Motorola Moto G60s از نگاه رسانه‌ها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفه‌ای‌ها

نمایش خبر

تاریخ : 1401/1/15        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : در رسانه‌ها In Medias ، Motorola Moto G60S ، موتورولا Motorola
واحد خبر mobile.ir : با وجود آن‌که شبکه پر سرعت 5G هنوز به‌صورت گسترده در داخل کشور ارائه نشده اما با تغییر حتمی این شرایط در طی چند سال آینده خرید یک گوشی 5G از هم‌اکنون، تصمیمی کاملا منطقی و معقول به‌نظر می‌رسد؛ گوشی‌های 5G اما هنوز چندان ارزان نبوده و صرف 5G بودن یک مدل به‌خصوص در نمونه‌های ارزان‌تر به بهای فدا شدن مشخصات مهم‌تری مثل صفحه‌نمایش، دوربین و سرعت شارژ تمام می‌شود. در این شرایط هنوز می‌توان از معامله‌ای شیرین برای تهیه برخی مدل‌های 4G سخن گفت که موتورولا Moto G60s با ارائه امکاناتی کاملا فراتر از قیمت خود مطمئنا یکی از آن‌هاست. در این نوبت به مرور دیدگاه‌ سایت‌های معتبر فناوری در مورد نقاط ضعف و قوت Moto G60s می‌پردازیم.

مطابق معمول پیش از پرداختن به مطالب سایت‌های مختلف در مورد موتو G60s بهتر است اندکی با مشخصات این گوشی آشنا شویم؛ Motorola Moto G60s که تابستان سال 2021 نخستین بار در بازار برزیل رونمایی شد در حقیقت نسخه تعدیل‌شده‌ای از Moto G60 پیشین این خانواده است که پردازنده پر مصرف‌تری داشته، وضوح دوربین اصلی و سلفی در آن نصف شده و از ظرفیت باتری نیز هزار میلی آمپر ساعت کاسته شده است. G60s اما در همه قسمت‌ها نیز دست و پا بسته نبوده و برای نمونه در قدرت گرافیک و سرعت شارژ باتری از G60 عملکرد بهتری دارد.

ضخامت این گوشی پلاستیکی 9.6 میلی‌متر و وزن آن 212 گرم است که هر دو اندکی بیش از اندازه به‌نظر می‌رسند. امکان غوطه‌ور کردن گوشی در آب وجود ندارد اما با تکیه بر استاندارد IP52، در برابر پاشیدن شدن آب با مشکلی روبرو نمی‌شود. در بخش پشتی دستگاه از خطوط مورب برجسته‌ای استفاده شده که علاوه بر ظاهر متمایز، در برابر ماندن اثرات انگشت نیز مقاوم است.

Moto G60s از یک صفحه‌نمایش 6.8 اینچی IPS LCD با وضوح فول اچ‌دی پلاس بهره می‌برد که با نرخ رفرش 120 هرتزی در جایگاه بالاتری نسبت به بسیاری از هم‌قیمت‌های خود قرار می‌گیرد. دوربین سلفی نسبتا بزرگ دستگاه که در حفره پانچی مرکزی در بالای نمایشگر قرار دارد از وضوح 16 مگاپیکسلی برخوردار بوده و فیلم‌برداری آن نیز حداکثر با وضوح فول اچ‌دی با 30 فریم در ثانیه انجام می‌شود. اندازه پیکسل‌های سنسور این دوربین 1 میکرونی‌ست و از ترکیب چهار پیکسل در یک پیکسل (برای عکاسی بهتر در محیط‌های با نور کم) نیز پشتیبانی می‌کند. از فوکوس خودکار در این دوربین پشتیبانی نمی‌شود و گشودگی دیافراگم لنز آن نیز f/2.25 است.

در پشت گوشی از چهار لنز استفاده شده که سه تای آن قابلیت تصویربرداری مستقل دارند؛ دوربین اصلی گوشی 64 مگاپیکسلی با f/1.7 و ابعاد پیکسل 0.7 میکرون است که پس از ترکیب چهار پیکسل در یک پیکسل، امکان عکاسی در وضوح 16 مگاپیکسلی را با سلول‌های 1.4 میکرونی فراهم می‌کند. این دوربین از برداشت ویدئوی 4K/30fps و 1080p/60fps پشتیبانی کرده و از مکانیزم لرزه‌گیری (ظاهرا از هر نوع) نیز در آن خبری نیست. دوربین اولتراواید گوشی، 8 مگاپیکسلی با f/2.2‌ و اندازه پیکسل 1.12 میکرون است که فاقد فوکوس خودکار بوده و میدان دید آن نیز 118 درجه است. دوربین 5 مگاپیکسلی ماکروی گوشی نیز از فوکوس خودکار پشتیبانی نمی‌کند و گشودگی دیافراگم لنز آن f/2.4 است. در نهایت سنسور 2 مگاپیکسلی عمق میدان و یک فلش LED، دیگر موارد حاضر در این بخش را تشکیل می‌‌دهند. سنسور اثر انگشت Moto G60s نیز در همین قسمت و در نشان خفاشی موتورولا جای دارد.

G60s از پردازنده 12 نانومتری Helio G95 بهره می‌برد که هسته‌های A76 و A55 و گرافیک قابل‌قبول Mali-G76 MC4 داشته و 4 یا 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی UFS 2.1 دارد. از کارت حافظه در این گوشی پشتیبانی می‌شود اما این اسلات با سیم‌کارت دوم مشترک است و باید از بین این دو تنها یکی را انتخاب کرد. باتری دستگاه 5 هزار میلی آمپر ساعتی‌ست و شارژر پر سرعت آن نیز 50 وات توان دارد. اسپیکر تکی (واقع شده در پایین گوشی)، جک هدست، بلوتوث و وای‌فای 5، اتصال NFC و درگاه USB-C دیگر گزینه‌های قابل ذکر در مورد این گوشی را تشکیل می‌دهند.

با این مقدمه و آشنایی نسبی با Moto G60s نوبت به بررسی نظرات سایت‌های مختلف در مورد این گوشی می‌رسد.

Tech Adviser

در بررسی Tech Adviser از موتو G60s در معرفی کوتاهی در زیر عنوان اصلی این‌گونه آماده است: «G60s شارژ سریع 50 واتی را با عمر باتری عالی و یک نمایشگر 120 هرتزی ترکیب کرده اما رقبای با قیمت مشابه، تجربه جامع‌تری را ارئه می‌کنند.» تک ادوایزر در بخش نتیجه‌گیری بررسی خود می‌‌گوید:‌ «موتو G60s با در نظر گرفتن گوشی‌های موتورولا، به‌زحمت، چرخ را دوباره اختراع می‌کند اما در بسیاری از قسمت‌های کلیدی تأثیرگذار ظاهر می‌شود.» این منبع از عمر باتری طولانی و سرعت شارژ بالای آن سخن می‌گوید و تجربه نرم‌افزاری و نمایشگر 120 هرتزی دستگاه را نیز لذت‌بخش بر می‌شمارد. در سوی دیگر به‌گفته این منبع پردازش در دستگاه در سطح بالایی نیست و دوربین‌ها نیز قابل‌اتکا نیستند. پلاستیکی بودن بدنه و نبود 5G نیز لیست دیگر انتقادها از این گوشی را تشکیل می‌دهند.

نقاط ضعف و قوت Moto G60s از نگاه تک ادوایزر شامل این موارد می‌شوند:

شارژ سریع 50 واتی
عمر باتری بالا
نمایشگر 120 هرتزی چشمگیر
عملکرد پردازشی نچندان فوق‌العاده
دوربین‌های ضعیف
جنس سطح پایین بدنه

تک ادوایزر در مورد تصاویر گرفته شده با دوربین اصلی این گوشی از مناسب بودن طیف طینامیکی و دقت رنگ سخن می‌گوید اما در سوی مقابل کیفیت نورگیری آن را ضعیف ارزیابی می‌کند؛ امری‌که مثلا در هنگام عکاسی در یک روز کاملا ابری، تمامی جزییات آسمان را از بین می‌برد. عکس‌های این دوربین به‌گفته این مطلب به اشباع بیش از اندازه تمایل دارند که نسبت به حالت عادی پر رنگ‌تر بوده و البته در چشم کاربر جذاب‌تر به‌نظر می‌رسند. دوربین ماکرو و سنسور عمق میدان طبق معمول نقش بسیار کوچکی در تجربه عکاسی G60s داشته و نه‌تنها عکس‌های از فاصله بسیار نزدیک از جزییات اندکی برخوردارند بلکه عکس‌های پرتره (محل نقش‌آفرینی سنسور عمق میدان) نیز در پیدا کردن لبه‌های تصویر اصلی و تفکیک آن از پس‌زمینه به مشکل بر می‌خورند. دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی گوشی با وجود برخی مشکلات مرتبط با نوردهی (مشابه دوربین اصلی) سلفی‌های مناسبی را برداشت می‌کند که در زمینه فوکوس و میزان جزییات شرایط مطلوبی دارند. حداکثر وضوح ویدئوهای دوربین اصلی 4K/30fps است اما وضوح 1080p برای اغلب افراد انتخاب «واقع‌بینانه‌تری» است. نکته منفی اصلی ویدئوهای این دوربین آن است که در نبود هرگونه مکانیزم تثبیتی، کوچک‌ترین حرکت و لرزشی به نتیجه نهایی منتقل شده و ایجاد مشکل می‌کند.

Techradar

در بررسی Techradar از موتو G60s به‌عنوان یک گوشی مناسب یاد شده که ارتباطات قدیمی آن را عقب نگه داشته است. در بخش نتیجه‌گیری این بررسی این‌گونه آمده است: «اگر برای یک نمایشگر بزرگ و یک شارژ بسیار سریع ارزش قائل می‌شوید، موتو G60s یک انتخاب مستحکم است. [با انتخاب این گوشی] همچنین حافظه زیاد و نرم‌افزاری تر و تمیز را به‌دست می‌آورید. البته این گوشی 5G ندارد و برخی از گوشی‌های 4G حاضر در این رده قیمتی دوربین‌های بهتری را ارائه می‌کنند.»

نقاط ضعف و قوت Moto G60s از نگاه Tachradar شامل موارد می‌شوند:

شارژ بسیار سریع
عمر باتری بالا
یک نمایشگر بزرگ مناسب
اندکی چیپ و سطح پایین به‌نظر رسیدن
عکس‌های ضعیف در نور کم
نبود 5G

به‌گفته تاک‌رادار، دوربین اصلی گوشی «قادر به گرفتن بعضی عکس‌های عالی در طی روز است» اما اغلب باید کارهای دیگری برای بهتر به‌نظر رسیدن آن‌ها انجام داد. یک نکته منفی اشاره شده در این میان به تأخیر شاتر مربوط است که البته سوژه به سوژه متفاوت بوده اما در برخی موارد، مانعی برای گرفتن یک عکس سریع خواهد بود. کیفیت حالت HDR این دوربین نیز به‌گفته تک‌رادار فوق‌العاده نیست و اصطلاحا under-active عمل می‌کند به این معنا که سوژه‌های تاریک با فعال کردن HDR نیز همچنان تاریک باقی می‌مانند در حالی‌که با یک ادیت ساده در نرم‌افزارهای ویرایش عکس، جزییات بسیار بیش‌تری از این سوژه‌ها قابل استخراج خواهد بود. تک‌رادار این مشکل را علاوه بر سنسور OmniVision دوربین اصلی با پیکسل‌های کوچک 0.7 میکرونی،‌ بیش‌تر ناشی از محدودیت نرم‌افزاری این مدل می‌داند. عکس‌های حالت شب این دوربین به‌گفته این منبع در مقابل نمونه‌ای مثل Pixel 4a حرفی برای گفتن ندارند مگر آن‌که از حالت دستی و manual و سه‌پایه برای نورگیری طولانی استفاده شود.

این منبع از کیفیت دوربین 8 مگاپیکسلی اولتراواید نیز راضی نبوده و در حالی‌که می‌توان پس از گرفتن عکس با دوربین اصلی، کیفیت تصویر را در نرم‌افزارهای ویرایشی بهبود داد اما این مسئله در دوربین اولتراواید با جزییات اندک و طیف دینامیکی محدود امکان‌پذیر نیست. دوربین 5 مگاپیکسلی ماکرو از نگاه تک‌رادار بهتر از نمونه‌های 2 مگاپیکسلی حاضر در گوشی‌های این کلاس است اما در برخی موقعیت‌ها نیز در ایجاد عکس‌های قابل استفاده ناتوان ظاهر می‌شود. ویدئوهای دوربین اصلی در وضوح 4K به‌گفته تک‌رادار به‌دلیل «از دست دادن سیستم لرزه‌گیر نرم‌افزاری»، لرزان و بی‌کیفیت به‌نظر می‌رسند.

PhoneArena

در بررسی PhoneArena، موتو G60s این‌گونه معرفی شده است:‌ «موتورولا G60s بسیاری از کارها را به‌درستی انجام می‌دهد و شما را در حال گریه کردن بر سر کیف خالی خود ترک نمی‌کند! این مدل یکی از ارزان‌ترین گوشی‌هایی‌ست که به نمایشگری با نرخ رفرش 120 هرتزی مجهز شده و با وجود آن‌که این [صفحه‌نمایش] از نوع LCD است اما پر نور و واضح بوده و دقت رنگ چشمگیری دارد.» فون‌آرنا از طرح برجسته بخش پشتی با ظاهر مطلوب و مقاوم در برابر اثرات انگشت به خوبی یاد می‌کند و وزن «نسبتا سبک» دستگاه،‌ عمر بالای باتری و شارژر سریع آن را می‌ستاید. نبود 5G و دوربین رده پایین نیز انتقادهای اصلی به این گوشی را در این مقاله تشکیل می‌‌دهند.

نقاط ضعف و قوت Moto G60s از نگاه PhoneArena شامل موارد زیر می‌شوند:

نمایشگر 6.8 اینچی 120 هرتزی LCD عالی
عمر باتری شگفت‌انگیز (اگر زیاد تحت فشار نباشد)
شارژر سریع 50 واتی درون جعبه
حافظه 6/128GB با اسلات microSD
جک 3.5 میلی‌متری هدفون
اندروید 11 تر و تمیز
قیمت
نبود 5G
نبود شارژ بی‌سیم
عملکرد نا امیدکننده دوربین

فون‌آرنا در بخش بررسی دوربین اصلی Moto G60s می‌گوید:‌ «حتی در یک روز آفتابی روشن، عکس‌ها فاقد محدوده دینامیکی و جزییات بوده و رنگ‌ها به‌طرزی غیر طبیعی اشباع‌شده هستند. [البته] اشتباه نکنید کیفیت کلی [عکس‌ها] قابل‌قبول است اما قطعا با میان‌رده‌های پیشرفته و گوشی پرچم‌دار قابل مقایسه نیستند. همه آن‌چه در بالا گفته شده در مورد دوربین اولتراواید نیز صادق است. شما می‌توانید عکس‌های قابل قبولی برداشت کنید اما آن‌ها فاقد عمق و طیف دینامیکی هستند.» دوربین ماکرو به گفته فون‌آرنا در مواقع نیاز می‌تواند عکس‌های بسیار خوبی برداشت کند اما در اغلب موارد یک دوربین فراموش شده خواهد بود. نویسنده فون‌آرنا در مورد دوربین سلفی گوشی نیز نظر چندان مثبتی نداشته و از آن به‌عنوان نمونه‌ای که شما را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد یاد کرده است.

در رابطه با فیلم‌برداری این گوشی در فون‌آرنا می‌خوانیم: «موتو G60s می‌تواند ویدئوهایی با وضوح 4K برداشت کند اما مثل عکس‌های این گوشی، نتیجه نهایی فاقد عمق و طیف دینامیکی است. [مکانیزم] تثبیت تصویر نیز در هر دو وضوح 1080p و 4K تقریبا وجود ندارد.»

Notebook Check

در بررسی Notebook Check از موتو G60s در بخش نتیجه‌گیری این‌گونه آمده است: «یکی از برجسته‌ترین نکات Moto G60s – اگر نگوییم برجسته‌ترین نکته – فناوری شارژ اختصاصی TurboPower50 آن است که به باتری 5 هزار میلی آمپر ساعتی دستگاه اجازه می‌دهد تا در کم‌تر از یک ساعت به‌طور کامل پر شود. خوشبختانه درون جعبه این گوشی میان‌رده ارزان‌قیمت، این شارژر اختصاصی ارائه شده است» نمایشگر 120 هرتزی LCD و نه OLED، دیگر نکته‌ای‌ست که این منبع در بخش نتیجه‌گیری به آن اشاره کرده و آن را مصالحه‌ای برای مدل‌های 120 هرتزی در این رده قیمتی دانسته است. در نهایت نوت‌بوک چک بخش نتیجه‌گیری بررسی موتو G60s را این‌گونه پایان می‌دهد: «به‌هرحال بسته به اولویت‌های شما، رقایت در میان رده، جایگزین‌هایی را با عملکرد بسیار سطح بالاتر (Poco F3)، پنل‌های OLED بهتر (Redmi Note 10S) و یا اسپیکرهای استریو (شیائومی Mi 11 Lite 4G) ارائه می‌کند.»

نقاظ ضعف و قوت Moto G60s از نگاه Notebook Check شامل این موارد می‌شوند:

پنل 120 هرتزی IPS خوب
شارژ سریع 50 واتی
توانایی‌های موقعیت‌یابی راضی‌کننده
نبود اسپیکرهای استریو
فناوری LCD نمایشگر با نقاط ضعف آن (کنتراست، روشنایی)
امکان بهتر بودن عمر باتری

نوت‌بوک چک در مورد دوربین اصلی گوشی این‌گونه اظهارنظر می‌کند: «سنسور اصلی 64 مگاپیکسلی... عکس‌هایی با کیفیت مناسب برداشت می‌کند اما جزییات [این عکس‌ها] نه‌فقط در کناره‌ها [بلکه در تمامی قسمت‌ها] به‌دلیل سطح شارپ‌نس پایین تا حدی، محدود است. نورگیری نیز با قرارگیری در معرض نور خورشید، 100 درصد دقیق نیست. فناوری quad-pixel یک نورگیری مستحکم را هنگامی که نور کم است تضمین می‌کند که به یک شارپ‌نس خوب برای سوژه‌های قرار گرفته در تاریکی منجر می‌شود [البته] با در نظر گرفتن این‌که در حال صحبت از یک گوشی میان‌رده هستیم.» نوت‌بوک چک از کیفیت پایین دوربین اولتراواید، blur و محو شدن کناره عکس‌های این دوربین و عملکرد ضعیف در نور کم سخن گفته و تصاویر آن را سردتر با طیف دینامیکی کم‌تر نسبت به دوربین اصلی توصیف می‌کند. این منبع از عکس‌های دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی در نور روز رضایت داشته و افکت بوکه آن‌ها را نیز «بسیار خوب» می‌داند.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا