معرفی Mate X2 – تاشوی جدید هواوی با دو صفحه‌نمایش مستقل و دوربین پریکسوپی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/12/4        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، کایرین 9000 Kirin 9000 ، گوشی تاشو Foldable Phone ، Huawei Mate X2 ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : شرکت هواوی در روز دوشنبه 22 فوریه 2021 (4 اسفند 1399) از گوشی تاشوی جدیدی با نام Mate X2 رونمایی کرد که باید آن را ادامه‌ای بر Mate X‌ و Mate Xs (معرفی شده به‌ترتیب در فوریه 2019 و فوریه 2020) دانست. Mate X2 در این نوبت تنها برای چین معرفی شده و احتمالا در آینده شاهد حضور نسخه بین‌المللی آن در دیگر بازارها نیز باشیم. Mate X2 در قیاس با گذشته با یک تغییر بزرگ روبرو شده جایی‌که برخلاف دو نسخه پیشین جهت خم شدن صفحه‌نمایش رو به داخل بوده و جدا از صفحه‌نمایش تاشوی اصلی، با یک صفحه‌نمایش خارجی مجزا نیز روبرو می‌شویم؛ امری که X2‌ را حداقل از لحاظ ظاهری به‌شدت به رقیب اصلی آن یعنی Samsung Galaxy Z Fold2 نزدیک می‌کند.

طراحی و مکانیزم لولا

طراحی Mate X2 از لحاظ شکل صفحه‌نمایش خارجی و دوربین‌های بخش پشتی به دیگر گوشی‌های پرچمدار هواوی کاملا نزدیک است اما این بار به‌جز رو به داخل بسته شدن صفحه‌نمایش به تفاوت محسوس دیگری نیز می‌توان اشاره کرد جایی‌که مطابق تصویر زیر گوشی به‌صورت گوه‌مانند (wedge) طراحی شده جایی‌که یک سمت آن کاملا نازک و کم‌ضخامت است اما با حرکت به سمت دیگر و محل دوربین‌ها به ضخامت گوشی افزوده می‌شود.

دیگر نکته جدید به لولای گوشی تعلق دارد که برخلاف لولای ناپیدای Mate X و Mate Xs که در هنگام بسته بودن دستگاه از دید پنهان بود حالا همان فرم مستطیلی Z Fold2 سامسونگ را به خود گرفته که این بار با باز کردن صفحه‌نمایش از دید پنهان می‌شود. در ساخت این لولا از قطعات پیشرفته‌ای نظیر فلز مابع مبتنی بر زیرکونیوم و پنل‌های فیبر کربن استفاده شده که ضمن ایجاد استحکام، در کاهش وزن نیز (همانطور که در ادامه خواهیم دید)، موثر بوده‌اند.

این لولا البته با نمونه حاضر در گوشی تاشوی مشابه سامسونگ اندکی متفاوت بوده و همانطور که در تصویر زیر به‌روشنی مشخص است پس از بسته شدن گوشی حالتی کاملا تخت و بدون خمیدگی را ارائه می‌کند. قسمت خم‌شده صفحه‌نمایش در این حالت فرمی مشابه یک قطره آب را به خود می‌گیرد. سنسور اثر انگشت در این مدل مثل دو نسل قبلی همچنان در کناره دستگاه و روی دکمه پاور است.

ابعاد و وزن

Mate X2 از ارتفاعی برابر با 161.8 میلی‌متر برخوردار است که مقایسه آن با Mate Xs با ارتفاع 161.3 میلی‌متری اندکی با افزایش روبرو شده است. عرض گوشی در حالت باز و بسته به‌ترتیب 74.6 و 145.8 میلی‌متر اعلام شده که این بار هر دو نسبت به Mate Xs با عرض به‌ترتیب 78.5 و 146.2 میلی‌متر کاهش یافته‌اند. حداقل ضخامت گوشی در حالت باز فقط 4.4 میلی‌متر است که به‌تدریج با حرکت به‌سمت نیمه دیگر و محل دوربین‌ها به 8.2 میلی‌متر می‌رسد و با بستن گوشی نیز با ضخامتی مابین 13.6 تا 14.7 میلی‌متر روبرو می‌شویم. برای مقایسه بد نیست بدانید که Mate Xs با ضخامت حالت بسته 11 میلی‌متری که در کل گوشی یکسان است، دستگاه ظریف‌تری نسبت به Mate X2 به حساب می‌آید.

میت ایکس 2 از وزنی برابر با 295 گرم برخوردار است که مقایسه آن با میت ایکس اس با وزن 300 گرمی و با وجود اضافه شدن یک صفحه‌نمایش جدید در بخش رویی از دستاورد بزرگی سخن می‌گوید. به‌عنوان نمونه نزدیکی جهت مقایسه باید از Z Fold2 5G سامسونگ سخن به میان آورد که با ظرفیت باتری مشابه و هر دو صفحه‌نمایش اصلی و دوم کوچک‌تر، 13 گرم سبک‌تر بودن و 295 گرم وزن دارد.

صفحه‌نمایش‌های داخلی و خارجی

در دو نسل قبلی تاشوی میت ایکس هواوی از یک صفحه‌نمایش بزرگ تاشونده رو به خارج استفاده شده بود که پس از تا شدن تشکیل دو صفحه‌نمایش کوچک‌تر خارجی را می‌داد و پس از باز شدن نیز به یک تبلت 8 اینچی بدل می‌شد. در Mate X2 اما همانطور که اشاره شد رویکردی مشابه با Z Fold2 سامسونگ در پیش گرفته شده و با خم شدن صفحه‌نمایش داخلی و اصلی رو به داخل نیاز به یک صفحه‌نمایش دوم در بخش بیرونی دستگاه احساس شده است. صفحه‌نمایش اصلی گوشی مثل قبل همچنان یک نمونه 8 اینچی OLED با وضوح 2200×2480 پیکسل است که به فشردگی 413ppi منجر شده است. نسبت تصویر در این پنل نزدیک به مربع و برابر با 8:7.1 است و با پشتیبانی از نرخ رفرش 90 هرتزی و نرخ نمونه‌برداری تاچ 180 هرتزی تفاوت مهمی را نسبت به گذشته نشان می‌دهد. این صفحه‌نمایش از حیطه رنگ گسترده DCI-P3 پشتیبانی می‌کند.

دیگر نکته جدید در مورد این صفحه‌نمایش که در مراسم رونمایی بر آن تأکید شد پوششی تحت عنوان «لایه نانو اپتیکال کنترل‌شده از طریق مغاطیس» است که هواوی آن را نخستین نمونه در این صنعت معرفی کرده و از جمله کارکردهای اصلی آن باید به حداقل رساندن بازتاب نور از سطح پنل و محافظت از چشمان کاربران اشاره کرد.

هواوی برای نشان دادن اهمیت این موضوع، میزان بازتاب نور از سطح مانیتور Apple Pro Display XDR و صفحه‌نمایش گوشی Galaxy Z Fold2 سامسونگ را مورد بررسی قرار داد که اولی کمتر از 2.1 درصد و دومی بیش از 5 درصد است و این در حالی‌ست که این عدد در Mate X2 به‌گفته شرکت سازنده به کمتر از 1.5 درصد می‌رسد.

صفحه‌نمایش دوم گوشی حالا یک نمونه 6.45 اینچی‌ست که با وجود آن‌که نسبت به نسل پیشین (که بخشی از صفحه‌نمایش اصلی را به‌عنوان صفحه‌نمایش دوم مورد استفاده قرار می‌داد)، اندکی کوچک‌تر شده اما حالا یک صفحه‌نمایش کاملا مستقل است که با نسبت 21:9 در مقایسه با رقیب مستقیم آن یعنی Galaxy Z Fold2 با صفحه‌نمایش دوم 6.23 اینچی با وضوح تنها 816×2260 پیکسلی، وضوح و ابعاد بیشتری دارد. فناوری ساخت این صفحه‌نمایش نیز OLED بوده و مثل صفحه‌نمایش اصلی از نرخ رفرش 90 هرتزی پشتیبانی می‌کند. نرخ نمونه‌برداری تاچ در این صفحه‌نمایش نسبت به پنل داخلی بیشتر شده و به 240 هرتز رسیده اما به پشتیبانی از DCI-P3 در آن اشاره‌ای نشده است.

دوربین سلفی

دوربین سلفی گوشی درون حفره پانچی بیضی‌شکلی در کناره سمت چپ بالای همین صفحه‌نمایش قرار دارند و اسپیکر تماس نیز در لبه بالایی این پنل به چشم می‌خورد. دوربین سلفی اصلی دستگاه یک نمونه 16 مگاپیکسلی فاقد فوکوس خودکار با f/2.2 است که برای اولین بار در این خانواده ظاهر شده چرا که از دوربین سلفی مستقل در دو مدل Mate X و Mate Xs خبری نبود. با توجه به امکان باز شدن صفحه‌نمایش البته عملا نیازی نیز به استفاده از این دوربین (مگر برای تماس‌های ویدئویی و راحتی بیشتر هنگام در‌ دست‌گیری گوشی) وجود نداشته و همیشه می‌توان از دوربین‌های اصلی برای گرفتن سلفی‌های بسیار با کیفیت بهره برد. در کنار دوربین سلفی اصلی از یک سنسور دیگر نیز در این قسمت استفاده شده که ظاهرا برای تشخیص حرارت رنگ به‌کار گرفته می‌شود.

دوربین‌های اصلی

در بخش پشتی گوشی از چهار دوربین و یک فلش LED در یک باکس مستطیلی برجسته استفاده شده که با نشان لایکا بی‌شباهت به +P40 Pro نیست؛ دوربین اصلی این مجموعه یک نمونه 50 مگاپیکسلی RYYB با ابعاد سنسور 1/1.28 اینچی و اندازه پیکسل‌های 1.22 میکرونی‌ست که به لنزی با گشودگی دیافراگم f/1.9 مجهز شده و از فوکوس خودکار لیزری و لرزه‌گیر OIS بهره می‌برد. دوربین دوم این مجموعه یک نمونه 8 مگاپکسلی پریسکوپی با f/4.4 و فاصله کانونی 240 میلی‌متری‌ست که برای اولین بار در یک گوشی تاشو ظاهر می‌شود و زوم اپتیکالی برابر با 10 برابر را ارائه می‌کند. این دوربین نیز به فوکوس خودکار و OIS‌ مجهز است.

به‌عنوان سومین دوربین به یک 12 مگاپیکسلی تله‌فتوی دیگر با فاصله کانونی 70 درجه‌ای بر می‌خوریم که تصویری تقریبا معادل 3 برابر زوم اپتیکال را ارائه می‌کند. گشودگی دیافراگم این دوربین f/2.4 بوده و از OIS نیز برخوردار است. در نهایت چهارمین و آخرین دوربین این قسمت نیز یک 16 مگاپیکسلی اولتراواید با f/2.2 است که از فوکوس خودکار پشتیبانی کرده و از آن برای گرفتن تصاویر ماکرو با فاصله 2.5 سانتی‌متری نیز می‌توان بهره برد.

پردازنده و حافظه

طبق انتظار از پیشرفته‌ترین راه‌کار پردازشی هواوی یعنی چیپ‌ست 5 نانومتری Kirin 9000 5G در این گوشی استفاده شده که با وجود آن‌که روی کاغذ از رقبایی مقل Exynos 2100 و Snapdragon 888 توان پردازشی (به‌خصوص تک هسته‌ای) ضعیف‌تری را ارائه می‌دهد اما در زمینه گرافیکی هر دو رقیب را به مبارزه‌ای سخت دعوت می‌کند. پردازش در این چیپ‌ست با 8 هسته پردازشی مرتب شده در سه دسته صورت می‌پذیرد که در دسته اول یک هسته بزرگ 3.13 گیگاهرتزی از نوع Arm Cortex-A77 جای دارد و در دسته میانی نیز به سه هسته مشابه با فرکانس 2.54 گیگاهرتز بر می‌خوریم. در نهایت در دسته سوم نیز 4 هسته A55 باقی‌مانده با فرکانس 2.05 گیگاهرتزی جای دارند. پردازش گرافیکی این مجموعه با گرافیک پیشرفته Mali-G78 با 24 هسته پردازشی صورت می‌پذیرد که مقایسه آن با گرافیک 14 هسته‌ای G78 حاضر در Exynos 2100‌ به‌خوبی از نبرد نابرابر در مقایسه این دو حداقل از لحاظ گرافیکی سخن می‌گوید. پروسسور Kirin 9000 5G همچنین همانطور که از اسم آن مشخص است از اتصال 5G داخلی نیز پشتیبانی می‌کند که حداکثر سرعت دانلود در آن 6.5 گیگابیت بر ثانیه اعلام شده است.

حافظه رم دستگاه 8 گیگابایت بوده و 256 یا 512 گیگابایت حافظه داخلی (ظاهرا از نوع UFS 3.1) دارد. اسلات حافظه ترکیبی NM Card نیز Mate X2 در دسترس بوده و از این طریق می‌توان 256 گیگابایت دیگر به حافظه داخلی گوشی افزود. برای مقایسه بد نیست بدانید که رم 8 گیگابایتی گوشی تفاوتی با دو نسل قبلی ندارد اما حافظه داخلی 256 گیگابایتی گزینه جدیدی در این میان به حساب می‌آید.

باتری و شارژر

ظرفیت باتری Mate X2 برابر با 4,500 میلی آمپر ساعت اعلام شده که روی کاغذ تفاوتی با آنچه در دو نسل پیشین در این زمینه دیده بودیم ندارد. شارژر 55 واتی مورد پشتیبانی این باتری نیز تغییر نکرده و احتمالا مثل گذشته روی کاغذ پس از 30 دقیقه قادر به پر کردن 85 درصدی ظرفیت باتری خواهد بود.

گزینه‌های ارتباطی

مثل هر پرچمدار دیگری در Mate X2 نیز با لیست بلندبالایی از گزینه‌های ارتباطی روبرو می‌شویم که جدا از 5G (تحت شبکه sub-6GHz) شامل وای‌فای 6، بلوتوث 5.2، درگاه مادون قرمز، اتصال NFC، پورت USB-C با استاندارد سرعت USB-3.1 و مسیریاب‌های ماهواره‌ای دو باند GPS /BeiDou/Galileo/QZSS و تک باند GLONASS/NaviC می‌شود. از جک هدست در این گوشی خبری نیست اما حضور دو اسپیکر استریو احتمالا طرفدار موسیقی را راضی نگه خواهد داشت.

رنگ – قیمت – زمان حضور در بازار

Huawei Mate X2 در چهار رنگ سفید، مشکی،‌ آبی و صورتی به بازار ارائه می‌شود که در مقایسه با دو نسل پیشین که تنها در یک رنگ ارائه می‌شدند پیشرفت قابل ملاحظه‌ای به‌نظر می‌رسد. سیستم‌عامل دستگاه نسخه 10 اندروید با رابط کاربری EMUI 11 است و نگفته پیداست که جدا از مسئله تحریم‌ها، به‌علت ارائه این گوشی برای بازار چین، از سرویس‌های گوگل در آن خبری نیست. این گوشی از 3 روز دیگر یعنی 25 فوریه (7 اسفند 1399) با قیمت پایه 18,000 یوانی (با نرخ فعلی تبدیل ارز نزدیک به 2,785 دلار آمریکا) برای نسخه 256 گیگابایتی به بازار چین ارائه شده و نسخه 512 گیگابایتی آن نیز 19,000 یوان (2,940 دلار) قیمت دارد.

منبع : Huawei