معرفی Honor Magic V – اولین گوشی تاشوی جهان با پردازنده Snapdragon 8 Gen 1

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/10/20        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، گوشی تاشو Foldable Phone ، اسنپ دراگون 8 جن 1 Snapdragon 8 Gen 1 ، Honor Magic V ، آنر Honor
واحد خبر mobile.ir : مطابق برنامه از پیش تعیین شده، شرکت آنر در روز دوشنبه 10 ژانویه 2021 (20 دی 1400) در جریان رویداد آنلاینی در چین از اولین گوشی تاشوی خود با نام Honor Magic V رونمایی کرد؛ این گوشی از فرمی کتابی‌شکل برخوردار است و باید آن را در ردیف گوشی‌هایی مثل سامسونگ Galaxy Fold3 5G، شیائومی Mix Fold، اوپو Find N و هواوی Mate X2 قرار داد که شباهت‌های بیش‌تری به آخری یعنی محصول هواوی دارد. مجیک V همچنین اولین گوشی تاشوی جهان به حساب می‌آید که با پروسسور 4 نانومتری جدید Snapdragon 8 Gen 1 ارائه می‌شود. این گوشی از یک صفحه‌نمایش کوچک‌تر خارجی و یک نمایشگر بزرگ داخلی برخوردار است و 3 دوربین 50 مگاپیکسلی و دو سلفی 42 مگاپیکسلی دارد.

شکل ظاهری و طراحی بدنه

مجیک V مثل دیگر مدل‌های تاشوی حاضر در این کلاس به فرم یک کتاب طراحی شده جایی‌که در هنگام بسته بودن دستگاه در یک سمت دوربین‌های اصلی و در سمت دیگر یک صفحه‌نمایش کشیده اکسترنال جای گرفته است و بعد از گشودن آن با یک صفحه‌نمایش بزرگ داخلی روبرو می‌شویم.

این گوشی در رنگ‌های مشکی ساده، نقره‌ای با خطوط موازی و نارنجی با چرم مصنوعی ساخته می‌شود که هر یک در نوع خود جذابیت‌های بالایی را ارائه می‌کنند.

تاشوی جدید آنر گوشی نسبتا سنگینی در بین رقبا به حساب می‌آید اما با ارائه نسبت تصویر منطقی در صفحه‌نمایش خارجی، به‌خوبی از پس کنترل ارتفاع دستگاه برآمده و ابعاد منطقی‌تری را به‌خصوص در مقایسه با Mate X2 و Mix Fold ارائه می‌کند. طول این مدل 160.4 میلی‌متر است و عرض آن به‌ترتیب در دو حالت بسته و باز نیز به 72.7 و 141.1 میلی‌متر می‌رسد. ضخامت بسته این مدل 14.3 میلی‌تر است و هرکدام از لبه‌های آن در حالت باز، 6.7 میلی‌متر ضخامت دارند. برای مقایسه بد نیست بدانیم که Galaxy Z Fold3 5G در حالت بسته مابین 14.4 تا 16 میلی‌متر ضخامت داشته اما ضخامت آن در حالت باز به 6.4 میلی‌متر می‌رسد.

همانطور که گفتیم Magic V گوشی چندان سبکی نیست و با وزن 293 گرمی در نسخه‌های شیشه‌ای و 288 گرمی در ورژن چرمی با این‌که از Mate X2 و به ویژه Mix Fold سبک‌تر است اما هنوز اختلاف زیادی را با Z Fold3 با وزن 271 گرمی نشان می‌دهد. ریشه این اختلاف را باید در صفحه‌نمایش‌های بزرگ‌تر داخلی و خارجی و البته باتری بسیار حجیم‌تر دستگاه جست‌وجو کرد.

آنر در معرفی این گوشی از حضور «شیشه نانو کریستال خمیده» روی صفحه‌نمایش خارجی دستگاه سخن به میان آورد که به‌گفته این شرکت (بدون اشاره چندانی به مبنای این مقایسه) 5 بار مقاوم‌تر شده و برای اثبات آن در جریان رونمایی، دو بار گوشی بدون ایجاد مشکل برای آن به زمین انداخته شد!

طراحی دوربین‌های بخش پشتی نیز نسبتا متفاوت صورت گرفته و در این بخش در یک برجستگی مستطیلی‌شکل در کناره سمت چپ، سه لنز دوربین در زیر یکدیگر قرار دارند و یک سنسور دیگر همراه با فلش LED نیز در خارج این محوطه قرار دارند.

سنسور اثر انگشت مثل دیگر گوشی‌های تاشوی مشابه جایی در صفحه‌نمایش‌های دوگانه این گوشی نداشته و در این‌جا نیز این سنسور روی دکمه پاور در کنار دستگاه گنجانده شده است.

طراحی لولا

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های یک گوشی تاشو فرم طراحی و عملکرد لولای گوشی است که در ارگونومی و نوع استفاده از دستگاه تأثیر مستقیمی بر جای می‌گذارد. طراحی این گوشی همانند Find N به صورت تخت و یکپارچه انجام شده و در هنگام بسته بودن دستگاه فاصله‌ چندانی مابین دو قسمت صفحه‌نمایش دیده نمی‌شود. در ساخت این لولا از فلز مابع مبتنی بر عنصر زیرکونیوم (zirconium) استفاده شده که در مقابل خورندگی مقاوم است و با تکیه بر قطعات داخلی آلیاژ تیتانیوم، ضمن قدرت بالا، وزن اندکی نیز دارد.

در این قسمت به‌گفته شرکت سازنده از فیبر کربن با استحکام بالا و مواد با کیفیت با گرید هوانوردی استفاده شده که بازهم به‌گفته آنر تا 200 هزار بار باز و بسته شدن Magic V را بدون ایجاد مشکل تضمین می‌کنند. این میزان مقاومت بدین معناست که در صورت باز و بسته کردن دستگاه برای 50 بار در طول روز می‌توان تا بیش از 10 سال از این گوشی استفاده کرد.

صفحه‌نمایش خارجی

برخلاف اکثر دیگر گوشی‌های این کلاس که از صفحه‌نمایش‌هایی با نسبت غیر عادی و کشیده در بخش خارجی دستگاه استفاده می‌کنند (نگاه کنید به Z Fold3 با نسبت 25:9 یا Mix Fold با نسبت 27:9 برای نمایشگر خارجی)، Magic V از یک صفحه‌نمایش عادی‌تر با نسبت 21.3:9 استفاده می‌کند که در برخی گوشی‌های عادی بازار نیز می‌توان نمونه‌ای نزدیک به آن را (مثلا تا حدودی در Sony Xperia 1 III) سراغ گرفت. این صفحه‌نمایش 6.45 اینچی OLED که از وضوح 1080×2560 پیکسل برخوردار است، از جمله بزرگ‌ترین پنل‌های خارجی این کلاس بوده و برای نمونه از نمایشگر خارجی 6.2 اینچی Z Fold3 و به‌خصوص پنل تنها 5.49 اینچی Find N بسیار بزرگ‌تر است.

آنر در بخش دیگری از معرفی این پنل به مقایسه حاشیه‌های پیرامونی آن با Z Fold3 پرداخت؛ جایی‌که در بالا و پایین این نمایشگر به‌ترتیب 2.33 و 3.1 میلی‌متر حاشیه در نظر گرفته شده اما این دو حاشیه در تاشوی سامسونگ 3.73 میلی‌متر است. در کناره سمت چپ این صفحه‌نمایش نیز بار دیگر برتری با Magic V بوده و حاشیه 8.9 میلی‌متری Z Fold3 در این قسمت را به تنها 5.61 میلی‌متر کاهش داده است. با کم‌تر شدن حاشیه‌های پیرامونی نمایشگر خارجی، این صفحه‌نمایش موفق شده که 90 درصد از سطح روی گوشی در این قسمت را بپوشاند، عددی که در Z Fold3 کم‌تر و برابر 86 درصد است.

از دیگر مشخصات برشمرده شده برای این صفحه‌نمایش 10 بیتی باید به نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی، پشتیبانی از DCI-P3، روشنایی حداکثر 1,000nits و نرخ 1,920 هرتزی برای کاهش نور PWM اشاره کرد که این آخری پرش کم‌تری را ایجاد کرده و تجربه استفاده بهتری را فراهم می‌کند.

صفحه‌نمایش داخلی

با باز کردن دستگاه با یک پنل 7.9 اینچی OLED با نسبت تقریبا مربعی 10.3:9 روبرو می‌شویم که از وضوح 1984×2272 پیکسل برخوردار بوده و ضمن پشتیبانی از محدوده رنگ DCI-P3، امکان نمایش بیش از 1 میلیارد رنگ را دارد. نرخ رفرش این صفحه‌نمایش، 90 هرتزی‌ست که از این لحاظ نسبت به Z Fold3 و Find N با پنل‌های 120 هرتزی در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد.

از دیگر مشخصات ذکر شده برای این پنل باید به حداکثر روشنایی 800 نیتی، پشتیبانی از نمایش محتوای +HDR10 و PWM مشابه 1,920 هرتزی اشاره کرد.

یکی دیگر از نکات جالب در طراحی این پنل تبدیل شدن آن به دو صفحه‌نمایش 21:9 بعد از بازگشایی‌ست که در مقایسه با Z Fold3 که در این حالت دو پنل 23:9 را در کنار هم نشان می‌داد فضای کار گسترده‌تری را برای هر نیمه صفحه‌نمایش در دسترس قرار می‌دهد.

روی این صفحه‌نمایش به‌گفته آنر از دو پوشش مختلف استفاده شده که AR و AF نام دارند که اولی یعنی AR به نمایشگر نزدیک‌تر بوده و برای انتقال بهتر نور به‌کار گرفته می‌شود و AF یعنی لایه بالاتر در برابر ماندن گرد و خاک، آب، اثرات انگشت و چربی و آلودگی مقاوم است.

آنر میزان بازتابش نور از سطح این نمایشگر را نیز بار دیگر با رقیب سامسونگی آن مقایسه کرده و در این زمینه نیز از بازتاب کم‌تر نور سخن می‌گوید.

آنر مجیک V همچنین به‌گفته شرکت سازنده اولین گوشی تاشوی جهان با مجوز IMAX Enhanced به حساب می‌آید.

دوربین‌های اصلی و سلفی

در بخش خارجی گوشی در پشت دستگاه مجموعه دوربین‌های مجیک وی همراه با فلش LED و سنسور زمان پرواز جای گرفته‌اند؛ دوربین اصلی دستگاه یک 50 مگاپیکسلی واید با فاصله کانونی 23 میلی‌متری و دیافراگم f/1.9 است که در فیلم‌برداری حداکثر به وضوح 4K دست پیدا کرده و در غیبت لرزه‌گیر اپتیکال به لرزه‌گیر دیجیتال یا EIS مجهز شده است. دوربین دوم این قسمت نیز 50 مگاپیکسلی‌ست اما لنز اولتراواید f/2.2 آن میدان دید فراخی را در اختیار شما قرار می‌دهد و در نهایت واحد 50 مگاپیکسلی سوم نیز از سوی شرکت سازند با عنوان دوربین ارتقاء طیف (Spectrum Enhanced Camera) شناخته می‌شود و هنوز اطلاعات بیش‌تری در مورد وظیفه دقیق آن در دست نیست. این دوربین از فاصله کانونی 20 میلی‌متری و دیافراگم f/2.0 برخوردار است. در خارج از این مجموعه و بالای تک فلش LED این قسمت سنسور زمان پرواز گوشی یا همان سیستم فوکوس لیزری آن که با عنوان dTOF هشت در هشت نیز شاخته می‌شود جای دارد.

در ساختار Magic V از دو دوربین سلفی بالای هرکدام از صفحه‌های داخلی و خارجی استفاده شده که نمونه بالای نمایشگر اکسترنال در مرکز آن و دوربین سلفی نمایشگر داخلی، متمایل به سمت راست قرار دارد. هردوی این دوربین‌ها، 42 مگاپیکسلی با f/2.4 و بدون فوکوس خودکار بوده که از فیلم‌برداری 4K و لرزه‌گیر دیجیتال بهره می‌برند.

پردازنده – حافظه

همانطور که در عنوان نیز اشاره شد، آنر مجیک V اولین گوشی تاشوی جهان با پروسسور 4 نانومتری Snapdragon 8 Gen 1 است که به یک هسته 3.0 گیگاهرتزی Cortex-X2، سه هسته 2.5 گیگاهرتزی Corex-A710 و چهار هسته 1.8 گیگاهرتزی A510 همراه با گرافیک Adreno 730 مجهز شده است. حافظه رم دستگاه به‌صورت ثابت 12 گیگابایت بوده و 256 یا 512 گیگابایت حافظه داخلی (ظاهرا غیر قابل ارتقاء) دارد.

باتری و شارژر

ظرفیت باتری گوشی‌های تاشوی این کلاس با وجود فضای زیادی که امکان اختصاص به باتری دارد معمولا برای پرهیز از وزن بالای دستگاه چندان زیاد نبوده و به‌جز Mix Fold که باتری 5 هزار میلی آمپر ساعتی آن وزن بسیار بالای 317 گرمی (332 گرمی در نسخه سرامیکی) را رقم زده بوده در دیگر تاشوهای مشابه، ظرفیت باتری از 4,400 تا 4,500 میلی آمپر ساعت فراتر نرفته است. در Honor Magic V اما شاهد حضور باتری نسبتا قدرتمندی با ظرفیت 4,750mAh هستیم که با توجه به وزن دستگاه رقم متعادلی به‌نظر می‌رسد.

این ظرفیت باتری طبق معمول برای شارژ سریع و توزیع متناسب وزن، حاصل جمع دو واحد مستقل در هریک از قسمت‌های چپ و راست دستگاه است که ظاهرا ظرفیت یکسانی دارند.

شارژ سریع در این مجموعه با یک شارژر سیمی 66 واتی (11 ولت و 6 آمپر) صورت می‌پذیرد که 15 دقیقه اتصال آن به دستگاه، به‌گفته شرکت سازنده برای پر کردن 50 درصد ظرفیت باتری کافی‌ست.

گزینه‌های ارتباطی

اتصال 5G، وای‌فای 6، بلوتوث 5.2، اسپیکر استریو، درگاه اینفرارد، NFC و مسیریاب‌های ماهواره‌ای GPS/GLONASS/BeiDou/Galileo برخی از گزینه‌های ارتباطی دستگاه را تشکیل می‌دهند.

قیمت – زمان حضور در بازار

Honor Magic V با سیستم‌عامل اندروید 12 و رابط کاربری Magic UI 6.0 از 18 ژانویه (28 دی 1400) با قیمت 9,999 یوان (با نرخ فعلی تبدیل ارز نزدیک به 1,568 دلار آمریکا) برای نسخه 256 گیگابایتی به بازار چین عرضه خواهد شد و ورژن 512 گیگابایتی آن نیز 10,999 یوان (1,725 دلار) قیمت دارد. هنوز خبر دقیقی از امکان ارائه این گوشی به بازارهای خارج از چین در دسترس نیست.

منبع : Honor