معرفی گوشی تاشوی vivo X Fold با صفحه‌نمایش‌های 6.5 و 8 اینچی و پردازنده Snapdragon 8 Gen 1

نمایش خبر

تاریخ : 1401/1/22        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، گوشی تاشو Foldable Phone ، اسنپ دراگون 8 جن 1 Snapdragon 8 Gen 1 ، پرچمدار Flagship ، Vivo X Fold ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : شرکت ویوو ساعاتی پیش در روز دوشنبه 11 آوریل 2022 (22 فروردین 1401) از گوشی تاشوی جدید vivo X Fold رونمایی کرد؛ تصاویر و برخی از مشخصات X Fold در طی هفته‌های گذشته در خبرهای متعددی که از این کمپانی به بیرون رخته کرده بود در دسترس قرار گرفته و حداقل از لحاظ ظاهری با سورپرایز بزرگی روبرو نمی‌شویم. X Fold به‌عنوان نخستین تجربه ویوو در ساخت یک گوشی تاشو، از طراحی کتابی‌شکل، مشابه Galaxy Z Fold3 سامسونگ و Oppo Find N برخوردار است و به دو صفحه‌نمایش در داخل و خارج مجهز شده است. بدنه مستحکم، پردازنده پرچمدار و دوربین‌های مدرن از جمله دیگر ویژگی‌های اصلی X Fold به‌حساب می‌آیند.

vivo X Fold برخلاف تجربه قبلی دیگر برند حاضر در مجموعه BBK‌ یعنی Find N از شرکت اوپو، از همتای سامسونگی آن حجیم‌تر بوده و از صفحه‌نمایش‌هایی بزرگ‌تری در آن استفاده شده است. طراحی دستگاه در کلیات آن یعنی حضور یک صفحه‌نمایش خارجی در لبه بیرونی و یک صفحه‌نمایش بزرگ داخلی که از وسط به دو نیم تقسیم می‌شود تغییری در X Fold نداشته اما فرم دوربین‌های اصلی متفاوت از رویه معمول بوده و از یک محدوده دایره‌ای بزرگ برای قرارگیری لنزها، استفاده شده است.

طول و عرض گوشی در حالت بسته به‌ترتیب 162 و 74.4 میلی‌متر است که به‌هنگام باز شدن، با ثابت ماندن ارتفاع، عرض آن به 144.8 میلی‌متر افزایش پیدا می‌کند. برای مقایسه کافی‌ست بدانیم که طول و عرض Z Fold3 5G در حالت باز 128.1×158.2 میلی‌متر است و بدین‌ترتیب در هر دو حالت با گوشی بسیار بزرگ‌تری در X Fold روبرو می‌شویم. ضخامت X Fold در حالت باز مابین 6.28 تا 7.4 میلی‌متر است و در حالت بسته به 14.57 تا 14.91 میلی‌متر می‌رسد (مقایسه کنید با ضخامت باز و بسته به‌ترتیب 6.4 و 14.4 تا 16 میلی‌متر Z Fold3). بزرگ‌تر شدن صفحه‌نمایش در X Fold تأثیر بزرگی در وزن گوشی برجای گذاشته و وزن 311 گرمی دستگاه دقیقا 40 گرم از همتای سامسونگی آن بیش‌تر شده است.

این گوشی در دو رنگ خاکستری و آبی ارائه می‌شود که هر کدام بافت متفاوتی در بخش پشتی داشته و نسخه مشکی با نواری در لبه سمت چپ همراه شده است.

ساخت X Fold به‌گفته ویوو حاصل تعداد زیادی پتنت (حقوق ثبت اختراع) فنی متفاوت است و مقاومت آن در استفاده روزانه تا 100 هزار بار باز و بسته شدن تست شده است. X Fold ظاهرا اولین گوشی جهان است که استاندارد آلمانی Rheinland را در 30 میلیون بار باز و بسته شدن به‌دست آورده و بدین‌ترتیب می‌توان بدون نگرانی از آن مثل یک گوشی عادی استفاده کرد. طراحی این مدل ظاهرا 4 سال به‌طول انجامیده و از 6 متریال مدرن از جمله آلیاز زیرکونیوم فلز مایع، آلیاژ تیتانیوم و فیبر کربن در بخش لولای آن استفاده شده که ضمن سبکی و استحکام، امکان تا شدن U شکل این مجموعه و قرارگیری آن تحت زوایای دلخواه 60 تا 120 درجه‌ای را فراهم می‌کنند.

صفحه‌نمایش خارجی گوشی یک نمونه 6.53 اینچی AMOLED از نوع Samsung E5 با وضوح 1080×2520 پیکسل (فول اچ‌دی پلاس در نسبت 21:9) است که به‌گفته شرکت سازنده، 88.75 درصد روی این قسمت را می‌پوشاند. این نمایشگر 120 هرتزی از کنتراست 8,000,000:1 برخوردار است و از نمایش 16.7 میلیون رنگ پشتیبانی می‌کند. به‌عنوان نمونه‌ای جهت مقایسه باید به صفحه‌نمایش خارجی 6.2 اینچی Z Fold3 اشاره کرده که علاوه بر کوچک‌تر بودن، عرض بسیار کم‌تری نیز داشته و وضوح 832×2268 پیکسل آن،‌ نسبت مشکل‌آفرین 25:9 را ارائه می‌کند.

صفحه‌نمایش داخلی دستگاه مشخصات هیجان‌انگیزتری داشته و از همین ابتدا با مشاهده نشان +A از وب‌سایت مرجع DisplayMate می‌توان انتظار روبرو شدن با صفحه‌نمایش بسیار با کیفیتی را داشت. صفحه‌نمایش داخلی 8.03 اینچی X Fold با نسبت مربعی 4:3.55 از وضوح 1916×2160 پیکسل برخوردار است و 89.45 درصد از فضای این قسمت را به خود اختصاص می‌دهد. این نمایشگر که همچنان از نوع Samsung E5 است از پوشش مقاوم SCHOTT UTG (رقیبی برای Ultra Thing Glass سامسونگ) بهره می‌برد و فناوری LTPO آن نیز امکان کاهش خودکار نرخ رفرش از 120 تا 1 هرتز را فراهم می‌کند. این پنل از نمایش محتوای +HDR10 نیز پشتیبانی می‌کند.

X Fold نه‌تنها برخلاف تمامی دیگر گوشی‌های تاشوی این کلاس به سنسور اثر انگشت درون صفحه‌نمایش مجهز است بلکه به‌جای یک حسگر، دو سنسور اثر انگشت را به‌کار گرفته است. این دو سنسور هریک درون یکی از صفحه‌نمایش‌های داخلی و خارجی قرار دارند و از این نیز جالب‌تر نوع این حسگرهای اثر انگشت است که برخلاف انتظار، ظاهرا نوری نبوده و از نوع پیشرفته‌تر اولتراسونیک انتخاب شده‌اند.

در ساختار X Fold در مجموع از شش دوربین استفاده شده که شامل دو دوربین سلفی (یکی بالای هرکدام از صفحه‌نمای‌های داخلی و خارجی) و چهار دوربین در بخش پشتی می‌شوند. دوربین‌های سلفی دستگاه هر دو 16 مگاپیکسلی بدون فوکوس خودکار هستند و گشودگی دیافراگم لنز مقابل آن‌ها نیز f/2.45 است.

اولین نکته قابل اشاره در مورد دوربین‌های بخش پشتی به نشان دلگرم‌کننده Zeiss در این قسمت تعلق دارد که پیش از این در گوشی‌های پرچمدار X70 Pro و +X70 Pro نیز دیده شده بود. همکاری با این برند آلمانی جدا از ارائه پوشش ضد بازتاب *Zeiss T، به ارائه مدهای اختصاصی تصویربرداری مثل Motion Capture 3.0، Texture Portrait و Zeiss Super Night Scene منجر شده است. دوربین اصلی بخش پشتی یک نمونه 50 مگاپیکسلی با سنسور 1/1.57 اینچی سامسونگ GN5 است که از OIS پشتیبانی کرده و یک لنز f/1.75 را در مقابل خود می‌بیند. وضوح برداشت ویدئو در این دوربین به 8K‌ می‌رسد. دوربین دوم یک 48 مگاپیکسلی اولتراواید با f/2.2‌ و میدان دید 114 درجه‌ای‌ست که مثل دوربین اصلی از فوکوس خودکار پشتیبانی کرده و علاوه بر تصاویر با میدان دید گسترده برای گرفتن عکس از فاصله بسیار نزدیک نیز به‌‌کار می‌رود.

