گزارش مالی سونی از سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2021 – افزایش درآمد بخش موبایل

نمایش خبر

تاریخ : 1400/8/9        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، سونی Sony
واحد خبر mobile.ir : شرکت سونی در روز پنج‌شنبه 28 اکتبر 2021 (6 آبان 1400) گزارش خود را از سه‌ماهه دوم سال مالی این شرکت پایان یافته در 30 سپتامبر (منطبق بر سه‌ماهه سوم سال 2021) منتشر کرد. مطابق این گزارش درآمد این شرکت در فصل مذکور به 2,369.4‌ میلیارد ین ژاپن (با توجه به نرخ برابری ارز در زمان تنظیم گزارش نزدیک به 21.532 میلیارد دلار) رسیده که نسبت به سال قبل با افزایش 12.6 درصدی روبرو شده اما همچنان قادر از برآورد Zacks فراتر نرفته است. سود خالص سونی در این فصل 213.1 میلیارد ین (1.935 میلیارد دلار) اعلام شده که به‌علت هزینه‌های مالی و مالیات بر درآمد بیشتر 53.5 درصدی نسبت به سال قبل افت کرده اما همچنان 7 درصد بیشتر از برآورد Zacks است.

افزایش سالیانه 12.6 درصدی درآمد سونی در این نوبت به عملکرد مثبت چهار زیر مجموعه کلیدی این شرکت یعنی خدمات بازی و شبکه (Game & Network Services یا G&NS)، سونی پیکچرز، موزیک و محصولات الکترونیکی و راه‌کارها (یا EP&S) نسبت داده شده است. این درآمد اما با وجود رشد قابل ملاحظه همچنان از پیش‌بینی 21.958 میلیارد دلاری بازار رقم کمتری به حساب می‌آید.

سود عملیاتی سونی در این بازه زمانی نیز با رشد غافلگیرکننده 1 درصدی روبرو شده هرچند هزینه‌های ناشی از رشد فروش کنسول PlayStation 5 بر حاشیه سود ناخالص این شرکت فشار وارد می‌کند. سونی در بازه جولای تا سپتامبر 2021 به سود عملیاتی 318.5 میلیارد ینی دست پیدا کرده که از سود عملیاتی 222 میلیارد ینی متوسط پیش‌بینی شده از سوی شش تحلیلگر (گردآوری شده از سوی Refinitiv) رقم بسیار بالاتری به‌حساب می‌آید. سونی البته نسبت به آینده خوش‌بین بوده و با وجود سودآوری ضعیف‌تر در بخش بازی‌های کلیدی، با پیش‌بینی رشد در بخش فیلم، موزیک و محصولات الکترونیکی، برآورد خود از درآمد کل سال را نسبت به آن‌چه در ماه آگوست اعلام کرده بود، 6 درصد افزایش داده است.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت داریم به عملکرد زیر مجموعه‌های مختلف شرکت سونی در سه‌ماهه سوم سال 2021

بازی و خدمات شبکه‌ای (G&NS)

با توجه به حضور همچنان پر رنگ کنسول بازی جدید PlayStation 5 در بازار، درآمد این بخش با رشد قابل ملاحظه‌ای در فروش سخت‌افزار به 645.5 میلیارد ین رسیده که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته 27.4 درصد رشد را نشان می‌دهد. از دیگر عوامل موثر در این رشد باید به تأثیر مثبت نرخ تبدیل ارزهای خارجی و فروش موارد ساخته شده خارج از مجموعه سونی از جمله محتوای الحاقی و افزونه‌ها (add-on content) اشاره کرد.

Sony PlayStation 5

سود عملیاتی این زیر مجموعه سونی در بازه جولای تا پایان سپتامبر 2021 به 82.7 میلیارد ین بالغ می‌شود که مقایسه آن با 105.4 میلیارد ین سال گذشته با کاهش 21.5 درصدی روبرو شده است. به‌‌گفته سونی، این شرکت از زمان رونمایی کنسول PS5 در نوامبر سال گذشته نزدیک به 13.4 میلیون عدد از آن را به‌فروش رساند که افزایش سالیانه 27 درصدی را نشان می‌دهد اما سود این مجموعه با توجه به فروش دستگاه با رقمی کمتر از قیمت تمام‌شده، شرایط مناسبی را نشان نمی‌دهد.

هیروکی توتوکی (Hiroki Totoki) مدیر ارشد مالی سونی از قصد این شرکت برای فروش 14.8 میلیون کنسول PS5 در سال مالی جاری خبر داده است؛ امری‌که مطمئنا بحران کمبود چیپ‌ست در آن مد نظر قرار گرفته و از این لحاظ ادعای جالب‌توجه‌ای به‌نظر می‌رسد. سونی همچنین بدون ذکر جزییات بیشتر اعلام کرده که در حال بررسی شراکت با کمپانی TSMC برای ساخت یک کارخانه تولید چیپ‌ست در ژاپن است.

محصولات و راه‌کارهای الکترونیک (EP&S)

طبق معمول بعد از بخش بازی‌ها و خدمات شبکه‌ای، بالاترین درآمد سونی از زیر مجموعه محصولات و راه‌کارهای الکترونیک یا EP&S به‌دست می‌آید. این زیر مجموعه که جدا از محصولات مولتی‌مدیایی و سرگرمی خانگی از چندی پیش بخش گوشی‌های هوشمند شرکت سونی را نیز در بر می‌گیرد در فاصله زمانی مابین جولای تا سپتامبر 2021 به درآمد 581.9 میلیارد دلاری دست پیدا که رشد 9.1 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. از عوامل رشد درآمد در این بخش جدا از تأثیر مثبت تبدیل ارز، به فروش بالاتر اسمارت‌فون‌های این شرکت اشاره شده که امری کم‌سابقه برای این زیر مجموعه معمولا ضررده سونی به حساب می‌آید.

Sony Xperia 1 III

بخش موبایل شرکت سونی در بازه زمانی مذکور به درآمد 99.1 میلیارد ینی (نزدیک به 870 میلیون دلار) دست پیدا کرده که مقایسه آن با درآمد 79.1 میلیارد ینی این شرکت در سال قبل، از رشد 25 درصدی حکایت دارد. سونی این رشد را به افزایش فروش گوشی‌های خود مرتبط دانسته است.

سود عملیاتی بخش محصولات و راه‌کارهای الکترونیک سونی در سه‌ماهه دوم سال مالی 2021 سونی 72.7 میلیارد ین اعلام شده که در این قسمت نیز با نگاهی به سود عملیاتی 53.4 میلیاردی سال قبل با تفاوت بزرگ و معناداری روبرو می‌شویم.

راه‌کارهای حسی و تصویری (Imaging & Sensing Solutions)

بخش راه‌کارهای حسی و تصویری معمولا یکی از درخشان‌ترین کسب و کارهای سونی‌ست که ساخت محصولات نیمه‌رسانا و تولید حسگرهای تصویری برای دوربین‌ها را بر عهده دارد. این زیر مجموعه اما در سه‌ماهه دوم سال مالی 2021 سونی چندان فوق‌العاده عمل نکرده و فروش 278.3 میلیارد ینی آن در مقایسه با سال قبل با کاهش 9.4 درصدی روبرو شده است. علت اصلی این کاهش، کمتر شدن فروش سنسورهای تصویری برای محصولات موبایلی عنوان شده و پر رنگ‌تر شدن نقش رقیبی به بزرگی سامسونگ در این زمینه نیز احتمالا در این شرایط بی‌تأثیر نبوده است.

سود عملیاتی این قسمت نیز به 49.7 میلیارد ین رسیده که نسبت به 50.8 میلیارد ین سال قبل با روند کاهشی تقریبا ثابت مانده است.

موسیقی (Music)

زیر مجموعه موسیقی شرکت سونی در بازه جولای تا پایان سپتامبر 2021 به فروش 271.6 میلیارد ینی دست پیدا کرده که نسبت به سال قبل با افزایش 17.6 درصدی روبرو شده است. این افزایش به عوامل متعددی مرتبط دانسته شده که از آن جمله باید به فروش بیشتر انتشارات موزیک و موزیک‌های ضبط شده، افزایش در‌آمد ناشی از مشترکان غیر رایگان سرویس‌های استریمینگ و افزایش درآمد حاصل از سرویس‌های استریم متکی بر تبلیغات اشاره کرد که این آخری در زمان مشابه سال قبل تحت تأثیر پاندمی قرار گرفته بود.

سود عملیاتی این بخش دربازه زمانی مذکور 50.6 میلیارد ین اعلام شده که نسبت به 54.3 میلیارد ین سال قبل کاهش 6.7 درصدی را نشان می‌دهد.

سونی پیکچرز (Pictures)

زیر مجموعه پیکچرز سونی در سه‌ماهه دوم سال مالی 2021 این شرکت با افزایش سالیانه 39.8 درصدی به فروش 260.7 میلیارد ینی دست پیدا کرده است. این افزایش درآمد به فروش بیشتر در کالای تلویزیون، مدیا نتورکس و موشن پیکچرز مرتبط دانسته شده که به‌ترتیب با رشد 71، 53 و 14 درصدی روبرو شده‌اند. سود عملیاتی در این زیر مجموعه البته همچنان پایین‌تر از سال گذشته بوده و از 32.8 به 31.6 میلیارد ین رسیده است.

خدمات مالی (Financial Services)

بخش خدمات مالی سونی در سه‌ماهه دوم سال مالی 2021 این شرکت به فروش 368.4 میلیارد ینی دست پیدا کرده که با اندکی اغماض در مقایسه با سال قبل تقریبا ثابت مانده است. این موضوع منعکس‌کننده درآمد بیش‌تر ناشی از افزایش حق بیمه و کاهش سود ناشی از سرمایه‌گذاری‌ست. بخش خدمات مالی سونی همراه با زیر مجموعه محصولات و راه‌کارهای الکترونیک تنها زیر مجموعه‌های سونی در این نوبت به حساب می‌آیند که سود عملیاتی مثبتی را نسبت به سال قبل تجربه می‌کنند. سود عملیاتی این کسب و کار سونی در حد فاصل جولای تا سپتامبر گذشته 43.1 میلیارد ین بوده که نسبت به 37 میلیارد ین سال قبل از آن، 16.2 درصد افزایش داشته است.

دیگر بخش‌های سونی که در دسته‌بندی‌های فوق جای ندارند با 6.7 درصد رشد، ‌به فروش 24.5 میلیارد ینی دست پیدا کردند و سود عملیاتی آن‌ها نیز از تنها 1.5 میلیارد ین سال قبل به 8.6 میلیارد ین رسیده است.

منبع : Sony


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا