معرفی Find N گوشی تاشوی کتابی اوپو با نمایشگرهای 5.49 و 7.1 اینچی و پردازنده Snapdragon 888

نمایش خبر

تاریخ : 1400/9/24        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی تاشو Foldable Phone ، گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر Flexible Display ، اسنپ دراگون 888 Snapdragon 888 ، Oppo Find N ، اوپو Oppo
واحد خبر mobile.ir : همانطور که از قبل نیز مشخص شده بود شرکت اوپو در دومین روز از رویداد INNO Day 2021 از اولین تجربه جدی خود در زمینه گوشی‌های تاشو یعنی اسمارت‌فون Oppo Find N رونمایی کرد؛ این گوشی که ظاهر و مشخصات آن از چندین روز پیش مشخص شده بود مشابه Z Fold3 5G سامسونگ، Mate X2 هواوی و Mix Fold شیائومی بوده و مثل یک کتاب گشوده می‌شود. در این مدل بدین‌ترتیب، دوربین‌های اصلی و یک صفحه‌نمایش خارجی در قسمت بیرونی دستگاه قرار گرفته‌اند و با گشودن آن نیز یک پنل کاملا بزرگ‌تر در دسترس قرار می‌گیرد. Find N به‌گفته اوپو در بسیاری از موارد نسبت به رقبای خود با بهبود روبرو شده که لولای دستگاه و نسبت نمایشگر خارجی از آن جمله‌اند.

طراحی بدنه

صحبت از یک گوشی تاشو را بی‌شک باید از طراحی آن آغاز کرد جایی‌که در نگاه اول تفاوت بزرگی را نسبت به سه رقیب اصلی این خانواده یعنی شیائومی Mix Fold، هواوی Mate X2 و البته از همه مهم‌تر سامسونگ Z Fold3 5G دیده نمی‌شود. اما با در دست گرفتن گوشی ماجرا عوض می‌شود و با نمونه‌ای کوچک‌تر و ارگونومیک‌تر از رقبا روبرو می‌شویم. Find N از طراحی نسبتا منطقی‌تری برای گوشی استفاده کرده و برخلاف تمامی سه رقیب دیگر، صفحه‌نمایش خارجی آن با دارا بودن نسبت 18:9 کاملا مشابه یک نمایشگر عادی به‌نظر می‌رسد. برای مقایسه، کافی‌ست بدانیم که نسبت طول به عرض نمایشگر خارجی پرچم‌داران شیائومی و سامسونگ به‌ترتیب 27:9 و 25:9 بوده و عرض اندک این صفحه‌نمایش‌ها در موقعیت‌هایی مثل استفاده از صفحه‌کلید شرایط سخت و حتی مضحکی را ایجاد می‌کرد.

این گوشی به‌دلیل کوچک‌سازی محسوس در اندازه صفحه‌نمایش‌های داخلی و خارجی به وزن مناسبی نیز در مقایسه با رقبا دست پیدا کرده و با 275 گرم، 20 گرم سبک‌تر از Mate X2 و حداقل 42 گرم سبک‌تر از Mix Fold است. اوپو البته برتری خود را در مقایسه با Z Fold3 با نمایشگرهای خارجی و خارجی بسیار بزرگ‌تر از دست داده و هنوز 4 گرم از آن سنگین‌تر است. ضخامت این گوشی در حالت بسته 15.9 میلی‌متر اعلام شده که تفاوت چندانی با ضخیم‌ترین حالت Z Fold3 ندارد البته طراحی گوه‌مانند گوشی تاشوی سامسونگ در لبه‌های خارجی دستگاه به ضخامت کمتر 14.4 میلی‌متری منجر می‌شود اما در Find N بخش لولا و لبه‌های خارجی ضخامت یکسانی دارند.

طراحی و اجرای لولا

لولا در یک گوشی تاشو نقشی اساسی و حیاتی ایفا می‌کند و موفقیت و شکست تجاری یک محصول تاشو جدا از گزینه‌های سخت‌افزاری و کیفیت صفحه‌نمایش، در گرو عملکرد بی‌نقص لولای آن قرار دارد؛ در ساخت لولای Find N که به‌‌گفته اوپو، هزینه ساختی برابر با 100 دلار دارد از 136 قطعه مختلف استفاده شده و 125 حق ثبت اختراع یا پتنت در آن به‌کار گرفته شده است. Find N با به‌کارگیری این مجموعه موفق شده تا تا شکاف بین دو صفحه‌نمایش در حالت بسته را به رقم فوق‌العاده 0.01 میلی‌متر کاهش دهد که ظاهرا در بین رقبا، بی‌نظیر است.

پیت لاو (Pete Lau) مدیر ارشد محصول اوپو در زمان رونمایی Find N برای نشان دادن این فاصله بسیار اندک و طراحی بدون شکاف یا اصطلاحا gapless این گوشی، یک کاغذ را بین دو قسمت صفحه‌نمایش داخلی در حالت بسته قرار داد و پس از آن، این گوشی سنگین 271 گرمی فقط با گرفتن یک سر کاغذ، سر جای خود باقی ماند!

حالت فلکس در Z Fold3 که امکان قرار دادن دو تکه صفحه‌نمایش داخلی در زوایای مختلف را فراهم می‌کرد حالا در Find N نیز تکرار شده و اوپو آن را FlexForm می‌نامد. در این‌جا می‌توان دو تکه صفحه‌نمایش را عملا در هر زاویه‌ای مابین 50 تا 120 درجه قرار داد و بدین‌ترتیب کاربری‌های جالب‌توجه‌ای (از جمله امکان گرفتن عکس بدون نیاز به پایه) را برای این گوشی تعریف کرد.

صفحه‌نمایش خارجی

نمایشگر خارجی گوشی عملا کوچک‌ترین صفحه‌نمایش در بین دیگر رقبای این کلاس است و در حالی‌که هر سه شرکت هواوی، شیائومی و سامسونگ در جدیدترین محصولات مشابه خود از پنل‌های بزرگ‌تر از 6 اینچ در این قسمت استفاده کرده‌اند، نمایشگر خارجی Find N تنها 5.49 اینچی‌ست. این نمایشگر AMOLED از وضوح 988×1972 پیکسل (فول اچ‌دی پلاس در نسبت 18:9) برخوردار است و به‌گفته شرکت سازنده 90.7 درصد از روی دستگاه را پوشانده است. نرخ رفرش 60 هرتزی و سرعت برداشت تاچ 120 هرتزی (با امکان افزایش تا 240 هرتز)، پشتیبانی 100 درصدی از DCI-P3 و sRGB، روشنایی تایپیکال و حداکثری به‌ترتیب 500 و 800 نیتی و پوشش محافظ Gorilla Glass Victus دیگر موارد قابل اشاره در مورد این پنل را تشکیل می‌دهند. سنسور اثر انگشت مثل دیگر نمونه‌های این کلاس به‌صورت خازنی و ساده در کناره گوشی جای دارد.

صفحه‌نمایش داخلی

صفحه‌نمایش داخلی دستگاه نیز از تمامی دیگر رقبا کوچک‌تر است و در حالی‌که سامسونگ از پنل 7.6 اینچی و شیائومی و هواوی از صفحه‌نمایش‌های 8 اینچی در این قسمت استفاده کرده‌اند، اوپو به‌سراغ یک پنل کوچک‌تر 7.1 اینچی رفته است؛ وضوح این نمایشگر 1792×1920 پیکسل (WUSXGA) بوده و نسبت 8.4:9 آن برخلاف نمونه‌ای مثل Z Fold3 چندان مستطیلی نبوده و ارتفاع کاملا کمتری دارد. این مزیت، اجبار به چرخاندن گوشی برای در اختیار داشتن فضای بزرگ‌تری از صفحه‌نمایش در حین دیدن عکس یا ویدئو را از میان می‌برد.

این صفحه‌نمایش که ظاهرا ساخت شرکت سامسونگ است مثل Z Fold3 از پوشش موسوم به UTG (یا Ultra-thin Glass) برخوردار است اما اوپو تغییراتی را در این ایجاد کرد که به بهبود آن به‌خصوص در محل چین‌خردگی مرکزی نمایشگر منجر شده است. میزان ضخامت این پوشش از 0.6 میلی‌متر در رقبا به تنها 0.03 میلی‌متر رسیده که آن را بسیار انعطاف‌پذیرتر کرده است.

اوپو 200 هزار بار بسته و باز شدن بدون مشکل این گوشی را تضمین کرده که این بار احتساب 100 بار باز و بسته کردن گوشی در طول یک روز به بیش از 5 سال استفاده اشاره دارد. صفحه‌نمایش داخلی گوشی در هنگام بسته بودن آن و درست چسبیده به محل لولا، به‌شکل قطره آب طراحی شده و از این طریق فاصله بین دو بخش نمایشگر عملا از میان رفته است. از دیگر مزایای این طراحی به کاهش چین‌خردگی وسط نمایشگر تعلق دارد که به‌گفته اوپو 80 درصد کمتر از رقیب آن (Z Fold3) است.

نمایشگر داخلی گوشی از نوع LTPO AMOLED بوده که این بدان معناست که نرخ رفرش در آن می‌تواند از 1 تا 120 هرتز بسته به محتوا تغیر کند. سرعت برداشت تاچ در این پنل 180 هرتز در حالت تک انگشتی و 135 هرتز با تماس 3 انگشت است. در نهایت باید به حداکثر روشنایی 1,000 نیتی این پنل اشاره کرد که می‌تواند در 8,192 پله مختلف تغییر کند!

دوربین‌های اصلی و سلفی

در پشت گوشی به سه دوربین مختلف بر می‌خوریم که به‌صورت عمودی در زیر یکدیگر قرار گرفته‌اند؛ دوربین اصلی دستگاه یک نمونه 50 مگاپکسلی با سنسور IMX766 سونی با لنز 6 مرحله‌ای f/1.8 است که از OIS پشتیبانی کرده و امکان برداشت ویدئوی 4K با 60 فریم در ثانیه را فراهم می‌کند. دوربین دوم 16 مگاپیکسلی اولتراواید (ظاهرا با سنسور IMX481) بدون فوکوس خودکار با f/2.2 و میدان دید 125 درجه‌ای‌ست و در نهایت به یک دوربین 13 مگاپیکسلی تله‌فتو (ظاهرا از نوع S5K3M5) با تصویری معادل 2 برابر زوم اپتیکال با f/2.4 و پشتیبانی از فوکوس خودکار بر می‌خوریم.

به‌جز این سه دوربین، دو دوربین سلفی دیگر یکی در مرکز نمایشگر خارجی و دیگری در کناره سمت چپ صفحه‌نمایش داخلی بر می‌خوریم که ظاهرا هر دو 32 مگاپیکسلی و فاقد فوکوس خودکارند.

باتری و شارژر

Find N با وجود صفحه‌نمایش‌های داخلی و خارجی بسیار کوچک‌تر نسبت به رقبا، از یک باتری نسبتا حجیم 4,500 میلی‌ آمپر ساعتی بهره می‌برد که بخش مهمی از علت وزن بالاتر آن نسبت به Z Fold3 را توضیح می‌دهد. این باتری که مثل دیگر نمونه‌های این کلاس به دو واحد مجزا در هریک از دو بخش گوشی تقسیم شده از شارژ سریع 33 واتی بهره می‌برد و شارژ وایرلس 15 واتی و شارژ بی‌سیم معکوس 10 واتی نیز جزء قابلیت‌های آن به حساب می‌آیند.

پردازنده و حافظه

پردازنده دستگاه برخلاف انتظار، نه پروسسور 4 نانومتری جدیدا معرفی شده Snapdragon 8 Gen 1 و نه‌حتی +Snapdragon 888 بلکه چیپ‌ست پرچمدار نسل قبل کوالکام یعنی Snapdragon 888 بوده و از این لحاظ برتری خاصی را به رقبا عرضه نمی‌کند. رم دستگاه 8 یا 12 گیگابایت از نوع LPDDR5 بوده و متناسب با آن 256 یا 512 گیگابایت حافظه داخلی UFS 3.1 دارد. از کارت حافظه جانبی در این گوشی پشتیبانی نمی‌شود.

تغییرات نرم‌افزاری مرتبط با فرم دستگاه

Find N در مقام یک گوش تاشوی بزرگ برخی تغییرات نرم‌افزاری را نیز در رابط کاربری خود اعمال کرده که در productivity و استفاده بهتر از گوشی در حالت باز تأثیرگذار است؛ از جمله این موارد باید به گزینه کشیدن دو انگشت از مرکز صفحه‌نمایش رو به پایین اشاره کرد که بلافاصله فضای نمایشگر را به دو قسمت چپ و راست تقسیم می‌کند. با جمع کردن (pinch) چهار انگشتی یک اپلیکیشن تمام‌صفحه نیز می‌توان آن را به یک ستون معلق کوچک تبدیل کرد.

کشیدن و رها کردن (drag & drop) آسان محتوا از یک سمت به سمت دیگر به‌عنوان لازمه‌های همشگی یکی گوشی تاشو در این کلاس نیز در Find N پشتیبانی می‌شود.

حالت رانندگی یا Driving mode در این نمایشگر نیز با فضای بزرگی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد، جدا از مسیریابی، اپلیکیشن‌های معمول و متداول برای استفاده در این حالت را نیز در همان صفحه به نمایش می‌گذارد.

رنگ – قیمت – زمان حضور در بازار

Oppo Find N در دو رنگ مشکی و سفید و یک رنگ ترکیبی ارغوانی با سیستم‌عامل اندروید 11 و پوسته ColorOS 12 از 23 دسامبر (2 دی 1400) به بازار چین عرضه می‌شود.

قیمت در نظر گرفته شده برای نسخه پایه 8GB/256GB این گوشی 7,699 یوان (با نرخ فعلی تبدیل ارز نزدیک به 1,210 دلار آمریکا) بوده و برای تهیه ورژن 12GB/512GB آن نیز باید 8,999 یوان (1,414 دلار) هزینه کرد.

منبع : Oppo


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا