گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2020 – ثبت یک رکورد جدید با درآمد 111 میلیارد دلاری!

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/11/9        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : شرکت اپل در روز پنج‌شنبه 27 ژانویه 2021 (8 بهمن 1399) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه منتهی به 26 دسامبر 2020 (منطبق بر سه‌ماهه اول سال مالی 2021 این شرکت) منتشر کرد؛ درآمد اپل در این سه‌ماهه به رقم بی‌سابقه 111.4 میلیارد دلار بالغ شده که در مقایسه با سال گذشته، 21 درصد رشد را نشان می‌دهد. سود تقلیل یافته به‌ازای هر سهم اپل در این بازه زمانی 1.68 دلار اعلام شده که در این مورد نیز با 35 درصد رشد سالیانه روبرو می‌شویم. سهم بازارهای جهانی در درآمد اپل در این سه‌ماهه، 64 درصد اعلام شده است و این در حالی‌ست که این رقم در گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2019 اندکی کمتر و 61 درصد اعلام شده بود.

نکته جالب توجه در گزارش مالی اپل در این نوبت به میزان درآمد کسب شده در این بازه زمانی تعلق دارد که در شرایطی که تمامی زیر مجموعه‌های این شرکت به رشد سالیانه دو رقمی دست پیدا کرده‌اند، ظاهرا برای اولین بار در تاریخ اپل از رقم سمبولیک 100 میلیون دلار عبور کرده است. میزان سود خالص اپل در این بازه زمانی به 28.755 میلیارد دلار بالغ می‌شود که رشدی معادل 29.3 درصد را در مقایسه با سال قبل نشان می‌دهد. اپل در سه‌ماهه پایانی سال 2020 جدا از خانواده جدید آیفون چندین محصول سخت‌افزاری و برخی سرویس‌های جدید را عرضه کرد که iPad Air جدید، مک‌بوک مجهز به پروسسور M1، مک مینی و سرویس اشتراکی Appla One از آن جمله به‌حساب می‌آیند.

تیم کوک (Tim Cook) مدیرعامل اپل ضمن قدردانی از اعضای تیم اپل در سرتاسر دنیا که به‌زعم وی این موفقیت بدون کار خلاقانه و خستگی‌ناپذیر آن‌ها امکان‌پذیر نبود افزود: «ما از پاسخ مشتاقانه مشتریان به خط بی‌همتای محصولات پیشرفته‌ای که ما در طی یک فصل تعطیلات تاریخی ارائه کردیم، خرسندیم. ما همچنین بر این متمرکز شده‌ایم که چگونه می‌توانیم در جهت کمک به بازگشت قوی و عادلانه جوامعی که بخشی از آن هستیم با تلاش‌هایی نظیر برابری نژادی و ابتکار عدالت (Racial Equity and Justice Initiative) و همچنین تعهد چند ساله خود برای سرمایه گذاری 350 میلیارد دلاری در سراسر ایالات متحده، حرکت کنیم.»

Tim Cook مدیرعامل اپل

لوکا مائستری (Luca Maestri) مدیرمالی اپل عملکرد تجاری اپل در سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2020 را نتیجه رشد دو رقمی در تمامی دسته‌بندی‌های محصولات این شرکت دانست که به بالاترین درآمدزایی اپل در هر یک از مناطق جغرافیایی توزیع محصولات این شرکت و همچنین دستیابی به بالاترین میزان تعداد دستگاه‌های فعال اپل منجر شده است. این نتایج به‌گفته مائستری، اپل را در جهت تولید جریان نقدی عملیاتی رکوردشکن 38.8 میلیارد دلاری یاری رسانده است. مدیر مالی اپل همچنین از بازگردادن بیش از 30 میلیارد دلار به سهام‌داران در این نوبت با حفظ هدف رسیدن به یک موقعیت خنثی در زمینه پول نقد در طول زمان سخن می‌گوید.

فروش گوشی‌های چهارگانه سری آیفون 12 اپل همگی در این سه ماهه به‌وقوع پیوستند جایی‌که دو مدل آیفون 12 و آیفون 12 پرو در ماه اکتبر و آیفون 12 مینی و آیفون 12 پرو مکس یک ماه بعد از آن در ماه نوامبر به بازار عرضه شدند.

در بین مناطق جغرافیایی، بازار آمریکا با درآمد 46.310 میلیارد دلاری هنوز بالاترین سهم را از فروش محصولات این شرکت به خود اختصاص می‌دهد و مقایسه آن با سال گذشته از افزایشی نزدیک به 12 درصدی خبر می‌دهد. بازار اروپا با درامد 27.306 میلیارد دلاری و افزایش 17.3 درصدی در مکان دوم قرار دارد. در مکان سوم بازار چین بر می‌خوریم که این بار درآمد فوق‌العاده 21.313 میلیارد دلاری را به خود اختصاص داده که نسبت به سال قبل 57 درصد رشد داشته و با اختلاف بالاترین میزان رشد در بین دیگر بازارهای اپل در سه‌ماهه پایانی سال 2020 را به خود اختصاص می‌دهد. توسعه همه‌جانبه شبکه 5G در کشور چین و در نتیجه استقبال از آیفون‌های جدید را می‌توان از جمله دلائل قابل ذکر برای این میزان رشد درآمد در بازار چین عنوان کرد. ژاپن (با درآمد 8.285 و افزایش درآمد 33 درصدی) و بقیه قسمت‌های آسیا-اقیانوسیه (با درآمد 8.225 میلیارد دلاری و رشد 11 درصدی) جایگاه‌های چهارم و پنجم را به خود اختصاص داده‌اند.

در ادامه به بررسی میزان درآمد و سود بخش‌های مختلف شرکت اپل در سه‌ماهه منتهی به 28 دسامبر 2020 می‌پردازیم.

آیفون: انفجار 5G

استقبال کاربران از گوشی‌های 5G طبق انتظار به رشد فوق‌العاده‌ای در درآمدزایی این قسمت منجر شده و حضور چهار آیفون در یک نوبت نیز به این نتایج مثبت کمک فراوانی کرده است؛ پیش‌بینی‌ها وال‌استریت حاکی از درآمدزایی 59.8 تا 60.33 میلیارد دلاری اپل در این قسمت بود اما اپل با گذر از تمامی پیش‌بینی‌ها و کسب درآمد 65.597 میلیارد دلاری، رشدی بیش از 17 درصدی را در مقایسه با درآمد 55.957 میلیارد دلاری سال قبل ثبت کرده است.

Apple iPhone 12

آی‌پد: ادامه پاندمی، ادامه درآمدزایی

بخش تبلت‌های آی‌پد که سال گذشته در گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2019 با ثبت درآمد 5.9 میلیارد دلاری بار دیگر به روند کاهشی بازگشته بود، از سه‌ماهه دوم سال 2020 به لطف اثرات مشهود ناشی از پاندمی کروناویروس شرایط ایده‌الی را تجربه کرد تا جایی‌که در گزارش مالی اپل از سه ماهه منتهی به ژوئن 2020 با کسب درآمد 6.582 میلیاردی و رشد 31 درصدی به ستاره رشد درآمد اپل تبدیل شد. این روند در فصل بعدی نیز ادامه یافته و در گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2020 با درآمد 6.797 میلیارد دلاری،‌ رشدی 46 درصدی را تجربه کرد. خانواده آی‌پد با توجه به ادامه شرایط پاندمی کرونا و لزوم انجام کار و تحصیل از راه دور در سه‌ماهه پایانی سال 2020 همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده و درآمد 8.435 میلیارد دلاری آن نسبت به زمان مشابه در سال قبل از بیش از 41 درصد رشد سخن می‌گوید.

Apple iPad Air 2020

مک: رشد درآمد در سایه پاندمی

همچون تبلت‌های آی‌پد، بازار کامپیوترهای مک شرکت اپل نیز متأثر از ادامه بحران کروناویروس همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. اپل در سه‌ماهه پایانی سال 2020 موفق به کسب درآمدی معادل 8.675 میلیارد دلار از کامپیوترهای مک شده که رشد 21 درصدی آن نسبت به سال قبل نشان از سلامت این بازار دارد. از جمله دیگر دلائل درآمدزایی این خانواده باید به ارائه محصولات جدید از جمله مک‌بوک‌های مجهز به پروسسور M1 ساخت خود اپل (به‌جای پروسسورهای سنتی اینتل) اشاره کرد که البته بازخوردهای متفاوتی را در بین کاربران به‌همراه داشته است.

پوشیدنی‌ها، Home و لوازم جانبی: محصولات جدید، سوخت درآمدزایی

بخش پوشیدنی‌ها، هوم و لوازم جانبی اپل که برخی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین محصولات این کمپانی و در صدر آن‌ها اپل واچ را در خود جای داده در سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2020 با رشد 29.5 درصدی به درآمد 12.971 میلیارد دلاری دست پیدا کرده است. اپل در این بازه زمان برخی محصولات جدید را به لیست تولیدات خود افزود که از آن جمله باید به هوم‌پاد مینی 99 دلاری و اولین هدفون روی گوشی این شرکت با نام AirPods Max اشاره کرده که با قیمت 549 دلاری در اوائل دسامبر معرفی شد.

سرویس‌ها و خدمات: گزینه‌های جدید روی میز

بخش سرویس‌ها و خدمات شرکت اپل که زیر مجموعه‌هایی همچون App Store، اپل موزیک، +Apple TV، آی‌کلاد، Apple Pay ،Apple Care و Apple Card را در بر می‌گیرد در این نوبت شاهد حضور یک سرویس جدید به نام Apple One بود که در طی آن با پرداخت حق عضویت ماهیانه 14.95 دلاری کاربران قادر به دسترسی به سرویس‌های +TV، موزیک، Arcade و 50 گیگابایت فضای iCloud خواهند بود. با ارتقاء حق عضویت ماهیانه به 19.95 دلار فضای ذخیره‌سازی به 200 گیگابایت رسیده و در نهایت با پرداخت ماهیانه 29.95 دلار فضای ذخیره‌سازی iCloud به 2 ترابایت رسیده و سرویس‌های +News و +Fitness نیز به سرویس‌های قبلیافزوده می‌شوند. اپل در سه‌ماهه پایانی سال 2020 در این بخش به درآمد 15.761 میلیارد دلار دست پیدا کرد که با رشد سالیانه‌ای در حدود 24 درصد روبرو شده است.

اپل طبق روال سه فصل گذشته این بار نیز از پیش‌بینی نتایج مالی این شرکت برای سه‌ماهه بعدی خودداری کرده است.

منبع : Apple