معرفی FlexPai 2 – دومین اسمارت‌فون تاشو از برند Royole

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/7/2        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اسنپ دراگون 865 Snapdragon 865 ، نسل پنجم 5G ، گوشی تاشو Foldable Phone
واحد خبر mobile.ir : احتمالا نام اسمارت‌فون‌های تاشویی مثل Galaxy Fold و Z Flip (محصول سامسونگ) یا Mate X (محصول هواوی) را شنیده‌اید، اما شاید تعجب کنید اگر بدانید نخستین گوشی هوشمند تاشو در دنیا ساخت سامسونگ، هواوی یا دیگر کمپانی‌های صاحب‌نام نبوده و این افتخار نصیب یک شرکت گمنام چینی به نام Royole شده است! اوایل ژانویه 2019 بود که کمپانی Royole (سازنده نمایشگرهای انعطاف‌پذیر) از نخستین اسمارت‌فون تاشوی صنعت موبایل با نام Royole FlexPai پرده برداشت. البته این دیوایس نقایصی داشت و نتوانست آن طور که باید و شاید انتظار کارشناسان را برآورده کند. اما Royole اخیرا از نسخه ارتقاءیافته این گوشی تحت عنوان FlexPai 2 پرده برداشت.

در نگاه اول، FlexPai 2 یک اسمارت‌فون روان و خوش‌ساخت به نظر می‌رسد. در حالت باز، طول و عرض و ضخامت این گوشی برابر با 6.3×133.8×186.2 میلی‌متر است، اما وقتی گوشی را تا می‌کنید، طول آن به 89.4 میلی‌متر کاهش یافته و ضخامت آن به 12.8 میلی‌متر می‌رسد. به این ترتیب، درست است که FlexPai 2 به نازکی Surface Duo (محصول مایکروسافت) نیست، اما از Galaxy Z Fold2 (با ضخامت 6.9 میلی‌متری در حالت عادی و 16.8 میلی‌متری در حالت تاشده) نازک‌تر است.

طبق ادعای Royole، لولای به کار گرفته شده در FlexPai 2 هیچ گونه شکافی ندارد، اما به نظر می‌رسد این یک بلوف تبلیغاتی بوده و شکاف کوچکی به اندازه تقریبا 1 میلی‌متر در لولای دستگاه وجود دارد. ناگفته نماند وزن 339 گرمی این دیوایس، در مقایسه با سایر اسمارت‌فون های تاشو – که همگی وزنی زیر 300 گرم دارند – بسیار بالا بوده و سنگینی آن ممکن است برای کاربر آزاردهنده باشد. بد نیست بدانید Galaxy Z Fold2 با وزنی معادل 282 گرم، وزن بسیار سبک‌تری دارد.

نمایشگر FlexPai 2 نسبت به مدل قبلی بهتر شده است. بر خلاف تاشوهای سامسونگ و مایکروسافت، FlexPai 2 به سمت بیرون تا شده و به این ترتیب وقتی لولا در حالت 180 درجه قرار دارد، با یک گوشی دو صفحه‌ای یا dual-screen مواجه هستیم. شرکت سازنده، این تکنولوژی را Cicada Wing 3S نامیده است. در حالت باز، FlexPai 2 از یک نمایشگر 7.8 اینچی با نسبت تصویر 4:3 بهره می‌برد. در این حالت، رزولوشن نمایشگر 1440×1920 پیکسل است که در مقایسه با وضوح نمایشگر در همتایان سامسونگی و مایکروسافتی، کمتر شده است.

همان طور که گفته شد با تا کردن FlexPai 2، دو نمایشگر پدید می‌آید: نمایشگر اصلی در جلو (به قطر 5.5 اینچ و نسبت تصویر 16:10) که رزولوشنی معادل 900×1440 پیکسل داشته و نمایشگر کوچک‌تر در پشت (به قطر 5.4 اینچ و نسبت تصویر 16:9) که رزولوشن آن به 810×1440 پیکسل می‌رسد. لازم به ذکر است، شرکت سازنده در معرفی این نمایشگر حرفی از شیشه به میان نیاورده ولی می‌توان حدس زد که به احتمال زیاد، پوشش این نمایشگر از پلاستیک باشد.

با توجه به باز و بسته شدن‌های مکرر، یکی از مواردی که در گوشی‌های تاشو از اهمیت بالایی برخوردار است، دوام لولا و نمایشگر است. در ابتدا تصمیم بر آن بود که نمایشگر FlexPai 2 بتواند تا بیش از 200 هزار مرتبه باز و بسته شود (چیزی که برای گوشی‌های تاشوی اخیر یک بنچمارک محسوب می‌شود). اما با کمک "مؤسسه ملی اندازه‌شناسی" در چین، تعداد دفعاتی که نمایشگر این گوشی می‌تواند باز و بسته شود به رقم خیره‌کننده 1.8 میلیون مرتبه افزایش یافت. حال باید منتظر ماند و دید سامسونگ – به عنوان برند پیشرو در تولید اسمارت‌فون‌های تاشو – چگونه به این رقم واکنش نشان می‌دهد.

باز و بسته‌ شدن‌های فراوان – که نشان از دوام بالای نمایشگر FlexPai 2 دارد – یک امتیاز بزرگ به شمار می‌رود، اما این تمام ماجرا نیست. به گفته کارشناسان، بزرگ‌ترین سؤالی که در این زمینه به ذهن خطور می‌کند، هماهنگی نمایشگر تاشو با نرم‌افزار دستگاه است؛ مسأله‌ای که پاشنه آشیل اسمارت‌فون‌های تاشو محسوب می‌شود. به گفته Royole، رابط کاربری waterOS 2.0 – که بر مبنای اندروید 10 طراحی شده – می‌تواند به طور هوشمند، فضای نمایشگر را بین چند اپلیکیشن تقسیم کند. "درگ اند دراپ" بین این فضاها و همچنین کمک به کاربر برای عکاسی پرتره، از دیگر قابلیت‌های نرم‌افزاری waters 2.0 به حساب می‌آید.

در سمت چپ نمایشگر، 4 دوربین به شکل عمودی روی هم چیده شده‌اند. دوربین اصلی این گوشی 64 مگاپیکسلی بوده و گشودگی دیافراگم لنز آن f/1.89 است. یک دوربین التراواید 16 مگاپیکسلی (f/2.2) با میدان دید 116 درجه و یک دوربین تله‌فوتوی 8 مگاپیکسلی (f/2.4) با توانایی ایجاد زوم اپتیکال تا 3 برابر، نیز به کمک دوربین اصلی می‌آیند. این مجموعه با یک دوربین پرتره 32 مگاپیکسلی (f/2.0) کامل می‌شود. اپلیکیشن دوربین در FlexPai 2 به گونه‌ای طراحی شده که با تا کردن گوشی و تشکیل دو نمایشگر در جلو و پشت، نمایشگری که روبروی سوژه عکاسی قرار می‌گیرد حالت آینه پیدا کرده و به این ترتیب، شخصی که سوژه عکاسی شده می‌تواند خود را در نمایشگر دوم ببیند. بنابراین عکاسی پرتره با استفاده از FlexPai 2 جذاب‌تر خواهد بود.

در زیر ماژول دوربین‌ یک تاچ‌پد دیده می‌شود. زمانی که گوشی در حالت استندبای قرار دارد، با دو ضربه متوالی روی تاچ‌پد می‌توان دستگاه را بیدار کرد. همچنین، در هنگام اجرای اپلیکیشن‌ها، دو ضربه روی تاچ‌پد می‌تواند فضای صفحه را به 2 یا 3 بخش تقسیم کند.

سایر مشخصات این گوشی را می‌توان با پرچمدارهای روز دنیا مقایسه کرد. Royole در ساخت FlexPai 2 از تراشه پیشرفته اسنپ‌دراگون 865 استفاده کرده است. وجود 8 یا 12 گیگابایت RAM (از نوع LPDDR5) و 256 یا 512 گیگابایت حافظه داخلی (از نوع UFS 3.0)، این گوشی هوشمند را در سطح بالای بازار جای می‌دهد. ظرفیت باتری در FlexPai 2 از 3,970 به 4,450 میلی‌آمپر ساعت افزایش پیدا کرده است. این باتری از تکنولوژی شارژ سریع Quick Charge 4.0 پشتیبانی کرده و با استفاده از شارژر 18 واتی و از طریق پورت USB-C شارژ می‌شود. FlexPai 2 یک گوشی 5G بوده و از هر دو حالت مستقل (SA) و غیرمستقل (NSA) در این شبکه پشتیبانی می‌کند. وای-فای 6 و بلوتوث 5.1 نیز دیگر گزینه‌های ارتباطی این گوشی را تشکیل می‌دهند.

گوشی هوشمند FlexPai 2 در سه رنگ خاکستری (Cosmic Gray)، مشکی (Midnight Black) و طلایی (Sunrise Gold) وارد بازار می‌شود. هم‌اکنون این محصول از طریق وب‌سایت اصلی Royole آماده فروش بوده و فروشگاه اینترنتی JD.com نیز فروش آنلاین آن را از 25 سپتامبر (4 مهر) آغاز می‌کند. مدل پایه FlexPai 2 – با 8 گیگابایت RAM و 256 گیگابایت حافظه داخلی – 9,988 یوان چین قیمت دارد که با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا برابر است با 1,470 دلار آمریکا. برای خرید ورژن پیشرفته این گوشی – با 12 گیگابایت RAM و 512 گیگابایت حافظه داخلی – باید 11,588 یوان (1,700 دلار) هزینه کرد. البته در حال حاضر، فقط نسخه پایه این گوشی آماده فروش بوده و مدل پیشرفته آن، کمی بعد وارد بازار خواهد شد.

در پایان گفتنی‌ست، حداقل سه سال از تلاش شرکت‌های بزرگ برای طراحی و تولید گوشی‌های هوشمند تاشو می‌گذرد، اما با توجه به موانعی که بر سر تولید این دستگاه‌ها وجود دارد، هر شرکتی به این مقوله ورود نکرده و لذا در حال حاضر، سامسونگ، موتورولا، هواوی و Royole تنها برندهایی هستند که گوشی‌های تاشوی آنها در بازار به فروش می‌رسد. لازم به ذکر است، اسمارت‌فون FlexPai 2 در حال حاضر فقط در بازار چین عرضه شده و ورود آن به سایر بازارها هنوز مشخص نیست. حتی در صورت صدور این محصول به دیگر بازارها، احتمال دارد سرویس‌های گوگل در این گوشی پشتیبانی نشود؛ درست مثل مدل قبلی این گوشی.

منبع : Royole