معرفی Galaxy Z Fold3 – پرچمدار تاشوی سامسونگ و جایگزینی برای سری Note

نمایش خبر

تاریخ : 1400/5/20        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی تاشو Foldable Phone ، نسل پنجم 5G ، اندروید Android ، اسنپ دراگون 888 Snapdragon 888 ، پرچمدار Flagship ، گوشی هوشمند Smartphone ، Samsung Galaxy Z Fold3 5G ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : سر انجام پس از هفته‌ها انتظار و رخنه کردن تعداد بی‌شماری از خبرها و جزییات در مورد تاشوهای آینده سامسونگ، این شرکت دقایقی پیش در جریان رویداد Galaxy Unpacked که با شعار Get ready to unfold برگزار شد از گوشی تاشوی Galaxy Z Fold3 به‌عنوان جانشینی برای Z Fold2 سال گذشته رونمایی کرد. در این رویداد علاوه بر Z Fold3، گوشی تاشوی Z Flip3، ساعت‌های هوشمند سری Galaxy Watch4 و هدست TWS جدید Galaxy Buds2 نیز معرفی شدند. Z Fold3 در مقایسه با مدل سال قبل اندکی کوچک‌تر، باریک‌تر و سبک‌تر شده، هر دو صفحه‌نمایش آن 120 هرتزی بوده و دوربین زیر صفحه‌نمایش، قلم S Pen و درجه حفاظت IP نیز برای اولین بار به لیست مشخصات آن افزوده شده‌اند.

طراحی و ظاهر بدنه

طراحی Z Fold3 نسبت به گذشته با تغییر چندان بزرگ و خاصی روبرو نشده و این بار نیز در حالت بسته با اسمارت‌فون بزرگ و ضخیمی روبرو می‌شویم که صفحه‌نمایش خارجی آن نسبت به یک نمایشگر عادی از نسبت کاملا کشیده‌تری بهره می‌برد. این مدل همچون یک کتاب باز شده و درون آن صفحه‌نمایش بزرگی به سبک یک تبلت انتظار شما را می‌کشد. جنس شاسی این مدل از آلیاژی از آلومینیوم است که سامسونگ از آن با عنوان Armor Aluminum یاد می‌کند و نسبت به گذشته 10 درصد قدرت بیشتری دارد. سامسونگ این آلیاژ را «قدرتمندترین ماده‌ای» می‌داند که «تا به حال در یک گوشی هوشمند» به‌کار گرفته شده است.

ارتفاع Z Fold3 نسبت به Z Fold2 سال گذشته یک میلی‌متر کمتر شده و به 158.2 میلی‌متر رسیده است. عرض حالت‌های باز و بسته نیز اندکی کمتر شده به‌ترتیب 128.1 و 67.1 میلی‌متر اعلام شده است؛ برای مقایسه، این دو مقدار در Z Fold2 برابر 128.2 و 68 میلی‌متر است. ضخامت حالت بسته Z Fold3 به 16 میلی‌متر می‌رسد که 0.8 میلی‌متر کمتر از Z Fold2 سال گذشته‌ است و علاوه بر این ظاهرا از حالت هرمی گوشی (در زمان بسته بودن از نمای جانبی) نیز کاسته شده و دو سطح گوشی پس از تا شدن تقریبا به موازات یکدیگر قرار می‌گیرند.

ضخامت حالت باز دستگاه نیز کمتر شده و از 6.9 به 6.4 میلی‌متر رسیده است. Z Fold3 در زمینه وزن نیز با تغییر روبرو شده و با اندکی کمتر شدن ظرفیت باتری، 11 گرم کاهش وزن را تجربه کرده و با این‌که هنوز گوشی کاملا سنگینی‌ست اما وزن 271 گرمی آن در استاندارد گوشی‌های تاشوی کتابی رقم قابل‌قبولی به‌نظر می‌رسد.

افزوده شدن استاندارد IPX8 یکی از نکات جالب‌توجه در مورد طراحی Z Fold3 است که با وجود آن‌که محافظتی در برابر گرد و خاک ارائه نمی‌دهد اما برای اولین بار در این رده، امکان غوطه‌وری گوشی در آب (شفاف با عمق و زمان مشخص) را فراهم می‌کند.

Z Fold3 در طراحی بدنه در یک نگاه از Z Fold2 متمایز می‌شود جایی‌که فرم دوربین‌های بخش پشتی که در سری S21 نیز تکرار شده بوده حالا جای خود را به یک طراحی ساده‌ و مینیمال‌تر داده که در آن به‌جای حاشیه‌های مستطیلی بزرگ پیشین از یک حاشیه باریک بیضی‌شکل استفاده شده که فلش LED در زیر آن حضور دارد.

یکی از مهم‌‌ترین نکات جدید در ساختار Z Fold3 پشتیبانی آن از قلم S Pen است که به‌روشنی از تصمیم سامسونگ برای کنار گذاشتن سری پر افتخار نوت و تمرکز بر گوشی‌های تاشو حکایت دارد. پشتیبانی از S Pen‌ البته پیش از این برای S21 Ultra نیز ارائه شده بود. در مورد نوع پشتیبانی از S Pen در Z Fold3 در ادامه بیشتر سخن خواهیم گفت.

صفحه‌نمایش خارجی

صفحه‌نمایش خارجی Z Fold3 یک نمونه 6.2 اینچی با وضوح 832×2260 پیکسل است که بدون در نظر گرفتن اندکی افزایش وضوح (نسبت به 816×2260 در Z Fold2) ظاهرا با تغییر خاصی روبرو نشده است. این پنل اما جدا از سایز و وضوح به‌کل با نمونه سال گذشته متفاوت بوده و در حالی‌که در Z Fold2 با یک پنل سوپر امولد 60 هرتزی روبرو بودیم، فناوری ساخت این صفحه‌نمایش مثل پنل داخلی به Dynamic AMOLED 2X ارتقاء یافته و نرخ رفرش متغیر آن نیز 120 هرتز است. این صفحه‌نمایش که نسبت 25:9 آن برای استفاده‌های مولتی‌مدیایی مثل مشاهده ویدئو چندان مناسب به‌نظر نمی‌رسد مثل سال قبل با پوششی از جنس Gorilla Glass Victus محافظت می‌شود.

بر بالای این صفحه‌نمایش در یک حفره پانچی دوربین سلفی خارجی دستگاه با وضوح 10 مگاپیکسل قرار دارد که بدون تغییر نسبت به قبل همچنان از گشودگی دیافراگم f/2.2 برخوردار بوده و از برداشت 4K با 30 فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کند.

صفحه‌نمایش داخلی

صفحه‌نمایش داخلی اما روی کاغذ تغییر خاصی نکرده و همچنان 7.6 اینچی با وضوح 1768×2208 پیکسل است که با فناوری Dynamic AMOLED 2X ساخته شده و نرخ رفرش متغیر 120 هرتزی آن نیز تفاوتی نسبت به گذشته ندارد. این صفحه‌نمایش البته به‌گفته سامسونگ به‌لطف آن‌چه فناوری Eco square technology خوانده می‌شود، 29 درصد روشن‌تر از Z Fold2 5G بوده و طراحی مجدد لایه محافظ روی آن نیز به 80 درصد دوام بیشتر منجر شده است. سنسور اثر انگشت طبق معمول جایی درون این پنل نداشته و همچنان در کناره دستگاه قرار دارد. به‌گفته سامسونگ مهم‌ترین دلیل کاربران این برند برای تهیه نسل قبلی این سری به صفحه‌نمایش بزرگ دستگاه تعلق داشته‌ است؛ امری‌که در Z Fold3 نیز مورد توجه قرار گرفته و برای هرچه بیشتر کردن Produxtivity، گزینه قلم S Pen نیز به لیست امکانات دستگاه افزوده شده است.

دوربین سلفی درون صفحه‌نمایش

نکته جذاب در مورد این صفحه‌نمایش به جایگاه دوربین سلفی در آن تعلق دارد که برای اولین بار در یک گوشی سامسونگ از نوع درون صفحه‌نمایش در نظر گرفته شده است. فناوری دوربین درون صفحه‌نمایش که این روزها به‌واسطه فعالیت‌های اوپو و گوشی‌های Axon 20 و Axon 30 شرکت ZTE قابلیتی شناخته‌شده است امکان طراحی یک صفحه‌نمایش فول اسکرین کامل را بدون مزاحمت دوربین سلفی فراهم آورده و این دوربین را بدون نیاز به هرگونه ناچ یا بریدگی به درون نمایشگر منتقل کرده است. این دوربین در زمان استفاده از آن قابل مشاهده است اما در بقیه موارد تا حدودی از دید پنهان می‌شود.

دوربین سلفی زیر لایه نمایشگر Z Fold3 یک نمونه 4 مگاپیکسلی‌ با دیافراگم f/1.8 و پیکسل‌هایی با ابعاد 2 میکرون اعلام شده که ظاهرا از فناوری ترکیب سلول‌های مجاور یکدیگر برای دستیابی به ابعاد پیکسل 2 میکرونی بهره گرفته است.

دوربین‌های اصلی

دوربین‌های اصلی گوشی که در آن سوی کاور بخش پشتی قرار دارند همچنان شامل سه واحد 12 مگاپیکسلی واید، اولتراواید و تله‌فتو بوده که حداقل از روی مشخصات به تفاوت خاصی مابین آن‌ها و Z Fold2 نمی‌توان اشاره کرد. دوربین 12 مگاپیکسلی اصلی از سنسوری با ابعاد 1/1.76 اینچ و سلول‌های 1.8 میکرونی برخوردار است که لنزی با گشودگی f/1.8 و مجهز به OIS در مقابل آن قرار دارد. حداکثر وضوح برداشت ویدئو در این دوربین 4K با 60 فریم در ثانیه است و با توجه به وضوح آن طبیعتا امکان برداشت ویدئویی 8K را ندارد.

دوربین تله‌فتو از فاصله کانونی 52 میلی‌متری برخوردار است که تصویری را معادل 2 برابر زوم اپتیکال ایجاد می‌کند و فوکوس خودکار و OIS نیز در آن فراموش نشده‌اند. دیافراگم لنز این دوربین نیز مثل قبل f/2.4 است. در نهایت سومین و آخرین دوربین این مجموعه از لنز اولتراواید با f/2.2 و میدان دید 123 درجه‌ای برخوردار بوده و از فوکوس خودکار نیز پشتیبانی نمی‌کند. روی دوربین‌های این قسمت از پوشش محافظ Gorilla Glas DX استفاده شده است.

پردازش

سامسونگ برای بخش پردازشی این گوشی به‌سراغ پروسسور Snapdragon 888 (و نه نسخه پلاس آن) رفته که یک هسته 2.84 گیگاهرتزی Arm Cortex-X1 همراه با 3 هسته 2.42 گیگاهرتزی Arm Cortex-A78 را در بالاترین سطح و 4 هسته 1.8 گیگاهرتزی A55 را در سطح پایین ارائه می‌کند. گرافیک Adreno 660 و مودم 5G داخلی دیگر مشخصات مهم این پروسسور را تشکیل می‌دهند. حافظه رم دستگاه 12 گیگابایت از نوع LPDDR5 بوده و 256 یا 512 گیگابایت حافظه داخلی غیر قابل ارتقاء دارد.

قلم S-Pen

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد پشتیبانی از قلم S-Pen یکی دیگر از گزینه‌های جدید در رابطه با Z Fold3 است که پیش از این برای S21 Ultra نیز ارائه شده بود. نحوه اجرای این قابلیت در تاشوی جدید سامسونگ به سری S شباهت داشته و بار دیگر جایی درون بدنه برای پنهان شدن قلم در نظر گرفته نشده است. البته کاورهای مخصوصی برای Z Fold3 ارائه شده که امکان قرار دادن قلم در آن‌ها وجود دارد.

این گوشی از دو نوع مختلف S Pen پشتیبانی می‌کند که شامل S Pen Fold Edition و S Pen Pro می‌شود. قلم موسوم به Fold Edition گزینه ساده‌تر این دوگانه است که تنها 6.7 گرم وزن داشته و طول و عرض آن نیز به‌ترتیب 132.1 و 7.7 میلی‌متر است. این قلم از فعالیت‌های عادی نظیر تشخیص دست‌خط و air commands پشتیبانی می‌‌کند. S Pen Pro اما طبق انتظار به باتری داخلی مجهز است و از بلوتوث نسخه کم مصرف یا BLE و ویژگی‌های موسوم به Air Action پشتیبانی می‌کند. طول و عرض این قلم بیشتر بوده و به‌ترتیب 173.64 و 9.5 میلی‌متر است و 13.8 گرم نیز وزن دارد.

یکی از کارکردهای جالب قلم در Z Fold3 زمانی رخ می‌دهد که دستگاه در حالت Flex (نیمه باز با زاویه 90 درجه‌ای) در حال استفاده است؛ در این حالت در صورت حضور در اپلیکیشن یوتوب، ویدئو به‌صورت فول‌اسکرین در بالا اجرا شده و در صورتی که همزمان با فشردن دکمه روی قلم، بخش پایینی صفحه‌نمایش لمس شود، اپلیکیشن Samsung Notes احضار شده و می‌توان از ویدئوی در حال پخش، نوت‌برداری کرد. این ویژگی در هنگام یک کنفرانس یا تماس ویدئویی برای نوت‌برداری نیز کاربردی به‌نظر می‌رسد.

امکان تشخیص دست‌خط و نوشتن مستقیم URL در مرورگر و غلط‌گیری نوشته‌ها از دیگر کارکردهای مورد اشاره برای S Pen در Z Fold3 است. با در نظر گرفته نشدن جایی در خود گوشی برای قرار گرفتن قلم، پروسه شارژ S-Pen نیز متفاوت بوده و بدین‌منظور نسخه Pro این قلم از پورت USB-C استفاده خواهد کرد!

باتری و شارژر

در حالی‌که مدل سال گذشته از یک باتری 4,500mAh با یک شارژر 15 واتی بهره می‌برد در Z Fold3 ماجرا اندکی تغییر کرده و جدا از کاهش اندک ظرفیت باتری به 4,400 میلی آمپر ساعت، شارژر آن نیز تغییر کرده و حالا از توان 25 واتی پشتیبانی می‌کند. شارژ وایرلس 10 واتی و شارژ معکوس بی‌سیم 4.5 واتی نیز از دیگر موارد قابل اشاره در این قسمت به‌شمار می‌آیند

رنگ – قیمت – زمان حضور در بازار

Samsung Galaxy Z Fold3 در سه رنگ مات مشکی،‌ سبز و نقره‌ای (هر سه با پسوند Phantom) با سیستم‌عامل اندروید 11 و رابط کاربری One UI 3.1 از سپتامبر سال جاری با قیمت پایه 1,799.99 یورو برای نسخه 12GB/256GB به بازار عرضه شده و قیمت نسخه 12GB/512GB آن نیز 1,899.99 یورو خواهد بود.


به روزرسانی - قیمت سامسونگ گلکسی زد فولد 3 5 جی در بازار ایران

گوشی سامسونگ Galaxy Z Fold3 5G به بازار ایران راه یافته.

شما می توانید با مراجعه به صفحه فروشندگان و قیمت گوشی سامسونگ Galaxy Z Fold3 5G از قیمت عرضه این گوشی در فروشگاه های گوناگون مطلع شوید.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا