد که البته نشانی از آن‌ها در گزارش فعلی اپل نمی‌توان مشاهده کرد اما مطمئنا در گزارش فصل آینده این شرکت تأثیرات مثبت این معرفی، به وضوح مشخص خواهد بود. کامپیوترهای مک نیز البته همانند آی‌پد از تأثیرات کمبود چیپ و محدودیت‌های زنجیره تأمین برکنار نبوده و اثرات منفی آن در کنفرانس تلفنی اپل به‌صراحت مورد اشاره قرار گرفته است. کامپیوترهای مک در کل سال مالی 2021 اپل به فروشی 35.19 میلیارد دلاری دست پیدا کرده اند که نسبت به 28.62 میلیارد دلار سال قبل 23 درصد رشد را نشان می‌دهد.

پوشیدنی‌های، Home و لوازم جانبی: رشدی پایین‌تر از حد انتظار

زیر مجموعه پوشیدنی‌ها، هوم و لوازم جانبی اپل که برخی از محبوب‌ترین محصولات اپل و در صدر آن‌ها، اپل واچ را در خود جای داده در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2021 به درآمد 8.78 میلیارد دلاری دست پیدا کرده که در مقایسه با پیش‌بینی 9.33 میلیارد دلاری بازار افت محسوسی را تجربه کرده است. این زیر مجموعه البته هنوز نسبت به سال قبل شرایط بهتری داشته و از رشدی 11.5 درصدی برخوردار شده است.

Apple Watch Series 7

اپل در اواخر این سه‌ماهه از ساعت Apple Watch Series 7 رونمایی کرد که صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و مقاومت در برابر گرد و خاک دو فاکتور مهم در ساختار آن به حساب می‌آیند. ارائه نسل سوم AirPods و رنگ‌های تازه‌ای برای اسپیکر هوشمند HomePod mini (که پس از این گزارش معرفی شدند) نوید سه‌ماهه امیدوارکننده‌ای را در فصل پیش رو برای این زیر مجموعه می‌دهد. این بخش در کل سال مالی 2021 به درآمد 38.36 میلیارد دلاری رسیده که رشد سالیانه 25.3 درصدی را نشان می‌دهد.

سرویس‌ها و خدمات: فراتر از انتظار بازار

بالاترین رشد در بین زیر مجموعه‌های اپل در این نوبت بعد از آیفون به کسب و کار خدمات اپل تعلق دارد که بخش‌های سودآوری همچون فروشگاه App Store، سرویس‌های اشتراکی Apple Music و +Apple TV، تبلیغات، آی‌کلاد، Apple Pay و Apple Card را در بر می‌گیرد. سرویس‌های اپل در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2021 به درآمد 18.27 میلیارد دلاری دست پیدا کرده که مقایسه با آن با درآمد 14.54 میلیارد دلاری سال قبل 25.6 درصد رشد را نشان می‌دهد. میزان درآمدزایی این بخش نه‌تنها از پیش‌بینی بازار مبنی بر فروش 17.64 میلیارد دلاری فراتر رفته، بلکه خود اپل نیز آن را فراتر از انتظار می‌داند.

به‌گفته تیم کوک، شرکت اپل در حال حاضر 745 میلیون مشترک غیر رایگان را در اختیار دارد که نه‌تنها از سرویس‌های خود اپل نظیر Apple Music استفاده می‌کنند بلکه اشتراک‌های صورت پذیرفته از طریق App Store را نیز شامل می‌شود. این رقم به گفته مدیرعامل اپل 160 میلیون نفر نسبت به سال قبل بیشتر شده و افزایش 5 برابری را در طی پنج سال نشان می‌دهد. بخش سرویس‌های اپل در کل سال مالی 2021 به درآمد 68.42 میلیارد دلاری دست پیدا کرده که نسبت به 53.76 میلیارد دلار کسب شده از سوی این زیر مجموعه در سال قبل،‌ رشدی فراتر از 27 درصد را نشان می‌دهد.

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا