آشنایی با نسل سوم AirPods – بهره‌مندی از صدای فضایی و باتری قدرتمندتر

نمایش خبر

تاریخ : 1400/7/28        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : AirPods ، هدست استریوی بی‌سیم واقعی True Wireless Stereo Headset ، هدفون تماما بی‌سیم TWS Earbuds ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : بیش از دو سال از عرضه نسل کنونی ای‌یربادهای اپل – موسوم به AirPods 2 – می‌گذرد. حال پس از انتظار فراوان، سرانجام اپل تصمیم گرفت این محصول را به‌روزرسانی کند. این کمپانی آمریکایی روز دوشنبه 18 اکتبر 2021 (26 مهر 1400) از نسل جدید این دیوایس یعنی AirPods 3 رونمایی کرد. این ای‌یربادها در زمره هدست‌های تماما بی‌سیم (در اصطلاح TWS) بوده و مثل دو نسل قبلی از طراحی باز برخوردار بوده اما پایه‌های آن کوتاه‌تر است. به گفته اپل، این ای‌یربادهای جدید با ردیابی سر کاربر از «صدای فضایی» (Spatial Audio) پشتیبانی کرده و عمر باتری در آن ارتقا یافته است. سنسور تشخیصی توگوشی و اکولایزر تطبیقی نیز از جمله ویژگی‌های AirPods 3 برشمرده شده‌اند.

در نسل نخست AirPods شاهد طراحی متمایز و جذابی بودیم، به طوری که بسیاری از برندها تلاش کردند تا ای‌یربادهای خود را با الهام از آن طراحی کنند. در نسل سوم AirPods اپل به سمت یک طراحی جمع‌وجورتر رفته که آن هم عمدتا از سبک طراحی AirPods Pro نشأت می‌گیرد. به عنوان مثال، طول پایه‌ها در AirPods 3 به شکل چشمگیری کاهش یافته است. اپل طراحی باز و بی‌آلایش این ای‌یربادها – موسوم به Open-Fit – را همچنان حفظ کرده و مدعی شده که با تغییر شکل کانتور یا نمای کلی بدنه، AirPods 3 بهتر از مدل‌های قبلی درون گوش مستقر می‌شود. به گفته اپل، این دیوایس با داشتن درجه حفاظت IPX4، در برابر آب و عرق بدن مقاوم است. لازم به ذکر است، طراحی درایورهای دینامیکی در نسل جدید AirPods کاملا تغییر کرده تا ضمن به حداقل رساندن اعوجاج صوتی، صدای بم بلندتر و صدای زیر شفاف‌تری به گوش برسد.

مثل AirPods Pro، نسل سوم AirPods نیز از قابلیت اکولایزر تطبیقی بهره‌مند است که ظاهرا با تنظیم فرکانس‌های صوتی، صدای خروجی را بهتر و واقعی‌تر می‌کند. البته باید یادآور شویم که هر اندازه هم که پاسخ فرکانس خام خوب باشد، نبود سرپوش سیلیکونی (که در AirPods Pro حاضر بود) خواه ناخواه موجب ورود صدای اطراف شده و در نهایت، از کیفیت صدا می‌کاهد. در نگاه اول، شاید این نکته یک ضعف به نظر برسد، اما اگر بخواهیم نیمه پر لیوان را ببینیم، باید قبول کنیم که استفاده از ای‌یربادهای بدون سرپوش امنیت بیشتری دارد، زیرا این نوع طراحی می‌تواند در مکان‌های شلوغ و پرتردد، کاربر را از آنچه در اطرافش رخ می‌دهد باخبر سازد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نسل سوم AirPods – که در نسل‌های قبلی غایب بود – پشتیبانی از صدای فضایی (Spatial Audio) از طریق ردیابی سر است که در اصل برای AirPods Pro و AirPods Max تدارک دیده شده بود. این ویژگی با تنظیم دینامیکی صدا (به هنگام چرخاندن سر) می‌تواند تجربه صدای فراگیرتری را برای کاربران به همراه داشته باشد. پشتیبانی از تکنولوژی دالبی آتموس نیز نکته مثبت دیگری‌ست که نسل سوم AirPods را به محصولی متمایز تبدیل می‌کند. ناگفته نماند، تمام موارد یادشده به لطف وجود تراشه H1 امکان‌پذیر شده است.

یکی دیگر از ویژگی‌های جدید در نسل سوم AirPods، بهره‌مندی از سنسور حساس به فشار موسوم به Force Touch در دسته‌های این مدل است که برای کنترل پخش موسیقی و پاسخ به تماس‌ها به کار گرفته شده و در واقع، جایگزین راه‌کار دو ضربه (dual-tap) در نسل پیشین AirPods شده است. سنسور دیگری که داخل کاسه ای‌یرباد قرار دارد، وجود ای‌یرباد درون گوش را تشخیص داده و در صورت بیرون آمدن هر کدام از ای‌یربادها از گوش، پخش موسیقی به طور خودکار متوقف می‌شود. نبود حذف نویز فعال یا ANC از نقاط ضعف AirPods 3 به شمار می‌روند، اما شرکت سازنده مدعی شده که میکروفن‌های مجهز به تکنولوژی beamforming، می‌توانند صدای محیطی را در هنگام برقراری تماس مسدود کنند.

این میکروفن‌ها (در کنار تراشه H1) زمینه پشتیبانی از دستیار صوتی Siri در این ای‌یربادها را فراهم می‌کنند. Siri می‌تواند نوتیفیکیشن‌های مهم، از جمله هشدارهای اپلیکیشن‌های Messages، Reminders، Calendar، تماس‌ها و همچنین نوتیفیکیشن‌های اپلیکیشن‌های غیر اپلی (که دارای API موردنیاز هستند) را برای کاربر بخواند.

در مدل‌های قبلی AirPods عملکرد درخشانی را از باتری شاهد نبودیم، اما طبق ادعای اپل عمر باتری در AirPods 3 افزایش یافته است. باتری این ای‌یربادها برای پخش موسیقی تا 6 ساعت (یک ساعت بیشتر از نسل دوم AirPods) و جهت مکالمه تا 4 ساعت دوام خواهد داشت. قاب شارژر – که در این مدل، کمی‌ کوچک‌تر شده – نیز می‌تواند انرژی لازم برای 4 شارژ کامل را تأمین کند که به این ترتیب، مجموع عمر باتری در این ای‌یربادها را به 30 ساعت می‌رساند. این قاب شارژر به استاندارد شارژ سریع نیز مجهز بوده و در ازای تنها 5 دقیقه شارژ، یک ساعت ذخیره باتری خواهیم داشت. جالب است بدانید نسل سوم AirPods هم‌اکنون بخشی از اکوسیستم MagSafe بوده و به این ترتیب، امکان شارژ بی‌سیم آنها نیز فراهم است.

سفارش نسل سوم AirPods به قیمت 179 دلار از 18 اکتبر (26 مهر) آغاز شده و این محصول از 26 اکتبر (4 آبان) در بیش از 27 کشور به فروش خواهد رسید. جالب است بدانید کاربر در هنگام سفارش این محصول، می‌تواند درخواست کند که نوشته دلخواهش روی قاب شارژر حک شود. گفتنی‌ست، فروش AirPods 2 (با قیمت 129 دلار) نیز همچنان ادامه دارد. البته اگر به دنبال کیفیت بالاتر و حذف نویز فعال هستید، می‌توانید AirPods Pro – با قیمت 249 دلار – را خریداری کنید.

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا