گزارش مالی TSMC از سه‌ماهه دوم 2021- افزایش 20 درصدی درآمد به سبب افزایش تقاضا برای تراشه

نمایش خبر

تاریخ : 1400/4/20        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، تی اس ام سی TSMC
واحد خبر mobile.ir : شرکت تایوانی TSMC، بزرگ‌ترین تولیدکننده مستقل قطعات نیمه‌رسانا در جهان، که تراشه‌های مورد استفاده اپل را در کنار قطعات مورد نیاز دیگر شرکت‌های فناوری و خودروسازی تأمین می‌کند، از افزایش 20 درصدی میزان درآمد خود در دوره زمانی آوریل تا ژوئن سال جاری میلادی خبر داده است. مطابق گزارش منتشر شده، درآمد این کمپانی در بازه مورد اشاره در مجموع 372.1 میلیارد دلار جدید تایوان (با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدود 13.3 میلیارد دلار) بوده است؛ این در حالی است که اغلب تحلیل‌گران رقم 371.3 میلیارد دلار جدید تایوان را برای سه‌ماهه دوم این شرکت پیش‌بینی‌ کرده بودند.

یافته‌های گزارش نشان می‌دهد که این قطعه‌ساز بزرگ تنها در ماه ژوئن رشد 23 درصدی درآمد را تجربه کرده و رقم 148.5 میلیارد دلار جدید تایوان را به ثبت رسانده است. امری که از دید رولند شو (Roland Shu) و گرنت چی (Grant Chi)، تحلیل‌گران بلومبرگ، بیش از همه ناشی از بهبود قیمت‌گذاری محصولات این شرکت، در شرایط كمبود تراشه‌های مورد نیاز صنایع بوده و هزینه‌های مربوط به راه‌اندازی کارخانه‌های جدید، از جمله تسهیلات 12 میلیارد دلاری برای مرکز فونیكس (Phoenix) واقع در آریزونا را جبران کرده است. به علاوه، پیشرفت فناوری تولید در این کمپانی با استفاده از لیتوگرافی Extreme Ultra Violet یا EUV مزیت رقابتی مهمی به TSMC بخشیده است. در این فناوری برای نصب ترانزیستورها از امواج ماوراء بنفش برای طراحی تراشه‌ها و الگوهای مداری استفاده می‌شود.

همان طور که می‌دانید همه‌گیری جهانی COVID-19 بحرانی را در زنجیره تأمین چیپ در جهان به وجود آورده و بسیاری از صنایع وابسته به این محصولات از جمله تولیدکنندگان گوشی هوشمند، تبلت و خودرو را تحت فشار قرار داده است. به عنوان نمونه همین اواخر، خودروسازانی همچون Daimler AG و جگوار لند روور با اشاره به کمبود تراشه، از دشواری‌های تولید در ماه‌های آینده سخن گفته‌اند. چنان که جگوار لند روور از کاهش 50 درصدی میزان تحویل خودرو در سه‌ماهه دوم امسال در مقایسه با میزان پیش‌بینی‌شده خبر داده است.

در همین رابطه شرکت United Microelectronics که کارخانه‌ای کوچک‌تر از TSMC به شمار می‌رود، در گزارشی به احتمال ادامه افزایش تقاضا نسبت به میزان موجودی و عرضه تا سال 2023 اشاره کرده است که می‌تواند خبر بسیار خوبی برای شرکت‌های تراشه‌ساز همچون TSMC باشد که در حال حاضر بنا بر گزارش‌ها، به تولید جدیدترین چیپ‌ست قدرتمند اپل یعنی M1 مشغول است. تراشه‌ای که با استفاده از فناوری 5 نانومتری شرکت تایوانی و فشرده‌سازی 16 میلیارد ترانزیستور ساخته می‌شود و در دستگاه‌هایی همچون کامپیوترهای Mac و iPad Pro (2021) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روند توسعه نیمه‌هادی در مجموعه TSMC از لیتوگرافی 3 میکرومتری تا 5 نانومتری

TSMC پیش از این و در بیست و ششمین نشست فناوری خود که در آگوست 2020 برگزار شد، ضمن ترسیم نقشه راه شرکت از برنامه‌های خود برای تولید تراشه‌های 4 و 3 نانومتری خبر داده بود و حالا بر اساس شنیده‌ها، شرکت تایوانی به دنبال risk production یا تولید آزمایشی نخستین سری از تراشه‌ها با فناوری 4 نانومتری طی سه‌ماهه آینده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد تغییر بزرگ بعدی در سال آینده، با ورود تراشه‌ساز تایوانی به عرصه تولید محصولات با فناوری 3 نانومتری رقم خواهد خورد. اقدامی که در صورت آغاز موفق آن، ابزارهای قوی‌تر، سبک‌تر و پیشرفته‌تری چشم‌انتظار مصرف‌کنندگان خواهند بود.

منبع : TSMC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا