اعلام مشخصات Exynos 1280 – چیپ‌ست مورد استفاده در Galaxy A53 و Galaxy A33

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1401/2/1        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، اکسینوس 1280 Exynos 1280 ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : طی چند سال اخیر، شاهد تغییر رویکرد کمپانی‌های سازنده (مثل سامسونگ) در معرفی اسمارت‌فون‌های جدید خود بوده‌ایم. به این ترتیب که برخی از این کمپانی‌ها در هنگام رونمایی از محصول جدید خود، کمتر روی مشخصات سخت‌افزاری تمرکز کرده و ترجیح می‌دهند به جنبه‌های دیگری مثل نرم‌افزار، تجربه کاربری، دوربین و سایر امکانات گوشی بپردازند. از این رو، زمانی که سامسونگ از میان‌رده Galaxy A53 و گوشی اقتصادی Galaxy A33 پرده برداشت، صرفا به وجود تراشه‌ای جدید در این دو گوشی – یعنی Exynos 1280 – اشاره و از ارائه جزییات بیشتر خودداری کرد. اما این کمپانی کره‌ای به‌تازگی جزییات کامل‌تری از مشخصات این چیپ‌ست جدید را فاش کرده است.

چیپ‌ست Exynos 1280 با لیتوگرافی 5 نانومتری موسوم به EUV ساخته شده است. CPU چیپ‌ست مشتمل بر 2 هسته 2.4 گیگاهرتزی Cortex-A78 و 6 هسته 2 گیگاهرتزی Cortex-A55 بوده و واحد پردازش گرافیکی آن Mali-G68 است. به گفته سامسونگ، این پردازنده گرافیکی با نوعی تکنولوژی موسوم به FMA بهینه شده که کاهش در مصرف انرژی و بهبود عمر باتری را در پی خواهد داشت. طبق ادعای شرکت سازنده، واحد پردازش عصبی یا NPU این چیپ‌ست قادر به انجام 4.3 تریلیون عملیات در ثانیه است (چیزی در حد Hexagon 694 در اسنپ‌دراگون 750G).

چیپ‌ست جدید سامسونگ روی تجربه‌هایی تمرکز کرده که برخی از آنها پیش از این به تراشه‌های پرچمدار محدود بودند. به عنوان مثال، Exynos 1280 از نمایشگری با رزولوشن +FHD و نرخ به‌روزرسانی 120 هرتز پشتیبانی می‌کند. به این ترتیب، از این لحاظ با برخی از تراشه‌های میان‌رده کوالکام رقابت می‌کند. گوشی‌های مجهز به این تراشه از دوربین‌هایی با حداکثر رزولوشن 108 مگاپیکسل و توانایی فیلم‌برداری 4K با سرعت 30 فریم در ثانیه بهره‌مند خواهند شد. گفتنی‌ست، هیچ یک از دیوایس‌های Galaxy A53 یا A33 دوربین 108 مگاپیکسلی ندارند، اما از حداکثر تعداد دوربین‌های پشتیبانی‌شده از سوی Exynos 1280 (یعنی چهار دوربین) در پشت برخوردارند.

مودم داخلی نسل پنجمی Exynos 1280 – که از هر دو طیف زیر 6 گیگاهرتزی و موج میلی‌متری پشتیبانی می‌کند – این تراشه را به ارتباطات 5G مجهز می‌کند. حداکثر سرعت دانلود و آپلود در این مودم (در طیف زیر 6 گیگاهرتزی) به‌ترتیب برابر با 2.55 گیگابیت در ثانیه و 1.28 گیگابیت در ثانیه اعلام شده است. سایر ارتباطات پشتیبانی‌شده در این تراشه عبارتند از وای-فای 802.11ac MIMO، بلوتوث 5.2، رادیو FM و LTE Cat.18.

تا به امروز تراشه Exynos 1280 تنها در ساخت چند مدل از سری دیوایس‌های میان‌رده Galaxy A و Galaxy M به کار گرفته شده است. ولی شکی نیست که سامسونگ دیوایس‌های بیشتری را مبتنی بر این تراشه وارد بازار خواهد کرد. البته برخی اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایل به منظور بهره‌گیری حداکثری از توانایی‌های Exynos 1280 نیاز به بهینه‌سازی دارند.

منبع : Samsung