دوربین سوم یک نمونه 12 مگاپیکسلی با فاصله کانونی 47 میلی‌متری و f/1.98 است که می‌توان آن را یک دوربین زوم 2 برابری دانست اما ویوو آن را به‌حق یک دوربین پرتره می‌نامد. این دوربین نیز به فوکوس خودکار مجهز است. در نهایت دوربین چهارم گوشی که از لحاظ جذابیت دست‌کمی از دوربین‌های قبلی ندارد یک دوربین 8 مگاپیکسلی تله‌فتو با لنز پریکسوپی با 5 برابر زوم اپتیکال (60 برابر زوم دیجیتال) است که لنزی با f/3.4 در مقابل آن قرار دارد. این دوربین نیز به فوکوس خودکار و OIS‌ مجهز است.

X Fold به‌عنوان یک گوشی تاشو، در زمینه مولتی‌تسکینگ و اجرای همزمان چند برنامه در کنار هم در صفحه‌نمایش بزرگ داخلی نیز موفق ظاهر شده و جدا از امکان اجرای دو برنامه در یک صفحه، از یک اپلیکیشن معلق در این حالت نیز پشتیبانی می‌کند که در ارتقاء مولتی‌تسکینگ و استفاده چند برنامه در یک لحظه نقش موثری ایفا خواهد کرد. قرارگیری گوشی به‌صورت نیمه‌باز در حالت L شکل و استفاده از صفحه‌نمایش دوم برای کاربردهای دیگر (کنترل‌های حین تماس، صفحه‌کلید و ...) از دیگر مواردی‌ست که در این قسمت می‌توان به آن اشاره کرد.

پردازش در X Fold طبیعتا با قدرتمندترین چیپ‌ست موبایلی موجود یعنی Snapdragon 8 Gen 1 انجام می‌شود و 12 گیگابایت رم LPDDR5 و 256 یا 512 گیگابایت حافظه داخلی UFS 3.1 غیر قابل ارتقاء دارد.

ظرفیت باتری گوشی 4,600mAh است که نسبت به باتری 4,400mAh‌ حاضر در Z Fold3 5G تغییر اندکی را تجربه کرده است. در زمینه شارژ سریع اما با یکی از بهترین و سریع‌ترین شارژها در دنیای گوشی‌های تاشو روبرو می‌شویم جایی‌که شارژر 66 واتی این گوشی ظاهرا تنها در عرض 37 دقیقه قادر به پر کردن کامل باتری خواهد بود. شارژ بی‌سیم 50 واتی (ظاهرا سریع‌ترین نمونه در بین تاشوهای این کلاس) و شارژ بی‌سیم معکوس 10 واتی نیز در این مدل در دسترس قرار دارند.

پشتیبانی از 5G، وای‌فای نسخه 6، بلوتوث 5.2، اتصال NFC و مسیریاب‌های ماهواره‌ای برخی از راه‌های ارتباطی دستگاه را تشکیل می‌‌دهند و همانطور که به‌راحتی می‌توان حدس زد، از جک هدست نیز در آن خبری نیست.

vivo X Fold با سیستم‌عامل اندروید 12 و رابط کاربری OriginOS ظاهرا به‌صورت اختصاصی برای بازار چین معرفی شده و هنوز از امکان ارائه آن به دیگر بازارها، خبری در دست نیست. قیمت این مدل در بازار چین دو نسخه 256 و 512 گیگابایتی (هر دو با 12 گیگابایت رم)، به‌ترتیب 8,999 و 9,999 یوان (با نرخ فعلی تبدیل ارز نزدیک به 1,413 و 1,570 دلار آمریکا) اعلام شده است.

منبع : vivo


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا