گزارش مالی TSMC از سه‌ماهه چهارم 2021- تراشه‌ساز تایوانی با قدرت به پیش می‌تازد

نمایش خبر

تاریخ : 1400/10/26        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، تی اس ام سی TSMC
واحد خبر mobile.ir : کمپانی TSMC در روز 13 ژانویه 2022 (23 دی 1400) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه منتهی به 31 دسامبر 2021 منتشر کرد. طبق این گزارش، مجموع درآمد شرکت در فصل اخیر 438.19 میلیارد دلار جدید تایوان بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 21.2 درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین با احتساب هر دلار آمریکا معادل 27.6 دلار جدید تایوان، درآمد TSMC برابر با 15.74 میلیارد دلار بوده که از افزایش سالانه 24.1 درصدی حکایت دارد. تراشه‌ساز تایوانی انتظار دارد که این رشد قابل توجه، به سبب افزایش تقاضای جهانی برای نیمه‌رساناها، در سال‌های آینده نیز ادامه یابد؛ تقاضای عظیمی که رکورد تازه‌ای را در سه‌ماهه‌ گذشته برای TSMC به ارمغان آورده است.

به علاوه، سود خالص شرکت نیز از 142.8 میلیارد دلار تایوان سال گذشته با 16.4 درصد افزایش به 166.2 میلیارد دلار تایوان (حدود 6.01 میلیارد دلار) افزایش یافت؛ رقمی که از میانگین 161.6 میلیارد دلار تایوانی که بیست و دو نفر از تحلیلگران Refinitiv برآورده کرده بودند، نیز بالاتر است.

در شرایطی که افزایش تقاضا برای قطعات نیمه‌رسانای مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و دیگر ابزارها در دوران همه‌گیریCOVID-19 منجر به بحران در زنجیره تأمین تراشه‌ها شده و فعالان این صنعت را در کنار تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی و خودروسازان ناچار از کاهش تولید کرده است، کمپانی‌های تراشه‌سازی همچون TSMC در بهترین شرایط سودسازی خود قرار گرفته‌اند. TSMC که نام آن سرواژه Taiwan Semiconductor Manufacturing Co Ltd به معنی شرکت تولید نیمه‌رسانای تایوان است، تأمین‌کننده عمده قطعات مورد نیاز غول‌هایی همچون اپل و کوالکام به شمار می‌رود.

بر اساس این گزارش، عرضه چیپ‌ست‌های 5 نانومتری 23 درصد و پردازنده‌های 7 نانومتری 27 درصد از کل درآمد تراشه‌ها را به خود اختصاص داده است. همچنین 50 درصد از مجموع درآمد شرکت نیز حاصل فناوری‌های پیشرفته‌تر (7 نانومتری و جدیدتر) بوده است.

مطابق اعلام شرکت تایوانی، انتظار می‌رود در سال جاری میلادی، هزینه سرمایه‌گذاری این شرکت 40 تا 44 میلیارد دلار افزایش یابد که نسبت به 30 میلیارد دلار سال گذشته، افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد. این میزان سرمایه‌گذاری در حالی صورت خواهد گرفت که TSMC در سال 2021 برنامه توسعه‌ای معادل 100 میلیارد دلار را برای سال‌های آتی اعلام کرده است؛ چرا که از دید مدیران این شرکت فناوری‌های جدیدی همچون ارتباطات نسل پنجم یا 5G و کاربردهای هوش مصنوعی سبب افزایش تقاضا برای تراشه خواهد شد.

سی. سی. وی (C. C. Wei)، مدیر اجرایی TSMC در جلسه آنلاین بررسی درآمد شرکت، از ورود کمپانی تایوانی به «دورانی از رشد ساختاری بیشتر» سخن گفته است. به گفته او، TSMC به عنوان باارزش‌ترین شرکت آسیایی و بزرگ‌ترین سازنده مستقل تراشه در جهان، انتظار دارد که ظرفیت تولید در سال جاری محدود باقی بماند، اما روند تقاضا در بلندمدت حفظ شود.

تحلیلگران موسسه Fubon Research نیز طی گزارشی در اوایل ژانویه سال جاری میلادی با اشاره به موقعیت شرکت تایوانی، نوشته‌اند که «با وجود ظرفیت کامل [تولید] نیمه‌رسانا، چشم‌انداز تأمین سفارش‌ها در کوتاه‌مدت خوب خواهد بود.»

تراشه‌ساز بزرگ جهان با تکیه بر آن چه «ابرروند صنعتی چندساله» و افزایش تقاضا برای تراشه‌های قدرتمند و مورد استفاده در فناوری‌های جدید می‌نامد، اهداف نرخ رشد سالانه مرکب درآمد خود را برای چند سال آینده از 10 تا 15 درصد به 15 تا 20 درصد افزایش داده است.

سی. سی. وی ضمن بی‌اهمیت دانستن نگرانی‌های بازار در مورد مازاد تأمین تراشه در سال‌های آینده، افزایش قابل توجه «محتوای سیلیکونی» در ابزارهای فناوری مانند خودروهای الکتریکی را عاملی برای پایدار شدن شرایط و جذب مازاد احتمالی تولید برآورد کرد. به گفته او «حتی اگر اصلاحی اتفاق بیفتد، معتقدیم که به دلیل موقعیت رهبری فناوری ما و ابرروند ساختاری، TSMC نوسان کمتری را تجربه خواهد کرد».

شرکت تایوانی هدف بلندمدت «53 درصد و بالاتر» را برای حاشیه سود ناخالص خود در نظر گرفته که از هدف 50 درصدی پیشین، بالاتر است. TSMC همچنین درآمد سه‌ماهه نخست سال تازه میلادی را در محدوده 16.6 تا 17.2 میلیارد دلار پیش‌بینی کرده که در مقایسه با 12.92 میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته، افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

گفتنی است که پیش از انتشار گزارش مالی اخیر، سهام این شرکت در روز پنج‌شنبه با 0.15 درصد افزایش بسته شده است. سهام این کمپانی در سال جدید حدود 7 درصد افزایش یافته و ارزش بازار آن نیز به 618 میلیارد دلار رسیده است.

منبع : TSMC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا