معرفی Surface Duo 2 – نسل دوم گوشی تاشوی مایکروسافت با دوربین‌های سه‌گانه، 5G و Snapdragon 888

نمایش خبر

تاریخ : 1400/7/1        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : اسنپ دراگون 888 Snapdragon 888 ، گوشی هوشمند Smartphone ، گوشی تاشو Foldable Phone ، نسل پنجم 5G ، Microsoft Surface Duo 2 ، مایکروسافت Microsoft
واحد خبر mobile.ir : شرکت مایکروسافت در تابستان گذشته از دیوایس متفاوتی به نام Surface Duo رونمایی کرد که برخلاف دیگر گوشی‌های مدرن تاشو خبری از نمایشگر انعطاف‌پذیر در آن نبود و از دو صفحه‌نمایش در هریک از طرفین بهره می‌برد. این دستگاه با وجود ادعاهای فراوان در مورد کارایی و productivity عمدتا به‌دلیل باگ‌های نرم‌افزاری و نقص‌های سخت‌افزاری مثل نبود دوربین اصلی و استفاده از پردازنده قدیمی از یک سو و قیمت بسیار بالا و نبود 5G از سوی دیگر چندان مورد توجه خریداران قرار نگرفت. در روز چهارشنبه 22 سپتامبر 2021 (31 شهریور 1400) اما پس از هفته‌ها زمزمه ارائه نسل دوم این مدل، Surface Duo 2 برای حل مشکلات مدل پیشین به‌صورت رسمی معرفی شد.

Surface Duo 2 بسیاری از نقائص و انتقادهای شدید از سرفیس Duo پیشین را پوشش داده و حداقل روی کاغذ دیوایس کاملا ارزشمندتری به‌نظر می‌رسد. طراحی این مدل همچنان با تغییر خاصی روبرو نشده و ایده استفاده از دو صفحه‌نمایش مجزا در دو سمت یک لولای مرکزی با امکان باز شدن 180 درجه‌ای همچنان بر سر جای خود باقی‌ست. این البته همه ماجرا نیست و با نگاهی به قسمت خارجی دستگاه به‌ناگاه بزرگ‌ترین تغییر در ساختار Duo 2 نسبت به سال قبل یعنی دوربین‌های سه‌گانه نمایان می‌شوند. در سرفیس Duo خبری از دوربین در این بخش نبوده و از نگاه طراحان مایکروسافت، تک دوربین بالای صفحه‌نمایش داخلی برای کاربری‌های مختلف کفایت می‌کرد. Duo 2 فارغ از دوربین با تغییرات متعدد دیگری نیز روبرو شده که از آن‌جمله جدا از پشتیبانی از 5G باید به رنگ جدید مشکی، حضور یک پردازنده مدرن و صفحه‌نمایش‌های بزرگ‌تر با نرخ رفرش بالاتر اشاره کرد.

Surface Duo 2 در حالت بسته از طول و عرض به‌ترتیب 145.2 و 92.1 میلی‌متری برخوردار است که در طول تغییری نسبت به قبل نداشته اما عرض آن 1.2 میلی‌متر کمتر شده است. پس از باز شدن دستگاه با طول و عرض 184.5×145.2 میل‌متر روبرو می‌شویم که نسبت به 186.9×145.2 میلی‌متر بار دیگر در عرض، کاهش یافته است. ضخامت گوشی اما بیشتر شده و در حالت باز از 4.8 میلی‌متری پیشین به 5.5 میلی‌متر افزایش پیدا کرده است. این ضخامت البته هنوز نیز بسیار اندک به حساب می‌آید و با روی هم قرار گرفتن دو لبه در حالت بسته نیز به تنها 11 میلی‌متر می‌رسد. Duo 2 در زمینه وزن البته چندان موفق عمل نکرده و بزرگ‌تر شدن صفحه‌نمایش، حضور دوربین‌های بخش پشتی و استفاده از یک باتری حجیم‌تر به 34 گرم اضافه وزن در آن منجر شده و وزن دستگاه را به 284 گرم رسانده است.

صفحه‌نمایش‌های داخلی دستگاه از 5.6 اینچ پیشین به 5.8 اینچ افزایش ابعاد پیدا کرده‌اند که با کنار هم قرار گرفتن نیز طبیعتا صفحه‌نمایش بزرگ‌تری با ابعاد 8.3 اینچ (در مقایسه با 8.1 اینچ مدل قبلی) ایجاد می‌کنند. فناوری ساخت AMOLED این دو صفحه‌نمایش که مایکروسافت همچنان آن‌ها را Dual PixelSense Fusion Displays می‌نامد تغییری نکرده و در رزولوشن 1344×1892 پیکسلی نمایشگرهای تکی و 1892×2688 پیکسلی آن‌ها روی هم نیز با تغییر بزرگی روبرو نمی‌شویم. هر دوی این پنل‌ها از فشردگی 401ppi برخوردارند که این یکی نیز نسبت به قبل تغییری نکرده است. نکته جدید در این بخش به نرخ رفرش نمایشگر تعلق دارد که از 60 هرتز سال قبل به 90 هرتز افزایش پیدا کرده و محتوای روان‌تری را به معرض نمایش می‌گذارند.

لبه‌های داخلی صفحه‌نمایش‌های این گوشی به‌صورت خمیده طراحی شد‌اند که پس از بسته شدن دستگاه باریکه کوچکی از آن‌ها در محل لولا قابل مشاهده خواهد بود. مایکروسافت از این باریکه کوچک برای نمایش نوتیفیکیشن‌، تماس دریافتی، تغییر حجم صدا،‌ شارژ باتری و برخی موارد دیگر سود می‌برد.

از دیگر موارد قابل اشاره در مورد نمایشگرهای دستگاه باید به پشتیبانی آن‌ها از نمایش محتوای HDR، پوشش 100 درصدی از محدوده رنگ sRGB (و ظاهرا به همین میزان برای DCI-P3)، حداکثر روشنایی 800 نیتی و پوشش محافظ Gorilla Glass Victus اشاره کرد. پوشش خارجی دستگاه نیز همچنان ورژن اعلام نشده‌ای از Gorilla Glass است.

صفحه‌نمایش گوشی مثل قبل از قلم پشتیبانی می‌کند و این بار می‌توان از نسل جدید قلم‌های مایکروسافت موسوم به Surface Slim Pen 2 نیز در این مدل بهره گرفت. یک نکته جالب در این میان امکان اتصال مغناطیسی این قلم به قسمت خارجی دستگاه است که امکان شارژ آن را نیز فراهم می‌آورد. شارژ بی‌سیم قلم در این وضعیت در حالی صورت می‌پذیرد که باتری گوشی از شارژ بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کند!

دوربین 12 مگاپیکسلی جای گرفته در بالای صفحه‌نمایش سمت راست گوشی از لحاظ جایگاه تغییری نکرده اما با توجه به حضور دوربین‌های سه‌گانه بخش پشتی، حالا تنها وظیفه برداشت سلفی را بر عهده داشته و دوربین ساده‌تری به حساب می‌آید. گشودگی دیافراگم لنز این دوربین همچنان f/2.0 بوده اما این بار از فوکوس خودکار در آن خبری نیست.

دوربین‌های سه‌‌گانه بخش پشتی قابلیت تازه‌ای برای این سری به حساب می‌آیند و برای پاسخگویی به یکی از مهم‌ترین انتقادات به سرفیس Duo سال گذشته در نظر گرفته شده‌اند. دوربین اصلی این بخش یک نمونه 12 مگاپیکسلی با f/1.7 و ابعاد پیکسل 1.4 میکرونی‌ست که از فوکوس خودکار تشخیص فاز dual-pixel و لرزه‌گیر OIS برخوردار بوده و در فیلم‌برداری حداکثر به وضوح 4K/60fps دست پیدا می‌کند. دوربین دوم یک 16 مگاپیکسلی اولتراواید با پیکسل‌های 1 میکرونی‌ست که لنزی با فاصله کانونی 13 میلی‌متری، میدان دید 110 درجه و گشودگی دیافراگم f/2.2 در مقابل آن قرار دارد. این دوربین فاقد فوکوس خودکار است.

در نهایت سومین و آخرین دوربین این قسمت نیز یک 12 مگاپیکسلی تله‌فتو با پیکسل‌های 1 میکرونی‌ست که فاصله کانونی 51 میلی‌متری لنز f/2.4 آن قاب تصویری را نزدیک به 2 برابر زوم اپتیکال ایجاد می‌کند. این دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فاز و OIS بهره می‌برد. در کنار این مجموعه دوربین به‌جز فلش LED یک سنسور ToF نیز حضور دارد.

استفاده از یک پردازنده قدیمی یکی دیگر از انتقادهای صریح به نسل قبلی Duo به حساب می‌آمد که مایکروسافت در این مورد نیز با به‌کارگیری پروسسور 5 نانومتری مدرن Snapdragon 888 در پی پاسخ برآمده است. اسنپ‌دراگون 888 از یک هسته 2.84 گیگاهرتزی Cortex-X1، سه هسته 2.42 گیگاهرتزی Cortex-A78 و 4 هسته 1.8 گیگاهرتزی Cortex-A55 برخوردار بوده و گرافیک آن نیز از نوع Adreno 660 است. دیگر مزیت بزرگ حضور این پردازنده به پشتیبانی از 5G (در هر دو شبکه mmWave و sub-6GHz) تعلق دارد که این یکی نیز در نسل قبلی غایب بود. حافظه دستگاه به‌جز 128 یا 256 گیگابایت پیشین حالا در یک نسخه 512 گیگابایتی نیز در دسترس قرار داشته و رم آن نیز با 2 گیگابایت ارتقاء به 8 گیگابایت LPDDR5 ارتقاء یافته است.

دیگر تغییر مهم در Surface Duo 2 در زمینه ظرفیت باتری رخ داده که از تنها 3,577 میلی آمپر ساعت به 4,449mAh افزایش پیدا کرده است. مایکروسافت در مورد دوام این باتری از نمایش 15.5 ساعت ویدئو و 28 ساعت مکالمه سخن گفته است که به‌جز یک ساعت افزایش در این آخری تفاوتی با مدل سال قبل ندارد. از شارژ بی‌سیم در این مدل همچنان پشتیبانی نمی‌شود اما حالا از شارژر سریع‌تر 23 واتی Microsoft Surface پشتیبانی می‌کند که البته نه‌تنها همراه گوشی ارائه نشده بلکه حتی از ارائه همان شارژر 18 واتی مدل قبلی نیز صرفنظر شده است.

در لیست گزینه‌های ارتباطی دستگاه به وای‌فای 6 و بلوتوث 5.1 بر می‌خوریم که هر دو نسبت به قبل (وای‌فای 5 و بلوتوث 5) با ارتقاء روبرو شده‌اند. NFC دیگر نکته جدید در این مدل است که جایی در Duo پیشین نداشت. حداکثر سرعت دانلود 5G در دو شبکه mmWave و sub-6GHz این گوشی به‌ترتیب 6 و 3.2 گیگابیت بر ثانیه اعلام شده و در شبکه 4G LTE نیز روی کاغذ می‌توان به سرعت دانلود حداکثر 2Gbps دست پیدا کرد. درگاه USB-C 3.2 Gen 2 با پشتیبانی از خروجی تصویر DisplayPort با وضوح 4K و مسیریاب‌های GPS/GLONASS/Galileo/BeiDuo/QZSS دیگر موارد قابل اشاره در بخش ارتباطی دستگاه را تشکیل می‌دهند. Surface Duo 2 به اسپیکرهای استریو مجهز شده که این مورد نیز جایی در نسل قبلی نداشت.

با عبور از سخت‌افزار مطمئنا هدف اصلی مایکروسافت برای طراحی دیوایسی در این شکل و شمایل به کارایی و productivity آن تعلق دارد؛ امری‌که در Duo 2 همچنان دنبال شده و شرکت سازنده از بهینه‌سازی‌های بیشتر برای اشتراک محتوا بین دو صفحه‌نمایش و گسترش یک اپلیکیشن مابین این دو پنل سخن می‌گوید. در ساختار این مدل چیزی مشابه حالت Flex سامسونگ در Galaxy Z Fold3 به چشم می‌خورد جایی‌که یک اپلیکیشن مشخص، محتوای اصلی خود را در یک صفحه‌نمایش و کنترل‌ها یا موارد جانبی دیگر را در صفحه‌نمایش دوم به تصویر می‌کشد. به‌گفته مایکروسافت 150 بازی مختلف از جمله Modern Combat 5 ،Asphalt Legends 9 و Dungeon Hunter 5 با بهینه‌سازی برای این وضعیت، خود بازی را در صفحه‌نمایش بالایی و کنترلرهای آن را در پنل پایینی به نمایش می‌گذارند.

با وجود آن‌که سرفیس Duo 2 روی کاغذ جذاب و جالب توجه به‌نظر می‌رسد و بهینه‌سازی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن نیز نقائص نسل پیشین را در اکثر موارد به‌خوبی پوشش داده‌اند اما برای تصمیم‌گیری برای خرید این دیوایس گران‌قیمت با توجه به تجربه نچندان موفق سال گذشته احتمالا باید منتظر نسخه واقعی آن در بازار بود.

مایکروسافت Surface Duo 2 با سیستم‌عامل اندروید 11 به بازار ارائه می‌شود که این موضوع با توجه به این‌که مدل قبلی این گوشی هنوز از اندروید 10 فراتر نرفته است خبر هیجان‌انگیزی برای کاربران به حساب نمی‌آید. این مدل از زمان رونمایی با قیمت 1,499.99 دلار (100 دلار گران‌تر از مدل سال گذشته) برای پیش‌فروش در دسترس قرار دارد و حضور آن در بازار نیز 21 اکتبر (29 مهر 1400) موکول شده است.

منبع : Microsoft


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا