گزارش مالی سونی از سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2021- محدودیت زنجیره تأمین دامن PS5 را هم گرفت

نمایش خبر

تاریخ : 1400/11/15        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، سونی Sony
واحد خبر mobile.ir : مجموعه سونی در روز چهارشنبه 2 فوریه سال جاری میلادی (13 بهمن 1400) گزارش خود را از فصل مالی سوم شرکت، پایان‌یافته در 31 دسامبر (منطبق بر سه‌ماهه چهارم سال 2021) منتشر کرد. بر اساس این گزارش، سود خالص شرکت در بازه زمانی مورد اشاره با 11.4 درصد افزایش سالانه به 346.2 میلیارد ین (با در نظر گرفتن هر دلار معادل حدود 113.7 ین، نزدیک به 3,046.6 میلیون دلار) رسیده و از برآورد Zacks فراتر رفته است. مطابق گزارش منتشرشده، مجموع فروش سونی با 13 درصد افزایش سالانه به 3,031.3 میلیارد ین (حدود 26,678.6 میلیون دلار) رسیده و بیشتر از پیش‌بینی 26,008 میلیون دلاری کارشناسان بوده است.

به علاوه، سود عملیاتی شرکت از اکتبر تا دسامبر سال گذشته میلادی 465.2 میلیارد ین بوده که 32 درصد افزایش سالانه را تجربه کرده‌ است. نگاهی به گزارش سونی نشان می‌دهد که افزایش درآمد این شرکت عمدتاً به عملکرد مثبت بخش‌های پیکچرز، موزیک، راهکارهای حسگر و تصویربرداری و همچنین بخش خدمات مالی باز می‌گردد.

عملکرد، فروش و سودآوری بخش‌های مختلف شرکت سونی بر اساس گزارش شرکت به شرح زیر است:

بازی و خدمات شبکه‌ای (Game & Network Services)

فروش این بخش با افت سالانه 7.9 درصدی به 813.3 میلیارد ین رسیده و شرکت ژاپنی کاهش فروش سخت‌افزار، افت فروش موارد ساخته‌شده خارج از سونی همچون محتوای الحاقی و افزونه‌ها (add-on content)، در کنار فروش ضعیف ساخته‌های خودِ شرکت را از جمله عوامل این کاهش برشمرده است. با این حال، سود عملیاتی این بخش تا حدودی تحت تأثیر مثبت نرخ تبدیل ارزهای خارجی بهبود یافته و در مقایسه با 80.8 میلیارد ین در سه‌ماهه مشابه سال پیش، به 92.9 میلیارد ین رسیده است.

در سه‌ماهه‌ای که گذشت، عرضه کنسول‌های PS5 با در نظر گرفتن 3.9 میلیون دستگاه ارائه‌شده در فصل تعطیلات، از 17.3 میلیون واحد عبور کرده؛ هرچند این میزان همچنان نسبت به 4.5 میلیون دستگاهی که در سه‌ماهه نخست عرضه این کنسول ارائه شد اندکی کمتر است. به علاوه، تعداد کل کنسول‌های PS5 ارائه شده تا به امروزدر مقایسه با عرضه 20.2 میلیون دستگاه PS4 در بازه زمانی سال گذشته نیز تعداد کمتری به شمار می‌رود.

مدیران سونی با در نظر گرفتن محدودیت‌های زنجیره تأمین، برآورد قبلی خود مبنی بر عرضه 22.6 میلیون دستگاه کنسول PS5 تا 31 مارس 2022 را تعدیل و پیش‌بینی کرده‌اند که تا آن زمان معادل 19.3 میلیون واحد PS5 را روانه بازار کنند. با این حال، سونی انتظار دارد بازی‌های Horizon Forbidden West محصول گوریلا گیمز و Gran Turismo 7 ساخته Polyphony Digital که قرار است تا مارس 2022 عرضه شوند، فروش قدرتمندی را تجربه کنند.

سونی به تازگی از توافقی برای خرید شرکت بازی‌سازی Bungie به مبلغ 3.6 میلیارد دلار خبر داده است؛ اقدامی که با این هدف انجام شده که امکان پشتیبانی از PlayStation Studios را به صورت آنلاین برای Bungie فراهم سازد. در واقع، مدیران سونی امیدوارند با تقویت جنبه آنلاین بازی‌های خود، بتوانند به عرضه ده سرویس بازی آنلاین تا سال 2026 دست یابند. جیم رایان (Jim Ryan)، مدیر بخش سرگرمی‌های تعاملی سونی همچنین از انتظار خود برای تملیک شمار بیشتری از شرکت‌های فعال در زمینه پلی‌استیشن، در آینده سخن گفته است.

از سوی دیگر هیروکی توتوکی (Hiroki Totoki)، مدیر مالی ارشد شرکت، با اشاره به تمایل مشتریان به خرید PS5، از مشکلات پیشِ روی شرکای سونی در تأمین قطعات مورد نیاز خبر داد؛ مسئله‌ای که مدیران سونی انتظار دارند تا نیمه اول سال 2022 همچنان ادامه داشته باشد. پیش‌بینی عرضه پایین‌تر PS5 از 14.8 میلیون به 11.5 میلیون دستگاه در سال مالی آوریل 2021 تا مارس 2022 کمپانی ژاپنی را نیز می‌توان در چارچوب همین بحران تأمین قطعه در سراسر صنعت تحلیل کرد.

موزیک

این بخش از سونی در سه‌ماهه‌ای که گذشت، افزایش فروش 11.9 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تجربه کرده و به 295.9 میلیارد ین رسیده است. فروش بالاتر موزیک ضبط‌شده و انتشارات موزیک، رشد درآمد حاصل از مشترکان غیر رایگان سرویس‌های استریم و بالاتر رفتن درآمد سرویس‌های استریم مبتنی بر تبلیغات، عامل این افزایش بوده است. اگر چه تأثیر مثبت نرخ تبدیل ارزهای خارجی هم در اینجا نقش مؤثری ایفا نموده است، اما سود عملیاتی این بخش از سونی در فاصله زمانی اکتبر تا دسامبر سال میلادی گذشته، 55.1 میلیارد ین بوده که نسبت به 59.1 میلیارد ین در بازه زمانی مشابه سال 2020 با کاهش مواجه شده است.

سونی پیکچرز

سونی پیکچرز در فصل اخیر پرچم‌دار رشد سونی بوده چرا که درآمد این بخش با رشد سالانه 141.3 درصدی به 461.2 میلیارد ین رسیده است. امری که بیش از همه به فروش بالاتر محصولات تلویزیونی،media networks و motion pictures باز می‌گردد که در فرایند تملیک Crunchyroll در اختیار سونی قرار گرفته‌اند. همچنین فروش بالای فیلم‌های مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (Spiderman: No Man Home) و Venom: Let There Be Carnage در کنار فروش مجوز مجموعه تلویزیونی Seinfeld را می‌توان از جمله دلایل اصلی درآمد بالای این بخش برشمرد. سود عملیاتی این بخش نیز با رشدی قابل توجه، از 20.3 میلیارد ین در سال گذشته به 149.4 میلیارد ین رسیده است.

راهکارها و محصولات الکترونیکی (Electronics Products & Solutions)

در بخش محصولات و راه‌کارهای الکترونیکی، فروش 686.9 میلیارد ینی برای سونی به ثبت رسیده که نسبت به دوره مشابه سال 2020 حدود 1.7 درصد کمتر است. این کاهش مطابق گزارش شرکت، به روند نزولی در فروش ابزارهای صوتی و تصویری، گوشی‌های هوشمند و دوربین‌های دیجیتال بازمی‌گردد. نرخ تبدیل ارزهای خارجی در اینجا هم مؤثر واقع شده و کاهش درآمد این بخش را تا حدودی جبران کرده است. با این حال، سود عملیاتی سونی با رقم 80 میلیارد ینی، همچنان نسبت به 103.4 میلیارد ین سال پیش، با کاهش قابل توجهی روبه‌رو شده است.

راهکارهای حسگر و تصویربرداری (Imaging & Sensing Solutions)

فروش راهکارهای تصویربرداری و حسگرها به دلیل افزایش فروش حسگرهای تصویری برای محصولات موبایل، بهبود ترکیب سبد محصول و سود حاصل از نرخ تبدیل ارز در مقایسه با سال گذشته 21.6 درصد افزایش یافته و به 324.8 میلیارد ین رسیده است. سود عملیاتی این بخش نیز با ثبت رقم 64.7 میلیارد ین در مقایسه با 51.4 میلیارد ین در سه‌ماهه مشابه سال قبل، تجربه موفقی را برای شرکت ژاپنی در پی داشته است.

خدمات مالی (Financial Services)

سونی در بخش خدمات مالی نیز افزایش سالانه 11.4 درصدی درآمد را تجربه کرده و درآمد این بخش به 471.3 میلیارد ین رسیده است. امری که نشان‌دهنده افزایش درآمد بخشSony Life ، در کنار بالاتر رفتن سود خالص سرمایه‌گذاری در حساب‌های جداگانه است. البته سود عملیاتی خدمات مالی سونی نیز با 35.2 میلیارد ین، در مقایسه با 39.9 میلیارد ین در سه‌ماهه چهارم سال 2020، روندی نزولی را نشان می‌دهد.

فروش محصولات و خدمات در سایر بخش‌ها نیز با 17.3 درصد کاهش به 27.4 میلیارد ین رسیده و سود عملیاتی این بخش‌ها نیز 8.2 میلیارد ین بوده که در مقایسه با رقم 7 میلیارد ینی سال گذشته، شاهد رشد بوده است..

کل هزینه‌های کمپانی ژاپنی هم در این فصل 2,573.6 میلیارد ین بوده است که افزایش 9.7 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

سونی در پایان این گزارش، چشم‌انداز خود را از کل سال مالی منتهی به 31 مارس 2022 به سهامداران ارائه کرده است. بر این اساس پیش‌بینی شده است که فروش مجموع 9,900 میلیارد ینی بدون تغییر نسبت به پیش‌بینی ماه اکتبر محقق شود و سود عملیاتی نیز با رقم 1,200 میلیارد ینی از 1,040 میلیارد ین در پیش‌بینی قبلی فراتر رود. همچنین سود خالص شرکت در پیش‌بینی جدید، از 730 میلیارد ین به 860 میلیارد ین افزایش یافته است.

منبع : Sony


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا