سامسونگ Galaxy A33 5G در نگاه رسانه‌ها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفه‌ای‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1401/6/5        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : در رسانه‌ها In Medias ، Samsung Galaxy A33 5G ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : شرکت سامسونگ همزمان با رونمایی از A53 و A73، از Galaxy A33 5G نیز پرده‌برداری کرد که روی کاغذ آپدیت ارزشمندی نسبت به نسل قبلی آن به‌نظر می‌رسد. برای مشخص شدن میزان ارزش این گوشی کافی‌ست آن را با شرایط نزدیک‌ترین مدل به آن یعنی A53 مقایسه کرد که به‌جز افزایش ظرفیت باتری تقریبا هیچ برتری دیگری بر نسل قبلی آن یعنی A52s نداشته و در پردازش نیز با پس‌رفت روبرو شده است. Galaxy A33 5G اما تقریبا در تمامی جنبه‌های ظاهری و عملکردی، نسبت به A32 5G برتری داشته و می‌توان از آن به‌عنوان یک آپدیت شایسته احترام یاد کرد. در مطلب پیش رو به مرور دیدگاه‌ سایت‌های معتبر فناوری در مورد نقاط ضعف و قوت Galaxy A33 5G می‌پردازیم.

مثل همیشه پیش از پرداختن به دیدگاه سایت‌های مختلف در مورد Galaxy A33 5G، بهتر است کمی بیش‌تر با این گوشی آشنا شویم؛ سامسونگ تا قبل از معرفی Galaxy A32 و A32 5G سه گوشی با نام‌های Galaxy A30s ،Galaxy A30 و Galaxy A31 را در این خانواده در فاصله یک سال از فوریه 2019 تا مارچ 2020 عرضه کرد؛ مدل‌هایی که با پنل‌های OLED، حافظه‌های کم‌سرعت eMMC و دوربین‌های فاقد OIS کم و بیش امکاناتی نزدیک به هم ارائه می‌کردند و قصدی برای ترک پایین‌ترین سطح رده میانی نیز در آن‌ها دیده نمی‌شد. با ارائه Galaxy A32 ظاهر و طراحی این خانواده به گوشی‌های پیشرفته‌تر سامسونگ نزدیک شد و نمایشگر سوپرامولد 90 هرتزی و دوربین 64 مگاپیکسلی نیز نگاه خریداران را به این مدل جلب کرد. A32 البته از گزینه ارتباطی 5G بی‌بهره بوده و پردازنده پر مصرف و کم‌توان Helio G80 آن نیز چنگی به دل نمی‌زد. نسخه 5G این گوشی که طبیعتا A32 5G نام داشت با وجود به‌کارگیری یک پردازنده بهتر تقریبا همه گزینه‌های مثبت A32 از جمله نوع و وضوح صفحه‌نمایش و رزولوشن دوربین‌های اصلی و سلفی دستگاه را تقلیل داد و عملا در جایگاه پایین‌تری از برادر 4G خود قرار گرفت.

Galaxy A33 5G در این شرایط مدل منحصر به فرد و یگانه‌ای در این خانواده است که برای اولین بار ضمن ارائه امکانات سطح بالا در صفحه‌نمایش، دوربین، باتری، حافظه داخلی و پردازنده (حداقل روی کاغذ) از قابلیت ارتباطی 5G نیز بهره می‌برد و کاربران را در دو راهی انتخاب یکی از دو گزینه 5G یا امکانات سخت‌افزاری قرار نمی‌دهد. این گوشی به یک صفحه‌نمایش 6.4 اینچی سوپرامولد 90 هرتزی با وضح 1080×2400 پیکسل مجهز شده که سنسور اثر انگشت را در خود جای داده و در بریدگی U شکل بالایی آن نیز یک دوربین 13 مگاپیکسلی f/2.4‌ به چشم می‌خورد. A33 برای اولین بار در یک گوشی Galaxy A3x سامسونگ از استاندارد مقاومت بدنه IP67 برخوردار شده و از این لحاظ تفاوتی با همتایان گران‌قیمت‌تر خود در سری‌های A5x و A7x ندارد.

در پشت گوشی با کنار گذاشتن دوربین ماکروی 5 مگاپیکسلی و سنسور 2 مگاپیکسلی عمق میدان به دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی و دوربین اولتراواید 8 مگاپیکسلی بر می‌خوریم که به‌ترتیب از گشودگی‌های دیافراگم f/1.8 و f/2.2 بهره می‌برند. دوربین اصلی این گوشی برای اولین بار در سری A3x به لرزه‌گیر اپتیکال یا OIS مجهز شده که روی کاغذ در حین فیلم‌برداری و هگام عکاسی در شب به کمک کاربران می‌آید. پردازنده گوشی از نوع 5 نانومتری جدید Exynos 1280 ساخت خود سامسونگ است که با وجود آن که برای گلکسی A53 (در قیاس با پروسسور Snapdragon 778G حاضر در A52s)، عقب‌گرد بزرگی به‌حساب می‌آمد اما در Galaxy A33 5G نسبت به پروسسور Dimensity 720 حاضر در A32 5G شرایط بهتری را هم در پردازش و گرافیک و هم در مصرف انرژی دارد.

این چیپ‌ست به 2 هسته 2.4 گیگاهرتزی A78 و 6 هسته 2 گیگاهرتزی A55 مجهز بوده و پردازش گرافیک در آن نیز بر عهده Mali-G68 سه هسته‌ای واگذار شده است. حافظه داخلی دستگاه 128 یا 256 گیابایت بوده و 4 تا 8 گیگابایت رم دارد. باتری 5 هزار میلی آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژ سریع 25 واتی (ارائه شده به‌صورت جداگانه)، اسپیکرهای استریو، شیشه Gorilla Glass 5 روی صفحه‌نمایش، وای‌فای 5 دو باند، بلوتوث 5.1، اتصال NFC و مسیریاب‌های ماهواره‌ای تک فرکانس بخشی دیگر از امکانات این گوشی را تشکیل می‌دهند و جک 3.5 میلی‌متری هدست نیز از آن حذف شده است.

با این آشنایی نسبی با Galaxy A33 5G نوبت به بررسی نظرات سایت‌های مختلف در مورد این گوشی می‌رسد.

GSMArena

در بخش نتیجه‌گیری بررسی GSMArena از A33 5G این‌گونه می‌‌خوانیم: گلکسی A33 5G نه‌تنها یک ارتقاء عالی نسبت به مدل A32 قبلی بود بلکه همچنین یک میان‌رده همه‌جانبه با چندین گزینه جذاب و قیمتی پایین مناسبی‌ست. در حقیقت نکات مثبت متعددی در مورد A33 5G وجود دارد - طراحی ضد آب آن و شکل یک‌پارچه بدنه، نمایشگر اولد 90 هرتزی خوب، سخت‌افزار قوی، باتری بزرگ‌تر و حتی همه دوربین‌های پشت و رو که در برخی موارد عکس‌ها و ویدئوهای با کیفیتی را برداشت می‌کنند.

نکات مثبت و منفی این گوشی از نگاه GSMArena شامل این موارد می‌شوند:

طراحی جذاب و بک‌پارچه با استاندارد IP67
نمایشگر امولد 90 هرتزی
عمر باتری قابل اتکاء
اسپیکرهای استریو با کیفیت خوب
جدیدترین اندروید و رابط کاربری One UI
عملکرد عالی برای این رده قیمتی
عکس‌ها و ویدئوهای عالی، زوم 2 برابر بدون از دست دادن کیفیت
5G، اتصال NFC و microSD
ارزان‌تر و بهتر بودن Galaxy A52s سال قبل
نبود شارژر درون جعبه
حذف جک 3.5 میلی‌متری هدست
در دسترس بودن لرزه‌گیر ویدئو تنها در وضوح 1080p

GSMAreana‌ در مورد کیفیت عکس‌های دوربین اصلی این گوشی با روشن نگه داشتن هر دو گزینه پیش‌فرض Scene Optimizer و Auto HD می‌گوید: عکس‌های 12 مگاپیکسلی پیش‌فرض دوربین اصلی برای کلاس میانی فوق‌العاده هستند. آن‌ها شارپ بوده و بیش‌تر از حد کافی، جزییات تفکیک‌شده، کنتراست خوب و سطح دینامیکی دلپذیری را ارائه می‌کنند. نویزی نیز در کار نیست. نویسنده این مطلب به‌عنوان دو نکته منفی از رنگ‌های بیش از اندازه اشباع‌شده این دوربین و جزییاتی که مثلا در مورد شاخ و برگ درختان تنها در سطح «اوکی و نه ایده‌آل» هستند سخن می‌گوید. در این مطلب برای کم‌تر کردن شدت اشباع رنگ پیشنهاد شده که هر دو گزینه Scene Optimizer و Auto HDR به حالت خاموش تغییر پیدا کنند. زوم دیجیتالی دو برابری این دوربین در مقاله GSMArena با عنوان زوم بدون از دست رفتن کیفیت (losless zoom) شناخته شده و از کیفیت خوب آن سخن گفته شده است.

روی عکس‌های 48 مگاپیکسلی دوربین اصلی از نگاه این منبع فرایند پردازشی کم‌تری صورت پذیرفته و جزییات مناسبی را در این سطح ارائه می‌کند. در صورت کوچک‌ کردن این عکس‌ها در همان سطح 12 مگاپیکسل به‌گفته این مقاله، می‌توان جزییات بیش‌تری را نسبت به عکس‌های عادی 12 مگاپیکسلی به‌دست آورد و رنگ‌ها نیز به واقعیت نزدیک‌ترند. GSMArena از عکس‌های دوربین 8 مگاپیکسلی گوشی نیز راضی بوده و به «سطح جزییات خوب و نویز فوق‌العاده کم» در آن‌ها اشاره می‌کند. کنتراست و محدوده دینامیکی این عکس‌ها نیز از نگاه این منبع «خوب» بوده اما رنگ‌ها هنوز سیرتر از حالت واقعی ثبت می‌شوند. گرفتن عکس با دوربین 5 مگاپیکسلی ماکرو به‌دلیل نبود فوکوس خودکار نیازمند دقت و عادت کردن به نقطه فوکوس ثابت دوربین است اما نتیجه نهایی از دید این مطلب به تولید عکس‌هایی «پرجزییات، با کنتراست بالا و رنگ‌های غنی» منجر می‌شود که البته نویز فراوانی در آن‌ها وجود دارد.

عکس‌های شب دوربین اصلی در حالت اتوماتیک نیز (به این دلیل که گونه‌ای از تصویربرداری چند فریمی به آن‌ها اعمال می‌شود‌) مناسب بوده و نیاز چندانی به استفاده از حالت شب در آن‌ها وجود ندارد این عکس‌‌ها،‌ شارپ بوده، جزییات بالایی دارند، سطح نویز به‌گونه رضایت‌بخشی در آن‌ها اندک است و از اشباع رنگ و کنتراستی عالی برخوردارند. در حالت شب این عکس‌ها شارپ‌تر شده و جزییات بیش‌تری را به‌نمایش می‌گذارند اما با روشن‌تر شدن کادر ممکن است برخی قسمت‌ها مثل آسمان شب، چندان طبیعی به‌نظر نرسد. عکس‌های اتوماتیک دوربین 8 مگاپیکسلی اولتراواید در شب در سطح «اوکی» باقی می‌مانند اما با استفاده از حالت شب جزییات این عکس‌ها بیش‌تر شده، نویز کم‌تر، نور بیش‌تر و شارپ‌نس بالاتری را به‌دست می‌آورند در حدی که بهتر است دوربین اولتراواید را در شب همواره با نایت مد مورد استفاده قرار داد.

PhoneArena

در بخش نتیجه‌‌گیری بررسی PhoneArena از A33 5G می‌خوانیم: گلکسی A33 5G ارتقاء عظیمی نسبت به نسل قبلی آن بوده و در زمینه ویژگی‌ها و امکانات بیش از اندازه به گلکسی A53 5G نزدیک است. اگر با کمی حاشیه بیش‌تر صفحه‌نمایش در A33 5G مشکلی ندارید و می‌خواهید مقداری پول ذخیره کنید نباید تردید کرده و باید به سمت A33 بروید. فون‌آرنا پردازنده را عامل افزایش سرعت و بهبود هوش مصنوعی و قدرت گرافیکی معرفی می‌کند و ظاهر خوب گوشی را مدیون صفحه‌نمایش می‌داند. به این ترکیب اگر لرزه‌گیر اپتیکال، اسپیکرهای قوی‌تر و دوام بهتر بدنه را بیافزایید جذابیت A33 بالاتر می‌رود.

نکات مثبت و منفی این گوشی از نگاه PhoneArena شامل این موارد می‌شوند:

جهش بزرگ در کیفیت نمایشگر نسبت به نسل قبلی
طراحی بسیار جذاب‌تر
دوام باتری بالا
وزن کم
چهار سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری
اندکی قیمت بالا
عملکرد میانه‌حال
نبود جک هدست
بدنه پلاستیکی

نوینده فون‌آرنا ضمن اشاره به این نکته که حضور پردازنده جدید قابلیت‌های هوش مصنوعی دستگاه را ارتقاء داده و بدین‌ترتیب گزینه‌‌هایی مثل عکاسی پرتره با هر دو دوربین پشت و جلو با کیفیت بالاتری انجام می‌شود، از نزدیکی عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی با عکس‌های مشابه برداشت شده با دوربین اصلی A32 5G سخن می‌گوید؛ جایی‌که با وجود جزییات بالا، رنگ‌های تصویر همچنان اشباع‌شده‌تر و غیر واقعی‌تر از حالت عادی هستند. در حالی‌که می‌توان اختلاف‌هایی مابین دوربین اصلی و سلفی این گوشی و A32 5G پیدا کرد، به‌گفته نویسنده این مقاله دوربین‌ اولتراواید ظاهرا همان نمونه پیشین است.

دوربین اصلی A33 5G از برداشت ویدئوهای 4K پشتیبانی می‌کند اما در این ویدئوها از لرزه‌گیر اپتیکال خبری نیست. ویدئوهای 1080p این دوربین البته از نعمت OIS یا لرزه‌گیر اپتیکال برخوردار می‌شوند اما به‌گفته فون‌آرنا میدان دید کم‌تری نسبت به ویدئوهای 4K ارائه می‌کنند.

Notebook Check

در بررسی Notebook Check از A33 5G در بخش نتیجه‌گیری این‌گونه آمده است: گلکسی A33 5G سامسونگ میان‌رده توانمندی‌ست که در زمان نوشتن این مطلب (30 ژوئن 2022) با قیمت 279.98 دلار در دسترس است. عملکرد سیستمی قدرتمند، یک نمایشگر پر نور و عمر باتری خوب، همگی یک استفاده قابل اطمینان در زندگی روزمره را تضمین می‌کنند. نوت‌بوک چک از جمله مواردی که سامسونگ در این گوشی نسبت به گذشته با تغییر روبرو ساخته به نمایشگر 90 هرتزی AMOLED، تعهد آپدیت طولانی مدت و لرزه‌گیر اپتیکال دوربین اصلی اشاره می‌کند. ترکیبی بودن سیم‌‌کارت، سرعت نچندان بالای حافظه داخلی و برخی مشکلات عملکردی نیز بخشی از انتقادهای این منبع به A33 5G را تشکیل می‌دهند.

نکات مثبت و منفی این گوشی از نگاه Notebook Check شامل این موارد می‌شوند:

نمایشگر امولد 90 هرتزی پر نور
اسپیکرهای استریو
5G و NFC
دوربین خوب با OIS
GPS دقیق
بازه اپدیت طولانی‌مدت
ترکیبی بودن درگاه سیم‌کارت
عملکردی پایین‌تر از حد متوسط برای این رده قیمتی
حافظه کند
ارائه نشدن شارژر همراه گوشی

کیفیت عکس‌های 12 مگاپیکسلی پیش‌فرض دوربین اصلی در نور روز به‌گفته نوت‌بوک چک «خوب و پر جزییات» بوده اما در کناره‌های آن مقداری شارپ‌نس خود را از دست می‌دهد و به‌هنگام زوم، اعوجاج ناشی از ناهنجاری‌های تصویری در آن به‌چشم می‌خورد. عکس‌های این دوربین به‌گفته این منبع تا زمانی‌که با «رنگ‌های قوی» سامسونگ مشکلی نداشته باشید در کل برای یک گوشی میان‌رده، «کاملا خوب» ارزیابی می‌شوند. عکس‌های دوربین اولتراواید از سوی دیگر کاملا در پشت سر دوربین اصلی قرار می‌گیرند و اختلال مشخصی در کناره‌های آن‌ها دیده شده و با زوم کردن به‌سرعت پیکسلی می‌شوند. با دوربین ماکرو می‌توان عکس‌های جالبی گرفت اما به گفته این منبع جزییات آن‌ها به‌ سبب رزولوشن پایین، چندان زیاد نیست. نوت‌بوک چک از عکس‌های دوربین 13 مگاپیکسلی سلفی نیز ابراز رضایت کرده و افکت blur این عکس‌ها در حالت پرتره را مناسب می‌داند.

Pocket-lint

در بررسی Pocket-lint از A33 5G که عنوان «حرکت به سمت بالا در دنیا» را دارد در قسمت نتیجه‌گیری می‌خوانیم: سامسونگ گلکسی A33 5G با طراحی و نمایشگر جدید همراه با سخت‌افزار ارتقاء یافته از موقعیت خود در سال 2021 فراتر رفته و به گوشی همزمان معرفی شده گلکسی A53 5G، نزدیک‌تر شده است. این تغییرات به‌گفته پاکت-لینت منجر به افزایش قیمت این گوشی از 249 پوند به 329 پوند در بریتانیا شده اما در عوض دستگاه کاملا بهتری را تحویل داده است.

نکات مثبت و منفی این گوشی از نگاه Pocket-lint شامل این موارد می‌شوند:

سخت‌افزار میان‌رده قدرتمند
محافظت IP67
اسلات کارت microSD
نمایشگر عالی
نبود سوکت هدفون 3.5 میلی‌متری
افزایش قیمت

برداشت اولیه (first impression) گلکسی A33 5G به‌گفته پاکت-لینت خوب بوده و طراحی و صفحه‌نمایش دستگاه کاملا جذاب به‌نظر می‌رسند. این منبع در نهایت بار دیگر به بالا رفتن قیمت دستگاه اشاره کرده اما همچنین به این نکته اشاره کرده است که این موضوع در نهایت باعث خواهد شد که A33 5G به یک مدل محبوب در بین بسیاری از مشتریان بدل شود.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا