معرفی خانواده آیفون 13 – از iPhone 13 Pro Max تا iPhone 13 Pro و از iPhone 13 تا iPhone 13 mini

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1400/6/23        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : اپل آ15 بایونیک Apple A15 Bionic ، گوشی هوشمند Smartphone ، آی او اس iOS ، Apple iPhone 13 mini ، Apple iPhone 13 ، Apple iPhone 13 Pro ، Apple iPhone 13 Pro Max ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : شرکت اپل ساعتی پیش در روز سه‌شنبه 14 سپتامبر 2021 (23 شهریور 1400) طبق انتظار از نسل جدید گوشی‌های آیفون این شرکت پرده برداشت. سری آیفون 13 مثل سال قبل از چهار گوشی تشکیل می‌شود که در بالاترین سطح شامل iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max شده و در سطحی پایین‌تر iPhone 13 و iPhone 13 mini را شامل می‌شود. طراحی آیفون‌های جدید نسبت به سری آیفون 12 با تغییرات حداقلی روبرو شده‌اند و بسیاری از موارد کلیدی پیشین از جمله لبه‌های تخت پیرامونی (در هر چهار گوشی) و فرم لنزهای دوربین (در مدل‌های پرو) بدون تغییر مانده‌‌اند. از جمله نکات جدید در این سری باید به پنل 120 هرتزی در مدل‌های پرو و ارتقاء باتری در همه مدل‌ها اشاره کرد.

با توجه به شباهت‌های نزدیک iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max از یک سو و تکرار این شباهت برای iPhone 13 و iPhone 13 mini گوشی‌های هر دسته را در کنار هم و به‌صورت مجزا از دسته دیگر بررسی می‌کنیم و به اختلاف‌ها در جای خود اشاره خواهیم کرد.

iPhone 13 Pro Max و iPhone 13 Pro

طبق معمول بالاترین مشخصات این سری از محصولات آیفون را باید در رده Pro و به‌طور ویژه مدل Pro Max جست‌وجو کرد که حالا تغییرات بنیادی‌تری را در مقایسه با دو عضو ساده‌تر این گروه ارائه می‌دهند.

طراحی و شکل ظاهری

طراحی این دو مدل نسبت به نسل قبلی تغییر بزرگی را شاهد نبوده و در غیاب Touch ID که از مدت‌ها پیش ادامه غیبت آن در این سری مشخص شده بود با ظاهری مشابه قبل با صفحه‌نمایش فول‌اسکرین و دوربین‌های سه‌گانه بخش پشتی روبرو می‌شویم. این اما تمامی ماجرا نبوده و همانطور که پیش‌بینی می‌شد ناچ بالای صفحه و سیستم دوربین TrueDepth در این سری اندکی تغییر کرده و به‌گفته اپل 20 درصد کوچک‌تر شده است.

نوار پیرامون دستگاه در هر دو مدل iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max از فولاد ضد زنگ ساخته شده که اپل آن را در گرید جراحی یا surgical-grade stainless steel می‌نامد. این نوارها در یک فرایند فیزیکی رسوب بخار قرار گرفته تا علاوه بر دست یافتن به ظاهر کاستوم مورد نظر اپل در برابر ساییدگی و خوردگی نیز مقاومت پیدا کنند.

این سری در چهار رنگ شامل خاکستری گرافیتی، طلایی، نقره‌ای و یک رنگ جدید آبی به نام sierra blue ارائه می‌شود که برای ساخت این آخری نیاز به یک فرایند کاملا جدید و مجزا بوده است. در این فرایند به‌گفته اپل «ذرات سرامیک فلزی در مقیاس نانومتری» برای ایجاد نتیجه‌ای بسیار با دوام و در عین حال زیبا روی یک سطح اعمال شده‌‌اند.

دوربین‌های سه‌گانه بخش پشتی iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max درون قابی از جنس فولاد ضد زنگ قرار گرفته‌اند و روی لنزها نیز با کریستال مقاوم سافایر پوشانده شده است. شیشه مات این قسمت نیز سر جای خود باقی‌ست و همچنان حس فوق‌العاده‌ای از در دست گرفتن یک گوشی پریمیوم را به کاربران منتقل می‌کند.

در بخش رویی دستگاه مثل قبل از پوشش محافظ Ceramic Shield اپل استفاده شده که شرکت سازنده همچنان آن را سخت‌تر و مقاوم‌تر از هر نوع شیشه‌ دیگری می‌داند که روی صفحه‌نمایش دیگر گوشی‌های هوشمند وجود دارد. استاندارد مقاومت IP68 این گوشی تغییر نکرده و هنوز جدا از مقاومت در برابر نفوذ گرد و خاک امکان غوطه‌وری در آب (شفاف با عمق 6 متر برای 30 دقیقه) را ارائه می‌کند.

به‌گفته اپل طراحی قسمت‌های داخلی iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max نیز برای پشتیبانی از گزینه‌هایی مثل دوربین‌های کاملا جدید بخش پشتی، صفحه‌نمایش جدید و باتری حجیم‌تر به‌طور کامل با تغییر روبرو شده‌اند.

طول و عرض آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس نسبت به همتایان سال قبل خود یعنی آیفون 12 پرو و آیفون 12 پرو مکس تغییری نکرده و به‌ترتیب71.5×146.7 و 78.1×160.8 میلی‌متر هستند. ضخامت این دو اما بیشتر شده و از 7.4 سال قبل به 7.65 میلی‌متر رسیده است. اختلاف این گوشی‌ها در زمینه وزن اما بیشتر است و در حالی‌که آیفون 12 پرو و آیفون 12 پرو مکس سال قبل به‌ترتیب 189 و 228 گرم وزن داشتند، حالا آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس با وزن‌های به‌ترتیب 204 و 240 گرمی بسیار سنگین‌تر شده‌اند.

پردارنده و حافظه

طبق انتظار پردازش در iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max مثل دو عضو دیگر این خانواده با پروسسور جدید Apple A15 Bionic صورت می‌پذیرد که در آن از 2 هسته سطح بالا (Hige Performance cores) و 4 هسته رده پایین‌تر (High Efficiecy cores) استفاده شده و ISP، انکودر و دیکودرهای ویدئویی و موتور پردازش عصبی جدیدی در آن دیده می‌شود.

در ساختار A15 Bionic حاضر در iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max از گرافیک 5 هسته‌ای جدیدی استفاده شده که اپل آن را قدرتمندترین گرافیک خود (در این سطح) قلمداد می‌کند. اپل این گرافیک را 50 درصد سریع‌تر از رقبای پیشروی آن می‌داند و حتی از این نیز پا را فراتر گذاشته و این گرافیک را واجد سریع‌ترین پرفورمنس در بین تمامی گوشی‌های هوشمند معرفی می‌‌کند که نه‌تنها در بازی‌های پیشرفته بلکه برای اجرای ویژگی‌های مدرن دوربین از جمله Apple ProRaw و برداشت ویدئوی 4K Dolby Vision نیز ابزار کارآمدی خواهد بود.

این دو مدل علاوه بر سه حافظه 128،‌ 256 و 512 گیگابایتی برای اولین بار با حافظه 1 ترابایتی نیز به بازار عرضه خواهند شد.

صفحه‌نمایش

نمایشگرهای iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max یکی از جذابیت‌های مهم این خانواده به حساب می‌آیند؛ این صفحه‌نمایش‌ها که اپل از آن با عنوان Super Retina XDR یاد می‌کند همچنان به‌ترتیب 6.1 و 6.7 اینچی بوده و تغییری در وضوح آن‌ها نسبت به قبل (1170×2532 پیکسل در آیفون 13 پرو و 1284×2778 پیکسل در آیفون 13 پرو مکس) ایجاد نشده اما این بار از برای اولین بار از فناوری جدیدی بهره می‌برند که نه‌تنها انرژی کمتری را مصرف می‌کنند بلکه یکی از کمبودهای همیشگی اپل تا به امروز یعنی نبود نرخ رفرش بالای نمایشگر را نیز جبران کرده است. هر دو مدل iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max از نرخ رفرش متغیر 120 هرتزی پنل که اپل آن را ProMotion می‌نامد پشتیبانی می‌کنند و این نرخ بسته به محتوا بین 10 تا 120 هرتز متغیر خواهد بود تا در مواقع نیاز، تصویر روان‌تری پیش روی کاربران قرار بگیرد و در مواقعی که با محتوای ایستایی روبرو هستیم در مصرف باتری صرفه‌جویی شود.

به‌گفته اپل این سیستم با ساختار داخلی iOS نیز همانند بوده و برای مثال در هنگام جابجایی بین اپلیکیشن‌ها یا اسکرول کردن صفحه، نرخ رفرش با توجه به سرعت کشیده شدن انگشت کاربران روی صفحه‌نمایش تنظیم می‌شود!

نکته قابل توجه دیگر در این رده به حداکثر روشنایی این دو پنل تعلق دارد که 25 درصد بیشتر از سال قبل بوده و به‌صورت نقطه‌ای در محیط خارجی به 1,000nits می‌رسد. حداکثر روشنایی پنل این دو مدل در حالت HDR نیز به 1,200nits محدود شده است.

دوربین‌های اصلی و سلفی

در حالی‌که در نگاه اول ظاهرا با همان سیستم دوربین‌های سال گذشته روبرو هستیم اما عملا همه چیز با تغییر روبرو شده و آن‌طور که اپل می‌گوید «بزرگ‌ترین پیشرفت دوربین تا به امروز» در بخش دوربین‌های iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max رخ داده است. دوربین اصلی این دو گوشی که در ضلع پایینی و رو به خارج مثلت لنزها قرار دارد مثل سال قبل یک نمونه 12 مگاپیکسلی‌ست اما شباهت این دوربین با نسل قبلی آن در همین جا خاتمه پیدا می‌کند چرا که عملا با دوربین تازه‌ای در این گوشی روبرو می‌شویم که نه‌تنها دیافراگم لنز f/1.5 آن نسبت به f/1.6 سال قبل بازتر شده بلکه پیکسل‌های 1.9 میکرونی آن نیز در مقایسه با پیکسل‌های 1.7 میکرون مدل سال قبل بسیار بزرگ‌تر شده‌اند. این تغییرات به‌گفته اپل به 2.2 برابر بهبود بیشتر در نور کم منجر می‌شود. سنسور این دوربین به‌گفته اپل بزرگ‌ترین حسگری‌ست که تا به حال در گوشی‌های آیفون به‌کار گرفته شده است.

دوربین دوم که درست بالای دوربین اصلی جای دارد، یک نمونه 12 مگاپیکسلی تله‌فتوست که بار دیگر تفاوت‌های مشهودی نسبت به قبل دارد؛ در iPhone 12 Pro از یک دوربین 12 مگاپیکسلی تله‌فتوی f/2.0 با فاصله کانونی 52 میلی‌متری استفاده شده و در iPhone 12 Pro Max نیز با یک 12 مگاپیکسلی تله‌فتوی متفاوت با f/2.2 و فاصله کانونی 65 میلی‌متری روبرو می‌شدیم. داستان در iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max اما متفاوت شده هر دو به یک دوربین 12 مگاپیکسلی تله‌فتوی جدید با فاصله کانونی 77 میلی‌متری و f/2.8 مجهز شده‌اند که تصویری معادل 3 برابر زوم اپتیکال را ارائه می‌کند.

بزرگ‌ترین آپدیت در بین دوربین‌های این دو گوشی بی‌شک به دوربین اولتراواید این مجموعه تعلق دارد که برای اولین بار با فوکوس خودکار همراه شده است. گشودگی دیافراگم لنز این دوربین از f/2.4 سال قبل حالا به f/1.8 رسیده و تعداد المان‌های لنز نیز از 5 به 6 عدد افزایش پیدا کرده است. این دوربین به‌گفته اپل 92 درصد بهبود عملکرد در محیط‌های با نور کم را تجربه کرده و به‌لطف فوکوس خودکار می‌تواند برای اولین بار در یک گوشی آیفون به برداشت ماکرو یا تصویربرداری از فاصله بسیار نزدیک 2 سانتی‌متری بپردازد. هر سه دوربین این قسمت از جمله دوربین تله‌فتو برای اولین بار از حالت شب یا نایت مد پشتیبانی می‌کنند و سنسور LiDAR نیز این بار در هر دو گوشی حضور دارد.

Photographic Styles یکی از ویژگی‌های نرم‌افزاری جدید معرفی شده برای این سری است که از طریق آن سلائق و ترجیحات فردی افراد در فرایند شکل‌گیری و ساخت تصویر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این حالت باید پیش از گرفتن عکس از بین چهار استایل در دسترس در منوی تصویربرداری (همچون Rich Contrast برای ظاهری پر رنگ‌تر و یا Vibrant برای ظاهری برجسته‌تر) یکی را انتخاب کرد و المان‌های هریک را به‌دلخواه تغییر داد این استایل به‌صورت مجزا ذخیره شده و می‌‌توان آن را به دلخواه به دیگر تصاویر نیز اعمال کرد.

قابلیت‌های ویدئویی دوربین‌های این مجموعه نیز در سطح بالایی قرار داشته و بار دیگر به گفته اپل «پیشرفته‌ترین ویژگی‌های ویدئویی» را عرضه می‌کنند. پشتیبانی از برداشت ویدئوی Dolby Vision HDR همچنان در لیست امکانات این سری جای دارد و برخی امکانات جدید از جمله برداشت ویدئوی ماکروی اسلوموشن با دوربین اولتراواید و زوم 3 برابری در حین فیلم‌برداری با دوربین تله‌فتو نیز به امکان قبلی این مجموعه افزوده شده‌اند. حالت سینمایی یا Cinematic mode دیگر ویژگی جالب توجه این مجموعه است که قابلیت‌های متفاوتی را برای برداشت ویدئوهای سینمایی در دسترس قرار می‌دهد. در این حالت امکان تغییر افکت عمق میدان و میزان بوکه تصویر و محل فوکوس حتی بعد از گرفتن ویدئو نیز فراهم است که به گفته اپل برای اولین بار در یک گوشی هوشمند دیده می‌شود.

ProRes Video دیگر ویژگی ویدئویی جدید iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max است که البته در آینده در دسترس قرار می‌‌گیرد؛ این قابلیت علاوه بر انکودینگ پیشرفته با صرفه‌جویی در حجم فایل ذخیره شده، رنگ‌های کاملا نزدیک به واقعیتی را ایجاد می‌کند که می‌توان از آن در نرم‌افزارهای پیشرفته ویرایشی نظیر Final Cut Pro استفاده کرد. بدین‌منظور در پروسسور A15 Binic دستگاه یک شتاب‌دهنده سخت‌افزاری اختصاصی برای Prores در نظر گرفته شده است که در ترکیب با دیگر المان‌های سخت‌افزاری پردازنده امکان برداشت ویدئوی 4K‌ تا 30 فریم در ثانیه را در این حالت فراهم می‌آورد.

دوربین سلفی گوشی یا آن‌طور که اپل می‌گوید TrueDepth Camera بدون تغییر مانده و همان 12 مگاپیکسلی f/2.2‌ پیشین است که می‌توان با آن با وضوح 4K با 60 فریم در ثانیه فیلم‌برداری کرد.

باتری و شارژر

مثل دیگر رویدادهای آیفونی در این نوبت نیز اشاره‌ای به ظرفیت باتری به‌کار گرفته شده در iPhone 13 Pro و iPhone 13 Pro Max نشده اما از 1.5 ساعت دوام بیشتر در اولی (نسبت به iPhone 12 Pro) و 2.5 ساعت دوام بیشتر در دومی (نسبت به iPhone 12 Pro Max) سخن به میان آورده شده است. آیفون 13 پرو به‌گفته شرکت سازنده تا 22 ساعت نمایش ویدئو از حافظه دوام دارد که این میزان در نسخه مکس به 28 ساعت می‌رسد. پخش موسیقی از روی حافظه این گوشی دو گوشی نیز می‌تواند به‌ترتیب تا 75 و 95 ساعت ادامه پیدا کند. اپل دوام باتری آیفون 13 پرو مکس را بالاترین میزان در بین تمامی آیفون‌های این شرکت می‌داند.

برخلاف پیش‌بینی‌های قبلی تغییری در توان شارژر گوشی‌ها در هر دو حالت سیمی و بی‌سیم ایجاد نشده و همچنان با همان توان 20 واتی قبلی به‌صورت سیمی، 7.5 واتی به‌صورت وایرلس عادی (فناوری Qi) و 15 واتی با MagSafe باتری گوشی را شارژ می‌کنند. شارژر 20 واتی این دو گوشی (که البته طبیعتا همراه جعبه ارائه نمی‌شود) به‌گفته اپل می‌تواند پس از 30 دقیقه تا 50 درصد از ظرفیت باتری را پر کند.

اپل بار دیگر مثل هر سال از ملاحظات محیط‌ زیستی در تولید این دو گوشی سخن به میان آورده و نگفته پیداست که در این نوبت نیز به این بهانه نباید انتظار حضور شارژر در جعبه دستگاه را داشته باشیم. دیگر حذف شده این نوبت اما به پلاستیک دور جعبه گوشی تعلق دارد که حذف آن به گفته اپل منجر به استفاده نشدن از 600 تن پلاستیک خواهد شد!

قیمت – زمان حضور در بازار

آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس با همان قیمت‌های سال گذشته یعنی 999 و 1,099 دلار برای حافظه‌های پایه یعنی 128 گیگابایت به بازار ارائه می‌شوند. پیش‌سفارش برای این دو گوشی از همین جمعه یعنی 17 سپتامبر (26 شهریور 1400) آغاز شده و حضور آن‌ها در بازار نیز به هفته بعد یعنی 24 سپتامبر (2 مهر 1400) موکول شده است.

iPhone 13 و iPhone 13 mini

دو مدل آیفون 13 و آیفون 13 مینی همچون خانواده پرو تغییرات کمتری را در طراحی و تغییرات بیشتری را در ساختار داخلی خود تجربه کرده‌اند.

طراحی

اولین نکته جدید در طراحی این دو گوشی به لنزهای مورب بخش پشتی تعلق داد که جزء اولین نکات لو رفته از طراحی نسل جدید آیفون در طی ماه‌های گذشته بود. لنزهای دوربین در این دو گوشی به‌جای قرار گرفته در زیر هم به‌صورت مورب در مقابل هم قرار دارند و ظاهری متقارن‌تری را به خود گرفته‌اند.

فریم پیرامونی این دو گوشی از جنس آلومینیوم یا آن‌گونه که اپل می‌گوید “aerospace-grade alumium” است که نسبت به دو مدل پرو با بدنه‌های فولاد ضد زنگ در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد. پوشش محافظ Ceramic Shiled روی صفحه‌نمایش در این دو گوشی حضور داشته و اپل مثل قبل آن را محکم‌تر از هر شیشه محافظ صفحه‌نمایش در بین گوشی‌های هوشمند می‌داند. استاندارد IP68 برای مقاومت در برابر نفوذ گرد و خاک و غوطه‌وری در آب (شفاف با عمق 6 متر برای 30 دقیقه) نیز در این دو مدل همچنان تکرار شده است.

یکی از نکات جالب در مورد طراحی این دو گوشی به خطوط آنتن کناره‌های آن تعلق که طبق ادعای اپل برای اولین بار دراین صنعت با بطری‌های پلاستیکی بازیافت شده ساخته شده‌اند!

بار دیگر مشابه با مدل‌های پرو، قسمت‌های داخلی iPhone 13 و iPhone 13 mini به‌طور کامل مجددا طراحی شده‌اند که هدف اصلی از آن باز کردن فضا برای باتری‌های قوی‌تری و جدیدتر این دو مدل بوده است.

مثل نسخه‌های پرو در این‌جا نیز سیستم دوربین TrueDepth بالای نمایشگر 20 درصد کوچک‌تر شده‌اند و بدین‌ترتیب فضای بیشتری در اختیار صفحه‌نمایش قرار گرفته است. آیفون 13 و آیفون 13 مینی در پنج رنگ شامل صورتی، آبی، مشکی، سفید و قرمز Product Red ارائه می‌شود.

ابعاد آیفون 13 مینی برابر است با 7.65×64.2×131.5 میلی‌متر که نسبت به آیفون 12 مینی با ابعاد 7.4×64.2×131.5 میلی‌متری تنها اندکی در ضخامت بزرگ‌تر شده است. این وضعیت دقیقا در آیفون 13 نیز تکرار شده و با ثابت ماندن طول و عرض به‌ترتیب 146.7 و 71.5 میلی‌متری این گوشی، ضخامت آن از 7.4 پیشین به 7.65 میلی‌متر رسیده است. این دو گوشی ظاهرا به‌دلیل باتری حجیم‌تر، سنگین‌تر نیز شده‌اند و وزن آن‌ها از 135 و 164 گرم به 141 و 174 گرم رسیده است.

صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش‌های 5.4 و 6.1 اینچی OLED موسوم به Super Retina XDR display این دو گوشی روی کاغذ تغییری نداشته‌اند و همچنان از وضوح 1080×2340 پیکسل در نسخه کوچک‌تر و 1170×2532 پیکسل در نسخه بزرگ‌تر برخوردارند. کنتراست 2,000,000:1، نمایش محدوده رنگ DCI-P3 و پشتیبانی از HDR10،‌ دالبی‌ویژن و HLG در این دو پنل تغییری نکرده اما حداکثر روشنایی آن‌ها بهبود یافته و از 625 نیت در نسل قبلی حالا 28 درصد بیشتر شده و به 800 نیت افزایش پیدا کرده است. حداکثر روشنای این دو پنل در حالت HDR البته مثل قبل 1,200nits است.

پردازنده و حافظه

درست مثل نسخه‌های پرو در این‌جا نیز از همان پروسسور Apple A15 Bionic در این دو مدل استفاده شده که یک پروسسور 5 نانومتری 6 هسته‌ای با حضور 15 میلیارد ترانسیستور به حساب می‌آید. برای مقایسه کافی‌ست بدانیم که تعداد ترانسیستورهای حاضر در پردازنده پیشین A14 Bionic اپل، 11.8 میلیارد اعلام شده بود. در این پروسسور همانطور که گفته شد از 2 هسته سطح بالا (Hige Performance cores) و 4 هسته رده پایین‌تر (High Efficiecy cores) استفاده شده که به گفته اپل 50 درصد سریع‌تر از رقبای اصلی آن است. تعداد هسته‌های گرافیکی این چیپ‌ست نسبت به نمونه حاضر در نسخه‌های پرو یکی کم‌تر شده و به 4 هسته رسیده اما با این‌حال طبق ادعای شرکت سازنده هنوز 30 درصد سریع‌تر از رقبای پیشروی آن به حساب می‌آید.

این چیپ‌ست در زمینه یادگیری ماشینی نیز قدرتمند ظاهر شده جایی‌که از یک موتور پردازش عصبی 16 هسته‌ای در آن سخن به میان آورده شده است. این مجموعه قادر به پردازش 15.8 تریلیون عملیات در هر ثانیه است که با وجود آن‌که رقم بسیار بزرگی به حساب می‌آید اما در مقایسه با رقیب اندرویدی آن یعنی Snapdragon 888 با توان پردازش 26TOPS و +Snapdragon 888 با توان 32TOPS روی کاغذ توان بسیار کمتری را ارائه می‌کند.

هر دو مدل آیفون 13 و آیفون 13 مینی در سه حافظه 128، 256 و یا 512 گیگابایتی ارائه شده‌اند و بدین‌ترتیب نه‌تنها از نسخه 64 گیگابایتی دیگر خبری نیست بلکه حافظه جدید 512 گیگابایتی نیز برای این سری در دسترس قرار خواهد داشت.

دوربین‌های اصلی و سلفی

اپل از دوربین‌های دوگانه حاضر در این گوشی با عنوان پیشرفته‌ترین سیستم دوربین دوگانه در بین گوشی‌های آیفون یاد می‌کند و بدین‌ترتیب ظاهرا باید انتظار تغییرات بزرگی را در این بخش داشت. دوربین 12 مگاپیکسلی اصلی گوشی این بار از سنسوری با پیکسل‌های کاملا بزرگ‌تر 1.7 میکرونی برخوردار شده که در ترکیب با دیافراگم لنز f/1.7 تا 47 درصد از نور بیشتری برخوردار می‌شود. فاصله کانونی لنز 7 مرحله‌ای این دوربین 26 میلی‌متر بوده و 100 درصد از فضای سنسور نیز با پیکسل‌های مخصوص فوکوس پوشیده شده است. این سنسور به‌گفته اپل بزرگ‌ترین حسگری‌ست که تا به حال در یک آیفون مجهز به دوربین‌های دوگانه به‌کار گرفته شده است.

مزیت بزرگ دوربین اصلی آیفون 13 و نسخه مینی آن به همین موارد خاتمه نیافته و سیستم لرزه‌گیر پیشرفته منطبق بر حرکت سنسور (sensor shift) حاضر در آیفون 12 پرو مکس حالا در دوربین اصلی این دو گوشی نیز حضور دارد. حضور OIS مبتنی بر حرکت سنسور، عملکرد دوربین در محیط‌های با نور کم را بسیار بهبود بخشیده و می‌توان نتایج بسیاری بهتری را از آیفون 13 و آیفون 13 مینی نسبت به همتایان سال گذشته آن‌ها انتظار داشت.

دوربین اولتراواید این مجموعه نیز یک نمونه 12 مگاپیکسلی با سنسوری جدید است که از لنزی با گشودگی دیافراگم f/2.4 برخوردار بوده و میدان دید لنز 5 مرحله‌ای آن نیز 120 درجه است. این دوربین برخلاف دوربین اولتراواید سری پرو هنوز از فوکوس خودکار بهره نمی‌برد.

دوربین سلفی گوشی یا آن‌طور که اپل می‌گوید TrueDepth Camera بدون تغییر مانده و همان 12 مگاپیکسلی f/2.2‌ پیشین است که می‌توان با آن با وضوح 4K با 60 فریم در ثانیه فیلم‌برداری کرد.

باتری و شارژر

همچون نسخه‌های پرو در این‌جا نیز به ظرفیت و انرژی باتری‌های دو گوشی اشاره‌ای نشده اما بار دیگر به 1.5 ساعت دوام بیشتر باتری در نسخه مینی و 2.5 ساعت دوام بالاتر در آیفون 13 اشاره شده که به‌خصوص برای اولی که دوام اندک باتری یکی از انتقادهای اصلی آن را تشکیل می‌دهد آپدیت بسیار مناسبی به‌نظر می‌رسد. آیفون 13 مینی قادر به نمایش 17 ساعت ویدئو از حافظه داخلی‌ست و پخش موزیک از حافظه داخلی آن نیز می‌تواند تا 55 ساعت ادامه داشته باشد. برای مقایسه باید بدانیم که این دو رقم در آیفون 12 مینی به‌ترتیب 15 و 50 ساعت اعلام شده‌ بودند. آیفون 13 نیز در همین شرایط به‌ترتیب تا 19 و 75 ساعت دوام دارد که در مقایسه با آیفون 12 با نتایج 17 و 65 ساعت شرایط بهتری را ارائه می‌کند.

اپل بهبود صورت گرفته در دوام باتری این دو گوشی را به چهار عامل پردازنده کم‌مصرف A15 Bionic، قطعات کم‌مصرف‌تر داخلی، ‌باتری حجیم‌تر و بهینه‌سازی ناشی از تلفیق عمیق سخت‌افزار و نرم‌افزار مرتبط می‌داند. از جمله مثال‌های قابل ذکر برای این آخری به گزینه‌ای به‌ اسم Smart Data mode اشاره شده که در مواقعی که نیازی به 5G وجود نداشته باشد به‌صورت خودکار شبکه ارتباطی گوشی را به 4G LTE سوییچ می‌کند.

برخلاف پیش‌بینی‌های قبلی تغییر در توان شارژر گوشی‌ها در هر دو حالت سیمی و بی‌سیم ایجاد نشده و همچنان با همان توان 20 واتی قبلی به‌صورت سیمی، 7.5 واتی به‌صورت وایرلس عادی (فناوری Qi) و 15 واتی با MagSafe باتری گوشی را شارژ می‌کنند.

قیمت – زمان حضور در بازار

iPhone 13 و iPhone 13 mini در نسخه پایه مشابه همتایان سال گذشته خود یعنی به‌ترتیب با قیمت‌های 699 و 799 دلار به بازار عرضه می‌شوند. پیش‌سفارش برای این دو گوشی از همین جمعه یعنی 17 سپتامبر (26 شهریور 1400) آغاز شده و حضور آن‌ها در بازار نیز به هفته بعد یعنی 24 سپتامبر (2 مهر 1400) موکول شده است.

با حضور نسل جدید گوشی‌های آیفون 13 قیمت برخی دیگر آیفون‌های اپل نیز با تغییر روبرو شد که لیست آن‌ها را در زیر می‌توان مشاهده کرد.


به روزرسانی - قیمت اپل آیفون 13 مینی و اپل آیفون 13 و اپل آیفون 13 پرو و اپل آیفون 13 پرو مکس در بازار ایران

گوشی اپل iPhone 13 mini به بازار ایران راه یافته. حدود قیمت گوشی اپل iPhone 13 mini در ایران از 48,000,000 تومان تا 55,000,000 تومان است.

گوشی اپل iPhone 13 نیز در بازار ایران موجود است. حدود قیمت گوشی اپل iPhone 13 در ایران از 37,900,000 تومان تا 68,000,000 تومان است.

گوشی اپل iPhone 13 Pro هم در بازار ایران عرضه می شود. حدود قیمت گوشی اپل iPhone 13 Pro در ایران از 52,300,000 تومان تا 120,000,000 تومان است.

گوشی اپل iPhone 13 Pro Max به بازار ایران راه یافته. حدود قیمت گوشی اپل iPhone 13 Pro Max در ایران از 60,200,000 تومان تا 120,000,000 تومان است.

شما می توانید با مراجعه به صفحات فروشندگان و قیمت گوشی اپل iPhone 13 mini و فروشندگان و قیمت گوشی اپل iPhone 13 و فروشندگان و قیمت گوشی اپل iPhone 13 Pro و فروشندگان و قیمت گوشی اپل iPhone 13 Pro Max از قیمت عرضه این گوشی ها در فروشگاه های گوناگون مطلع شوید.