کناره‌گیری لری پیج و سرگی برین از مدیرعاملی آلفابت – همه چیز در دستان پیچای

نمایش خبر

تاریخ : 1398/9/16        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : لری پیج Larry Page ، سرگی برین Sergey Brin ، سوندار پیچای Sundar Pichai ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : در آگوست 2015 بود که کمپانی گوگل با یک تغییر سازمانی، زیرمجموعه یک شرکت مادر با نام آلفابت قرار گرفت. به دنبال این تغییر، لری پیج (Larry Page) و سرگی برین (Sergey Brin)، بنیان‌گذاران گوگل، مشترکا سمت مدیرعاملی آلفابت را بر عهده گرفته و ساندار پیچای را به مدیرعاملی گوگل گماشتند. طی 4 سالی که از این اتفاق می‌گذرد، رفته رفته حضور لری پیج و سرگی برین در رسانه‌ها و انظار عمومی کم‌رنگ‌ شد. سرانجام این دو دوست و همکار دیرین، در روز سه‌شنبه 3 دسامبر 2019 (12 آذر 1398)، با انتشار نامه‌ای در وبلاگ عمومی گوگل، ضمن اعلام کناره‌گیری از مدیرعاملی آلفابت، ساندار پیچای را – با حفظ سمت قبلی – به عنوان مدیرعامل جدید آلفابت معرفی کردند.

سرگی برین در سمت راست و لری پیج در سمت چپ

هنوز به طور کامل مشخص نیست هدف از این کار چه بوده است. حال که ساندار پیچای اختیار تمام امور را به دست گرفته، ممکن است گوگل و دیگر کمپانی‌های زیرمجموعه آلفابت کارآمدتر شوند. اما در شرایط کنونی – که بحث تجزیه کمپانی‌های Big Tech از سوی سیاستمداران آمریکا بسیار داغ است – سپردن رهبری کمپانی عظیمی چون آلفابت به یک نفر، می‌تواند یک حرکت جنجالی تلقی شود. ناگفته نماند، Big Tech عنوانی‌ست که به چهار شرکت بزرگ آلفابت، اپل، آمازون و فیس‌بوک اشاره می‌کند.

در سال 1998، زمانی که لری پیج و سرگی برین در دانشگاه استنفورد دانشجوی دکترا بودند، استارت اولیه گوگل را از اتاق خوابگاه‌شان زدند و حال پس از گذشت بیش از بیست سال، آن را به شرکتی بی‌رقیب تبدیل کردند. لازم به ذکر است، لری پیج و سرگی برین به طور کامل از مجموعه آلفابت خارج نشده و هم‌اکنون، جزو اعضای هیئت مدیره شرکت هستند.

در ادامه ترجمه بخشی از نامه مشترک لری پیج و سرگی برین را مشاهده می‌کنید:

«حال که آلفابت به‌خوبی استقرار یافته و گوگل و Other Bets (مجموعه‌ای از دیگر زیرمجموعه‌های آلفابت) به طور مؤثری در قالب کمپانی‌های مستقل به فعالیت می‌پردازند، زمان طبیعی آن فرا رسیده که ساختار مدیریتی خود را ساده کنیم. ما هیچ‌گاه از آنهایی نبوده‌ایم که وقتی فکر کنیم راه بهتری برای اداره شرکت وجود دارد، [بخواهیم همچنان] سمت‌های مدیریتی را حفظ کنیم. آلفابت و گوگل نیز دیگر به دو مدیرعامل و یک رییس نیازی ندارند. در آینده، ساندار مدیرعامل هر دو [شرکت] گوگل و آلفابت خواهد بود. او مقام اجرایی خواهد بود که مسئولیت راهبری گوگل و مدیریت سرمایه‌گذاری آلفابت در کسب‌وکارهای متنوع Other Bets را عهده‌دار می‌شود. ما در درازمدت عمیقا به گوگل و آلفابت متعهد بوده و همچنان به عنوان عضو هیئت مدیره، سهامدار و مؤسس به شکل فعالی مشغول می‌مانیم. به‌علاوه، قصد داریم مرتبا با ساندار گفت‌وگو کنیم، به‌ویژه درباره موضوعاتی که شدیدا مورد علاقه ما هستند.»

ساندار پیچای نیز با ارسال ای‌میلی به کلیه کارکنان – که بعدا همزمان با نامه پیج و برین منتشر شد – بر این نکته تأکید کرد که این تغییرات، تأثیر سوئی بر عملکرد روزانه گوگل نخواهد داشت. ترجمه قسمتی از ای‌میل پیچای، به این شکل است:

Sundar Pichai مدیرعامل گوگل و آلفابت

«می‌خواهم با صراحت بگویم که این جابه‌جایی، تأثیری روی ساختار آلفابت یا کاری که همه روزه انجام می‌دهیم نخواهد داشت. من به تمرکز روی گوگل ادامه خواهم داد. و [همچنین تمرکز روی] کار ژرفی که برای جابه‌جا کردن مرزهای رایانش و ساخت گوگلی مفیدتر برای همه، انجام می‌دهیم. همزمان، درباره آلفابت و تمرکز درازمدتش روی مواجهه با چالش‌های بزرگ از طریق تکنولوژی، هیجان‌زده هستم.»

شاید خبر استعفای بنیان‌گذاران آلفابت از مدیرعاملی شرکت، در ابتدا کمی شوکه‌کننده به نظر برسد، اما برای کسانی که از سال 2015 تاکنون در جریان روند شغلی آنها بوده‌اند، این خبر چندان هم غافلگیرکننده نیست. پس از تشکیل هولدینگ آلفابت و تفویض مدیریت گوگل به پیچای، لری پیج و سرگی برین این فرصت را پیدا کردند که تا حدی از کانون توجهات فاصله بگیرند. پس از آن، پیج و برین به ندرت در انظار عمومی حاضر شده، در تماس با سرمایه‌گذاران شرکت نکرده و حتی در رویدادهایی مثل کنفرانس سالانه Google I/O یا رونمایی از محصولات هم حضور پیدا نمی‌کنند.

تشکیل هولدینگ آلفابت در سال 2015 یک حرکت جنجالی و بی‌سابقه در سیلیکون ولی بود. مهم‌ترین هدف از تشکیل آلفابت، تقسیم گوگل به دو کسب‌وکار متفاوت بود: یکی کسب‌وکار اصلی شرکت (شامل موتور جست‌وجو و بیش از 10 محصول عمده دیگر) و دیگری سایر کسب‌وکارهای مختلف و نامرتبط شرکت (مثل آزمایشگاه X یا واحد طراحی اتومبیل‌های خودران که Waymo نام دارد).

با تشکیل آلفابت و سپردن بزرگ‌ترین زیرمجموعه آن (یعنی گوگل) به ساندار پیچای، از بار مسئولیت لری پیج و سرگی برین کاسته شد و این دو فرصت بیشتری برای پرداختن به علایق‌شان پیدا کردند. پیج خود را با صنعت هواپیماهای الکتریکی مشغول کرد. در مقابل، برین اکثرا از فضای رسانه‌ای به دور بوده و تنها حضور او در محافل عمومی به اوایل سال 2017 مربوط می‌شود؛ زمانی که وی در جمع معترضین به فرمان ترامپ برای اصلاح قانون مهاجرت در فرودگاه بین‌المللی سان‌فرانسیسکو دیده شد. لذا به گفته کارا سویشر (Kara Swisher)، روزنامه‌نگار حوزه فناوری، اداره گوگل توسط پیچای، این امکان را به لری و سرگی داد تا به سراغ دیگر علایق خود بروند و حالا همین علایق فراوان، این دو را از کسب‌وکارشان بازداشته است.

مدیریت پیچای گوگل را به موفقیت‌های بیشتری رساند. عرضه گوشی هوشمند با برند پیکسل و سرمایه‌گذاری کلان در هوش مصنوعی و رایانش ابری، نمونه‌هایی از تلاش‌های وی برای رشد گوگل بوده است. از زمانی که پیچای زمام امور گوگل را به دست گرفت، قیمت سهام شرکت و درآمدزایی آن، بیش از دو برابر شده است. با این حساب، سپردن تمام هولدینگ آلفابت به مدیر لایقی مثل پیچای، روی کاغذ کاری منطقی بوده و شاید حتی منجر به موفقیت‌های بیشتری شود.

اما نکته‌ای که شاید در این میان غافل بماند، آن است که پیج و برین زمانی از سمت خود استعفا کردند که جریانی علیه شرکت‌های Big Tech در ایالات متحده به راه افتاده و عملکرد این کمپانی‌ها بیش از پیش زیر ذره‌بین قرار گرفته است. به عنوان مثال، از زمانی که پیچای مدیرعامل گوگل شد، گوگل و یوتیوب با جنجال‌های شدیدی مواجه بوده‌ و می‌توان گفت، چهار سال آخر، بحث‌برانگیزترین و پرچالش‌ترین دوران در تاریخ گوگل بوده است. در این میان، پیچای بیش از هر کس دیگر آماج حملات بوده و اوست که باید طوفان‌ها را تاب بیاورد.

اخراج کارمندی به نام جیمز دامور (James Damore) به خاطر انتقاد به تنوع جنسیتی در گوگل، دست داشتن گوگل در پروژه وزارت دفاع آمریکا برای پروژه ساخت پهپاد و برنامه‌های این شرکت برای عرضه محصولی مربوط به جست‌وجو برای بازار چین (که اینک ظاهرا به کنار گذاشته شده است)، تنها چند نمونه از این جنجال‌هاست. بسیاری دیگر نیز به پلتفرم یوتیوب مربوط می‌شود. پیچای و سوزان وویچیتسکی (Susan Wojcicki)، مدیرعامل یوتیوب، باید برای جنجال‌های فراوانی پاسخگو باشند، از جمله نمایش ویدئوهایی با محتوای بهره‌کشی از کودکان و افراط‌گرایی. همچنین، در اروپا و آمریکا گوگل درباره قانون ضدرقابتی مورد تفتیش قرار گرفته و طی چند سال اخیر به دلیل اقدامات ضدرقابتی خود چندین میلیارد دلار جریمه شده است.

اما به احتمال زیاد، مسأله‌ای که در حال حاضر بیش از هر چیز دیگر، برای گوگل دردسرساز شده، نحوه برخورد این شرکت با آزار جنسی در محل کار است. یکی از قدیمی‌ترین‌های گوگل به نام اندی رابین (Andy Rubin) – که گاهی "خالق اندروید" نیز نامیده می‌شود – از سوی یکی از کارمندان سابق گوگل متهم به سوء رفتار جنسی شده است. زمانی که لری پیج و سرگی برین با پرداخت 90 میلیون دلار به اندی رابین برای خروج وی از گوگل موافقت کردند و این خبر منتشر شد، بیش از 20 هزار کارمند گوگل در سراسر دنیا، در اقدامی هماهنگ به نشانه اعتراض به این حرکت، محل کار خود را ترک کردند. پس از این اتفاق، گوگل متهم شده که درصدد شناسایی و توبیخ کارمندانی بوده که این حرکت و دیگر اقدامات اعتراضی در شرکت را ترتیب داده بودند.

هنوز مشخص نیست لری پیج و سرگی برین، به جز "گفت‌وگو با ساندار پیچای"، تا چه حد درگیر مسائل گوگل خواهند بود و یا اینکه آیا این دو نفر در مواردی چون رسیدگی به دعوی‌های قضایی، نگرانی‌های نظارتی، منازعات داخلی شرکت و روحیه پایین کارمندان، امکان نفوذ و تأثیرگذاری دارند یا خیر. یکی دیگر از نکات مبهم این است که بنیان‌گذاران آلفابت، برای ثروت کلان خود چه برنامه‌ای دارند. با احتساب سهام آلفابت، مجموع ثروت خالص این دو نفر، بالغ بر بیش از 100 میلیارد دلار است. جالب است که هیچ‌یک از آنها در زمینه‌هایی چون اقدامات بشردوستانه یا تأمین مالی نهادهای غیرسودده و خیریه، هنوز اقدامی نکرده‌اند.

منبع : Google


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا