معرفی Helio G80 جدیدترین پروسسور رده میانی شرکت مدیاتک

نمایش خبر

تاریخ : 1398/11/14        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، مدیاتک MediaTek ، هلیو جی 80 Helio G80
واحد خبر mobile.ir : اواسط تابستان امسال بود که شرکت مدیاتک از پروسسور جدیدی در رده میانی با نام Helio G90 رونمایی کرد؛ Helio G90 همراه با G90T به 2 هسته Cortex-A76 و 6 هسته Cortex-A55 مجهز بود که آن را از لحاظ پردازشی با Snapdragon 730 و 730G در یک ردیف قرار می‌داد. مدیاتک چندی پیش نسخه ضعیف‌تری را از این سری با نام Helio G70 رونمایی کرد که این بار به پردازنده‌های Cortex-A75 در بخش هسته‌های سطح بالا مجهز بود و با فناوری‌هایی همچون HyperEngine و تجهیز به گرافیک Mali-G52 برای گوشی‌های گیمینگ رده پایین طراحی شده است. شرکت مدیاتک امروز چیپ‌ست تازه‌ای را در این کلاس با نام Helio G80 معرفی کرده که مابین G70 و G90 قرار می‌گیرد.

اولین پروسسور سری G شرکت مدیاتک یعنی Helio G90/G90T پس از چندی در اسمارت‌فون محبوب و پر طرفدار Redmi Note 8 Pro به‌‌کار گرفته شده و چیپ‌ست ساده‌تر Helio G70 نیز ظاهرا در آینده در محصول ارزان‌قیمت Realme C3 مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. بدین‌ترتیب بازار هدف اصلی پروسسورهای سری G مدیاتک را می‌توان محصولات خوش‌قیمت گیمینگ در رده پایین و میانی بازار تلقی کرد که به خصوص در تولیدات سازندگان چینی، به‌کار گرفته خواهند شد.

Helio G80 با وجود آن‌که از لحاظ نام‌گذاری مابین G70 و G90 قرار می‌گیرد اما در عمل با توجه به تغییرات اندک صورت پذیرفته در این پروسسور، کاملا به G70‌ نزدیک‌تر است. G80 درست همانند G70 با لیتوگرافی 12 نانومتری ساخته شده و از دو هسته Cortex A75 با فرکانس 2 گیگاهرتز در کلاستر قدرتمند و 6 هسته 1.8 گیگاهرتزی Cortex A55 برای پردازش‌های سبک بهره می‌برند. تنها تغییر این بخش نسبت به G70 به فرکانس هسته‌های ضعیف‌تر A55 تعلق دارد که از 1.7 گیگاهرتز حالا به 1.8 گیگاهرتز افزایش یافته است.

تغییر بعدی را باید در بخش گرافیکی این چیپ‌ست جست‌وجو کرد که با وجود آن‌که همچنان از نوع Mali-G52 انتخاب شده اما فرکانس این GPU از 820 مگاهرتز به 950 مگاهرتز افزایش پیدا کرده و بدین‌ترتیب می‌توان در عمل از ارتقاء اندکی در کیفیت این GPU سخن گفت. در بخش مموری و حافظه، تغییری نسبت به G70 صورت نگرفته و در اینجا نیز امکان پشتیبانی از 8 گیگابایت رم از نوع LPDDR4X با کلاک 1800‌ مگاهرتز وجود داشته و در نبود پشتیبانی از حافظه UFS، تنها حداکثر می‌توان از حافظه‌های eMMC 5.1 بهره برد.

پردازنده سیگنال تصویری یا ISP این چیپ‌ست همانند G70‌ از یک دوربین تکی 48 مگاپیکسلی پشتیبانی کرده که این وضوح در حالت دو دوربینی به 16 مگاپیکسل کاهش پیدا می‌کند. حداکثر وضوح مورد پشتیبانی صفحه‌نمایش در این چیپ‌ست بدون تغییر نسبت به G70، همچنان فول اچ‌دی پلاس (1080×2520 پیکسل) با 60 فریم در ثانیه است و در زمینه مودم با پشتیبانی از LTE Cat.7 و گزینه‌های ارتباطی با حضور وای‌فای ac، بلوتوث 5 و مسیریاب‌های GPS/GLONASS/Beidou/Galileo نیز شرایط به قرار سابق است.

در ساختار G80‌،‌ با وجود آن‌که همچنان از واحد پردازش هوش مصنوعی و APU جداگانه خبری نیست اما پردازنده سینگنال تصویری (ISP) این چیپ‌ست به گفته شرکت سازنده قادر به انجام برخی موارد هوشمندانه همچون شناخت اشیاء، ‌تشخیص صحنه، حذف پس‌زمینه و بهبود کیفیت پرتره خواهد بود. یکی دیگر از ویژگی‌های این چیپ‌ست پشتیبانی آن از قابلیت اختصاصی HyperEngine Game Technology است که نخستین بار در G90 به کار گرفته شده و با کمک آن امکان سوییچ هوشمندانه بین اتصال وای‌فای و LTE‌ در زمان کند شدن اتصال اینترنت و مدیریت فعالانه پرفورمنس GPU ،CPU و مموری فراهم شده است. ویژگی VoW یا Voice on Wakeup برای کاهش مصرف انرژی در زمان استفاده از دستیارهای صوتی هوشمند، Rolling Shutter Compensation برای جلوگیری از تغییر شکل غیر عادی تصویر دوربین و در نهایت پشتیبانی از لرزه‌گیر دیجیتال یا EIS، سایر امکانات قابل اشاره در این چیپ‌ست را تشکیل می‌‌دهند.

بدین‌‌ترتیب با توجه به موارد اشاره شده، G80 را باید همان G70 با اندکی ارتقاء در حداکثر فرکانس هسته‌های ضعیف A55 و افزایش نسبی فرکانس گرافیک Mali-G52 تلقی کرد که شباهت نزدیکی با چیپ‌ست دو ساله Snapdragon 710 شرکت کوالکام دارد. هنوز اطلاعتی در مورد اولین دیوایس‌های مجهز به این پروسسور منتشر نشده اما با توجه به نزدیک شدن به جدیدترین دور از کنگره جهانی موبایل در سال جاری یا MWC 2020 می‌توان انتظار طیف تازه‌ای از اسمارت‌فون‌های ارزان‌قیمت شرکت‌های چینی مجهز به این چیپ‌ست را در آینده نزدیک انتظار کشید.

منبع : MediaTek


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا